jullie ervaringen met steigeren/bokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristinaaa97

jullie ervaringen met steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:12

hoi,
de vorige rijles was een proefles bij een nieuwe manege maar dat paard was dus beetje chagrijnig en hyper dus ging die schoppen en bokken en ook steigeren naar de anderen..

nu vind ik dat best eng om te horen: een steigerend paard maar om er op te zitten.. ik had het niet echt door, het is nog steeds niet helemaal tot me door gedrongen

maarja, nu wilde ik jullie vragen om jullie ervaringen met steigernede/bokkende/schoppende paarden

mvg Kristina
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-01-10 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking.

Revanches

Re: jullie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:55

Een verplaatsing van TAO-->YRT.
Tevens de titel even aangepast voor de duidelijkheid.

LeonieL

Re: jullie ervaringen met steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:02

Tja, Mijn verzorgshetje ging altijd gek doen als je voorbij een hengst/merrie kwam, dus eigenlijk bij alle paarden xD
Maarja, dat had ik toen niet door, dus toen ging hij ook heel raar de lucht in, niet gewoon stijgeren, maar hij ging schuin omhoog, en een heel stuk opzij xD

Wel blijven zitten hoor,.. En dat was het wel zo'n beetje geloof ik. O nee,
paar weken terug moest ik even op en Fries, omdat ik de kleinste was (nog niet ingereden) maar ik had er wel vaker opgezeten, nu deden we weer precies hetzelfde, ging goed. Totdat hij begon te draven.
Hij bokte en stijgerde, nouja, dit was niet meer uittezitten. Dus toen heb ik me laten vallen xD (achteraf op de goede plek. Want daar word de mest altijd heen gereden, en daarvoor lag wat hooi xD en daar was iki opgevallen:P)

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:38

Met steigeren heb ik geen ervaring, bokken wel.. In alle gevallen ben ik blijven zitten waar ik heel trots op ben want vroeger viel er er super snel van af. :=

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:41

Ik had voordat ik mijn huidige haflinger had, eens een haflinger op proef, maar dat was 'm niet geworden ,omdat hij mij er tig keer af heeft gebokt, zoiets had ik nog nooit meegemaakt,zelfs 'n vriendin die goed kan rijden, lag eraf..die is dus mooi terug gegaan naar de vorige eigenaar.
De haflinger die ik nu heb,bokt ook wel 's,maar da's meer een klein vreugdebokje, en gaat er ook niet mee door.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:42

Het klinkt misschien wel eng, maar als jij zegt dat het wel meeviel toen je erop zat (dat je het niet echt doorhad). Dan zal het ook wel een beetje meevallen denk ik. Want als een paard flink bokt of steigert dan merk je dat wel degelijk. En op maneges (waar ik zelf ook gewoon rijd hoor) word nogal eens overdreven door anderen, hoe stout een paard allemaal wel niet is. Maar hiermee heb ik niks tegen jou hoor, eigenlijk toch alleen maar prettig als je er niks van merkt! :D

ponydiefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:40

heb ik niet :o

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:32

denk eerder dat dat is door de schrik, dat ik het niet merkte... want er hadden wel heel erge dingen kunnen gebeuren en ben blij dat er geen erge dingen zijn gebeurt ;)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:32

Niet met steigerende en schoppende paarden wel met bokkende!
mij oude vzpony bokte iedere les wel is! soms leek het net of ze handstand deed.;)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:42

verzorg shet van me vriendin waar ik vroeger ook wel is op reed deed het haast elke buitenrit wel is. maar na een tijdje begonnen we de pony gewoon "uit te lachen" want dan waren we het al zo gewent.
nu hebben we het op comando geleert en hij maakt er haast geen misbruik van :) (steigeren dan)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:03

Er bokte een pony naar de pony waar ik op reed, dus de pony waar ik op reed lekker bokkend rennen en ineens stilstaan en steigeren en daarna weer wegrennen. Niet vanaf gevallen maar wel een beetje een 'WOW!' gevoel. De pony waar ik op red wou niet dat er een andere pony te dicht tegen haar komt aan kwam (erachter rijden kan wel, maar wel met afstand) dus als er steeds een pony te dicht achter zit ging 'ie bokken. Ik heb daardoor wel beter leren zitten tijdens bokken.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:49

ik heb arvarig me bokke en met dreigen stijgeren
met bokken blijf ik meestal wel zitten, vind het altijd wel om te lachen! maar stijgeren toch niet zo ik zit wel eens op een paard dat dreigt te stijgeren komt een beetje van de grond maar niet echt hoog.. voor als handen naar vooren doen houddan om zijn nek beet of iets. nooit naar je toe treken!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:01

Mijn paard trapt nogal snel naar andere paarden. Als je met meer paarden in de bak rijd even een rood lintje in de staart.

Ik heb ook een bokker, gewoon goed voorwaarts rijden en veel afwisselen met figuren en tempo.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 07:57

Ja, een Paard bij ons op de manege schopt naar Paarden, die is gewoon Chagerijnig. ;p
Maar sommige Paarden waar ik op heb gereden bokken ook wel, 1x ben ik er daardoor afgevallen want het paard ging in de wei met rijden in de les heel hard rennen en bokken zei me vader die erbij stond, want ik was bewusteloos, en m'n cap was kapot, en ik heb er een zware hersenschudding aan overgehouden.

Mijn vorige verzorgpony Tresor, die Bokte ook wel eens, van haar heb ik ook geleerd om op een bok te blijven zitten.
Maar een stijgerend paard heb ik nog nooit gehad.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:52

De meeste paarden geven wel eens een bok, of maken een rare sprong.
Na veel oefenen/vallen kan je dat ook wel uitzitten, maar in het begin is het een beetje eng natuurlijk. ook omdat het een vreemd paard voor je was.

Vanmiddag nog een enorme bokpartij van m'n verzorgfries. Tjeeee, wat had die een energie! Maar gewoon goed op je kont zitten, en met de bewegingen meegaan.
& als het paard stijgert, naar voren zitten, en de teugels losser laten.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:44

Ik heb toen ik 11/12 was paarden (ponys..) ingereden, en daarvan was 1 hengst die ik moest doorrijden. Normaal hebben die nog niet d egoede balans om echt omhoog te kunnen komen, wel dus :') Die kwam diagonaal overeind, best hoog vind ik voor zon jong beestje net ohz.. Maar ik vind het niet zo erg, zo mogen bij mij veel doen en stap op veel spaarden, zolang ze maar in evenwicht blijven en niet naar achteren klappen, dan doen ze maar :) Vind dat het altijd véél erger word gemaakt dan dat het werkelijk is.

Oooooh!! Mijn paard strijgerde!! Whaaaaa! :\
En dan zijn het ook nog heel vaak pikzwarte arabier, natuurlijk een hengst en net getemt :j :Y)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:42

Nou stijgeren heb ik niet echt veel last van gehad. Heb weleens pony's gereden die even omhoog gaan in het begin van het rijden en dan weer braaf zijn, even ''hopsa 20 cm van de grond en klaar'' verder heb ik met bokken vaker last met pony juist omdat ik meestal dr wat jongere pony's rij. Ik reed ook altijd op een pony en die was echt zóo irritant met bokken, kop om laag en hoge poedersuiker bokken. Dus.. ja ervaringen heb ik er wel mee maar ik blijf vaak ook net even niet zitten. :')

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:59

Ik heb met beide ervaring.
De pony die ik nu heb gaat wel eens de lucht in helaas.
vaak niet hoog maar ongeveer 20 cm ofzo noem het ook meer huppen.
Een keer heeft hij hoog gesteigerd, schrok toen heel erg.
Dat was op het knhs centrum toen we gingen crossen, hij vond het erg spannend en doordat andere pony's erg druk waren ging hij steigeren, gelukkig kon ik me aan zijn hals pakken.
Ik heb ook 2 weken een pony gereden(C-pony) maar die probeerde je er af te bokken dus die is terug gegaan. En wel vaker op pony's gezeten die erg bokte, nooit er af gevallen door bokken of steigeren.

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:13

nou...

heb vandaag 2e rijles daar gehad was ook weer een rodeo maar dan niet alleen voor mij maar voor alle paarden, alleen 1tje bleef de hele tijd heel braaf doorlopen

paard waar ik op zat heeft maar 1 oog best zielig vind ik maar ze heeft er geen last van dus...

maar ze ging wel de hele tijd bokken als de andere gingen en dus ik 3 keer blijven zitten, 4e keer gevallen en me moeder zei dat ik met salto eraf ben gegaan maar dat is volgens mij niet waar.. heb wel harde klap gehad maar heb alleen maar spiertje verrekt in me nek, best irritant maar er was ook een ander meisje die ik al kende maar wij vinden elkaar niet echt aardig ofso en die was dus ook gevallen en die heeft warschijnlijk gebroken duim ofso.. vind ik heel erg zielig voor haar..

SABIENE ALS JE DIT LEEST VEEL BETERSCHAP!!

was ook nog ander meisje gvallen maar is er net als mij weer op geklommen dacht ik maar zelf was ik niet meer echt gaan draven ofzo.. was iemand anders voor me gaan doen, ben wel heel erg geschrokken!!

maarja.. volgende week hoop ik dat de les wat beter verloopt.... Kristina

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:20

mijn paard schrok van 2 treinen die langskwamen, toen schoot hij met zijn kont in de lucht waardoor we echt verticaal stonden:p maar ik bleef zitten(h)

claudiaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:39

Mijn verzorghaflinger die ik verzorgde ( is nu verkocht ) ging als ik aangaloppeerde welis opeens keihard galoperen, en dan hield je d'r niet meer. En dan opeens een super hoge, bok. En lag je ernaast. En dan begon ze lekker gras te eten, haha. :+

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:44

ik kan er soms wel om lachen als je eraf valt ;) :D XD

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:04

Dan heb je eigelijk nog mazzel gehad! Je had lelijk kunnen vallen.
Maar was het de 2e keer dat je les had? Of de tweede keer op een bokkende pony? :)
Goed van je dat je er weer op bent gegaan, zo raak je in ieder geval niet het vertrouwen kwijt :)

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:10

2e keer op andere manege maar bedoelde eigenlijk dat je soms heel vaag valt of als je heel veel lol hebt hele tijd ofso maar niet vanmiddag.. dat was niet zo fijn maar heb gelukkig alleen nog maar een verrekt spiertje in me nek en pijn in me benen, het was ook pas 3e keer rijden nadat ik een hele tijd niet had gereden omdat ik was gevallen met turnen en iets met me spieren en enkel en enkelbanden had en op krukken liep

maar op vorige manege reed ik altijd met vriendinnen en wij moesten toen altijd heel veel lachen enzo en nu ken ik daar nog niemand enzo en dan met me vriendinnen was het wel zo dat je dan heel snel in een deuk ligt

(sorry voor lange berichtje)

_Annee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:01

Nu rijd ik een pony die best vaak bokt.(nog alle keren dat ie bokte erop blijven zitten! ;) )
Soms doet ze het expres naar andere paarden of pony's maar dan laat ik er ook wel weten dat dat niet mag.
Hiervoor reed ik een pony die steigerde best vaak.
Vooral met het wijken omdat ze dat moeilijk vond of soms uit protest. Als ik er dan negeerde en gewoon doorging had ze ook wel door dat het geen zin had ;)