schuimen --> goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

schuimen --> goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:12

ik wist niet goed waar dit moest, als het niet goed staat mag het verplaatst worden!

Hallo!

Eerder toen ik nog op de manege reed zei een vriendin van mij altijd 'als je paard niet schuimt, dan heb je hem niet goed en actief bereden'.
Deze zin is mij altijd bijgebleven en nu heb ik een eigen paardje, mijn paardje schuimt nooit, alleen als ik haar een snoepje geef met bit in, of iets anders als ze haar bit in heeft. Nu vroeg ik me af; rijd ik haar nu niet goed en actief genoeg?
of klopt het niet wat mijn vriendin altijd zei?
en waarom schuimen ze, en is het goed als ze dat doen?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes Chantal,

xJasmijn

Re: schuimen --> goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:18

volges mij schuimt het ene paard meer dan het andere. De mijne schuimt heel erg snel, na eeen kwatiertje stappen al. ;)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:21

Volgens mij schuimen ze uit ontspanning :) Wel een goed teken dus!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:22

Ik heb gehoord dat schuimen goed is maar slijmen niet, als er echt van die slijmerige slierten uit de mond hangen.

Mijne schuimt ook heel snel, knabbelt heel vaak op het bitje en is altijd heerlijk ontspannen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:23

Het ene paard schuimt niet en de ander schuimt onwijs veel.
Verschilt per paard en de mate kan best afhangen van hoe actief/ontspannen je je paard rijdt.

Sommige mensen beweren ook dat het schuimen komt omdat je 'met een bit rijdt' .... Maar dat moet je niet gelijk geloven ;)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:25

Sommige paarden die bitloos gereden worden, gaan ook schuimen en kouwen als ze lekker ontspannen en actief aan het werk zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:28

Het ene paard schuimt meer als het andere paard. Net zoals de ene mens meer 'slijm' heeft als de ander.

Dus als jij verder lekker ontspannen rijdt. Maakt het niks uit dat of ie nu veel of weinig schuimt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:29

Iets in de mond verhoogt de speekselproductie. Vandaar dat paarden met bit meer schuimen dan paarden zonder.
Maar schuimen is niet per definitie goed of slecht. Het hangt totaal af van de situatie.
Wanneer een paard zijn mond dichtgesnoerd zit met een sperriem en hij dus daardoor niet goed meer kan slikken is het slecht.
Maar is een paard gewoon rustig aan het kauwen en heeft hij daardoor een schuimrandje op zijn lippen is het juist goed.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:35

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:39

Kyarahh schreef:
Volgens mij schuimen ze uit ontspanning :) Wel een goed teken dus!

Helemaal mee eens! Zoalng het mooie dikke schuim is!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:45

dus het is wel goed als een paard schuimt, vooral als het ontspannen loopt.
Nou loopt mijn paard ontspannen maar toch schuimt het niet, meestal loopt ze ook vanuit ontspanning nageefelijk. Is het dan slecht dat ze niet schuimt? want ze schuimt gewoon echt helemaal niks, dus ook niet een beetje.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:48

Interessante link Dani_ :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:49

Nee dat is niet erg

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:50

Het is een goed teken als je paard schuimt, maar het hoeft niet meteen zo te zijn dat je paard niet goed loopt als hij niet schuimt.

Pas wel op want als het echt lange slierten niet schuimend speeksel is dan hebben ze meestal last van hun mond, dus dan moet de tandarts even langskomen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:52

Nogmaals het ene paard schuimt niet en de ander kan weer erg veel schuimen.. wees niet bang dat je je paard nu slecht rijdt haha :P
Dani_ schreef:
Dus als ik het goed begrijp..... als je paard met bit rijdt, schuimt hij omdat hij slecht kan doorslikken/speekselvorming, en als je zonder bit rijdt schuimt je paard door de (ont)spanning. }:0 :7 :+ :z

Het enige wat zulke site's willen is bitloze hoofdstellen verkopen maar ik heb er nog geen een gezien die wetenschappelijke bewijs/resultaten heeft laten zien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:00

Suus_ schreef:
Het enige wat zulke site's willen is bitloze hoofdstellen verkopen maar ik heb er nog geen een gezien die wetenschappelijke bewijs/resultaten heeft laten zien.

Het is helemaal geen anti-bit artikel, maar een informatief artikel over schuimen.

Oh, en kun je bitloze hoofdstellen kopen via deze site??? Leuk, vertel!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:04

mijn paard schuimt bijna niet, een heel klein beetje op de lippen maar er komen geen vlokken vanaf, of we nou met of zonder bit rijden :) ook flappert hij vrolijk met z'n lippen heen en weer, dit doet hij ook met en zonder bit :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:05

Als iedereen het artikel zou lezen dat hier is neergezet, zou men een stuk wijzer worden :) Mijn paard schuimt nauwelijks tot niet en daar ben ik blij mee, soms heeft hij een heel licht schuimrandje om de lippen, meer niet.
Schuimen vind ik (en IS dus ook eigenlijk zo) een slecht teken.

@Suus, nee, dat zeggen ze niet.
Ze zetten zichzelf natuurlijk wel on top, maar dat doet de "andere kant" evengoed,
die duwen zichzelf omhoog en halen het hele bitloos idee naar beneden.

Het gaat er om dat een paard dat (flink) schuimt, geen goede mogelijkheid heeft om te slikken.
Als ik mijn ijsco mét bit rijd heeft hij een heel licht schuimrandje, en bitloos ook.

Alleen zul je paarden bitloos nooit overmatig zien schuimen, want dat word veroorzaakt door het bit die dan de tong in de weg zit.

Dat is de conclusie uiteindelijk, en daar zal toch echt niemand omheen kunnen.
Zijn gewoon harde feiten, als een paard flink schuimt kan het paard niet goed slikken en heb je dus een incorrecte hand (immers kan mijn paard wel licht schuimen met bit, maar heb ik een zo zacht mogelijke hand), geen goed bit of gebitsproblemen, of een andere oorzaak.

Niet dat hij ontspannen is etcetera, bij flink schuimen is dat dus absoluut niet waar.

PS: Suus, jij zegt dat het ene paard meer schuimt dan de ander.. Dat ligt dus aan het bit, de hand en de dikte en vrijheid van de tong ;)

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:09

chaanttaall schreef:
dus het is wel goed als een paard schuimt, vooral als het ontspannen loopt.
Nou loopt mijn paard ontspannen maar toch schuimt het niet, meestal loopt ze ook vanuit ontspanning nageefelijk. Is het dan slecht dat ze niet schuimt? want ze schuimt gewoon echt helemaal niks, dus ook niet een beetje.

Weet je, misschien komt je paard net niet in de pure ontspanning waardoor hij lekker gaat schuimen, (goed op het achterbeen, zacht contact op de teugel, lekker afkauwen, en dan lekker stil zitten en meegaan in dee beweging) maar zit ie er heel dicht tegen aan. Soms moet je hem ook de tijd geven om nog extra te ontspannen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:22

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:57

WD-V -> RT-D

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 16:25

Bedankt voor alle reacties!
ook bedankt voor die link, heb er veel van geleerd (:

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:58

@Neskolay, dat vind ik persoonlijk al veel schuim, mijn paard heeft echt een miniem randje dan :o

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:05

Ja dit is vrij standaard bij hem. :o
Heb een aurigan KK bitje erin en hij neemt het heel fijn aan, het is echt een schuimbekkie geen slijmen gelukkig, schijnt dat dat dan niet goed is heb ik me laten vertellen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 17:12

schuimen is dus wel goed maar slijmen niet?
en schuim is dik en luchtig, en slijm zijn echt van die slierten die aan elkaar zitten, zo zeg ik het goed toch?