Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:10

Hee,

Even mijn verhaaltje vertellen :P
Ik rijd nu op een pony van een ander, en ze is nu ong 4 weken onder het zadel, en ze doet het super, behalve balkjes/sprongetje. het maakt niet uit of ikmet haar rijdt, wandel of longeer, ze tilt de benen gewoon niet op, het lijkt te zelfs op dat ze juist op de balkjes probeert te staan XD

Wat zouden jullie ertegen doen?

Xx

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:13

???sorry..4 weken onder het zadel en balkjes/sprongetje????
Ik denk dat het paard eerst eens zijn balans moet vinden voor je aan dit soort ongein gaat beginnen!
Leer hem eerst op eigen benen lopen met het gewicht van de ruiter daar heeft hij het al zwaar genoeg mee in het begin.

Te lui om zijn benen op te tillen...ZUCHT!!!

Shirrlfl

Re: Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:15

4 weken is echt te vroeg hoor!
het paard moet balans vinden
met zijn eigen benen kunnen omgaan
sterker worden in de rug
en vertrouwen krijgen ;)
veel succes

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:19

Dat snap ik ook wel, maar ik heb eerst geprobeerd aan de hand en aan het longeer touw. Maar dat werkte niet, dus toen ben ik het pas gaan proberen erop. Maar ze heeft er ook geen rede voor om aan de hand bijv, haar benen niet optetillen?

Xx

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:22

Dus dan denk je dat je het wel kan oplossen door erop te gaan zitten, terwijl ze nog maar 4 weken onder het zadel is? :\

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:29

Janedieene schreef:
Dat snap ik ook wel, maar ik heb eerst geprobeerd aan de hand en aan het longeer touw. Maar dat werkte niet, dus toen ben ik het pas gaan proberen erop. Maar ze heeft er ook geen rede voor om aan de hand bijv, haar benen niet optetillen?

Xx

Daar kan ze een hele goede reden voor hebben, namelijk niet begrijpen wat de bedoeling is!
Het dier is jong, geef haar de tijd om alles te leren zonder direct de schuld bij het paard te leggen. Op deze leeftijd is de balans ook zeker nog niet optimaal en dan kan het voor een paard best 'eng' zijn om over een balkje te stappen (als ze uberhaupt dus al begrijpt dat dat de bedoeling is!).
Niet l*llig bedoeld, maar zo te horen heb je weinig ervaring met jonge paarden? Dan zou ik er iemand bijhalen die dat wel heeft om je te laten begeleiden en anders dit diertje lekker te laten staan en over te laten aan anderen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:50

Nou ik heb er toch redelijk wat verstand ervan. Maar je moet de pony ook kennen, ik bedoel alleen maar, zij reageert en vind bijv. beter haar balans dan een andere pony, maar aan jullie antwoorden heb ik nietzoveel, ik heb een vraag en wordt hier meer mee afgekraakt. de enige die nog een beetje een nuttig antwoord geeft is Zwerte,

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:14

Janedieene schreef:
Nou ik heb er toch redelijk wat verstand ervan. Maar je moet de pony ook kennen, ik bedoel alleen maar, zij reageert en vind bijv. beter haar balans dan een andere pony, maar aan jullie antwoorden heb ik nietzoveel, ik heb een vraag en wordt hier meer mee afgekraakt. de enige die nog een beetje een nuttig antwoord geeft is Zwerte,

Waarschijnlijk omdat wij van mening zijn dat je het niet goed doet, of denk je dat wij allemaal dom zijn en zomaar wat zeggen? Je hebt er waarschijnlijk toch minder verstand van dan je dacht.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:15

Geen balkjes meer lopen, nergens voor nodig als ze net 4 weken onder het zadel zijn.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:16

Janedieene schreef:
Nou ik heb er toch redelijk wat verstand ervan.

Lieve schat. Je bent 13, dan kun je inderdaad wel verstand hebben van pony's, maar voor het inrijden en dergelijke problemen als jij hebt zou ik toch echt iemand inschakelen die wel ervaring heeft. Niet zelf zomaar wat aanklooien, dan is het logisch dat er zulke problemen ontstaan.

Veel succes ermee.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:17

13 jaar en dan zonder volwassene/ervaren iemand een pony rijden en laten springen ohz die nog maar 4 weken ohz is?

En dan heb jij er verstand van?
Ik ga volgend jaar ook een pony beleren voor de 2e keer, maar met goede begeleiding van een volwassene die daar echt verstand van heeft en ervaring en ook eerst met grondwerk etc.
In mijn eentje zou ik daar echt nooit aan beginnen, en al helemaal niet springen.

Grote kans dat je je hele paardje verpest.
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 23-04-10 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:17

Hoi,
misschien denk jij dat het heel goed is wat je doet, maar als een pony nog maar 4 weken onder het zadel is, kan je beter gaan werken aan zijn balans, door hem meteen willen te laten springen.
Waarschijnlijk snapt je pony simpelweg niet wat de bedoeling is, je kan de schuld dan niet bij hem leggen, maar zoeken naar manieren dat het wel kán.
Je dus gewoon beter nog een tijdje wachten, eerst zorgen dat je pony zijn balans heeft gevonden ;)!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:21

Ik ben bang dat je er niet zoveel verstand van hebt als je zelf aangeeft. Want een paard/pony heeft tijd nodig om sterk te worden en balans te vinden. Veel paarden tillen in het begin de benen niet op. Dat verbeter je door bijvoorbeeld de rug in de loop van de tijd sterker te maken waardoor een paard meer gaat dragen. Je paard na vier weken over balkjes sturen is daaraan geen bijdrage.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:23

als een paard pas 4 weken onder het zadel is, vind ik het niet zo gek dat hij nog niet goed wilt springen, geef het de tijd tot hij was beter bespierd is ook, en goed op z'n benen loopt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:51

Janedieene schreef:

Alle pony's die 4 weken onder het zadel zijn hebben geen ballans,
met Skittel (fjord die toen 9 weken onder het zadel was) duurde het zó lang voordat ze het eindelijk snapte...
Na 1,5 jaar springen we nog geen kruisje, dat snapt ze niet en ze heeft geen ballans met springen.
Probeer in ieder geval op je plek te blijven zitten, dus niet naar voren/achter/links/rechts gaan hangen...

jessicaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:45

ik zou nog even wachten,
dan uiteindelijk tilt ze haar benen echt wel op!

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:57

Met vier weken onder het zadel moet je nog helemaal niet denken aan springen en balkjes lopen.
probeer eerst de basis erin te krijgen. en heb je les?
zoniet dan zou ik dat maar gauw nemen.
want wat jij verstand noemt. noem ik onwetendheid. ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:58

arme jij, en dan nog denken verstand te hebben van pony's, ik geloof graag hoe je weet hoe je een pony moet opzadelen en datje in stap/draf/galop kan blijven zitten maar ik denk dat het daar bij blijft. Want iemand die een pony die net beleerd is laat balkjes lopen. Is niet zo slim en verpest de hele pony

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:59

ten eerste heb je met 13 jaar niet redelijk veel verstand van paarden!!Onmogelijk!
Ten tweede klopt het wat andere al zeiden,paardje is gewoon nog te jong ervoor.Beestje is zich nml nog niet bewust van zn benen!!!
Hoe moet ie dan begrijpen dat ie de balkjes niet mag aanraken!
Ten derde denk ik dat het beter is om geschoolde begeleiding bij je te hebben als je met de pony wilt oefenen.
Alles wat je nu (onbewust) fout doet bij het dier daar krijg je later de rekening van!
Dus minder eigenwijs doen en leren luisteren,dan héél misschien kun je dat beestje wat leren.
Wat je nu doet brengt je niks.(maar dat had je waarschijnlijk al gemerkt)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:04

Een paard dat nog maar 4 weken onder het zadel is en al zulke dingen moet presteren, is waarschijnlijk dood gereden en tilt daarom haar benen niet op.. Doe de pony naar iemand die er wel verstand van heeft! Zo kan je op latere leeftijd ook gewoon nog van de pony genieten. Je bent gewoon te ver gegaan, en zij geeft dat aan door haar benen niet meer op te tillen.

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:07

Ik heb ook een hele tijd een pony gereden die gewoon op de balken ging staan ipv er overheen. Ik weet nog steeds niet of hij het expres deed of niet, maar in ieder geval is hij naar een springstal geweest om beleerd te worden voor het springen en daar heeft hij het geleerd. Anyway het kan dus best dat hij het niet snapt of dat hij je een beetje in de maling neemt. Die van mij bleef het doen, dus ik snap je vraag heel goed alleen heb ik dus geen oplossing. :(:)

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:09

petroushka schreef:
Ik heb ook een hele tijd een pony gereden die gewoon op de balken ging staan ipv er overheen. Ik weet nog steeds niet of hij het expres deed of niet, maar in ieder geval is hij naar een springstal geweest om beleerd te worden voor het springen en daar heeft hij het geleerd. Anyway het kan dus best dat hij het niet snapt of dat hij je een beetje in de maling neemt. Die van mij bleef het doen, dus ik snap je vraag heel goed alleen heb ik dus geen oplossing. :(:)

ahumm , jij vindt het dus niet erg dat een paar na 4 weken OHZ al gaat springen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:11

ik vind het niet zo'n goed idee!!!

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:12

Als de pony nou eerst leert zijn balans netjes met een ruiter erop te vinden, zal later het springen ook een stuk beter gaan!

en een beetje hulp van de kant is misschien wel een goed idee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:13

Janedieene schreef:
maar aan jullie antwoorden heb ik nietzoveel, ik heb een vraag en wordt hier meer mee afgekraakt.

Ik denk dat jij vind dat je aan de antwoorden van de Bokkers niet zoveel hebt maar dat is alleen om je niet te horen krijgt wat je zou willen. Paar flinke sporen eraan..is dat het goede antwoord in jou ogen? Een pony die pas 4 weken onder zadel is heeft het al moeilijk genoeg met een ruiter op zijn rug...dat moet je niet nog ingewikkelder maken. Hoe vaak doet de pony wat in de week? Het kan natuurlijk ook zijn dat hij even teveel gedaan heeft en gewoon moe is. Als je een pony (4 weken onder het zadel) nu al over balkjes jaagt denk ik dat je ook niet kunt inschatten wanneer het dier genoeg gedaan heeft en aan rust toe is. Vraag er aub iemand bij die weet wat hij doet...