Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:36

Ik open dit topic om eens te zien hoe jullie denken over de rijtechnische aspecten van o.a. Anky en Edward. Denk hierbij voornamelijk aan het spoor-gebruik, Rollkur, en het gebruik van een Stang en Trens hoofdstel.
Ik zelf vind het niet helemaal rechtmatig. Er staat veel druk op de tong ivm S&T, bij iedere stap een spoor in hun buik, en constant met een gebogen nek lopen.

Hoe zien en ervaren jullie dat? Graag met een goede onderbouwing.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:38

Ik denk dat dit hier verkeerd staat en dat dit een oneindige discussie is.
Er is al veel over de dingen gezet hier op bokt en alles wat je noemt is opzich zelf een discussie waard.

dennisje

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:40

alweer zo`n topic als je het niet oke vind kijk er dan niet naar maar stop met zulke topic plaatsen het zijn idd oneindige discussies dit!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:41

Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.

Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:45

Prisca schreef:
Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.

Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....

Inderdaad...... stuurlui van 13 jaar.......
denk niet dat anky en edwardecht niet de beroerdste zijn, en echt wel eerlijk naar hun paard of je het nou eens benst of niet,
ook bij hun geldt op de juiste tijd ontspannen,
ik zie het probleem niet zo.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:46

Sjors493 schreef:
Ik open dit topic om eens te zien hoe jullie denken over de rijtechnische aspecten van o.a. Anky en Edward. Denk hierbij voornamelijk aan het spoor-gebruik, Rollkur, en het gebruik van een Stang en Trens hoofdstel.
Ik zelf vind het niet helemaal rechtmatig. Er staat veel druk op de tong ivm S&T, bij iedere stap een spoor in hun buik, en constant met een gebogen nek lopen.

Hoe weet je dat heb je dat wel eens gevoelt?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:52

Is het kindervakantie?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:56

Ik vind het goed dat je kritisch naar dingen wil en kan kijken.
Maar ik raad je aan geen conclusies te trekken zonder goed op de hoogte te zijn. Dierenmishandeling zal ik het namelijk niet noemen. Ik denk dat menig paard blij is met een ruiter als Anky en Edward op zijn rug, ipv een ruiter die er maar op los trekt en schopt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:02

Wat een sneue reacties hier zeg....

Ik zie hier een kind wat kritisch kijkt en ook kritisch dúrft te kijken. Maar jullie trappen dat uiteraard meteen weer keihard de grond in. Goed hoor, pedagogisch verantwoord ook.. _/-\o_

:r

Inhoudelijk: Ik denk dat het betwistbaar is of je een paard helemaal vol moet hangen met bitten, riempjes, sporen, zweep etc. etc. Na mijn idee is zo min mogelijk poespas het beste. Dat zo'n beest twee stuks metaal in z'n mond moet dragen vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Maar of het ook daadwerkelijk slecht is? Ik weet het niet. Dat het niet comfortabel is, en dat in dit geval het belang van de ruiter voor gaat op dat van het paard vind ik in ieder geval overduidelijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:07

Moderatoropmerking:
Graag alleen reageren als je hier daadwerkelijk ook iets nuttigs hebt toe te voegen. En zoals in de OP al staat, graag met een goede onderbouwing

Tevens van RUI-->YRT

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:07

in de hoge dressuursport is het sowieso verplicht een stang en trens te gebruiken, of jij dat nou leuk vind of niet.... en het ingebogen lopen is ook een deel van de beoordeling. als het paard het niet leuk zou vinden of niet zou kunnen lopen ze echt geen foutloze kur,dan protesteren ze wel.
anky en edward rijden zoveel dat ze wel weten wat hun paard nodig heeft en rijden met losse hand. ze zullen de sporen er niet constant diep indrukken, dit zie je aan de reacties van het paard wat geen mooi gezicht is.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:10

di_angelo schreef:
in de hoge dressuursport is het sowieso verplicht een stang en trens te gebruiken, of jij dat nou leuk vind of niet.... en het ingebogen lopen is ook een deel van de beoordeling. als het paard het niet leuk zou vinden of niet zou kunnen lopen ze echt geen foutloze kur,dan protesteren ze wel.
anky en edward rijden zoveel dat ze wel weten wat hun paard nodig heeft en rijden met losse hand. ze zullen de sporen er niet constant diep indrukken, dit zie je aan de reacties van het paard wat geen mooi gezicht is.

Het rijden met stang en trens is volgens mij enkel nog verplicht op internationaal niveau. Dressuurrijden heeft niet alleen maar te maken met of iets een mooi gezicht is of niet, je werkt aan het sterker en leniger maken van je paard door middel van dressuuroefeningen :j

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:51

Dat "metgebogenneklopen' heet aan de teugel, dit komt deels voort uit ontspanning vanuit het paardzelf.
verder ik zon stang natuurlijk beetje erg. Maar ze geven veel om hun dieren, dus dierenmishandelaars zijn het zeker niet vind ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:38

Ik ben helemaal geen fan van Anky, en ik ben tegen Rollkur.
Ze maken hun paarden ermee kapot...

Sporen en stang en trens hoeven geen dierenmishandeling te zijn, mits je er niet mee gaat schoppen en aan de teugels gaat zitten rukken.

Rollkur daarintegen vind ik wel dierenmishandeling.

En ja, ik ben 13, nou en?
ik heb net zo goed een mening hier als 20 of 50 jarige bokkers.
Dit is mijn mening, wat andere vinden is weer hun mening.
Als ik dit soort kinderachtige reacties lees van 'is het weer vakantie', denk ik eraan mijn leeftijd weer onzichtbaar te maken, wat een gezeur over jongere bokkers! :n

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:59

Ik vind dit zelf ook absoluut niet paardvriendelijk. Als ze nu zonder sporen en met een gewoon hoofdstel zouden rijden misschien nog wel, zonder de Rollkur, maar zo vind ik het bijna paardenmishandeling.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:01

Zolang sporen en teugel verantwoordelijk gebruikt worden heb ik er niet zoveel problemen mee, maar alleen als het goed en rustig gebruikt wordt.

Rollkur vind ik dan weer een ander verhaal, en hier ben ik dan ook absoluut op tegen!

Verder hebben deze mensen echt wel hart voor hun dieren, en dierenmishandelaar ben ik het dus ook totaal niet mee eens.

De een rijdt bitloos, de ander met S&T, de een hoeft niet perse slecht te zijn, het wordt pas slecht als de ruiter het slecht gebruikt!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:23

sporter schreef:
Sjors493 schreef:

Hoe weet je dat heb je dat wel eens gevoelt?

ja ik heb het wel eens gevoelt! hier de uitleg:

1. Doe de Stang onder je voet, presies hoe het paard het bit in de mond heeft.
2. Geef nu druk, zoals de ruiters ook doen.
3. Nu voel jij wat het paard normaal in de mond voelt.

ik rijd tijdens een buitenrit ook met Stang en Trens hoofstel, MAAR ik gebruik de stangteugel niet(heb hem wel vast maar absoluut geen druk). Alleen als ze ervan door gaat dan geef ik druk.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:41

Wat wel zo is , is dat zelfs een enkel gebroken bitje heel veel pijn kan doen in de mond van een paard , maar dat hangt totaal van de ruiter af.
Dus ik denk dat S&T best vriendelijk gebruikt kan worden , maar het ligt aan de ruiter ;)
Sporen zelfde verhaal.

Rollkur ben ik absoluut tegen :j

Ik vind de ruiters ook geen dierenmishandelaars , dat is wel weer een beetje té ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:46

rollkur ben ik ook echt optegen hoor
maar stang en trens niet en sporen ook niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:25

ik rij zelf het liefste ook bitloos
maar met mijn paard kan dat niet en het mag zoiezo neit bij ons op de manege
zelf ben ik heel erg tegen rolkur omdat het slecht voor de nek en rug en ademhalen is :j
met sporen ligt het er gewoon aan hoe je er mee omgaat
met het bit trouwens ook

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:28

gretoes schreef:
Prisca schreef:

Inderdaad...... stuurlui van 13 jaar.......
denk niet dat anky en edwardecht niet de beroerdste zijn, en echt wel eerlijk naar hun paard of je het nou eens benst of niet,
ook bij hun geldt op de juiste tijd ontspannen,
ik zie het probleem niet zo.

als ze er niet mee om konden gaan zaten ze natuurlijk niet zo hoog :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:54

sofiexx schreef:
Dat "metgebogenneklopen' heet aan de teugel, dit komt deels voort uit ontspanning vanuit het paardzelf.
verder ik zon stang natuurlijk beetje erg. Maar ze geven veel om hun dieren, dus dierenmishandelaars zijn het zeker niet vind ik.

ik noem het liever nageven :)
Aan de teugel komt bij mij over als kop in de krul en spanning. Niet persoonlijk op jou gericht hoor maar vind het gewoon geen fijne term.

En zoals al vaker gezegt is Edward en Anky weten echt wel wat ze doen anders reden ze echt niet zo hoog ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:56

x,,kelly,,x schreef:
sofiexx schreef:

ik noem het liever nageven :)
Aan de teugel komt bij mij over als kop in de krul en spanning. Niet persoonlijk op jou gericht hoor maar vind het gewoon geen fijne term.

En zoals al vaker gezegt is Edward en Anky weten echt wel wat ze doen anders reden ze echt niet zo hoog ;)

Nageven en aan de teugel lopen zijn toch echt 2 hele verschillende dingen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:56

''Ze weten wel wat ze doen anders reden ze niet zo hoog.''

Dat staat er toch helemaal los van of het paard wel of niet benadeeld wordt?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:00

JuliaMaria schreef:
''Ze weten wel wat ze doen anders reden ze niet zo hoog.''

Dat staat er toch helemaal los van of het paard wel of niet benadeeld wordt?

ik bedoel er mee dat ze vriendelijk zijn tegen hun paard zowel ohz en op stal.