Galop ...... Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Galop ...... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:18

Jaajaa, hier dan mijn misschien wel hele debiele vraag :+ :

Nou kijk... Ik galoppeer aan... en ohh wat ben ik blij dat ze in galop gaat want dat is voor haar nog heel bijzonder jaajaa lang verhaal enzo. Maarja, dan ontspan ik me blablabla...

En toch kom ik kilometers uit het zadel, en als ik me 100% ontspan om te blijven zitten, verlies ik mijn beugels!

|(

Zijn hier ook tips voor?

Ik weet het, dat met het blaadje dat niet weg mag vliegen... maar dat helpt niet?!
Laatst bijgewerkt door Cocodox op 22-06-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Primavera

Re: Galop ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:23

ik heb dat ook een tijdje gehad,
ik heb het opgelost om gewoon te ontspannen :P en dan maar mijn beugels een gat of 2 korter zodat je ze niet kúnt verliezen xD

nu lukt 't overigens wel hoor om te blijven zitten xD

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:26

Ik heb het ook met een paard dat heeell vreselijk hoog opgooit maar met de tijd dat je rijd en hoevaker je er op let gaat het steeds beter. Heb mijn paard sinds januari en pas sinds deze week gaat het al veel beter! :).
Gewoon lekker blijven oefenen komt vanzelf goed! ;) klem je boven benen wat aan, dan word het ook al minder maar ga er niet los opzitten. Springen ze dan weg dan lig je er direct naast! ;).

Succes komt best goed! :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:28

Okeee, ga ik vrijdag proberen, dat met die bovenbenen klemmen! Maar diegene die mij les geeft, die zei je onderbenen moet je wel aanspannen zodat je je beugels niet verliest enzo maar de rest wel ontspannen...

Maar dat helpt niks, dus ik ga die tip wel eens proberen. En ja, oefenenoefenenoefenen.. ik weet het!
;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:32

dan je boven benen aan klemmen, je onderbenen ontspannen en je hakken uitdrukken! ;).

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:33

Ik vind het ook moeilijk hoor, maar ik merk inderdaad wel hoe meer je oefent hoe makkelijker het opeens gaat. Goed achterover gaan zitten en been lang maken en inderdaad hakken uitdrukken.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:40

als je je bovenbenen klemt krijg je krampen :P gegarandeerd :P

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:42

Hoe moet het dan :+?

Dressagegirl

Re: Galop ...... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:53

haha ja dat is waar, maar als je het logisch doet niet! ;).
je moet niet als een debiel het vast gaan klemmen! :). Maar gewoon een beetje aanspannen!.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:55

Probeer anders een keer aan de longe zonder beugels. Of zonder zadel (of neem wat zitlessen) Ik moet zeggen dat dat wel helpt hoor ! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

Inderdaad, je hebt les begrijp ik, dus de longe aan het paard en zit les!
Bovenbeen aanspannen is niet juist in elk geval!

En het is geen debiele vraag hoor.....je zal ze de kost moeten geen die in galop niet kunnen blijven zitten!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:02

Inderdaad, bovenbenen moeten losblijven, juist door te spannen kom je meer uit het zadel.
Hoe lang rijd je al?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:24

Niet lang hoor weet niet precies maar het was gewoon een vraagje zodat ik het beter onder de knie kan krijgen :D En ja ik weet het, je moet er geduld voor hebben ;)
Vind het gewoon leuk om te weten hoe het nou eigelijk PRECIES moet enzo, dat ik me er meer op kan richten of hoe leg ik dat uit ...

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:25

Dan hoef je ook zeker niet bang te zijn over hoe het moet enzo! :). Want dat komt allemaal vanzelf. Door goed les is het over een maand of 2 heeeeell erg anders! :). Let maar op mijn woorden hoelanger je rijd hoe beter je gaat zitten! ;)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 17:27

Zonder zadel enzo rij ik meestal, alleen laatste tijd weer met zadel. Misschien dat het 'em ook daar aan ligt; die overstap moet ik weer maken... M'n benen werkte ook nie bepaalt mee hahaah.

En ja, hoe langer hoe beter... Ik zal mijn best doen :D!!!!!
Maar wilde gewoon een tip ofzo weten, dat het me iets makkelijker maakt ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:28

Trucje dan...hou met een hand je zadel vast en leun een beetje terug. Als je het gevoel hebt van de galop dan het handje los, maar als je denkt..oei ik ga vallen...weer even terug zadel vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:32

je moet ,niet je bovenbenen aanspannen maar je bekken ontspannen.Je benen lang maken goed op je kont gaan zitten en ontspannen met een soepel bekken het ritme van je paard volgen.
Maar het is simpelder geschreven als gedaan ;) .Dus oefenen en oefenen.
beste is aan de longe en dan je ogen dicht,dan voel je het beste wat je doet.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:32

heb veel ervaring op gedaan bij de lessen bij Marlies van Baalen.
En dan zou ik zonder beugels met teugels gaan rijden.
En dan je knieën zo buigen net alsof je in een beugel zit! ;) Ook dan je hakken uit drukken en netjes rechtop blijven zitten! :).
Het is moeilijk en het vergt wat spierpijn. Maar het resultaat mag er zijn! :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:47

Ik weet niet of de vraag hier bij mag maar als een paard wel op de ene hand goed aanspringt zonder problemen en niet op de andere hand wat voor "trucjes" gebruiken jullie dan?

* Aanspringen vanuit gebroken lijn lukt niet altijd
* Aanspringen vanuit volte lukt niet altijd
* Om een paal heen in de hoek ook niet

Jullie nog tips of trucs?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:00

RT-->YRT

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:50

FemkeYnekeW schreef:
Ik weet niet of de vraag hier bij mag maar als een paard wel op de ene hand goed aanspringt zonder problemen en niet op de andere hand wat voor "trucjes" gebruiken jullie dan?

Probeer eens licht te rijden op het verkeerde been( binnen been dus) en geef dan de galop hulp.
Let wel...het is een trucje! Om het echt goed te krijgen moet je je paard aan 2 kanten gelijk krijgen, dus recht maken.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:04

FemkeYnekeW schreef:

Een balk neerleggen, en dan aanspringen net iets voor de balk of boven de balk. Misschien dat dat helpt ;)
Maar als je dat op recht stuk doet, moet je wel meer stelling naar binnen nemen.
En zelf recht op blijven zitten ;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:06

FemkeYnekeW schreef:

Wat je kan proberen blijven lichtrijden maar het tempo wat versnellen. Heb dit probleem op rechts gehad met mijn jonge paard. Maar destijds heel veeel aanspringen oefenen oefenen oefenen is dat goed gekomen. Dus het tempo kan je wat versnellen en blijven ligtrijden zo lang mogelijk. Anders ga je zitten hobbelen en maak je het je paard ook niet makkelijker! ;). Daarna midden in de hoek, je been terug leggen zodat die aanspringt. Doet ie het fout ga je weer op nieuw je herhaald het steeds totdat die goed zit en dan beloon je hem of haar enorm goed!. Je kan ook een keer * het is fout maar heb hem met mijn jonkie wel vaak gedaan ;) * je binnenbeen de galop bepalen, of allebij de benen aan leggen! Lukt het niet vanuit een wat sneller tempo ga dan over tot een wat langzamer tempo of tik hem bij met het stokje op z'n schouder! niet op z'n kont want dan raken ze meestal in de stress! ;) En natuurlijk stelling vragen zodat de kans kleiner word dat ie verkeerd aan springt! :) . jij ook Succes! :) Blijven oefenen want ook de bekende ruiters hebben het niet zonder problemen voor elkaar gekregen! :), oefenen oefenen en nog eens oefenen en lessen dat wil ook nog wel eens helpen.! :)

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:55

zonder beugels rijde en oefenen oefenen en nog eens oefenen
dan krijg je lekker veel ervaring en da doe je extra je best omdat je niet wilt vallen

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:59

Zonder zadel of beugels oefenen!