hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

megasuus

hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 20:41

hoi,

ik heb een verzorgshetje, frederiek van 6 jaar oud.
ze heeft ooit een 'ongeluk' gehad waardoor ze van een brave pony in een bokkende pony veranderde.
nu ben ik zover met haar dat ze bijna niet meer bokt, alleen in galop.
hoe kan ik zorgen dat ze dat niet meer doet?
iemand tips? :D

Angela

Re: hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:00

Wellicht heeft de pony wel lichamelijk last? En is het bokken een uiting van pijn? Zeker na een ongeluk is dat niet vreemd..

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:06

Nee ze heeft geen pijn ze is super gezond.
Dat ongelukje is al een paar jaar geleden toen is ze ergens
Van geschrokken op buitenrit en heeft ze de ruiter er afgebokt
en is ze terug naar huis gerend, toen was ze wel gewond.
Nee het zijn meer protest bokjes. Morgen gaat er een klein meisje
op rijden om te zien hoe dat gaat, misschien ligt het aan mijn gewicht als ruiter, wie weet.
Ik rijd sinds kort al minder op dr want ik wordt wat te groot maar we zijn haar nu aan het
beleren voor de kar, en we gaan iemand zoeken om op dr te rijden waarschijnlijk...
Maar weet iemand iets tegen protest bokjes?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:24

Een paar dingen waarom een pony kan bokken:
- Ruiter te zwaar/groot
- Zadel past niet goed/ligt niet op de juiste plek
- Medisch iets niet in orde, rug zit vast oid
- Bit past niet goed of tandprobleem
- Pony snapt het niet/de ruiter is niet duidelijk genoeg/geeft geen goede hulpen

Hoe doet ze het aan de longe? Is ze verder wel goed beleerd? Hoe groot ben jij en hoe groot is je shet?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:46

Nou ik heb nog niet echt met dr aan de longeerlijn gegaloppeerd want ze kan het op een
recht stuk al niet en aan de longeerlijn is dan juist moeilijker aangezien ze rondjes moet galloperen. Ze kan wel goed galoperen aan de longeerlijn zonder iemand erop.
Ik ben 1.60, ik weet niet precies hoe groot frederiek is, ze is wel een forse shet die graag voor je wil werken. Maar als het zo zou zijn dat ze protesteert tegen mijn gewicht zal ze dat niet alleen in de galop doen. Blijkbaar vind ze die gewoon moeilijk ofso...? Ik wordt wel aan de grote kant daarom beleren we haar ook voor de kar, en we gaan een kleiner iemand laten rijden maarja kleine kindjes kunnen niet altijd even goed rijden of durven evenveel dus het beste is als het probleem snel opgelost wordt. Iemand tips?

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:25

ik denk dat het echt aan een van de dingen die capopjekop licht dus mischien dat even onderzoeken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:27

megasuus schreef:
Nou ik heb nog niet echt met dr aan de longeerlijn gegaloppeerd want ze kan het op een
recht stuk al niet en aan de longeerlijn is dan juist moeilijker aangezien ze rondjes moet galloperen. Ze kan wel goed galoperen aan de longeerlijn zonder iemand erop.
Ik ben 1.60, ik weet niet precies hoe groot frederiek is, ze is wel een forse shet die graag voor je wil werken. Maar als het zo zou zijn dat ze protesteert tegen mijn gewicht zal ze dat niet alleen in de galop doen. Blijkbaar vind ze die gewoon moeilijk ofso...? Ik wordt wel aan de grote kant daarom beleren we haar ook voor de kar, en we gaan een kleiner iemand laten rijden maarja kleine kindjes kunnen niet altijd even goed rijden of durven evenveel dus het beste is als het probleem snel opgelost wordt. Iemand tips?

Hoezo kan ze op een rechtstuk niet galoperen? Als dat zo is dan zou ik haar toch eens laten nakijken. Een gezond paard moet toch wel kunnen galoperen lijkt me.

Met 1,60 ben je voor de meeste shetten te groot, ik zou het mooi overlaten aan kleinere kinderen. Desnoods laat je de galop gewoon maar even zitten en zorg je eerst dat het in stap en draf goed gaat en dat ze haar spieren traint zodat ze meer kracht en balans heeft om de galop wel te kunnen.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:45

Citaat:
Hoezo kan ze op een rechtstuk niet galoperen? Als dat zo is dan zou ik haar toch eens laten nakijken. Een gezond paard moet toch wel kunnen galoperen lijkt me.

Met 1,60 ben je voor de meeste shetten te groot, ik zou het mooi overlaten aan kleinere kinderen. Desnoods laat je de galop gewoon maar even zitten en zorg je eerst dat het in stap en draf goed gaat en dat ze haar spieren traint zodat ze meer kracht en balans heeft om de galop wel te kunnen.

Ze kan wel galopperen maar ze bokt heel veel in de galop. Ik heb 1 keer normaal gegaloppeerd maar dat was echt eenmalig...
Ze is echt wel gezond hoor het is gewoon protest. Nou een kleiner iemand heeft nog niet echt zin want dan misdraagt ze zich nog erger, heb ik vandaag gemerkt. We gaan er heus wel een kleiner iemand laten rijden maar voorlopig nog even niet. Spieren heeft ze wel en stap en draf gaat prima, alleen de galop niet ...

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:25

Heb je misschien een foto van jou op de shet, of alleen de shet?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 06:03

Bo_Bessie schreef:
Heb je misschien een foto van jou op de shet, of alleen de shet?

Jahoor tuurlijk, hoezo?
Eeuuhh hoe zet je een foto in een berichtje ? XD

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 06:12

Als je shet een grote shet is (en dan bedoel ik minimaal 1.10) en je bent nog onder de 55 kg. kun je er best op!
Ik heb ook shets van allemaal 1.10 en groter (uit t stamboek gegroeid!) en dat is bij mij de grens dat ze er nog opmogen. Lengte vind ik niet zo'n probleem en jij als "groter" iemand bent wel eentje die hem het zou kunnen afleren het bokken Zo'n kleintje is dat moeilijker zijn vaak banger en dat heeft de pony zo door.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 06:16

trudydouwe schreef:
Als je shet een grote shet is (en dan bedoel ik minimaal 1.10) en je bent nog onder de 55 kg. kun je er best op!
Ik heb ook shets van allemaal 1.10 en groter (uit t stamboek gegroeid!) en dat is bij mij de grens dat ze er nog opmogen. Lengte vind ik niet zo'n probleem en jij als "groter" iemand bent wel eentje die hem het zou kunnen afleren het bokken Zo'n kleintje is dat moeilijker zijn vaak banger en dat heeft de pony zo door.

Ik weet niet precies hoe groot ze is maar ze is redelijk groot en best wel fors, en ik ben onder de 55 kilo :) Jaa idd die kleintjes vallen er ook snel af, en bij kleine kinderen doet ze alleen maar nóg vervelender ...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 06:23

ben wel benieuwd naar een foto :) Ik zelf denk dat je toch miss aan de grote kant bent, maarjah :P het lijkt me wel een lastige kwestie als ze zich ook bij kleine kinderen misdraagt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:25

megasuus schreef:
Citaat:

Ze kan wel galopperen maar ze bokt heel veel in de galop. Ik heb 1 keer normaal gegaloppeerd maar dat was echt eenmalig...
Ze is echt wel gezond hoor het is gewoon protest. Nou een kleiner iemand heeft nog niet echt zin want dan misdraagt ze zich nog erger, heb ik vandaag gemerkt. We gaan er heus wel een kleiner iemand laten rijden maar voorlopig nog even niet. Spieren heeft ze wel en stap en draf gaat prima, alleen de galop niet ...

Maar kan ze wel rechtuit zonder bokken als ze in de wei loopt oid? Ik zou eerst aan de longe oefenen, zodat ze goed op de stemhulp galopeert. Begin met korte stukken en als dat goed gaat kun je het uitbreiden. Als ze een keer een bokje geeft is dat niet erg, maar als ze dan ook blijft bokken dan denk ik dat er iets vast zit in haar rug of ergens anders.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 07:30

Citaat:
Maar kan ze wel rechtuit zonder bokken als ze in de wei loopt oid? Ik zou eerst aan de longe oefenen, zodat ze goed op de stemhulp galopeert. Begin met korte stukken en als dat goed gaat kun je het uitbreiden. Als ze een keer een bokje geeft is dat niet erg, maar als ze dan ook blijft bokken dan denk ik dat er iets vast zit in haar rug of ergens anders.

Jaa ze kan wel gewoon galopperen aan de longe en in de wei. Maar niet met iemand erop. Ja dat is misschien wel een hoede tip. Nee er zit echt niks vast ofso hoor ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:38

Mijn advies... niet meer rijden op de pony!
Als ze niet bokt en netjes kan galoperen als er niemand op zit ligt de fout duidelijk bij de ruiter die of niet goed kan zitten of te zwaar/lang is!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:41

Dan sluit ik me idd bij aerdenhout1 aan. Dan is er iets met het zadel/de ruiter wat de pony niet fijn vindt. Een pony bokt niet continu om vervelend te zijn, daar willen ze iets mee zeggen.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 08:04

capopjekop schreef:
Dan sluit ik me idd bij aerdenhout1 aan. Dan is er iets met het zadel/de ruiter wat de pony niet fijn vindt. Een pony bokt niet continu om vervelend te zijn, daar willen ze iets mee zeggen.

sommige pony's doen het wel om vervelend te zijn hoor. soms vervelen ze zich of doen ze het uit protest. maar deze pony bokt ook met een kleiner lichter iemand erop, dan doet ze het alleen maar erger en dan doet ze het niet alleen in galop maar ook in draf, dus daar schiet je al helemaal niks mee op.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:07

Ik zou toch eens het zadel onderzoeken, of eventueel een bontje eronder? Voor wat meer rust op dr ruggetje. En het kan best zijn dat ze jouw te zwaar vind/in de weg vind zitten. Als een pony continue bokt dan willen ze écht wat zeggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:21

megasuus schreef:
capopjekop schreef:

sommige pony's doen het wel om vervelend te zijn hoor. soms vervelen ze zich of doen ze het uit protest. maar deze pony bokt ook met een kleiner lichter iemand erop, dan doet ze het alleen maar erger en dan doet ze het niet alleen in galop maar ook in draf, dus daar schiet je al helemaal niks mee op.

Waarom zou een paard dat doen om vervelend te zijn? Een keer een bokje geven oke dat kan door joligheid komen. Maar een paard dat bokt heeft ongemak (niet passend zadel, bit, tandprobleem, rugprobleem enz), ofwel de ruiter is niet duidelijk genoeg. Maar zomaar voor de lol continu bokken? En dat ze bij een klein kindje hoger bokt, is mss wel omdat ze dat minder makkelijk bij jou kan omdat jij een stuk groter en zwaarder dan dat meisje bent ;)

Je zegt het zelf al, ze doen het uit protest. Dan moet er dus iets zijn waar ze tegen willen protesteren ;)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:34

Citaat:
Waarom zou een paard dat doen om vervelend te zijn? Een keer een bokje geven oke dat kan door joligheid komen. Maar een paard dat bokt heeft ongemak (niet passend zadel, bit, tandprobleem, rugprobleem enz), ofwel de ruiter is niet duidelijk genoeg. Maar zomaar voor de lol continu bokken? En dat ze bij een klein kindje hoger bokt, is mss wel omdat ze dat minder makkelijk bij jou kan omdat jij een stuk groter en zwaarder dan dat meisje bent ;)

Je zegt het zelf al, ze doen het uit protest. Dan moet er dus iets zijn waar ze tegen willen protesteren ;)

Jaa ze protesteert ergens tegen maar in draf doet ze dat niet dus het ligt niet aan het gewicht...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:35

Maar ik heb nog een hele rits opgenoemd, mss past het zadel niet en komt dat door de galop pas goed aan het licht. En bij kindjes doet ze het wel in draf.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:47

capopjekop schreef:
Maar ik heb nog een hele rits opgenoemd, mss past het zadel niet en komt dat door de galop pas goed aan het licht. En bij kindjes doet ze het wel in draf.

Het tuig past prima en ze is ook kern gezond dus dat is het niet! Ja en bij kleine kindjes doet ze het meer omdat die kleiner zijn en dan is het voor haar ook veel makkelijker om te doen. Of het is juist een soort van vrolijkheid omdat ze minder gewicht moet dragen.

Maar even aan iedereen die wil reageren;
Ik zoek tips tegen HET BOKKEN IN GALOP,
En GEEN tips of meningen over het gewicht dat ze moet dragen, de grootte van de ruiter of haar gezondheid en of het tuig misschien niet past!
Alle tips om te zorgen dat ze niet meer bokt in galop zijn welkom !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:56

Lieve meid, nogmaals, ergens zit er iets fout in ofwel de ruiter die wat verkeerd doet, of je paardje heeft ergens lsat van!
Probleem is alleen op te lossen door of je paard eens goed na te laten kijken, of de fout bij jezelf zoeken en door goed les te nemen je paard beter door zijn lijf krijgen!
Jij verwacht dat je hier een oplossing krijgt, maar zonder jou of je paard te kennen of die te hebben zien lopen en jou te zien rijden is dat niet mogelijk, klaar uit!!
En NEE een paard bokt misschien eens een keertje uit joligheid, maar doet dat niet elke keer als je er op gaat zitten!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:00

En de onervarenheid van de jonge meiden doet meer kwaad dan goed.

Shetjes zijn hele slimme pony's :7