zonder hooftstel rijden en zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scoobykh

zonder hooftstel rijden en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:24

hoi is dit ook verstandig om buitenritten mee te maken?

Jeudi

Re: zonder hooftstel rijden en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:25

Ik vind van niet. Het is de natuur van een paard om te gaan rennen als hij schrikt. En ookal vertrouwd je paard je super goed, het kan altijd ergens van schrikken. Stel je voor dat hij de weg opgaat? Met een bitje in zn mond heb je toch een stuk meer te vertellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:26

Ik sta daar wat dubbel in.
Aan de ene kant vind ik het prachtig als mensen zo ver komen met hun dier dat ze dat kunnen.
Aan de andere kant denk ik dat je altijd rekening moet houden met het onverwachte; het is en blijft een vluchtdier. Al vind je het zelf niet erg om er een keer af te kletteren, je paard is dan wel los, niet makkelijk te pakken, en daarmee dus gevaarlijk voor de omgeving...

Als ik moet kiezen voor een simpel ja of nee, dan ga ik voor NEE.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:28

Nee, en doe maar wel een hoofDstel in.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:28

Ik zou het ook niet doen. :) Sowieso ben ik al niet zo'n held zonder zadel dus ik zou sowieso een zadel opdoen zodat je zelf steviger zit.. Mocht er iets gebeuren... Verder zou ik gewoon een touwhalster en teugels omdoen en eventueel een neckrope eronder. Als het dan misgaat kun je het touwhalster er altijd nog bijpakken. :)

scoobykh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:28

zou het dan beter zijn om een touw om zijn nek te doen?
je krijgt hem teminste makelijker te pakken?

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:29

Vind ik niet, je kan beter nog een halster omdoen, en daar een touwtje aan doen en die om z'n nek binden. Zodat je als er echt nog iets gebeurd, je m toch kan stoppen.
Ik rijd zelf soms ook zonder z&h en ik vertrouw m'n paardje voor 200%, toch zou ik het nooit met helemaal niks doen. Wat Jeudi al zegt: als hij schrikt (of het sturen gaat niet goed) en hij komt op de weg terecht? EN er komt net een auto?
Het klinkt misschien stom ofzo, maar het kan altijd.

Edit: vind ik niet slaat op tekst TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:30

Een touw om de nek heb je niks aan als je moet vangen. Gewoon minimaal een rijhalster om het hoofd. Of je dat dan gebruikt bij het rijden maakt mij niet uit ;) maar hang er iets om heen, just in case.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:32

Tja ik vind het niks.
Een paard wat in blinde paniek is dat gaat, dat houd niks in de wereld tegen. Maar als een paard bijvoorbeeld schrikt en wegrent heb je met bit gewoon simpel weg meer te zeggen, hoe krom het ook klinkt. Ik kan ophoudingen maken met me zit wat ik wil, maar als hij daarvoor voldoende is geschrokken dat hij het enger vind om daarna te luisteren dan om stil te staan ben ik nergens meer. Als ik dan echter me bit pak, en al dan niet 'bokt-correct' een ophouding maak, merkt hij dat eerder.

[BRT] Buiten rijden met neckrope onder de loep...
Lees dat ook is door.

scoobykh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:33

bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:34

O bit vind ik absoluut niet noodzakelijk. Er zijn uitstekende bitloze optomingen tegenwoordig. Maar alleen een neckrope of helemaal niks, nee ik vind dat gewoon niet slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:34

TS wat was de reden van je vraag?
En wat doe je met de antwoorden?
Wat vind je er zelf van?

scoobykh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:33

of ik wel of niet buiten ritten ga maken.
wat ik er zelf van vind aan de ene kant gaat wel aan de andere kant niet darom dit topic.
wat ik met de antwoorde doe weet ik nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:36

Mwoah een maand geleden postte je dit nog:
scoobykh schreef:
hoi echt heel irritant mijn pony loopt de hele tijd achterwaards de sloot in. :(
en dan moet ik eraf springen gelukkig weet ik nou wat ik echt moet doen inplaats van eraf springen.

Dus ik zou het maar niet doen als ik jou was. Niet echt snugger.

scoobykh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:40

weet ik ik bedoel als dat probleem opgelost is daar ben ik nu namelijk mee bezig zou het nu echt nog niet durven en kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:40

Denk er dan over twintig jaar nog maar een keer aan ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:30

scoobykh schreef:
of ik wel of niet buiten ritten ga maken.
wat ik er zelf van vind aan de ene kant gaat wel aan de andere kant niet darom dit topic.
wat ik met de antwoorde doe weet ik nog niet

Ga eerst eens bij je AVP verzekering informeren wat zij eisen. Gaat het nl een keer mis dan zit je anders met een levenslange schuld en geen paard meer.

Je bent op de openbare weg verantwoordelijk voor de veiligheid van :
- jezelf,
- je paard,
- overige weggebruikers wat betreft hun reacties op jouw gedrag in het verkeer (en daar zitten domme, idiote en schokkend naieve exemplaren tussen)

Naar mijn mening is dit land te dicht bevolkt om op die manier naar buiten te gaan. Teveel mensen met de ballen verstand van paarden, die in onze ogen heel domme fouten maken.

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:19

Ik zou het persoonlijk niet doen, een paard is een blijft een dier en kan altijd schrikken. hoe goede band je ook met je paard heb. Ik vind het altijd prachtig om te zien als mensen zo kunnen rijden.

In het bos heeft een paard zijn vrijheid, je kan nooit je paard onder controle houden als hij er wel vandoor schiet o.i.d.
Het lijkt mij niet verstandig.. Maar dat is mijn mening

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:23

NEE

Ik rij mijn paard ook zonder zadel en zonder hoofdstel, buiten rijd ik op neckrope maar ik heb ALTIJD een een hoofdstel(in mijn geval touwhalster) met teugels om!
Dat is niet alleen voor de VEILIGHEID VAN ANDEREN maar ook omdat mensen het absoluut niet waarderen als jij zo door de bossen of over straat rijd.

Dat iets kán betekend het niet dat je het ook moet doen
En hoe stoer het er ook uitziet. Je staat enorm voor L*L als je je pony tóch niet kan houden en als een kip zonder kop door het bos gaat ;)
(en dan hebben we het er nog niet over dat als jij wel iemand aanrijd of je word aangereden door een auto of iets dergelijks jij je pony kwijt bent en je niet verzekerd bent ;) )

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:33

Ik zou het ook niet doen op een buitenrit.
In de bak, prima oeven lekker door als jullie er beide plezier in hebben.

Op de weg moet je gewoon altijd voor veiligheid en zekerheid kiezen.
In hoe verre je zekerheid hebt met een paard, het blijft een schrik/vlucht dier :)

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:45

Ik zou het persoonlijk niet doen. Hoeveel vertrouwen je paard ook in je heeft en jij in hem. Je kan het beste dan nog een zadel of backpad erop doen en een of ander hoofdstelletje (bitloos kan ook gewoon). Ik rijd altijd buiten met een bitlooshoofdstel en een 'gewoon' zadel.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:42

Sonja schreef:
Een touw om de nek heb je niks aan als je moet vangen. Gewoon minimaal een rijhalster om het hoofd. Of je dat dan gebruikt bij het rijden maakt mij niet uit ;) maar hang er iets om heen, just in case.

Ik bedoelde touwtje aan halster (dus als teugels) en touwtje om nek, maar het staat er niet zo duidelijk sorry! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:46

Reactie was niet op jou maar op de poster boven je ;) Wij zaten tegelijk te typen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 05:38

Op geert boven mij heb ik getemt...

Ts, het is het overwegen niet eens waard. :n
Als het nou goed gaat tussen jou en je paard kan je het over een tijd in de bak proberen maar gezien je eerdere post mbt achteruit lopen zit neckrope rijden buiten er de komende jaren niet in voor je :n

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 05:52

zodiacje schreef:
Op geert boven mij heb ik getemt...

Ts, het is het overwegen niet eens waard. :n
Als het nou goed gaat tussen jou en je paard kan je het over een tijd in de bak proberen maar gezien je eerdere post mbt achteruit lopen zit neckrope rijden buiten er de komende jaren niet in voor je :n

Wie niet????

@TS: waarom zou je op deze manier buiten willen rijden?