Eigen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:44

Hoi bokkers! :)

Ik zeg eerst even ik wil dat dit gewoon een leuk topic blijft, want bokt is niet altijd even leuk in sommige topics dus hoop dat, dat hier niet gebeurd.

Ik ga voor mijn eigen paard sparen, wil op mijn leeftijd die ik nu heb nog geen paard dus heb nog genoeg tijd om te sparen haha. Op me 16/17e wil ik mijn eigen paard.
Ik ga in de zomer waarschijnlijk bij de schoenenreus werken denk ik 2x per week, bij de griek 1x in de week & als het kan nog folderslopen. (maar er is nog geen wijk bij mij in de buurt..) Zou dit me lukken? Ik wil denk ik rond de 4 á 5 uur per dag werken dan. Zou ik dan binnen een jaar of 2 jaar genoeg geld hebben?
Nu wil ik wel graag ervaringen weten van mensen, die ook sparen of spaarden (die inmiddels al een paard hebben)
Ik wil natuurlijk eerst ook veel geld sparen voor de DA kosten enz, met hoe een groot potje kun je het beste beginnen voor de DA kosten? (incl. hoefsmid)
En wat voor paard kan ik het beste nemen? Ik wil het liefste een jong paard een 4 á 5 jarige.
Ik denk niet dat het handig is dat ik een onbeleerd paard neem lijkt me, want dan wil ik hem sws laten inrijden door een proffesioneel iemand. (maar dat is ook niet 1 van de goedkoopste dingen.) weet iemand hier hoe duur dat is?

Alvast bedankt! :D

Groetjes Marlies.

KellyHerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:02

Hoi!

Ik zou eerlijk gezegd nog wat langer wachten met de aankoop van een paard,
ik ben nu 16 en ik werk ook, maar als je een paard wilt kopen is het loon wat je op deze leeftijd
krijgt lang niet genoeg om een paard te onderhouden!

Ik heb me voorgenomen om iig te wachten tot m'n 18de,
want dan ga je meteen een paar euro meer verdienen per uur.
Maar ook dan zullen m'n ouders nog mee moeten betalen!
Want als een paard koliek krijgt en hij moet de kliniek voor geopereerd te worden ben je al snel duizenden euro's kwijt!

En ik zou ook geen jong paard nemen, maar een
paard van een jaar of 8/9, die alles al kent, want een paard laten inrijden door een
professioneel iemand kost al snel 300 euro!

Maar iig alvast veel succes!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:05

KellyHerben schreef:
Hoi!

ik ben nu 16 en ik werk ook, maar als je een paard wilt kopen is het loon wat je op deze leeftijd

Want als een paard koliek krijgt en hij moet de kliniek voor geopereerd te worden ben je al snel duizenden euro's kwijt!

En ik zou trouwens ook geen jong paard nemen, maar een
paard van een jaar of 8/9, die alles al kent, want een paard laten inrijden door een

Oké, ik ga het proberen weet niet of het me lukt, maar in 2 jaar sparen en wel 3 á 4 keer per week werken kun je ook al ver komen. :)
Oh dan is idd een onbeleerde geen goed idee, dan denk ik een 4 á 5 jarige, want als ik ouder ben heb ik ook meer ervaring.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:07

KellyHerben schreef:
En ik zou ook geen jong paard nemen, maar een

Reken dat maar minstens per maand, en binnen een maand is je paard niet beleerd dus reken daar nog maar minstens een maand, tot zo'n 2 maanden bij. Kosten = minstens 900 euro :) Als je het echt door een prof wilt laten doen en je pony de tijd wil geven het te verwerken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:10

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een 4/5-jarige ook nog behoorlijk wat ervaring vereist!
Moet zeggen, ik heb het ook een beetje onderschat :+
Ze beginnen op die leeftijd door te krijgen dat ze best wel sterk zijn, hebben nog niet 'heel veel' gezien en gaan hun grenzen opzoeken.
Mijn paard is nu 7 en 2 jaar onder het zadel, ze zit dus echt in de 'wat zijn mijn grenzen' fase, en dat is geen makkelijke fase.

Zeker als eerste paard moet het gewoon 'leuk' zijn, pas wanneer je een eigen paard hebt (of een paard wat je zeer regelmatig rijdt), ga je écht leren rijden.

Mijn eerste pony was 15 en heel ervaren. Kies, zeker als eerste paard, voor eentje die al wat meer gezien heeft (8+).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marls

Re: Eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:11

Okee bedankt! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:18

Je gaat 4 uur per dag werken, naar school en je hebt huiswerk.
Succes, ik hoop dat je toekomstige paardje geen doodmoe baasje krijgt :=.

Ik zou als ik jou was tot je 17e/18e wachten.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:21

Ik wil dan in de zomervakantie gaan werken, en in de week van school 1 á 2 keer per week.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:24

xmarlies96 schreef:
Ik wil dan in de zomervakantie gaan werken, en in de week van school 1 á 2 keer per week.

O, ik dacht al...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:26

Ik heb het als 20-jarige echt een stuk drukker dan toen ik 14/15 was.
Maar ik hoef niet alles voor mijn paard zelf te betalen dus ik werk wat minder (1 of 2 dagen in de week. Gemiddeld 8 uur in de week).
Maargoed, school, werk, sociaal, vriend en paard, prima te combineren.

TS moet je alles zelf betalen?
Dan moet je nl een stuk meer werken om het geld bij elkaar te krijgen & is het verstandig te wachten totdat je echt een baan hebt (en geen/bijna geen school meer).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyHerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:27

xmarlies96 schreef:
KellyHerben schreef:
Hoi!

En ik zou trouwens ook geen jong paard nemen, maar een

Oké, ik ga het proberen weet niet of het me lukt, maar in 2 jaar sparen en wel 3 á 4 keer per week werken kun je ook al ver komen. :)
Oh dan is idd een onbeleerde geen goed idee, dan denk ik een 4 á 5 jarige, want als ik ouder ben heb ik ook meer ervaring.

Dan krijg je wel een mooi bedrag bij elkaar, maar het ligt er natuurlijk maar aan welk paard je zoekt,
een recreatie paard is niet zo heel duur, maar nogmaals het onderhoud is het duurste he.
Ik ben nu ook aan 't sparen, en gelukkig krijg ik het paard van m'n vader maar het onderhoud en de wei
moet ik wel zelf gaan betalen (het meeste iig)
maar als je een wei huurt met een schuil stal, dus het paard niet op een manege zet,
ben je sowieso al een stuk goedkoper uit, en voer is ook niet zo duur, gewone basis brokken koste rond de 8/9 euro per zak ofzo, maarja je weet nooit wanneer je paard ziek word, en natuurlijk komt de hoefsmid er ook nog bij!

En, dan ga ik zelf ook doen, als je een paard koopt wat niet op ijzers staat, of voldoende sterke hoeven heeft om de ijzers er onder uit te laten halen, en dan natuurlijk laten bekappen (de hoefsmid van een vriendin van mij vraagt daar 50 euro voor) dus niet gek duur, maar die hoeft wel niet iedere 8 weken terug te komen.
Dus dan hoeft die maar 1x in de 3/4 maanden terug te komen voor het een beetje bij te vijlen.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:28

Ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar in Belgie mag je als jongere maar een bepaald aantal dagen per jaar werken, misschien moet je dat ook even nakijken :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:28

Pion schreef:
Maar ik hoef niet alles voor mijn paard zelf te betalen dus ik werk wat minder (1 of 2 dagen in de week. Gemiddeld 8 uur in de week).

Dan moet je nl een stuk meer werken om het geld bij elkaar te krijgen & is het verstandig te wachten totdat je echt een baan hebt (en geen/bijna geen school meer).

Me ouders betalen wel wat mee, anders gaat het me niet lukken haha.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:29

50 euro voor bekappen?!
Dat betaal ik wanneer ik mijn paard voor op ijzers wil hebben.
Bekappen kost 17,50 oid, en ik heb echt een hele goede hoefsmid!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:30

xmarlies96 schreef:
Pion schreef:

Me ouders betalen wel wat mee, anders gaat het me niet lukken haha.

Ligt er aan hoeveel ze mee betalen...

Maak eens een lijstje met wat je allemaal nodig hebt (stalling, hoefsmid, potje DA, spullen).
En ga je inkomsten bijhouden, wat krijg je binnen, wat betalen je ouders?
Je moet je niet 'krom' moeten werken voor het onderhoud van je paard, dat ga je niet volhouden.
Je ouders zullen moeten willen bijspringen indien nodig.

Maar opzich is het qua tijd wel te doen hoor. Gewoon goed indelen :j
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:30

Als ik jouw was zou ik lekker op verzorgpaarden blijven rijden, goed les nemen en nog wat meer ervaring opdoen en dan rond je 18e op zoek gaan naar een paardje wat goed bij je past. Ik zelf zou ook niet voor een hele jonge gaan, beter eentje die al ergens geweest is dan heb je ook echt lol van ipv alleen maar een gevecht ;) Succes in ieder geval!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:31

Ja, idd rond me 16e gaat ook nog niet lukken.
Maar ik ga nu alvast heel veel sparen, dan heb ik rond me 17e of 18e genoeg geld. =D

KellyHerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:37

Pion schreef:
50 euro voor bekappen?!
Dat betaal ik wanneer ik mijn paard voor op ijzers wil hebben.
Bekappen kost 17,50 oid, en ik heb echt een hele goede hoefsmid!

Bekappen ja, maar natuurlijk bekappen zorgt ervoor dat het paard veel
mooier en rechter op z'n benen gaat staan, is dus iets anders als gewoon bekappen
ik heb er verder ook geen ervaring mee, maar een vriendin van mij heeft haar paard
laatst van de ijzers afgehaald, paard stond ook niet recht op z'n benen.
maar het resultaat van het natuurlijk bekappen is dus dat het paard veel rechter staat
en mooier.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:37

In elk geval heb je wel een goede instelling en wíl je er ook voor werken.
Ik ben nu zestien en ook aan het sparen. Het loon is echt weinig per uur dus rijk word je er niet van.

Vanaf januari ongeveer spaar ik ongeveer 100 euro per maand. Dat zet ik ook apart op een spaarrekening. Van de rest moet ik mijn trein kaartje kopen(krijg ook reiskosten) en wat andere dingetjes. Ik zit nu op de 800 euro. Mijn verjaardagsgeld zit er bij. Ik heb ook al een maand gehad dat ik heel veel uit gaf omdat ik gewoon veel wil doen. Want ik wil wel graag een leven houden:o

Vanaf mijn loonsverhoging zet ik minimaal 100 euro apart. Nu veel extra gewerkt dus dan is het 150/200. Soms haal ik er nog wat vanaf maar ik mag niks van die 100 euro pakken van mezelf.

Ik zou een zaterdag baantje nemen en eventueel een koopavond. Dat is toch weer extra en maar drie uurtjes. In het andere topic heb ik ook al gezet waar je kan werken vanaf 15 misschien heb je daar ook iets aan. In de supermarkt verdien je meestal iets meer amar daar zit dan ook je vakantiegeld bij dus dat krijg je niet meer apart.

Ik spaar ook hard voor een pony maarja, wil ook me rijbewijs in het najaar en en en. Waaaardeloos!

Veel succes!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:38

IJzers vind ik ook niet echt nodig dan.
IJzers eronder kost bij ons €90,00 incl. gewoon hoeven bekappen.
En gewoon bekappen kost bij ons iets van €25,00.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:39

Je kunt het niet nodig vinden, maar sommige paarden hebben het wel nodig ;)
Ook iets om op te letten bij de aankoop van een paard.

Wat voor paardje wil je?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:40

Jessicajoann schreef:
In elk geval heb je wel een goede instelling en wíl je er ook voor werken.
Ik ben nu zestien en ook aan het sparen. Het loon is echt weinig per uur dus rijk word je er niet van.

Vanaf januari ongeveer spaar ik ongeveer 100 euro per maand. Dat zet ik ook apart op een spaarrekening. Van de rest moet ik mijn trein kaartje kopen(krijg ook reiskosten) en wat andere dingetjes. Ik zit nu op de 800 euro. Mijn verjaardagsgeld zit er bij. Ik heb ook al een maand gehad dat ik heel veel uit gaf omdat ik gewoon veel wil doen. Want ik wil wel graag een leven houden:o

Vanaf mijn loonsverhoging zet ik minimaal 100 euro apart. Nu veel extra gewerkt dus dan is het 150/200. Soms haal ik er nog wat vanaf maar ik mag niks van die 100 euro pakken van mezelf.

Ik zou een zaterdag baantje nemen en eventueel een koopavond. Dat is toch weer extra en maar drie uurtjes. In het andere topic heb ik ook al gezet waar je kan werken vanaf 15 misschien heb je daar ook iets aan. In de supermarkt verdien je meestal iets meer amar daar zit dan ook je vakantiegeld bij dus dat krijg je niet meer apart.

Ik spaar ook hard voor een pony maarja, wil ook me rijbewijs in het najaar en en en. Waaaardeloos!

Veel succes!

Bedankt voor je reactie! :)
Ik ga het idd gewoon proberen, en ik zie hoever ik kom.
Alleen als je 15 bent mag je niet op koopavonden werken mag alleen als je 16 bent, maar ik ga idd in het weekend werken en in de zomervakantie ook door de weeks.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:41

Pion schreef:
Je kunt het niet nodig vinden, maar sommige paarden hebben het wel nodig ;)
Ook iets om op te letten bij de aankoop van een paard.

Wat voor paardje wil je?

Dat weet ik nog niet, in iedergeval het liefst geen breed paard.
Zoiets als een KWPN of een E pony.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:42

Als je ouders willen meebetalen en een backup willen zijn als er DA kosten komen, kom je al snel een heel eind. Houd wel rekening met alle standaard kosten. Deze kunnen erg varieren, afhankelijk van wat je wilt gaan doen. Wil je recreatief rijden, dan zijn de kosten te overzien. Wil je echter wedstrijden gaan rijden, houd dan rekening met het feit dan daarbij ook behoorlijk wat kosten om de hoek kijken (lesgeld, startkaart, inschrijfgeld, wedstrijd outfit, transportkosten etc.) Ook zal je dan op een betere accomodatie moeten staan dan waneer je recreatief zo af en toe eens rijdt.
Ik rijd recreatief, sta op een gemiddelde stal zonder binnenbak, en ben zo alles bij elkaar aan maandelijkse basiskosten ongeveer 220 kwijt, incl smid (alleen bekappen), tandarts, wormenkuren en volpension. Dierenarts reken ik niet mee want dit is erg variabel. Zo heb je jaren niets en dan ineens een giga rekening. Hiervoor heb ik een potje apart. Ook lesgeld reken ik niet mee, dit is geen basisverzorging.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:43

Overigens betaalt het ochteldblad lopen erg goed en mag je dit al vanaf je 15e doen