Wedstrijden, wedstrijden en wedstrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Wedstrijden, wedstrijden en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:55

Ok mensen, ik kan hier toch zo ontzettend gefrustreerd van worden... ;(

Staan bij ons op stal een aantal van die meiden... Pony wordt opgehaald, direct opgezadeld, gereden en terug in het land. 4 x in de week op trailer voor les, zoveel wedstrijden... Het gaat hun eigenlijk alleen maar om wedstrijden. Heb hun nog nevvver hun pony zien longeren of een buitenrit zien maken. Echt ontzettend jammer, het zijn namelijk best leuke pony's...

Wat vinden jullie hiervan?

Grapjasjes12

Re: Wedstrijden, wedstrijden en wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:57

Gereden en terug zetten op het land is toch niet erg? Ik denk dat veel paarden daar voor zouden tekenen ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:57

tsjah....waarschijnlijk vinden ze wedstrijden rijden gewoon erg leuk, zien ze het nut van longeren niet in en vinden ze een buitenrit maken saai. Het is natuurlijk erg persoonlijk wat je wel en niet met je paard wilt doen en sommige mensen zijn helemaal niet van het knuffelen en lekker bezig zijn met hun paard. Ik denk niet echt dat de pony het zo slecht heeft, maar een beetje extra aandacht kan nooit kwaad...;)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:58

Als zij wedstrijden zo leuk vinden, waarom niet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:59

Sommige mensen vinden het nu eenmaal leuk om op wedstrijd te gaan, zolang het dier daar geen last van heeft is er toch weinig aan de hand? Ik zou ook graag elk weekend gaan, alleen heb ik daar de tijd en het geld niet voor. Als een ander dat wel heeft, lekker laten gaan zou ik zeggen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:59

Ik snap het wel wat je bedoeld TS. Sommige hechten nou eenmaal veel waarde aan wedstrijden en telt er dan maar 1 ding.
Op zich is er niks mis mee om ze na het rijden meteen weer terug te zetten op het land.
Dat doe ik ook.
Maar ik ken ook zulke meiden en idd, een beetje persoonlijke aandacht voor de paarden zou geen overbodige luxe zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:02

wat een gepiep zeg, ieder zijn ding :7 en als die pony's gewoon goed verzorgd worden en eerlijk behandeld heb ik er helemaal niets op tegen....

Ik longeer ook nooit (paard vind daar echt geen ruk aan) en rijd per jaar misschien ook maar 10 x in het bos, door wedstrijden en dazen/wintervorst :P

Al ziet mijn paard wedstrijden, mee naar les ook als buitenrit....daar geniet hij echt van :j dus die pony's misschien ook ;)

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:05

Sommige paarden vinden het niet fijn om met de baas op stap te gaan. En andere vinden het super fijn.
Met mijn bijrijpaard heb ik ook 3 maand alleen getraind en wedstrijden gereden, ze vond het niets en werd ongelukkiger. Ze vind het fijner om soms gewoon even te spelen.

Zolang je paard het wil vind ik het goed.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:36

Ik zie je probleem ook niet echt.

Ik longeer mijn paard ook zelden (alleen als ik echt geen tijd heb om te rijden), want ik klim er veel liever zelf op. Mijn paard vind longeren dan ook ontzettend saai, ze lopen dan namelijk alleen maar rondjes. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat leuk vinden (misschien als ze mogen bokken en rennen aan de longeerlijn, maar dat lijkt me nu niet de bedoeling van longeren..)

Naar het bos ga ik ook niet, want mijn paard is dan veel te gestrest en als hij het op een lopen zet, is hij een gevaar voor mij, voor zichzelf en voor alle mensen in het bos. Natuurlijk is dat af en toe wel jammer (ook voor mezelf) maar echt missen doen we het allebei niet denk ik.

Verder ga ik ook vaak op springwedstrijd (2 tot 3x per maand) en daarnaast rijdt ik hem nog 4x in de week. Op wedstrijd gaan, dat vindt hij nou echt geweldig. Hij is dan echt blij, heeft zijn oren alleen maar naar voren staan.

En als hij daarna in de weide mag als beloning, ligt hij heerlijk te rollen en vindt hij het ook fijn dat hij weer terug is bij zijn vriendjes. Zelfs als hij dan 's avonds weer op stal gezet wordt staan zijn oren nog steeds zo ver naar voren als mogelijk is. Ik heb mijn paard zelden zijn oren naar de zijkant of in de nek zien hebben.

Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat er wel degelijk paarden zijn die zo'n leven fijn vinden. Ik denk dat het verschilt per paard en als ik het zo lees, hebben die pony's van die meisjes echt geen slecht leven. Als jij liever in het bos rijdt, kan dat natuurlijk. En er zijn vast ook pony's die wedstrijden niet leuk vinden. Maar als dat zo zou zijn bij die meisjes, gingen ze allang niet meer op wedstrijd, want dat zal dan nooit goed blijven gaan.
Dus laat iedereen gewoon doen wat hij/zij leuk vindt, zolang de pony's het ook leuk vinden is er geen probleem ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:38

Arwenride schreef:
Ok mensen, ik kan hier toch zo ontzettend gefrustreerd van worden...

Gewoon eens niet zo op een nader letten. Jij zit er toch ook niet op te wachten dat een ander de hele tijd gaat bekritiseren wat jij wel en niet met je paard doet? Want wie zegt dat dat zaligmakend is?

Of wil je gewoon weer een klaagtopic over wedstrijdruiters openen?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:47

Ik vind gewoon dat je geen paard moet gaan kopen voor wedstrijden? Als je een wedstrijdsport wil doen, ga je toch lekker een andere wedstrijdsport doen? de Ponys hebben nooit vrij, worden ongeveer 2 uur per dag bereden en krijgen slecht te eten. Poetsen gebeurd alleen voor wedstrijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:50

-> YRT

Dit is niet echt een rijtechnische discussie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:52

Arwenride schreef:
Ik vind gewoon dat je geen paard moet gaan kopen voor wedstrijden? Als je een wedstrijdsport wil doen, ga je toch lekker een andere wedstrijdsport doen? de Ponys hebben nooit vrij, worden ongeveer 2 uur per dag bereden en krijgen slecht te eten. Poetsen gebeurd alleen voor wedstrijden.

En jij staat er 24/7 met je neus bovenop?

Ik rijd doorgaans ook alleen paarden waarmee ik wedstrijden rijd of kan gaan rijden...vind er namelijk helemaal niets aan om een beetje rond te hobbelen zonder ergens naartoe te werken. Ik vind het leuk om op wedstrijd te gaan, vind het nog leuker als ik daar bevestigd word dat de training thuis steeds beter gaat en ik dus hogere punten rijd.
Mocht mijn paard straks geen wedstrijden meer lopen omdat hij een dagje ouder word mag hij best blijven, maar dan mag er lekker iemand anders op rijden. Ik weet namelijk dat ik er geen lol in heb om alleen maar recreatief te rijden, dus dat doe ik gewoon niet. In jouw opinie zou ik dus geen paard mogen rijden....vreemd hoor.
Enne, als de pony's er slecht uitzien gaan de resultaten vanzelf omlaag, daar word ook naar gekeken namelijk...maar ik denk zomaar dat dat reuze meevalt en jij alleen jouw idee van goede verzorging en voeding het juiste vind.

Edit: je spreekt jezelf trouwens al enorm tegen met je '2 uur per dag rijden en nooit vrij' verhaal. Mijn dag heeft namelijk 24 uur, geen 2.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:56

Ik rij mijn paard ook elke dag. Hooguit 1 x in de week heeft ze vrij.. En dan hebben we elke week les en 1x in de 2 weken springles dus dan heeft ze 2 x les in de week. Longeren doe ik eigenlijk nooit, we vinden er allebei niks aan! Buitenrijden heb ik vaak geen tijd voor en heb ik dit jaar dus ook eigenlijk helemaal nog niet gedaan :o Al had ik het wel gewild. We gaan 2 x per maand op wedstrijd (Dressuur) en ze vind het helemaal geweldig. Zodra we de ring ingaan word ze beetje een showpaard :P Alsof ze denkt jullie kijken allemaal naar mij!! :D We zijn dan ook in 2 jaar tijd in de M1 terecht gekomen. B rijden vond ze niet zo boeiend.(waren er met 4 wedstrijden doorheen) Ze begint nu eindelijk concurrentie te krijgen en nu gaat ze echt haar best voor me doen! :D En dat terwijl ik eigenlijk niet echt een "sportpaard" heb :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:30

Arwenride schreef:

dus dan hebben ze idd 22 uur per dag vrij als ze maar 2 uurtjes moeten werken :D

maar wat een klaagzang van een betweterige puber inzake wedstrijdpaarden/ruiters :')
heb je niets beters te doen, er zijn zat echte problemen in de wereld, daar kun je beter je focus (of frustatie :o ) op richten :7

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:35

Okee als jullie denken dat paarden alleen maar voor wedstrijden zijn... Jeetje wat belachelijk zeg, leer ook eens van je paard houden. Stom.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:42

Nou ik heb geleerd van pony hoor juist door een wedstrijd.

afgelopen zaterdag had ik mij eerste wedstrijd. in voor gaande jaren hadden we niet echt een doel om naar toe te werken. toen ik me 6 weken geleden in schreef kreeg ik dus een doel. en in de afgelopen weken is de band met hem veel sterker geworden, juist omdat we zoveel trainden. En nee hij is er dus niet alleen voor de wedstrijden. Maar toch kreeg ik daardoor een sterkere band.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:42

Arwenride schreef:
Okee als jullie denken dat paarden alleen maar voor wedstrijden zijn... Jeetje wat belachelijk zeg, leer ook eens van je paard houden. Stom.

Ik rijdt wedstrijden ja, en ik vind het erg leuk!
En ik ben ook zo'n type die niet wil trainen zonder ergens naar toe te werken.
Ondanks dat, is mijn paard echt op mij gericht en ik op hem, dus heb ondanks de wedstrijden een dikke band met hem!
Wedstrijden geniet mijn paard juist van, zo ziet hij nog eens wat van de wereld, en hij heeft er echt plezier in, en door de wedstrijden geef je hem juist veel aandacht, mijn paard vind het heerlijk als ik hem dan uitgebreid optut, dus waarom zijn wedstrijden niet goed? het zelfde als op een buitenritje in mijn mening?! En als je paarden stom vind, zou je ook niet snel gaan paardrijden, dus ze vinden het paard in ieder geval de moeite waard ;)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:46

Jeetje mina, sommige mensen gaat het letterlijk alleen maar om wedstrijden. Arme paarden. Jeetje zeg, ik ga ditniet eens meer lezen. Echt belachelijk.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:52

Mijn pony word pas echt gelukkig als ik hem kan trainen. Hij kan zijn energie kwijt en krijgt aandacht. Als hij vakantie heeft staat hij iedere keer als ik nog maar in de buurt kom van de draad bij het slot of hij al mee mag. Dat jou pony hier misschien niets aan vind dat kan. maar voor ieder paard ligt dit anders.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:54

duidelijk iemand nieuw :')

veel paarden vinden het inderdaad gewoon fijn om wedstrijden te rijden inderdaad! vriendin was totaal geen wedstrijdruiter, vond buitenritten en lekker troetelen fijn. Pony werd echter steeds ongelukkiger dus heeft ze 'm verkocht. Waar hij nu staat heeft hij ook een druk werkschema en gaat hij elke week op wedstrijd, en de pony is nog nooit zo gelukkig geweest :)
ach ik zou zeggen denk aan je eigen paardje. Als hij/zij gelukkig is met de aandacht waarom dan niet? paarden hebben elk een verschillend karakter. Wat maakt het uit? Tenzij je dierenpsychologe bent kan je niet in hun hoofd kijken en zien of ze het niet leuk vinden :j

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:57

Joycebunny schreef:
duidelijk iemand nieuw :')

veel paarden vinden het inderdaad gewoon fijn om wedstrijden te rijden inderdaad! vriendin was totaal geen wedstrijdruiter, vond buitenritten en lekker troetelen fijn. Pony werd echter steeds ongelukkiger dus heeft ze 'm verkocht. Waar hij nu staat heeft hij ook een druk werkschema en gaat hij elke week op wedstrijd, en de pony is nog nooit zo gelukkig geweest :)
ach ik zou zeggen denk aan je eigen paardje. Als hij/zij gelukkig is met de aandacht waarom dan niet? paarden hebben elk een verschillend karakter. Wat maakt het uit? Tenzij je dierenpsychologe bent kan je niet in hun hoofd kijken en zien of ze het niet leuk vinden :j

ALs je geen wedstrijden rijd betekend dat niet dat je geen aandacht geeft en zeker niet dat je paard daar perse ongelukkig van word.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:59

dat zeg ik toch ook nergens? Ik probeer alleen duidelijk te maken dat sommige paarden gewoon veel meer plezier putten uit een stevige training van 2u dan een ontspannen buitenritje of poetsbeurt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:09

Arwenride schreef:
ALs je geen wedstrijden rijd betekend dat niet dat je geen aandacht geeft en zeker niet dat je paard daar perse ongelukkig van word.

Maar andersom betekent het ook niet dat je als je wel graag wedstrijden rijd niet om je paard geeft of er niet goed voor bent....Sterker nog, ik weet heel zeker dat mijn paarden meer en uitgebreider gepoetst worden dan het gemiddelde recreatiepaard...Ik poets uitgebreid voor én na het rijden (hoeveel zng 'naturals' gooien hem zo weer in de wei en dan moet ie maar zien hoe hij van het jeukende zweet in zijn vacht afkomt...) Ik zie mijn paarden ook dagelijksmeermaals lopen, check de benen, check eigenlijk alles, waardoor een blessure nooit de kans krijgt om te sluimeren of erger te worden dan nodig. Mijn paarden zijn eigenlijk nooit te dik of te dun omdat hun voer heel goed word aangepast naar hoe ze eruit zien, hoe ze zich voelen en per dag aan de arbeid die ze doen. Wondjes worden altijd vrijwel direct opgemerkt omdat ze nou eenmaal veel meer in de hand komen dan paarden die minder fanatiek getraind worden. Tot slot zijn mijn paarden allemaal in prima conditie wat voor henzelf ook alleen maar prettig is, om nog maar niet te beginnen over de hoge weerstand die ze hebben...

Wat is nou in vredesnaam je probleem, ben je tegen de hele wedstrijdsport of ben je tegen paardrijden in het algemeen? Want enkel hier roepen dat mensen die graag wedstrijden rijden minder of niet om hun paarden geven is gewoon dikke onzin. Als je ergens tegenaan wilt schoppen, zoek een dikke paal.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:34

Ik kan me ook niet indenken wat TS hier mee wilt bereiken, ik ben een natural maar ben wel dressuur ruiter geweest ,nu jen ik een all rounder, en inderdaad ik poets mijn paarden ook alleen voor het rijden en soms ben ik dan binnen 5 min klaar! Ik kan ook uren trutten, maar haat de winter! Vieze dingen in de vacht,en bah als het zomer wordt! Overal haar!(staan altijd buiten) ik kom terug van rijden,geef voer naar mate het nodig is en geef hooi of voordroog. Niet in de zomer natuurlijk! Maar hoe oud zijn de meiden waar je over praat? Ik was nl net zo ,toen met een jaar of 15 16, ik denk dat t per paard scheelt heb ook alleen Ponys die het leuk vinden,als et nl geen plezier voor hun is, heb jij ook geen plezier,of je nou alleen wedstrijden rijd of een natural bent.