Nu wordt het toch wel een beetje werkelijkheid.. een renpaard mogen trainen.
Toen ik klein was, was het natuurlijk al een droom om jockey te worden.
Zo had ik, zo als waarschijnlijk velen, de periode dat ik altijd zei dat ik jockey wilde worden.
Nu was ik per toeval aan een baantje gekomen bij iemand, die met zijn paarden koerst.
Ik zou daar eerst een paardje inrijden en trainen voor de koersen, maar door een ongeluk hebben we helaas afscheid moeten nemen van hem. In de training waren we nog niet zo ver dat er al mee gekoerst kon worden. Buitenrijden, galopperen, langs een trein, allemaal geen probleem.. maar voor het echte werk waren we nog niet klaar.
Dus voor mij heeft het nog niet gevoeld om een echt renpaard te rijden.
Nu ik dus een beetje 'werkeloos' was, en alleen maar een beetje rondkeutelde op stal, de oudere hengst longeren en wassen, en een beetje uitmesten, had ik verder niet erg veel te doen.
Tot gister dus..
Gister weer gezellig mee geweest naar de koers op Duindigt, waar ik normaal het paard warm loop, en wat rondkeutel op het terrein en veel vragen stel natuurlijk.
En nu werd mij de vraag gesteld of ik anders het paard wou gaan trainen, omdat mijn 'baas' (het is geen baas - knecht verhouding) er wat lichter gewicht op wou, en wou dat hij meer souplesse werk zou verrichten in de training. Dat hoefde hij mij in ieder geval geen 2x te vragen.
Het paard zelf ken ik al, maar ik heb er nooit erg veel mee te maken gehad. Ik was altijd bezig met het inrijden en trainen van het andere paardje. En meer dan buiten en binnen halen had ik niet gedaan. Wel zijn we een keertje wezen trainen op een privébaan, en daar mocht ik dan wel de baan op en warmrijden (stap & draf). Wat trouwens als groentje zijnde al een flinke kick geeft.
Het mooiste vind ik nu de verantwoording die ik heb gekregen, voor het grootste deel toch helemaal alleen als groentje een hengst te trainen voor zijn volgende koers, en daar weer de resultaten van terugzien. Het is niet zo dat ik helemaal alleen alles doe, mijn baas zal er af en toe ook nog op gaan om te voelen of hij verbeterd, om desnoods het schema aan te passen.
Nouja, wie weet plaats ik morgen nog wel een fototje, vandaag had hij vrij, en morgen begin ik dus met het trainen voor het echie

Reactie's als : Je bent veel te jong, want onverantwoord. ' of ' hoe kan hij nu een leek in hemelsnaam ... ' ga ik liever niet op in, voordat er weer discussies ontstaan. Ik vertrouw erop dat ik dit aanbod niet had gekregen als het te onveilig was geweest.
Daaaag