Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paqune

Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:30

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:31

Edit: ik kijk ff

Vnd het mr een raar filmpje, de eerste want er zitten geen vaste bitringen aan dus het bit kan "gewoon" los door de mond gaan
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 26-12-11 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

HappyBuddha

welk filmpje? :)

MelanieB

Zoekfunctie? :roll: Dit filmpje is al zo vaak ter sprake gekomen op bokt.

RainbowDance

Re: Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:35

die heb ik gezien echt zo pijnlijk #) en dat filmpje had mijn zus op haar www gezet en nu is hij weg hahaha :list:

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:36

Nu heb ik al voor de duizenste keer dat filmpje gezien... :=
Zowel bitloos als met bit heeft voor- en nadelen.
Je kan je paard evenveel pijn doen met bit als zonder, het is de ruiterhand die het verschil maakt! :j

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:37

dat tweede filmpje is mishandeling! :j

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:46

x_mayra schreef:
dat tweede filmpje is mishandeling! :j

Hoe bedoel je mishandeling?

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:47

filmpje is idd heel vaak besproken... ik schrik er ook altijd wel van, maar ik heb gehoord dat dit voornamelijk allemaal extreme voorbeelden zijn? ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:48

MelanieB schreef:
Zoekfunctie? :roll: Dit filmpje is al zo vaak ter sprake gekomen op bokt.

Zeg dat wel :')
Het zijn vreselijk overdreven filmpjes.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:50

NadineBlabla schreef:
filmpje is idd heel vaak besproken... ik schrik er ook altijd wel van, maar ik heb gehoord dat dit voornamelijk allemaal extreme voorbeelden zijn? ;)

Wist niet dat er al meerdere mensen over begonnen waren :o
maar wil gewoon liever niet dat mijn lieve schat pijn lijdt, wil daarom graag weten of het verstandiger is om zonder bit te rijden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:53

Idd.. Nu is het wel zo dat een enkelgebroken bit scherper is dan een dubbekgebroken, toch? Maar als bitten zo scherp en pijnlijk zouden zijn, zouden paarden vast vreselijk in de staak komen :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:55

paqune schreef:
NadineBlabla schreef:

Wist niet dat er al meerdere mensen over begonnen waren :o
maar wil gewoon liever niet dat mijn lieve schat pijn lijdt, wil daarom graag weten of het verstandiger is om zonder bit te rijden

Voor beide manieren is wat te zeggen (zoek op bokt maar eens op termen als bitloos, inwerking bit e.d., dan kom je heel veel topics tegen). Een bitloos hoofdstel kan ook enorm veel druk uitoefenen als het op de verkeerde manier gebruikt wordt; dan is het ook naar voor het paard.
Een bit kan zeker pijnvol zijn voor een paard, maar weer, mits het verkeerd gebruikt wordt/ te scherp is/de verkeerde maat.

Als je een hulpmiddel goed kunt gebruiken, is er mijns inziens niets mis mee.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:55

Deze filmpjes hebben er al heel vaak op gestaan,
En zijn nog al overdreven vind ik. :')
Als een paard wat te diep loopt hoeft dat nog niet te zeggen dat je paard pijn aan het doen bent,
Ik rij zelf al mijn paarden met een bit, omdat ik het nut er niet van in zie om bitloos te gaan rijden,
En dat moet iedereen voor zich zelf gaan beslissen ,of die met bit wilt gaan rijden of niet.
Geen een bit is te scherp voor je paard, het is de ruiterhand die het bit scherp maakt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:57

Dat eerste filmpje heb ik al duizend en 1 keer gezien en ik vind die een beetje onzin (mss omdat ik er geiriteerd van raak)
Dat 2e filmpje heeft bij bitloos stukken uit films gehaald zoals de zwarte hengst.
En lang niet iedereen doet zen paard pijn er zijn zat mensen die het wel doen maar meeste proberen het toch wel te verkomen het is je eigen keus of je wel of niet bitloos rijd. Ik rijd met mijn pony met bit maar ik kan er perfect mee bitloos rijden zonder problemen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:00

Je kunt van bitloos ook erg slechte foto's waar paarden protesteren gaan nemen en dan beweren dat bitloos slecht is.
Ze hebben hier gewoon de mooiste foto's en filmpjes van bitloos gebruikt, en de slechtste van met bit.

Ik rij zelf bitloos, gewoon omdat ik een bit helemaal geen meerwaarde vind hebben. Maar om nu te zeggen dat het dierenmishandeling is...
Als je een bitloos hoofdstel slecht gebruikt kan het net zo veel kwaad en pijn doen dan een bit. ;)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:05

een bit is net zo pijnlijk als een scherpe neusriem waar je paard naar moet luisteren, zoek maar een op hackamore. vervolgens heb je de ozo vriendelijke bitloze hoofdstel met kruislings achter de kaak,als je dus eens erg hard aan de teugels trek trek je zo ongeveer zijn kaken samen. paardrijden is niet altijd vriendelijk, maar mijn baas op werk is ook niet altijd vriendelijke en hier werk ik 40 uur per week mijn paard werkt hooguit 7 uur per week. natuurlijk vind ook ik dat je zacht voor je paard moet zijn en zonder pijn iets moet bereiken. maar je kan het ook van de andere kant zien. ik ben er wel uit, bitloos of met bit het is allebei niet het vriendelijkste voor het paard, maar waarvoor heb je je paard anders? iedere dag op de wei te zien staan en ze een appeltje te brengen?

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:57

ja maar ik wel het beste voor mijn paard;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:00

Bitloos is ook niet erg goed hoor.
Hackamore is ook niet bepaald zacht.
Zelfs harder dan watertrensjes.

Wees gewoon zacht met je handen en geef voldoende teugel zonder alles los te gooien en kom dus niet teveel aan het bit en je rijd vriendelijker dan bitloos + bit samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:01

Afbeelding

[MA] [MA] het bit in voor en nadelen

Ik herhaal mezelf:
Een compleet overdreven filmpje dat niet op wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd dat al in vele vorige discussies onderuit is gehaald.

heel lang geleden schreef:
de voordelen aan het bit:

het bit is erg fijn om te remmen en sturen er wordt (meestal) goed op gereageert onzin, paard reageert zo goed als jij hem africht
het is goed voor drukken paarden weer onzin, dit heeft niks met het bit te maken
met inrijden erg fijn je kan paarden ook bitloos inrijden
erg geschikt voor dressuur en dressuur oefeningen an sich handig voor de aanleuning

de nadelen aan het bit:

het nadeel aan het bit is dat je het paard (soms) pijn doet! (dit word meestal niet gemerkt) complete onzin, gelieve leren paardrijden als je dit doet

zie dit filmpje: (ik weet niet of je een link mag zetten als dit niet mag wil je dat even melden in een PB)

http://www.youtube.com/user/arno8#p/sea ... PIePtrcpqo onzin, filmpje is overdreven en partijdig

daar word in uitgelegt wat er precies laten zien wat er gebeurt in het mond van het paard als je trekt of stuurt

voordelen aan bitloos:

meer een band krijgen met je paard onzin, dit heeft niks met het tuig te maken
je leert meer met zit stem en been rijden onzin, dit hoor je met bit ook te doen
lekkerder voor je paard onzin, kijk bij nadelen van het bit

nadelen aan bitloos:

je paard krijgt veel druk op zijn neus (kan opgelost worden met bontje) onzin, zolang het hoofdstel niet verkeerd is afgesteld, ook lost een bontje hier niks mee op
je paard kan er misbruik van maken onzin, of de africhting is zoek
zit bij somige paarden geen rem op! kijk hierboven en bij remmen en sturen bij voordelen van bit

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:04

Zo een traag filmpje en al zo vaak gezien. Denk dat bitloos ook zo zn voor en nadelen heeft. Het is maar net waar je jezelf het prettigst bij voelt en waar je paard het beste op loopt. Ik heb niet zo veel met bitloos, paard dat ik nu rij loopt hartstikke fijn op dit bitje.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:40

Kijk eens om je heen. Kijk naar anderen die rijden. En let vooral goed op de mond/het bit en de lichaamstaal van het paard ipv hoe het paard loopt/of hij de oefening goed doet. Laat anderen je paard rijden of jou op je paard filmen. Dan kan je voor jezelf kiezen of je dit acceptabel vind. Dit is dan niet een filmpje op internet maar eigen ervaring.

Toen ik dit had gedaan was het voor mij klaar met het bit.
Mijn paard ging veel beter lopen.
Maar dat is ieders eigen keus.
Je kan ook de andere kant op, let op bitloze optomingen, kijk om je heen/laat jezelf filmen, zie wat voor gevoel je daarvan krijgt. Verdiep je in de soorten bitloze optomingen, er zitten er zat onvriendelijke bij! Als je het niet probeert weet je het niet.

Nog een tip: voel aan de binnenkant van de mond van je paard de kaken na. Mijn paard heeft twee duidelijke deuken op de plek waar het bit gelegen heeft, gewoon weggesleten door het bit (dit heeft hij overigens niet bij mij opgelopen, maar bij de vorige eigenaars), dus geen wonder dat voor hem het bit niet lekker in zijn mond lag.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:43

en daar hebben we de anti bit goeroes weer :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:45

ponylies schreef:
en daar hebben we de anti bit goeroes weer :')

Gehehe _/-\o_ :')

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:45

Ik denk dat het er aan ligt hoe jij het bit ghebruikt en wat dan de reactie in de mond is, bitloos is volgens mij ook neitaltijd goed want als je haard trekt trek je hun neus naar hun borst en is dat we lzo goed dan. Nee sorry maar ik ben het niet met heet filmpje eens.