Wat vinden jullie van op een jonge Fjord naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cvelthuis

Wat vinden jullie van op een jonge Fjord naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:15

(sorry als dit vekeerd staat)
zoals de titel al zegt
wat vinden jullie ervan om op een jonge fjord naar buiten te gaan?
Ik vind het persoonlijk wel een beetje dom
want je weet nog niet helemaal hoe je paard gaat reageren
maar als ze verkeersmak zijn
dan vind ik het weer anders

aerdenhout1

Re: Wat vinden jullie van op een jonge Fjord naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:19

En hoe denk je dat een jong paard meestal verkeersmak wordt gemaakt...JUIST!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:20

Inderdaad aerdenhout1, maar jij hebt vast die discussie laatste niet gevolgd waarin mensen die het zo doen compleet voor gek verklaard werden en dat je paard al verkeersmak moet zijn voor je uberhaupt de straat op gaat.....Hoe? Ja, das een goeie.

AnneArti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:20

neem nog iemand mee voor de zekerheid :P

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:23

Het is denk ik wel handig om al een paar keer aan de hand naar buiten te zijn geweest met het paardje. Heb zelf een Haflinger en ik heb ook buiten gereden toen ze net onder het zadel was, maar ze was al wel goed verkeersmak.
Ook al is je paard niet helemaal verkeersmak, als je er een ervaren iemand bij hebt en zelf ervaren hebt kan het best denk ik.

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:27

ja als je een ander rustiger paard/pony mee neemt straalt dit meestal wel rust uit na t jonge paard.
Heb ik ook zo met een vriendin van mij gedaan met haar jonge fjord
ik heb zelf een ouder rustigere pony en was een perfecte combinatie!
ze zullen t toch moeten leren he!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:29

Zou indd ook een ervaren, rustig paard meenemen die voorop kan lopen en waar jou jonge paard steun aan kan hebben als hij wat eng vind. Daarnaast is het misschien handiger om hem eerst verkeers mak aan de hand te maken dan zomaar klakkeloos er mee de weg op te rijden.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:29

Ik zit er liever op dan dat ik er naast loop hoor.. erop heb ik veel meer pvermacht..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:31

Diane_ schreef:
Het is denk ik wel handig om al een paar keer aan de hand naar buiten te zijn geweest met het paardje. Heb zelf een Haflinger en ik heb ook buiten gereden toen ze net onder het zadel was, maar ze was al wel goed verkeersmak.
Ook al is je paard niet helemaal verkeersmak, als je er een ervaren iemand bij hebt en zelf ervaren hebt kan het best denk ik.

Ben ik het natuurlijk helemaal mee eens...en de eerste paar keer een ervaren paard mee is ook heel slim om te doen.
Maar niet iedereen woont in de randstad, woon je nu ergens in b.v Drente en ga je vanuit de stal direkt het ruiterpad op zonder al te veel verkeer wordt het een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 22-01-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:32

Ik reed wel vaker op een jonge fjord (3.5) buiten, samen met een drukke welshxarabier... Was soms nogal een chaos, paarden waren druk maar verder wel verkeersmak. Nooit alleen gaan en telefoon mee. En eerst aan de hand ;)

Maar het kan dus wel hoor. Die fjord was trouwens ook heel sterk maar met een gewoon bid was ze wel redelijk te houden:)

aerdenhout1: klopt helemaal. ik woon in groningen, hier is t ook niet zo vol haha, maakt zeker verschil

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:51

over die telefoon mee, wel geluid uit doen, anders gaan ze daar weer van schrikken. en telefoon stil zetten is zo lastig als je beide handen nodig bent voor je paardje

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:01

Ik hoorde ooit eens van iemand (pas geleden) dat je juist Nooit een pony mee moeten nemen want als ie er vandoor gaat jouw pony ook
ik snapte er niks meer van toen
want van iedereen hoorde ik jaa een ervaren pony mee nemen
nu ben ik zelf al niet zeker buiten
dus ga ik al niet
maar ben super benieuwd wat anderen ervan vinden

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:17

het heeft 2 kanten(heb ik je eerder verteld) ene kant is het goed. maar andere kant als er 1 gaat kletteren gaat de ander mee. is erg moeilijk dus. in jou geval met carly niet doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:41

hah, als we alleen met verkeersmakke paarden naar buiten mogen, dan zijn die binnen een jaar of 20 op.

Gewoon aan de hand, en met een ervaren bomproof paard mee je buitenritjes maken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:45

chelletju schreef:
het heeft 2 kanten(heb ik je eerder verteld) ene kant is het goed. maar andere kant als er 1 gaat kletteren gaat de ander mee. is erg moeilijk dus. in jou geval met carly niet doen.

Je moet natuurlijk wel een ervaren ruiter meenemen op dat ervaren paard!
Een goede ruiter kan zijn paard ten alle tijden onder controlle houden....nou ja...meestal dan! :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:48

tuurlijk snap ik. meestal ja haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:48

als in de baan alles redelijk bevestigd is kan je zo naar buiten hoor :)

ik heb op een stal gewerkt waar de eerste rit met een ruiter altijd buiten was......... (goed was in de middle of no sjit en geen wegen of wat dan ook)

maar ik zie het probleem niet zo, tenzij je het kleinpolderplein moet oversteken..........

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:51

De mijne heeft al heel wat andere paarden verkeersmak gemaakt. (is verkeersmak dus)

Hoop ook echt wel gebruik van haar te maken bij mijn nieuwe paard. (ik woon in de randstad)
Maar die nieuwe krijgt echt direct een crash course! (hebben op stal geen rijbak)
Want om op de manege te komen moet ik over een heel drukke dijk (vrachtwagens, groot verzet, alles komt daar),
dus dat wordt wandelen... saampjes... Ze moeten het toch ergens leren.

Uiteraard kan je op het erf al wel zien, hoe je paard over bijvoorbeeld een tractor of auto of brommer denkt.
Springt hij dan al met 4 pootjes in de lucht, allicht nog niet de weg op gaan.
Gaat je paard er in rengalop vandoor als er een keer een hond blaft, allicht ook nog niet de weg op.
Gaat dat goed, nou ja, je moet toch ooit eens voor het eerst op stap.
Denk wel dat in mijn geval de eerste keren, iemand anders mijn fjord mee mag slepen,
zodat hij kan zien hoe het moet.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:18

Het is compleet afhankelijk van het paard, maar dan ga ik zeker wel alleen of samen met een ander naar buiten. Juist als jong paard zijn ze nog goed te beinvloeden als ze iets eng vinden. Hoe ouder ze worden, des te zekerder zijn ze van hun zaak en des te steviger moet je in je schoenen staan (mijn ervaring).

Maar inderdaad, cap op, altijd telefoon mee (met/zonder geluid maakt niet uit, moeten ze ook aan wennen...niet wegrennen voor dingen, juist ze leren dat dat 'normaal' is) en zorgen dat iémand thuis/op stal weet dat je weg bent (mocht je te lang weg blijven). Verder beginnen met een klein stukje en dat steeds beetje uitbreiden en....als je dat nodig vind een schietgebedje vooraf (:P)

Verder zal ik nooit met een jong paard naar buiten gaan met iemand die zelf nogal een schrikkerig paard heeft, maar juist met een bomproof of betrouwbaar paard, zodat ik zeker weet dat ze er tegenaan kunnen plakken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:22

Mijn huidige paard ( gelderse merrie van 171 cm) Kende stuur en rem , 3 x in de binnenbak gereden en ben buiten gaan rijden met een vriendin , die een ervaren paard bij had !!
Het ervaren paard was niet zo ervaren blijkbaar vond alles eng , en durfde niet voorop , Mijn merrie liep het paard voorbij en keek om van kom maar vriendinnetje niet bang zijn , kijk maar naar mij :)

Maar goed het is per paard en ruiter afhankelijk of en wanneer je op buitenrit gaat ...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

Na een paar keer erop gezeten te hebben ben ik ook met mijn paard naar buiten gegaan (alleen).

Ze verklaarden mij voor gek en ik was 'onverantwoord' bezig.
Bij de eerste auto rende ze weg het land in, maar het ging al snel veel beter.

Ik heb nu wel een paard die er geen enkel probleem mee heeft om alleen naar buiten te gaan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:48

Aangezien dit geen fjordspecifieke vraag is maar meer een vraag is die van toepassing is op alle paarden.

FJ => YRT

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:53

KiWiKo schreef:
tenzij je het kleinpolderplein moet oversteken..........

:+ :D

(daarom ben ik ook verhuisd)

Die van mij is ook net onder de man mee gegaan met met 2 bomproeve paarden.. is altijd super braaf geweest... jammer dat ik altijd overal beren en spoken zag.
Alleen heeft ie het nog steeds niet op trekkers en bussen cq vrachtwagens.

Hij vond het allemaal wel prima tot hij bijna onder een vrachtwagen is gesprongen. Vanaf die tijd was het foute boel dus weer rustig opgebouwd en nu heb ik weer een super brave powny

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:44

leuk juist
heb ik ook gedaan
fjord vond het leuk ik ook
paard had gelijk een goede ervaring
wel iemand die mee fietsten trouwens

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:50

waarneer wou je dan naar buiten gaan? Je paard/pony word echt niet omdat ie als ie ouder is 'opeens' uit het niets verkeersmak.

Als je met een niet verkeersmak paard naar buiten gaat (jong of oud) is het handig om een braaf verkeersmak paard mee te hebben. Voorderest is het gewoon regelmatig naar buiten gaan. Als je de mogenlijk heid hebt om naar buiten te gaan om alleen even uit te stappen of in te stappen is dat ook fijn.