bitloos, minder makkelijk sturen/stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

bitloos, minder makkelijk sturen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:12

Hallo,
ik rijd sinds gisteren bitloos *\o/*
en mijn zusje rijd ook soms op mijn paard maar zij is nog een beginner.
Ik heb haar er gisteren zonder bit op gezet en ze kon prima sturen/stoppen.
Nou wil mijn vader toch dat ik het bit er in doe als mijn zusje er op gaat omdat je dan volgens hem beter kan sturen en stoppen, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb hem een filmpje laten zien over het effect van het bit en hij wil nog steeds dat mijn zusje met bit rijd :\
Dus open ik een topic of je met bit beter kunt sturen en stoppen (stoppen is belangrijker), en als je zonder bit even goed als met bit rijd mag mijn zusje er bitloos op *\o/* en als je bitloos minder controle over je paard hebt met bit -O- .
groetjes jasmine

Captain

Re: bitloos, minder makkelijk sturen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:14

Een paard rijd je niet op de teugels maar op je zit. Halthouden en sturen moet je eigenlijk zonder je teugels kunnen. Voor je paard is het logischer om te stoppen door druk op de neus dan door pijn in de mond. Enne, als het paard echt wil dan houd een bitje 'm ook niet meer tegen hoor.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:16

Hier nog een bitloze-newbie :o
Ik rijd namelijk sinds 2 dagen ook bitloos, en ik zal je zeggen.. ik wil nooit meer anders!

Sturen/remmen/dressuren/buitenritten/springen en noem maar op, heb alles al uitgeprobeerd en ik merk niet eens verschil of ik nou met of zonder bit rijd! :)

Maarja, aan de ene kant heeft je vader wel gelijk..
Als jij maar hard genoeg trekt aan de teugels met bit, stopt je paard uiteindelijk wel ja :')
Zonder bit is de druk op andere plekken van het hoofd (weet niet wat voor bitloze optoming je gebruikt) en ja, daar moet je pony misschien aan wennen..

Maarja, om een lang verhaal kort te maken.. bit of geen bit, naar mijn ervaring merk ik geen verschil :D

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:30

Hannah_Menno schreef:
Een paard rijd je niet op de teugels maar op je zit. Halthouden en sturen moet je eigenlijk zonder je teugels kunnen. Voor je paard is het logischer om te stoppen door druk op de neus dan door pijn in de mond. Enne, als het paard echt wil dan houd een bitje 'm ook niet meer tegen hoor.

dat is dus wat ik tegen mijn vader zeg :D hij komt zo terug en dan laat ik de reacties zien,
bedankt trouwens!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:31

Ik merk trouwens ook bijna geen verschil. Wat ik wel merk is dat de mijne véél rustiger is zonder bit. :)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:32

en chernique, jij ook bedankt!
ik heb gisteren ook voor het eerst gesprongen!
deed hij net als normaal en morgen gaan we in de bossen :):)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:33

Mijn ouders vonden het in het begin ook eng, maar toen ze zagen dat mijn verzorgpaard echt fijn reageerde vonden ze het prima. Ze was een enorme dribbelkont, maar zelfs toen ze weg wilde kon ik haar stoppen. Fantastisch gevoel.

Wel goed oefenen, niet meer doen dan je zelf comfortabel mee bent en dan veilig is. Pas naar buiten gaan enzo als je controle hebt;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:34

Hannah_Menno schreef:
Ik merk trouwens ook bijna geen verschil. Wat ik wel merk is dat de mijne véél rustiger is zonder bit. :)

ja die van mij ook en veel ontspannender, als ik nu het bitloze hoofsdstel aandoe begint hij al te lopen terwijl hij met het "bit-hoofsdtel" wacht tot je hem meeneemt, hij vind het rijden dus ook een stuk leuker :D

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:36

galley schreef:
Mijn ouders vonden het in het begin ook eng, maar toen ze zagen dat mijn verzorgpaard echt fijn reageerde vonden ze het prima. Ze was een enorme dribbelkont, maar zelfs toen ze weg wilde kon ik haar stoppen. Fantastisch gevoel.

Wel goed oefenen, niet meer doen dan je zelf comfortabel mee bent en dan veilig is. Pas naar buiten gaan enzo als je controle hebt;)

ja mijn vader vind het goed als ik er zonder zadel op ga (springen, buitenrijden whatever) en mijn zusje niet terwijl mijn zusje alleen stapt en draaft en ik altijd in de bak ben om aanwijzingen te geven :p

en ik heb de controle wel hoor ;)
het gaat meer om mijn zusje

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:40

Ik merk weinig verschil met bit of zonder bit. Ik wissel het regelmatig af. Met bit heb ik het idee dat ik wel net wat meer door kan vragen. Maar bitloos is een leuke afwisseling om te zien of ik niet teveel in de mond zit met mijn hulpen. Daarom rijd ik soms ook alleen met neckrope. Mijn paard laat niet merken dat ze rijden zonder bit leuker vind dan met. Dus volgens mij valt dat allemaal wel mee met pijn enz. Want die van mij is echt wel een miep, als ze iets niet prettig vindt, dan laat ze dat meteen weten :)

Maar goed, is het zo erg om je zusje met bit te laten rijden? Dan hoeft je pa zich geen zorgen te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:53

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:18

Op http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=05 staan ook veel artikelen over bitloos vs bit. (onder publicaties)
Meestal zit de "controle" die je met bit "wel" hebt gewoon tussen onze oren.
Eigenlijk is bitloos duidelijker voor paarden, ze worden namelijk al van jongs af "bitloos" rond geleid met een halster. Daar luisteren ze toch ook naar?
Mijn moeder vindt het ook nog steeds niet goed dat ik bitloos rij. Ze zegt er niet veel over, maar ze vindt dat ik moet rijden zoals "alle anderen". Niemand in mijn buurt rijdt zonder bit, dus het is allemaal een beetje vreemd.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:57

katia1993 schreef:
Op http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=05 staan ook veel artikelen over bitloos vs bit. (onder publicaties)
Meestal zit de "controle" die je met bit "wel" hebt gewoon tussen onze oren.
Eigenlijk is bitloos duidelijker voor paarden, ze worden namelijk al van jongs af "bitloos" rond geleid met een halster. Daar luisteren ze toch ook naar?
Mijn moeder vindt het ook nog steeds niet goed dat ik bitloos rij. Ze zegt er niet veel over, maar ze vindt dat ik moet rijden zoals "alle anderen". Niemand in mijn buurt rijdt zonder bit, dus het is allemaal een beetje vreemd.

inderdaad mijn vader zit ook steeds te zeuren dat iedereen met bit rijd en ik dat dan ook maar moet doen, daar ben ik het dus niet mee eens :P

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:58

Arabesk schreef:
Laat je vader eens rondkijken op deze site

http://www.bitloospaardrijden.info

geef hem een pot koffie en hij is een paar uur zoet :D

bedankt voor de site, ik ga hem straks laten zien

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:00

Ik rij sinds kort zowel met als zonder bit, en ik merk vrijwel geen verschil (ga op den duur helemaal bitloos maar heb nog geen hoofdstel dus doe het nu met een stalhalster).

Maar, een paard is een vluchtdier, dus wanneer je echt zo hard aan de teugels moet rukken voor je paard stopt is hij zo hard in de mond dat hij wss gevoeliger is voor druk op de neus. En anders zal hij niet eens te stoppen zijn maar vluchten voor de pijn.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:01

Ben ik blij dat mijn moeder het helemaal met mijn bitloos eens is :D En ook al was ze dat niet, dan had ze mooi pech :D
Maar wat de meesten hierboven dus ook al zeggen, paardrijden doe je met je zit en je gebruikt zo weinig mogelijk je teugels. En als je paard er vandoor gaat, dan maakt het niks uit dat hij een bit in heeft, dan gaat hij net zo goed hoor ;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:01

capopjekop schreef:
Ik merk weinig verschil met bit of zonder bit. Ik wissel het regelmatig af. Met bit heb ik het idee dat ik wel net wat meer door kan vragen. Maar bitloos is een leuke afwisseling om te zien of ik niet teveel in de mond zit met mijn hulpen. Daarom rijd ik soms ook alleen met neckrope. Mijn paard laat niet merken dat ze rijden zonder bit leuker vind dan met. Dus volgens mij valt dat allemaal wel mee met pijn enz. Want die van mij is echt wel een miep, als ze iets niet prettig vindt, dan laat ze dat meteen weten :)

Maar goed, is het zo erg om je zusje met bit te laten rijden? Dan hoeft je pa zich geen zorgen te maken.

juist omdat mijn zusje een beginner is doet ze het paard veel pijn in de mond (veel aan de teugels trekken enz.)
en je ziet duidelijlk dat mijn paard zonder bit fijner vind. ;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:04

_Lot schreef:
Ik rij sinds kort zowel met als zonder bit, en ik merk vrijwel geen verschil (ga op den duur helemaal bitloos maar heb nog geen hoofdstel dus doe het nu met een stalhalster).

Maar, een paard is een vluchtdier, dus wanneer je echt zo hard aan de teugels moet rukken voor je paard stopt is hij zo hard in de mond dat hij wss gevoeliger is voor druk op de neus. En anders zal hij niet eens te stoppen zijn maar vluchten voor de pijn.

ja dat denk ik dus ook als een paard aan het halster wat gaat draven leg ik mijn hand op de neus en druk een beetje dan gaat hij vanzelf weer stappen maar mijn vader zegt als dat paard echt hard gaat kun je hem niet stoppen door druk op de neus,,
wel met pijn in de mond dan ? >;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:05

Nee, want als een paard vlucht en het gevolg is pijn dan denkt 't paard; 'zie je wel? Dit is gevaarlijk, het doet pijn.' en zal dan nog harder gaan rennen..
Een paard dat gaat voelt geen pijn, of reageerd daar tenminste echt niet op!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:06

Amaretto27 : ik ben het ook eens met jou maar veel mensen zeggen hetzelfde en ik heb geen zin om alles duizend x te schrijven xD
maar toch bedankt!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:08

Hannah_Menno schreef:
Nee, want als een paard vlucht en het gevolg is pijn dan denkt 't paard; 'zie je wel? Dit is gevaarlijk, het doet pijn.' en zal dan nog harder gaan rennen..
Een paard dat gaat voelt geen pijn, of reageerd daar tenminste echt niet op!

wat bedoel je met een paard dat gaat?
dat snap ik niet helemaal :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:09

Een paard dat vlucht. :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:11

Dan moet ze leren om niet te trekken en te plukken aan de teugels. Net of de druk op de neus niet vervelend kan zijn voor een paard als er steeds iemand aan zit te plukken.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 10:15

hannah_menno: oh oke :+
capopjekop: ja dat moet ze nog leren maar liever druk op de neus dan pijn in de mond.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:08

Zoals iedereen hier al zegt, bitloos gaat eigenlijk veel beter!
Omdat het paard niet de hele tijd zit met het bit in z'n mond kan hij zich helemaal op jouw richten.
Hij kan zich meer ontspannen en zal vaak zelfs beter luisteren omdat hij niet gedwongen word.
Druk op de neus hoort eigenlijk helemaal niet! Druk op de mond ook niet. Het is gewoon een klein extraatje als je paard
even niet op je zit of stem luistert :)
Zo gaat het paard met bit er bijv. net zo hard vandoor als dat hij zonder bit doet :P