Gras met bit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Gras met bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:56

Hooi allemaal,
Ik heb even een vraagje.
Bij de manege waar ik reed ( rij daar nu met eigen pony ) mocht je je pony nooit met bit in laten grazen of hooi voeren omdat ie dan zou kunnen stikken.
Nou heb ik echter nog nooit een pony zien stikken...
Mijn vraag dus;
Laten jullie je pony wel is met bit in eten ( gras of hooi ? ), hebben jullie wel is nare gevolgen van eten met bit in gehad?

Graag zie ik een reactie :j

magda_90

Re: Gras met bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:58

Het kan nare gevolgen hebben voor het paard inderdaad. Als er lange grassprieten zich om het bit heen wikkelen dan kunnen dit proppen worden en zo het keelgat inschieten.
Het kan dus wel, maar ik ben er persoonlijk geen fan van. Vaak maak ik dus ook gebruik van een halsterhoofdstel zodat het paard tijdens een buitenrit alsnog even kan grazen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:47

Het kan wel misgaan. Soms als je aan het buitenrijden bent en je paard neemt een hapje van het gras kan het niet echt meteen kwaad. Schrik dan niet als zijn of haar mond meteen helemaal groen is.. want hierbij spreek ik uit ervaring :D

Soms als mijn pony echt gestresst is tijdens een buitenritje mag ze van mij een hapje gras nemen, gewoon voor even wat afleiding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:49

Ik laat mijn pony nooit echt grazen maar hij mag best een hapje mee pikken tijdens een rit. Ik wacht dan even tot hij zijn mond leeg heeft dus stap rustig door.
Mocht hij iets niet weg krijgen, dan pluk ik het er gelijk even uit (soms heeft hij een rietstengel die net te lang was :+)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:50

RT-D -> YRT

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:50

Ik zal wel heel slecht zijn ;) maar ja mijn pony eet regelmatig gras als we langere ritten maken. Pony is bijna 19 en doet het al 16 jaar en nooit iets gebeurt. Hooi vind ik iets anders maar kort gras is in principe geen probleem, zeker niet bij grasmaaiers zoals onze fjordjes :')

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:51

ik laat ze nooit wat eten met bit in ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:54

Een hapje gras zal niet meteen kwaad kunnen, maar als je het paard echt laat grazen of hele happen hooi naar binnen laat werken kan dat gaan kleven en proppen vormen om het bit. Dat is vooral oncomfortabel voor het paard, zeker als je weer gaat rijden en dus aan het bit zit. Voor zover ik weet komt het niet of zeer incidenteel voor dat een paard sterft door het verslikken in een prop, aangezien paarden niet door de mond ademhalen, maar alleen al omdat het oncomfortabel is moet jet het niet willen ;) Als je lange buitenritten zou willen maken is er tegenwoordig een scala aan halsterhoofdstellen en bitloze hoofdstellen te koop zodat je het paard desgewenst wel kan laten grazen.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:46

Een hapje gras zal niet gelijk het einde zijn, natuurlijk heeft bij mij ponylief ook wel eens zin in een hap onderweg (buitenrit) Maar als ie echt heel veel binnen krijgt kan hij er gemakkerlijk in stikken. Dat wil je natuurlijk niet, dus je kunt beter een halster ofzo meenemen. Doe ik ook als ik een lange buitenrit maak. Dan doe ik die even om en kunnen ze even eten. Een bitloos hoofdstel is ook een mogelijkheid :)

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:49

ik laat me pony ook nooit wat eten met het bit in . als ik op wedstrijd of buitenrit ga dan mag die na dat die heeft gelopen met halster en halster-touw wat eten. :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:06

Ik trek ze altijd weer omhoog als ze willen eten, anders raken ze gewend aan het idee dat ze zomaar mogen gaan zitten grazen tijdens een buitenrit. En als ze me dan toch te snel af zijn, haal ik zo veel mogelijk uit hun mond als het kan. Het is me aangeleerd vanaf m'n eerste buitenrit, dus zo doe ik het :P

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:18

mijn vzpony eet altijd met bit in als we aan het rijden zijn en je laat haar heel even stilstaan op te pauzeren ofzo en er is nog nooit wat gebeurt. ik laat haar altijd wel even uitkauwen voordat we weer verder rijden

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:30

Ik laat m'n paard regelmatig als ik even een pauze inlas tijdens het wandelen wel even gras eten maar dan wel gewoon bij 'gemaaid' gras niet waar het 4 meter hoog staat ofzo :)) .

En al heeft ze een gigapluk in dr mond doen we aan touwtjetrekken probeer ik het eruit te trekken en houd mevrouw stug vast, want ze krijgt toch zooooooooooveel te kort..
Laatst bijgewerkt door LisaLuna op 19-07-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:32

Mijn paard doet dat ook altijd. Lekker zijn eigen schuld, hij neemt heel snel een hap zodat ik geen tijd heb hem te corrigeren. :')
Dat hangt dan de hele weg uit zijn bek, ach hij doet het zelf en hij leeft nog.

haflinger321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:35

NeverGiveUp schreef:
Mijn paard doet dat ook altijd. Lekker zijn eigen schuld, hij neemt heel snel een hap zodat ik geen tijd heb hem te corrigeren. :')

dan pluk je het toch er uit?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:39

Mijn paard mag sowieso het gras/hooi niet induiken als ik met haar aan het werk ben of als ze aan de hand meeloopt. Vind dat alleen maar storend. Eten doet ze maar in de overige 22uur van de dag :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:44

Hier ook zo 1 die dr paard en ponys niet laat eten tijdens het wek. Maar ook niet tijdens het wandelen. Als ik wil stofzuigen pak ik dat ding uit de kast wel :D ;)

XxXHorsezXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:51

Ik laat mijn pony's ook niet grazen als ik aan het wandelen etc. ben.
Als je dit wel laat gebeuren dan blijven ze dit doen...
En dan kun je er op het laatst helemaal niet mee lopen, want dan trekt je pony je hele tijd naar beneden... :=

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:56

Mijn verzorgpony wil nog wel eens naar het gras duiken tijdens het rijden (is gelukkig al veel minder geworden) en soms kom ik tijdens het rijden iemand tegen waarmee ik dan even sta te kletsen.. Dan wil pony nog wel eens een paar hapjes gras nemen. Er zitten natuurlijk risíco's aan, maar ik zou je pony niet zo gauw heel hoog gras/riet laten eten en hooi geef ik ook niet met bit in..

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:00

gras,hooi,kuil niet doen hoor het blijft in het bit hangen en dan komt het in hun keel.
paarden kunnen niet overgeven of even de keel schrapen dat het weer omhoog komt.(snap je?)

veel mensen zeggen als je ze een hap biks laat nemen van neeee niet doen dat is slecht, whaha nee dat weer niet alleen als ze schuimen is het bruin en het bit en meestal sperriem worden vies.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:09

vuurneon schreef:
Ik laat mijn pony nooit echt grazen maar hij mag best een hapje mee pikken tijdens een rit. Ik wacht dan even tot hij zijn mond leeg heeft dus stap rustig door.
Mocht hij iets niet weg krijgen, dan pluk ik het er gelijk even uit (soms heeft hij een rietstengel die net te lang was :+)

+1. soms ga ik wel eens met mn pony grazen, maar dan neem ik een halster en touw mee.
het schijnt dat wortelschijfjes ook gevaarlijk zijn!!

XxXHorsezXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:15

Ja, inderdaad... Als je wortels in ronde plakjes snijd en ze voert kunnen ze in de keel van je paard glijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:16

haflinger321 schreef:
NeverGiveUp schreef:

dan pluk je het toch er uit?

Als er iemand bij is doet die het, als ik alleen ben lukt dat niet. Hij heeft een héle lange nek :')

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:57

Ik heb wel eens gehad bij een ouder paard met minder standen, dat hij de hele weg, na één flinke hap gras, emt een grasklodder in de mond heeft gelopen, die kwam er uitvallen toen ik 't hoofdstel uit deed :')
Maar voor de rest, zou ik wel, áls je ze even laat grazen de neusriem/ sperriem los maken, dit is wel zo handig voor 't paard :)
En even controleren of hij geen grasklodder in z'n mond heeft haha

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:54

Mijn paard nam af en toe een hapje gras met een buitenrit.. meestal neem ik een halster mee lijkt me toch een stuk veiliger..