hoe strenger met je hand zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

hoe strenger met je hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:21

Mijn verzorgpaard kan soms nog wel eens trekken.
dan is het (volgens mn 'instructrice') net op de grens van wel aan de teugel en niet aan de teugel.
ze zegt dat ik net iets te lief rijd, en dat ik iets strenger met mn hand moet zijn.
maar wat word er nou precies bedoelt met wel streng zijn (met je hand) of niet streng zijn?
wordt er dan gewoon mee bedoelt dat je wel gewoon iets meer mag 'trekken' ofzow?
sorry voor de domme vraag :o

Chaos

Re: hoe strenger met je hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:23

Weerstand bieden op het moment dat hij je uit het zadel wilt trekken en verder altijd loslaten op het moment dat een paard sterk is.

Er moet wel een kracht aanwezig zijn óm aan te kunnen trekken. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:06

okeej, dankje (:
waha, sterk is ze zeker xd het is een gelders paard en ik een meisje van 14 xd.

ze zegt ook dat ik misschien een slofje er bij moet pakken ( geen id hoe je er mee moet rijden, dus zij helpt mij er dan natuurlijk mee xd ) is dat ook een goed idee? (en dan gewoon loslaten en pakken enz. dus niet de hele tijd gebruiken ofzo :P)

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

*voelt een discussie aankomen*

Een slof helpt niets tegen trekken, lijkt mij in jouw geval dus niet de oplossing voor je probleem.
Als een paard sterk is juist niet trekken maar zacht blijven in je hand. Hierdoor wordt het paard vanzelf ook zachter ;) een strenge hand maakt het alleen maar erger. Natuurlijk moet je het paard niet "over je heen laten lopen" maar dit los je op met het bieden van weerstand. Dit is dan ook het stukje waar je iets strenger mag zijn maar niet in je hand, altijd oplossen met been. Ben benieuwd of jouw instructrice je dit ook heeft uitgelegd?
Verder, als je iets niet snapt tijdens je les, kan je het maar beter direct vragen, leer je veel meer van! :)
Succes.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:04

RT -P -> YRT

xlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 06:49

Ik zelf zou het niet doen, maar gewoon lief&consequent blijven.
Dus stel je voor, je pony wil je uit het zadel rukken, dan moet je een slim trucje ofzoiets bedenken.
Dat is tenminste ook een beetje leuk!
Bij mijn pony is dat ook, die doet dan bijv. in de bak rijden, en dan wend hij opeens af.
Dan rij ik in een rondje heel rustig terug en dan moet je eens kijken hoe verbaasd die is :+

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:42

Goed voorwaarts rijden en aandrijven als je doorhebt dat ze wil gaan trekken daarna opvangen met je zit en rustig vragen in de mond. Geen slof erin hangen dan vererger je het alleen maar mee. En als je strenger word met je hand krijg ej de kans dat hij terug gaat trekken en hard word in de mond dus dat ook niet doen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:45

Als hij zijn hoofd naar voren trekt, teugels losgooien en 1 keer goed been geven.
Dit had ik ook bij een Fries. Daarvan schrikken ze en zullen ze het waarschijnlijk niet weer doen.

Edit: Nooit terugtrekken! Wat voor strijd is dat, een paard tegen een mens? Dat is niet te winnen. Van terug trekken, trekken paarden meestal vaker en harder weer terug, dus zogezegd, terugtrekken heeft geen zin!

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:48

mijn paard loopt juist een stuk beter na dat ik hem een tijdje helemaal 'hoofdvrijheid' heb gegeven, zwaarder en hulpmiddelen en meer druk is volgens mij echt niet de oplossing als je samen met je paard fijn wilt rijden. Als het paard fijn en in balans loopt hoef je helemaal niet veel druk te geven. Buiten dat is aan de teugel door druk ook helemaal niet goed voor je paard, heeft geen positieve werking als het op druk en trekken moet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:51

_horselovee_ schreef:
okeej, dankje (:
waha, sterk is ze zeker xd het is een gelders paard en ik een meisje van 14 xd.

ze zegt ook dat ik misschien een slofje er bij moet pakken ( geen id hoe je er mee moet rijden, dus zij helpt mij er dan natuurlijk mee xd ) is dat ook een goed idee? (en dan gewoon loslaten en pakken enz. dus niet de hele tijd gebruiken ofzo :P)

Als je instructeur je vertelt dat je je paard met een slofteugel moet rijden, zoek dan een nieuwe die je WEL kan uitleggen hoe je je paard correct nageeflijk rijdt. Een slofteugel is nooit nodig.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:04

ja,ik geef je wel gelijk maar ik denk dat de instructrice de situatie het nog het beste weet..Ze is er voor opgeleid.Ik vind niet echt dat je een sloftteugel nodig hebt.Vraag meer uitleg aan je istructrice.Dan weet je direct meer.
succes!
ps:idd nooit terug trekken!Als een paard van een ton en jij een meisje van zeg:60kg(ik weet niet hoeveel je weegt) een trekspelletje gaan spelen is het volgens mij duidelijk wie er gaat winnen.Een paard is altijd sterker als jou!Wie niet sterk is moet sli!m zijn ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:12

DDW1190 schreef:
Als je instructeur je vertelt dat je je paard met een slofteugel moet rijden, zoek dan een nieuwe die je WEL kan uitleggen hoe je je paard correct nageeflijk rijdt. Een slofteugel is nooit nodig.

Helaas zijn er veel mensen die op die manier de boel denken te kunnen oplossen.
Ik had een keer concours en het was veelste warm en mijn pony was echt doodop, liep ook niet meer netjes nageeflijk.
Zegt de jury na afloop: "Je moet er een slof inhangen en hem eens goed met de kop tussen de knieën trekken!!!"
Nou serieus, had nog nooit zo'n rare opmerking van een jury gehad/verwacht.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:13

gohh en dan sta je met je mond open, of niet ?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:16

Ga je niet menen lauste?

Maar inderdaad slofteugel gaat niet werken, ik persoonlijk zou dan gewoon een andere instructeur zoeken om wel goed te leren rijden ipv makkelijke oplossingen te vinden.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:22

Ja ik sta er ook gewoon nog steeds versteld van, wist ook echt niet hoe ik erop moest reageren.

TS, absoluut geen slof/scherpere bitten etc. erin hangen hoor!
Je moet ook niet terug gaan trekken, op deze manier maak je de mond heel hard en ben je nog verder van huis.
Je kunt het, zoals eerder gezegd, het beste oplossen met je benen ipv met je handen.
Maar als je iets niet begrijpt in de les moet je het gewoon direct vragen aan je instructrice, dat is echt niet vreemd hoor!
Doe ik ook gewoon altijd, dan snap je tenminste waar de instructrice over praat. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:42

jillie1994 schreef:
Als hij zijn hoofd naar voren trekt, teugels losgooien en 1 keer goed been geven.
Dit had ik ook bij een Fries. Daarvan schrikken ze en zullen ze het waarschijnlijk niet weer doen.

Edit: Nooit terugtrekken! Wat voor strijd is dat, een paard tegen een mens? Dat is niet te winnen. Van terug trekken, trekken paarden meestal vaker en harder weer terug, dus zogezegd, terugtrekken heeft geen zin!

nouu, dat is nou juist een probleem. ze schrikt echt suuuper snel. en nu al helemaal (in het prikkeldraad gesprongen, door een hond geschrokken) het gaat wel steeds beter. maar schrikt nog steeds best snel (ben ik wel hard mee bezig)
maar ze is dus echt altijd super snel. dus als ik dat ga doen, gaat ze er waarschijnlijk vandoor :+

maar vind wel dat je gelijk hebt ja! zo'n zwaar paard (weet niet precies hoeveel) tegen een meisje van 48 kilo. nou raad maar wie er wint :P

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:52

R00s schreef:
Goed voorwaarts rijden en aandrijven als je doorhebt dat ze wil gaan trekken daarna opvangen met je zit en rustig vragen in de mond. Geen slof erin hangen dan vererger je het alleen maar mee. En als je strenger word met je hand krijg ej de kans dat hij terug gaat trekken en hard word in de mond dus dat ook niet doen.

voorwaarts is ze altijd wel. ze is een heel snel paard. dat is dus ook nog een probleem: heb op de manege leren rijden, daar heb ik altijd geleerd: stoppen = trekken aan de teugels.
dus weet niet precies hoe je met je zit moet rijden :o ben daar wel hard mee bezig! probeer daar dus ook les in te gaan krijgen!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:21

Ja, rijden met je zit is het meer.Ik heb zo op mijn manege geleerd:stoppen:blijven zitten en zachtjes druk op de teugels zetten, dan weer wat losser laten en dan weer druk zetten.Stel je voor:van je instructrice moet je de teugels in een knoop op je zadel leggen en dan moet je stoppen...Wat ga je doen?Of nog moeilijker.Geen teugels gebruiken en recht in de stijgbeugels gaan staan en dan stoppen...Wat ga je doen?Je stem gebruiken :)ddd
Het begin van leren meer met je zit te rijden is goed voelen welke bewegingen je paard maakt.
Succes!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:22

Lauste schreef:
DDW1190 schreef:

Helaas zijn er veel mensen die op die manier de boel denken te kunnen oplossen.
Ik had een keer concours en het was veelste warm en mijn pony was echt doodop, liep ook niet meer netjes nageeflijk.
Zegt de jury na afloop: "Je moet er een slof inhangen en hem eens goed met de kop tussen de knieën trekken!!!"
Nou serieus, had nog nooit zo'n rare opmerking van een jury gehad/verwacht.

Wow!Echt?Als goede jury zeg je toch zoiets niet! -:(- Wauw sommige zijn echt diep gezonken.... ;(

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:38

Ja je hebt inderdaad van die rare jury's, zo heeft een jury een keer tegen een vriendin van mij gezegd: 'Hij moet echt meer rond lopen, geef hem gewoon maar is een ruk in zijn mond!'

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:43

Pff ik heb ook zo'n soort gelijk probleem met mijn pony. En ik weet gewoon dat ik het alleen maar kwaad tot erger maak :(!! Als ik het gevoel heb dat mijn pony door wil dramme is mijn eerste reactie trekke en heel boos worden (kort lontje), want ik verlies dan mijn macht en schiet in paniek. Wat ik daarmee bereik is een paard die op dat moment veel pijn heeft in zijn mond waardoor ze zich natuurlijk meer verzet.

Ik moet me dus ontspanne blijven voelen en los in mijn eigen lijf inplaats dan een gespanne hyperbol wezen :P die uit zn slof schiet haha. Naja het is eigelijk niet grappig. Het is drama en het erge er van is dat ik van mezelf weet dat ik haar dan te strak dan houd, en haar niet de vrijheid durf te geven.

Mijn instructrise zegt dat ik met mijn buitenteugel moet pompe maar volgens mij gaat er dan met mij iets verkeerd. Trek ik toch iets te hard en laat ik niet helemaal los.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:50

Na het lezen van je antwoorden denk ik beter dat je goede les kunt gaan zoeken. Stoppen door te trekken geeft wel aan dat je nog veel moet leren (en dat is helemaal niet erg, je bent nooit uitgeleerd). Een paard dat aan de teugel wil gaan lopen trekt juist niet, dus ik heb het idee dat je huidige instructrice zelf niet helemaal weet hoe het goed moet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:53

Als jij meer gaat trekken Zal je paard herder gaan trekken. Dat ga je nooit winnen hoor!! een paard is sterker. Misschien bedoeld je instructrice dat je je paard af en toe mag laten weten dat je er ook nog bent dmv een ophouding. Maar het handigste is om dit terwijl je op je paard zit te vragen aan je instructrice! (daar krijg je les voor en ze krijgt ervoor betaald...)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:00

naja met dat leren trekken om te stoppen; zo heb ik het op de manege geleerd, niet van mn instructrice (privé dus)..
maar ik wil het nu gewoon goed leren, ik wil heel graag later ook bitloos rijden enz. maar dan moet ik wel eerst leren met mn zit sturen, en stoppen enz. ze reageerd wel goed op mn stem :)

maar ik had in een ander topic gelezen dat snel gaan ook kan zijn doordat ze snel is? (ze is aardig scheef volgens mij, ze is ook nog niet zo lang onder het zadel). kan ze ook zo gaan trekken doordat ze dan scheef is ofzow

@ suuzepuus, dat zeg ik dus ook al iedere x, dat ik dat nooit ga winnen ;)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:58

Een paard gaat niet trekken omdat ze scheef is. En paarden die nog maar kort onder het zadel zijn kunnen best onder het werk uit proberen te komen door te trekken. Mijn ouders zeggen altijd dat ik zelf nooit mag trekken maar als het paard trekt wel weerstand mag geven en daarbij op dat moment been moet geven. Als het trekken hangen wordt moet ik de teugels wel eens vrij geven zodat mijn pony weer op zijn eigen benen moet gaan lopen.
En ik moet dan ook heel erg voorwaarts gaan rijden. Snel is iets ander dan voorwaarts.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

(Toevallig heb ik het hier laatst nog met mijn ouders over gehad,
na mijn les van mijn vader.)