shetlander onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pebble2000

shetlander onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:45

als ik een shetlander koop laat ik hem de hele dag en nacht in de wei staan, hoeveel geld onderhouding kost dat voor mij per maand?

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:46

en dat is:
* voer
* da
* hoefsmid
* spullen

pebble2000

Re: shetlander onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:49

en hoe duur kost een goede shetlander ik heb een mooie met papieren voor 125,- is dat veel? of weinig? of goed? en wat moet ik allemaal kopen om hem te onderhouden? let op hij staat 24 uur per dag in de wei

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:50

verzekering... stel je voor er gebeurd wat met je pony
hoefsmit 1 keer in de 6 a 8 weken 30 euro gemiddeld
paardentandarts (is wel belangrijk)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:51

24/7 buiten, vergeet niet dat je vaak onderhoudt aan de wei hebt en het water in ijs kan veranderen in de winter.
Hoefsmidt, voer, spullen, wormenkuur, paardentandarts.
Dierenarts, kan zomaar oplopen naar 1000 euro als ie een goeie koliekaanval heeft, besef dat.
En een vriendje, of een wei regelen waar al paarden in staan.

Een Shet is echt niet zoveel goedkoper dan een 'normaal' paard!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:53

Met de hoefbevangenheid die hij waarschijnlijk zal krijgen
van al dat gras ook nog veel dierenarts kosten ;)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:54

hoefbevangenheid hoeft niet percee als je het dier maar op een normale manier laat grazen

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:31

hij heeft al een vriendje Melody, melody staat ook 24 uur per dag in de wei. ze krijgt 's avonds een beetje brokken en soms naar de dierenarts en hoefsmid maar zo wil ik het ook doen is dat wel goed?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:36

shetlander hoeft van mij dan geen brokken savonds hoor! (maar dat is mijn mening!)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:52

Inderdaad even goed nagaan wat de afspraken zijn. Als er iets kapot gaat of bv draad vervangen moet worden aan de wei die je huurt, of aan de stal oid, wie betaalt dat dan? Doe de eigenaar dat, of moeten jullie dat zelf (samen) doen?
Zit er hooi bij of moet je dat zelf kopen, dan moet je even uitzoeken hoe duur dat is? Bijvoeren hoeft in principe niet perse, en als je af en toe een handje geeft doe je heel lang met een zak brok natuurlijk.

Voor de dierenarts moet je even kijken of je minstens een honderdje of 5 klaar hebt staan voor het geval dat, of misschien springen jouw ouders hierin bij?
Hoefsmid moet je iedere 6-8 weken (gemiddeld) laten komen. Bij de mijne kost bekappen 15 euro, dus dat hoeft niet perse zo heel duur te zijn, maar je moet het natuurlijk wel bijhouden.
Verder ontwormen/mestonderzoek, entingen, tandarts, komen er eens in de zoveel tijd bij. Ook hiervan even goed op een rijtje zetten wat dat per keer kost bij jouw dierenarts.

Dan heb je pas een goed beeld van de standaard kosten die telkens weer terugkomen.

Qua spullen, dat kun je zo duur maken als je zelf wilt en het ligt er ook aan wat je met je pony gaat doen...
Je kunt ervoor kiezen 2e handsspulletjes aan te schaffen, dat scheelt in de kosten en is vaak net zo goed!

edit: als je een wei huurt moet je ook even kijken wat er met de mest gebeurd. Als jullie die zelf af moeten voeren of op moeten laten halen moet je dat ook betalen, dus daar moet je ook even rekening mee houden, maar het kan natuurlijk best dat de eigenaar hiervoor zorgt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:59

Ik heb zelf een shetlander gekregen die 24/7 op het land staat :)
ik ben een keer in de 3 maanden 15 euro kwijt aan de hoefsmid.
Verder heeft hij exeem dus moet af en toe spul daarvoor kopen (deken is 80 euro, moet elke 2 jaar een nieuwe).
daarnaast heb je nog meer van die uitgaven als tuig, karretje, hoofdstel, borstels, dekens enz.
Hij krijgt verder geen voer, alleen hooi en dat mag ik gratig pakken van de boer omdat ik daar af en toe help ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:34

Kan je shet ergens schuilen? Al is het maar een groep bomen of een paar schuttingen? En kan hij droog liggen?

Smid: Iedere 6 a 8 weken 25 euro. Mijn andere shet gaat naar de kliniek toe om bekapt te worden a 49,50.
Dierenarts: Enting a 20 euro en de voorrijdkosten 25 euro. De andere kosten zal ik maar niet vermelden, want dat is ruim 1000 euro geweest afgelopen jaar (hoefbevangen pony, medicijnen en een keer luis).
Wormenkuur/mestonderzoek: Wormenkuur sowieso 2x per jaar a 16,95 en om de 8 weken mestonderzoek a 16,50
Voer: 41,95 in de 2 maanden. (safe and sound van dodson and horrell en een vitamine korrel.

Mijn grootste kostenpost is het hooi. Per baaltje betaal ik 4 euro voor weidehooi en 200 euro de ton aan graszaadhooi. Ben per jaar ongeveer 1400 euro aan hooi kwijt. Nu heb ik wel 2 shetten en een welsh, dus bij jou zal dat wel wat lager uitvallen. En bij mij krijgen ze het hele jaar door hooi.

Spullen kun je het idd zo duur maken als je zelf wilt, maar ook een shet heeft kwalitatief goed spul nodig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:49

Volgens je eigen berichten heb je al 2 pony's , dan weet je toch wat het kost???

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:44

ik heb geen 2 pony's t zijn verzorgpony's dus k weet nie

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:47

en kan een shetlander blij zijn met alleen maar een fleece deken? of moet ik nog meer dekens kopen? dan krijg ik het halster er gratis bij en halstertouw heb ik voor 2,- euro ik ga elke dag met hem/haar wandelen en dan krijg ik misschien nog een sulky. een zadel en een hoofdstel zijn niet nodig want erop rijden kan ik denk toch niet, maar ik ga misschien kinderen er les op geven, en borstels zijn ook geen probleem.

moet ik nog meer spullen hebben? :*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:48

Wel eens gedacht aan geld?
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Want met zakgeld en een krantenwijkje kan je geen paard/shet onderhouden, anders stond er hier ook al lang eentje.

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:51

ik ben op zoek naar een goed betaald bij baantje, ik ga vragen bij een ruitershop en ik ga kinderen les geven op de shet dus daarmee kan ik toch wel onderhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:55

EskeGirl schreef:
Want met zakgeld en een krantenwijkje kan je geen paard/shet onderhouden, anders stond er hier ook al lang eentje.

Amen _/-\o_
Bij mij ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:58

ik vrees van niet, paarden zijn echt heel duur!
je moet in de wei een stukje hebben van beton of steen zodat je pony altijd droog kan staan en een schuilstalletje. verder een keer in de zoveel tijd hoefsmid, dan elke maand wat apart leggen voor eventuele onverwachte kosten, verzekering van je pony ook een rederlijk bedrag per maand, dan heb je voor een shet niet echt een deken nodig, die redt zich prima met z'n vacht. een fleece dekentje is wel handig als ie heel erg heeft gezweet, want hij moet niet kouw vatten natuurlijk, dan 2 halsters, een karretje en tuigje is ook best duur, 125 euro voor een shet is een prima prijs, maar ik denk dat je het met je bijbaantjes niet gaat redden. gaan je ouders een bijdrage doen? mag ik vragen hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt? en nog een vraagje, ga je alles in je eentje doen of helpt iemand je?

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:59

hoe bedoel je?

Amen
Bij mij ook...

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:01

mijn zusje en vriendin helpen me. de wei is prima en de shet die daar nu alleen staat kan wel een vriendje gebruiken

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:02

als ik nu 500,- euro heb nu dan hè kan ik toch een:
* shet van 125,-
* deken
* halstertouw
* borstelset

halster krijg ik er zowieso al bij en dan kan ik altijd later nog kijken voor karretje, zadel en hoofdstel

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:03

of als ik nu een pony koop om op te rijden? kom ik dan even duur uit of meer? wat ik per maand moet betalen wil ik ook graag wel weten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:06

passieAppel schreef:
EskeGirl schreef:

Amen _/-\o_
Bij mij ook...

en bij mij, als ik voor 50 euro pm een paard/pony zou kunnen onderhouden had ik er allang eentje gekocht!
maar die 50 euro is nu voor mijn lease-paard permaand :p
als je slim bent koop je geen pony maar ga je er één leasen voor een aantal dagen!

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:08

wat is leasen?
en ik ben ook gek op tinkers en new forest pony's hoeveel zou ik daar kwijt voor zijn?