Wat kan ik met een meisje van 7 jaar doen tijdens les?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

Wat kan ik met een meisje van 7 jaar doen tijdens les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 22:03

Ik geef les aan een jong meisje van ongeveer zeven jaar
Weten jullie nog iets leuks wat ik met haar kan doen op mijn pony
Mijn pony kan bijna alles

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:07

'rondje om de wereld' (zittend op het zadel een rondje draaien) kan in stap en stilstaand, slalommen om pionnen, eventueel balkjes stappen/draven. zoiets denk ik :Y)

Eenhoorn

Re: Wat kan ik met een meisje van 7 jaar doen tijdens les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:25

Ja, allerlei voltige oefeningen. Kijk op voltige site.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:32

GVL => YRT

Verder vind ik je te jong, om les te geven... Weten je ouders hier van?

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 08:13

lindake schreef:
GVL => YRT

Verder vind ik je te jong, om les te geven... Weten je ouders hier van?

Ja mijn ouders weten hiervan en ik doe het voor de lol en heb zelf goeie rijervaring kannbest

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:28

Een kindje van 7 kan best ook al wat figuurtjes leren. Maar ik vind eigenlijk wel dat zo'n kind professionele begeleiding nodig heeft erbij. Niks is later moeilijker af te leren dan een verkeerd aangeleerde basis.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:36

jij lijkt me niet helemaal zo'n verstandig persoon les te geven

vergeet niet dat als jij het kindje verkeerde basis aanleert, dat het ontzettend moeilijk af te leren is.

ik zie geloof ik ook een foto in je profiel dat je gewoon keihard op de verharde weg galoppeert.. hierbij ga je dus al dik de mist in, leer dat een kind maar niet aan ;)

ik ga je geen tips geven, omdat ik gewoon vind dat het kindje op echte les moet, en niet van iemand van 13 jaar les moet krijgen, want je kan denken dat je goed kan rijden... maar er zijn altijd wel wat dingentjes..

edit: na nog eens goed gekeken te hebben galoppeer je geloof ik niet, weet niet zeker...

en je rijd ook op een shetje, waar je ook flink te groot voor bent !

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:50

Het enige wat ze vraagt is wat voor oefeningen je kan doen :+ .

Je kan een kind van 7 ook figuren laten rijden leg ze goed uit ( op een kinderlijke manier)zet anders pionnen neer.
Maar rondje om de wereld blijft ook erg leuk.

Lees je zelf ook goed in wat de hulpen betreft maar aan de andere kant mijn dochter van 10 jaar rijdt al 6 jaar paard en die weet het zelfs niet helemaal omdat ze met een groep les krijgen op een manege.
Sinds kort hebben we een eigen pony en nu leert ze pas echt paardrijden :j .

Dus laat dat meisje lekker op een leuke manier les geven zodat ze er beide van genieten.
En niet allemaal in de aanval gaan,ze is geen ruiter met jaren lange ervaring qua lesgeven maar is dat dan gelijk fout :o .
Ze moet toch ergens beginnen bij ons op de manege is de eigenaar ook zo begonnen met shetlanders en kijk nou wat ze heeft een hele goede/mooie manege en heeft al haar diploma's.

Ts veel lesplezier en leer er zelf ook wat van want wie weet staan ze later om jou te springen om les van te krijgen ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:54

Ik zou op die leeftijd nog geen les gaan geven.
Maar als je zegt dat je het kan, en het meisje er plezier in heeft weet ik misschien wel wat.

Doe eens wat voltige oefeningen. Of ga lekker slalommen.
Misschien is een soort barrelrace ook wel leuk.

Veel succes!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:59

Je zou wat gym oefeningen kunnen doen, zoals oortjes(van paard) aanraken, puntje van haar teen, 1 handje op de billen van je pony, poets lesje etc.

Veel plezier :D

_bloemetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:57

Ik geef mijn zusje van 7 ook zelf les op mijn eigen pony. En ze rijdt echt al behoorlijk goed. Zelf heb ik het niet zo snel geleerd op de manege hoor. :+

Ik laat haar om pionnen rijden, en over balkjes stappen. En gewoon figuren rijden.
Figuren heb ik haar aangeleerd door zelf het figuur te lopen en dan liet ik mijn zusje Blacky achter mij aan sturen en dan wist ze hoe het figuur moest en dan liet ik het haar zelf nog een keer doen. Dit gewoon elke les herhalen en dat vindt ze super leuk :D

Lichtrijden doet ze ook al goed en ik wil binnenkort beginnen met een galopje :)

Wat ik wil zeggen is: Lekker lesgeven want het is echt heel leuk om te doen en hou het lekker speels zodat het kind er plezier in blijft hebben.

Succes! :P

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:58

M_hartje_M schreef:

vergeet niet dat als jij het kindje verkeerde basis aanleert, dat het ontzettend moeilijk af te leren is.

ik zie geloof ik ook een foto in je profiel dat je gewoon keihard op de verharde weg galoppeert.. hierbij ga je dus al dik de mist in, leer dat een kind maar niet aan ;)

ik ga je geen tips geven, omdat ik gewoon vind dat het kindje op echte les moet, en niet van iemand van 13 jaar les moet krijgen, want je kan denken dat je goed kan rijden... maar er zijn altijd wel wat dingentjes..

edit: na nog eens goed gekeken te hebben galoppeer je geloof ik niet, weet niet zeker...

ik vindt dit ook :j

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:35

M_hartje_M schreef:

Ik weet niet waar jij ziet dat ze op de weg galoppeert? Volgens mij stapt ze gewoon :')
En dat shetje ze is misschien iets te groot maar als je er niet elke dag 3 uur op rijd kan best voor een keertje toch?

Ik ben toen ik 6 was op de manege begonnen en daar had ik juist verkeerde dingen geleerd. Toen ik 8 was kreeg ik lees van een meisje van 15/16 denk ik.
Ze kon goed rijden en heb daar veel geleerd! Vooral mijn zit was veel beter geworden. We hebben toen aan de longe en gymnastiek te paard.
Denk dat voor een meisje van 7 ook wel leuk is om spelletjes te doen, zoals rondje om de wereld en slalommen, misschien een keertje balkjes lopen. En als ze wat beter kan rijden en een beetje kan sturen misschien eens aan de hand naar buiten? Naar buiten is ook heel erg leuk!

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:41

Ik zou gewoon de goede basis aanleren, stappen draven galloperen. Hoe geef je de juiste hulpen en hoe krijg je het juiste tempo. (ik leerde altijd als ik bv op een snelle pony zat hoe ik er "de rem op moest bouwen") Zulk soort dingen. En dan gewoon figuurtjes, grote volte etc. En als alles goed gaat balkjes draven :j

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:45

Volgens mij heb je al aardig wat tips
heel belangrijk
zorg dat er een volwassenen op roep afstand is vanwege de verantwoording
het is alleen maar leuk als je haar spelender wijs leert rijden goed van je hoor
Het liedje hoofd, schouders, knie en teen is erg leuk
en leer haar ook de verzorging en op zadelen
dat is bij veel maneges ook slecht verzorgt
veel plezier

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:46

M_hartje_M schreef:

mijn god, en jij bent niet zo'n verstandig persoon om haar te gaan bekritiseren, misschien moet jij eens het verschil tussen stap en galop gaan leren _O- keiharde galop, yeaah right

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:45

Sjoef_Habibi schreef:
M_hartje_M schreef:

mijn god, en jij bent niet zo'n verstandig persoon om haar te gaan bekritiseren, misschien moet jij eens het verschil tussen stap en galop gaan leren _O- keiharde galop, yeaah right

moet jij je ogen eens open doen, en mijn prachtige edit eens zien ;)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:27

sowieso _O- die was mij niet ontgaan hoor, maakt verder weinig verschil wat betreft de overdrevenheid en onwetendheid

NikkixElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:30

Het is lastig wand ieder kind van 7 verschilt met rijden. ik reed namelijk op mijn zevende al sprongen van 80 centimeter maar dat komt omdat ik van me geboorten al een eigen paard had dus ik reed al rond mijn vierde rondjes en mijn vijfde begon ik echt al serieus te rijden. Maar ik zal balken draven en slalommen om pionnen. Heel misschien als ze de technieken al beheerst een heel klein sprongetje in draf?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:19

M_hartje_M schreef:
Sjoef_Habibi schreef:

moet jij je ogen eens open doen, en mijn prachtige edit eens zien ;)

Bij de edit staat misschien. Dus je wete het niet zeker xd
Maar wel een beetje overdreven ;p
Je kent haar niet en je vind haar een slechte lesgeefster?
Misschien kan ze wel super lesgeven! En in je eentje les leer je veel meer dan in een grote groep.
En ook al rijdt je zelf niet perfect, in theorie weet je hoe het moet. Bij een ander zijn er vaak veel meer dingen die je opvallen dan wanneer je zelf rijdt.
En de beste lesgevers zijn mensen die zelf niet perfect rijden en moeite moeten doen voor veel dingen./ Als je dan ergens mee zit kunnen ze je het tenminste duidelijk uitleggen :P

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:44

Je kan van alles met een jong kind veel op een speelse manier doen doe een keer iets op muziek kijk of ze dat leuk vind.
Of een bakje stappen als het paard daar niet te heet van wordt dan wel he;)

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:47

haha koekhappen:P ooit eens gedaan vroeger.
balkje neerleggen, pionnetjes.
Spelenderwijs is de leukste manier om het te leren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:21

Vergeet je niet dat jij als eigenaar aansprakelijk bent als er wat gebeurd? Als je les geeft ben je dat ook, hopelijk ben je je daar van bewust.

Zelf begeleid ik de kinderen die op mijn shet rijden zelf. Het is de bedoeling dat ze daarna naar de ponyclub zou gaan en echt les zou krijgen. Helaas is dat meisje gestopt. Maar ik leerde haar de figuren rijden, liet haar een beetje gymen op de pony, legde wat balken en pionnen neer waar ze doorheen moest sturen. Als ze iets spannend vond gingen we samen zingen om haar te leren dat ademhaling heel belangrijk is.

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:37

Leuk dat je les geeft, ik heb zelf twee meiden, de oudste nu 14 is begonnen met les van een ervaren amazone, daarna manege, nu priveles van goede instructrice. De jonste is nu 9 en is begonnen op eigen pony met les van laatstgenoemde instructrice. De houding is niet iets waar nu bij mijn jongste dochter de laatste jaren heel erg de nadruk op is gelegd. Het is eerst gevoel krijgen voor paardrijden. Vertrouwen en plezier. Bovenal wat ik belangrijk vind is dat je ook leert hoe je met de pony om moet gaan. Dus op tijd belonen, vb halsstrekken, kriebeltje of met stem. Goed ontspannen op je pony zitten. Op menig manege is de pony bijna een ding waar je maar veel op moet slaan en schoppen... Dus in mijn ogen is omgaan met pony heel belangrijk. Dit is ook belangrijk voor een goede communicatie en heb je gewoon nodig om dingen later uit te kunnen bouwen. In mijn ogen kun je die basis heel goed leggen. Bij mijn jongste wordt nu pas meer technisch de puntjes op de i gezet. Dus handvoering, been aanlegging. Een parcour met pionnen en balkjes vindt zij het einde. Ook leuk is met kopjes water van de ene emmer naar de andere brengen. Dan leer je spelenderwijs het halthouden, wenden en van tempo wisselen. Succes en vooral veel plezier! :))

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:42

Oh ja ook leuk is het spel annamaria koekoek, dan sta je met de rug naar de ruiter bij A, op C begint de ruiter met pony op AC lijn te lopen naar de A. Dan zeg jij annamaria (lang of snel) koekoek bij koekoek moet de ruiter stil staan. Ze moet zonder dat jij haar ziet bewegen naar de A toekomen. Als je ze ziet lopen dan moet deze opnieuw beginnen bij C. Je kent dit vast wel? :+