paard wil stal niet uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juulpollux

paard wil stal niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:38

hay *D

me paard wil de stal niet uit! ik ben een beetje begonnen met de beginselen van nh, dus stem verheffen en met een zweep achter zn kont aan tikken gaat niet werken :o Dus als ik naast hem ga staan en het halster vast houd BIJT hij me echt met oren naar achteren, dat doet ie trouwens ook als ik over zn neus aai?! %) Als ik het andere paard uit de stal haal en dan hém doet ie het wel maar anders? no way. So help me! Wat kan ik tegen het bijten en het 'ik wil de stal niet uitkomen' doen?

groetjes juul :D

Anne_Pieter

Re: paard wil stal niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:44

Das lastig!
Ik zou zowieso niet met een zweep gaan, want dan gaat hij helemaal niet,
Misschien kan je hem een beetje lokken, en zodra hij eruit gaat belonen :)
Succes, en hopenlijk gaat hij binnenkort weer de stal uit :D

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:47

Wat raar? Dat een paard z'n stal niet in wil kan ik nog enigzins voorstellen, maar eruit?
Als hij te veel energie krijgt omdat hij te lang in z'n boks staat zal ie der vast wel weer uitkomen :D

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:57

Deur van de stal open en hem zelf uit vrije wil naar buiten laten lopen. Daarna belonen met een lekker hapje en liefde.
Veel geduld en herhaling, komt vanzelf goed.
Vergeet niet om een eind uit de buurt te blijven zodat hij zich vrij voelt.
Verder is grondtraining een goeie lijkt me.

Succes.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:07

Heeft hij geen last van de pollen in de lucht? Sommige paarden vinden het dan volgens mij ook
vervelend als je aan de neus zit. Misschien dat hij daarom ook niet naar buiten wil?

Verder ga ik mee met Tellisto, laat hem zelf bepalen wanneer hij naar buiten wil komen!

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:08

oke bedankt! :D

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:09

Ik zou op een vriendelijke wijze aan de gang gaan met wat lekkers. Komt vast goed!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:30

Die van mij moest ik vangen met een halster omdoen paar maanden terug.

Telkens snoepje onder het halster gehouden.. Inmiddels duwt het paard zelf
haar neus in het halster waarna ze een snoepje krijgt.

Soms had ze ook geen zin om uit stal te komen. Bij een stapje kreeg ze een
snoepje.. maar niet bij ieder stapje.. en ook niet als ze weer terug ging.. ging
haar er gewoon mee over dr neus friemelen en als ze hem volgde tot waar ik
wou kreeg ze hem.

Op gegeven moment ging ik verderop staan en net zolang wachten tot ze kwam
en dan beloning en snoepje.. werkte prima. Kwam ze stal gelijk uit kreeg ze ook
gelijk een snoepje. Geen snoepjes maar wel een grote appel? Voor stal staan en
er zelf een hap uit nemen en dn voor je paard zn neus houden.

Als ze m ruiken komen ze echt wel :) Geduld.. maar zeker niet met dwang of tikken/trekken etc.
Dan krijg je nl. ook straks problemen met op stal zetten (stal in vluchten) of juist nog
erger.. als je stal in wil komen naar je trappen of maaien.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:44

RT -P -> YRT

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:22

is die niet bang voor de stal deur, een paard die ik ken heeft dat ook die gaat moeilijk de stal uit en als die dan bij de stal deur is springt die er uit. en als die er in moet springt die er ook weer.

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 07:41

Nwktje schreef:
is die niet bang voor de stal deur, een paard die ik ken heeft dat ook die gaat moeilijk de stal uit en als die dan bij de stal deur is springt die er uit. en als die er in moet springt die er ook weer.

als hij erin gaat niet, als hij eruit gaat wel ja :j

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:10

Tellisto schreef:
Deur van de stal open en hem zelf uit vrije wil naar buiten laten lopen. Daarna belonen met een lekker hapje en liefde.
Veel geduld en herhaling, komt vanzelf goed.
Vergeet niet om een eind uit de buurt te blijven zodat hij zich vrij voelt.
Verder is grondtraining een goeie lijkt me.

Succes.

Precies wat hierboven beschreven staat! :)

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:22

Vandaag heb ik het weer geprobeert, eerst de tip van tellisto geprobeerd maar hij kwam niet verder dan de balk van de stal. Daarna had ik een schepje voer gepakt en voor ze neus gehouden; ook vrij zonder touw etc. Nog steeds wilde hij niet. Het paard daar naast was echter wel geïnteresseerd. Dus ik liet hem een paar brokjes eten toen de andere jalours werd; hij domineert over zijn eten dus hij kwam direct alsof er niets aan de hand was de stal uit. Ik hem hem beloond en de brokjes gegeven :)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:23

Klinkt goed, volhouden! En niet dwingen. Als het los goed gaat, kan je een keer een touw aan het halster knopen en los over zijn hals hangen. Als dat goed gaat kan je het touw vasthouden etc. Langzaam opbouwen, maar nooit trekken!
Fijn dat de eerste stap is gelukt.
Succes.

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:37

bedankt! ik zal er aan gaan werken!

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:30

Hoe heet je paard?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:13

Tellisto schreef:
Klinkt goed, volhouden! En niet dwingen. Als het los goed gaat, kan je een keer een touw aan het halster knopen en los over zijn hals hangen. Als dat goed gaat kan je het touw vasthouden etc. Langzaam opbouwen, maar nooit trekken!
Succes.

pfff. wedden dat dat paard loopt al ik zijn stal in loop.

hij houd je gewoon voor de gek, flinke tik op zn kont en hij loopt wel.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:42

HorsesWoman schreef:
Tellisto schreef:
Succes.

Wow, je bent wel stoer hoor +:)+

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:24

Bellissima_ schreef:
HorsesWoman schreef:

Wow, je bent wel stoer hoor +:)+

Zo is het gewoon,je paard heeft gewoon geen respect voor de ts,
en mijn pony heeft ook een hard hoofd, maar een keer een flinke tip op haar kont
en ze loopt wel. Ik denk dat het paard de stal uit verbind met werken,
en daarom de stal niet uit wilt.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:41

Nog nooit een paard met karakter gehad zeker!
Ik vind werken met mijn paard veel leuker als mijn paard het ook leuk vind, en dat sla je er niet in.

Of speel je 'provocateur-tje' op bokt? :+ :j

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:48

Of het paard wel of niet veel karakter heeft wil niet zeggen dat je maar over je heen moet laten lopen. Hij neemt ts gewoon in de zeik, hij komt de stal pas uit als het hem zint.
Wat doe je normaal met je paard als hij de stal uit is? Wat doet hij als een ander 'm uit de stal haalt?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:22

Naranga schreef:
Of het paard wel of niet veel karakter heeft wil niet zeggen dat je maar over je heen moet laten lopen. Hij neemt ts gewoon in de zeik, hij komt de stal pas uit als het hem zint.
Wat doe je normaal met je paard als hij de stal uit is? Wat doet hij als een ander 'm uit de stal haalt?

Ja dat bedoel ik. Ik was altijd ontzettend zacht, heel zacht zelfs,
toen kreeg ik een haflinger merrie mét karakter,
en toen heb ik geleerd dat je soms wel een tik mag uitdelen,
ga maar eens bij de wei staan, dat doen ze onderling ook vaak!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:57

En ik zeg niet dat je je paard de stal uit moet slaan, maar je moet wel aangeven wat wel en niet mag,
en sorry maar als mij paard bijt krijgt ze een tik, geen harde maar ze moet wel weten dat het niet mag.
Wat denk je dat de sterkste in de kudde en bijt krijgt van een paard dat onder haar staat?
dan krijgt hij me toch een trap. en als mens wil je ook de "baas" worden over je paard,
dus als je paard je bijt mag jij ook wel van je af bijten, en als hij je zo in de maling neemt,
en als je iets er tegen probeert hij vervolgens bijt moet hij toch wel weten dat dat niet mag.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:04

HorsesWoman schreef:
En ik zeg niet dat je je paard de stal uit moet slaan, maar je moet wel aangeven wat wel en niet mag,
en sorry maar als mij paard bijt krijgt ze een tik, geen harde maar ze moet wel weten dat het niet mag.
Wat denk je dat de sterkste in de kudde en bijt krijgt van een paard dat onder haar staat?
dan krijgt hij me toch een trap. en als mens wil je ook de "baas" worden over je paard,
dus als je paard je bijt mag jij ook wel van je af bijten, en als hij je zo in de maling neemt,
en als je iets er tegen probeert hij vervolgens bijt moet hij toch wel weten dat dat niet mag.

ja en als het paard nu daadwerkelijk wel bang is voor de staldeur sla je het er lekker in +:)+

sorry ik ben normaal ook van het niet zeiken luisteren maar sommige dingen hebben een reden
en dit is zo"n moment dat ik dus ook tegen de TS zal zeggen rustig aan met geduld en belonen als het goed is.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:10

RandyOrton25 schreef:
HorsesWoman schreef:

ja en als het paard nu daadwerkelijk wel bang is voor de staldeur sla je het er lekker in +:)+

sorry ik ben normaal ook van het niet zeiken luisteren maar sommige dingen hebben een reden
en dit is zo"n moment dat ik dus ook tegen de TS zal zeggen rustig aan met geduld en belonen als het goed is.

Ja als je zeker weet dat je paard bang is wel, maar sorry hoor dit klinkt totaal niet als angst,
maar gewoon als geen respect hebben voor zijn baasje.
Angst uit zicht niet zo denk ik, dan zou het de stal in rennen in blinde paniek,
en als hij bang is zou je dat echt wel kunnen zien aan zijn lichaamshouding,
misschien is het handig als de TS reageerd en de lichaamshouding goed uit legt,
want ik geef je er gelijk in dat als de pony bang dan een hele andere aanpak nodig is.