Ik zou nu wel is willen weten wanneer je beugels goed op maat zitten. Sommigen zeggen als de beugel op je enkel hangt als je voeten gewoon naar beneden hangen, sommigen zeggen zoals je armen (Maar als je op een kleine pony zit dan zouden die dus korter zijn als je dat opmeet als je ernaast staat), Ik ben het nu even helemaal kwijt!
Als mijne te kort zitten merk ik het niet, als ze te lang zitten vallen mijn voeten uit de beugels met lichtrijden, Wat vinden jullie?
Ik heb ze gewoon hoe ik het lekker vind. Als ze te kort zijn dan zit je teveel met je knie op het zweetblad, in een erge situatie komt je knie zelfs over het zweetblad.
TanteSabien
Geplaatst: 12-08-11 17:07
Wanneer je niet te ver uit je zadel gegooid word en je genoeg steun aan je beugels hebt wanneer je paard besluit een rodeo-act uit te voeren zitten ze naar mijn idee goed.
Anoniem
Geplaatst: 12-08-11 17:10
TanteSabien schreef:
Wanneer je niet te ver uit je zadel gegooid word en je genoeg steun aan je beugels hebt wanneer je paard besluit een rodeo-act uit te voeren zitten ze naar mijn idee goed.
Er is niet echt een juiste lengte. Op jonge of vreemde paarden rij ik met kortere beugels dan op bekende stabiele paarden. Je moet nog kunnen lichtrijden zonder dat je op je tenen moet gaan staan om nog in de beugel te blijven (dus niet TE lang), en je been mag niet over het zweetblad heen komen (dus niet TE kort). Met het springen zijn je beugels ook korter met met dressuurmatig rijden (daarom heeft een springzadel ook een zweetblad dat verder naar voren komt)
Als je gaat staan moet je iets meer dan een vuist uit het zadel kunnen komen, met dressuur dan. Maar het is meer een gevoelskwestie want als jij lekker zit is het goed
Jannuh
Geplaatst: 12-08-11 17:59
Op maneges leer je altijd dat de beugels de lengte moeten hebben van je je middelvinger tot je oksel... (van het beginnetje van je beugelriem tot het voetvlak van de beugel. Maar ik doe ze altijd een klein beetje langer, zo lijken je benen langer als je op het paard zit. Alleen bij onbekende of licht geagiteerde paarden kun je ze inderdaad beter ietsie korter doen
Je beugels zitten goed wanneer je met een ontspannen been/enkel/kuit je knien automatisch tegen de wrongen van je zadel hebt liggen.
Het meten van je armen zal niet altijd opgaan. Want dat zou betekenen dat je bij een dressuurzadel je beugels even lang zou doen als bij een springzadel en dat is niet zo.
TanteSabien
Geplaatst: 12-08-11 19:07
_Pretty schreef:
TanteSabien schreef:
Ik meet ze naast 't paard altijd van middelvinger tot oksel en als ik het niet fijn vind zitten dan doe ik ze korter of langer. met springen doe ik ze natuurlijk korter. ligt ook aan het paard, bij sommige wat vluggere paarden rijden lange beugels niet lekker en heb ik ze liever een gaatje korter en als ik op een lekker rustig paard zit die lekker loopt heb ik ze liever iets langer (niet te lang natuurlijk!).
Hee, Mij is het gezegt dat je ze van middelvinger tot oksel is spring en van middelvinger tot oksel en dan een gat langer is dresuur. spring kan ook een gaatje korter dan Middelvinger tot oksel. Groetjes ik hoop dat je er iets mee kan doegg
Nee, maar als je dan naast je pony staat zijn je armen dichterbij het zadel dus zijn je beugels automatisch korter lijkt mij? Ik ben net wel van m'n paard gevallen en op m'n voeten geland maar dat had niks met de beugels te maken maar met een feestje in de kantine, Moest op een paard waar ik nog nooit op zat en hij liep .. anders dan de paarden waar ik normaal op reed dus heb ze 1tje korter gedaan dan zou moeten. Bedankt voor jullie hulp
Je moet de beugelriemen meten, niet het zadel.... Met je vingers ga je bij het stuk waar de beugelriem in zit, de beugelriem + beugel strek je dan naar je oksel.
Naar mijn mening op basis van een aantal dingen samen, namelijk als: - Je voldoende steun weet te vinden in de beugels - Je je hakken voldoende kan uitdrukken - Je schouders, heupen en hakken mooi in 1 lijn liggen - Je knieen mooi aansluiten in de wrongen
Bij elk model zadel kan het dus net wat anders zijn, en welke discipline je rijdt uiteraard.
Monsteerxx
Geplaatst: 12-08-11 21:51
Ik meet het altijd eerst op aan mijn armen , &Dan als ik erop ga , kan ik nog voor de zekerheid kijken of ze goedzitten het liefst een beetje lang , Maar dat moet je zelf beslissen wat jij het lekkerst vind zitten en rijden !
alicia98
Geplaatst: 13-08-11 16:51
als ik opstap meet ik het van te voren een beetje uit, als ik er dan opzit moet ik goed me hakken kunnen uitdrukken,
Cavalia
Geplaatst: 14-08-11 13:12
ik heb altijd geleerd net onder het bolletje van je enkel haha . maarja, mocht het niet lekker zitten, dan maar 1 korter/langer
tsja ik doe dit eigenlijk altijd op gevoel, voor dressuur zit ik vrij lang zodat ik net nog kan lichtrijden, met buitenrijden en springen doe ik ze dan 3 gaten korter zodat ik echt kan gaan staan, dat met je armlengte gaat niet altijd op, dit hangt nl ook van de breedte van je paard af
denisenicky
Geplaatst: 14-08-11 13:18
als je ze lekker vind zitten, ook met lichtrijden.
Dat hele arm-gedoe is echt onzin. Ik heb hele lange benen voor m'n lengte, dus als ik die regel toepas zit ik met m'n knieën ergens in m'n oksels Ik doe ze zelf altijd 1 gaatje langer dan m'n enkel en bij hele rustige paarden zo lang dat ze net 1 mm boven m'n teen hangen.
Bij m'n leskindertjes pas ik dezelfde enkel-regel toe, bij een dressuurzadel iets langer dan dat. Je kunt het ook al snel zien aan de hoek die de knie maakt trouwens
Cavaletto
Geplaatst: 14-08-11 15:53
Je moet je hakken kunnen uitdrukken en je knieen moeten aansluiten. Ik zit liever met iets te lange beugels dan met te kort (ik rij ook liever dressuur dan dat ik spring... )
Gaellevdn
Geplaatst: 14-08-11 18:23
Ik heb altijd geleerd dat ze op de juiste lengte zitten als je ze met je arm meet tot aan je oksel, maar dit hangt er natuurlijk vanaf of je dressuur of springen doen. Meestal kies je zelf wat het meest comfortabele zit