En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 12:05

Oke, het is nog niet zo ver maar het zit er aan te komen.
Het liefste zou ik een 1 of 2 jarige fjord nemen omdat ik het erg belangrijk vind dat je een goede band heb met het paard en omdat ik gewoon graag het verleden van mijn paardje wil kennen.
Maar dan stuit ik al op het eerste probleem; het beleren. Langzaam aan het zadel laten wennen en het hoofdstel ect. dat gaat allemaal lukken maar om echt door te rijden daar heb ik weinig ervaring in.
Dit kan ik natuurlijk wel samen doen met iemand die er meer ervaring in heeft maar is dit wel zo verstandig?

Ik moet zelf natuurlijk ook meebetalen maar ik denk dat voor een flink deel wel gaat lukken. Ik verdien nu zonder de vakanties €160 euro per maand en vanaf mijn 16e ga ik ook nog in de supermarkt werken.
Me vader wil ook wel mee helpen qua financiën.

Zijn er nog punten waar ik me in ga vergissen?
Brand maar los want ik wil alles weten en wil voor zo min mogelijk verassingen komen te slaan :Y) .

Lieszje

Re: En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:07

Heb je ook een ziekte potje?
En weet je zeker dat je daarvan een stalling kan betalen en de rest?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:08

Als je voor zo min mogenlijk verrassing wil komen te staan koop dan een paardje wat al flink doorgereden is.

zo min mogenlijk verassing en maximaal plezier omdat je niet in de stress hoeft te zitten omdat het bijv niet goed ging...

ik zou dan alss je er zelf echt nog een beetje aan wil kneede voor een 4 a 5 jarige gaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:09

ook met een doorgereden paard krijg je een band hoor, onzin dat dat alleen met 1 of 2 jarige kan
juist die kun je beste jaar of 2 in opfok gooien en zie je ze juist amper

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:10

Als het je eerste eigen paard is, is het echt veel belangrijker om een ervaren paardje te kopen. Het is echt een penny idee om een jong paard alles te willen leren als je zelf nog onervaren bent. Je leerst namelijk ook alle slechte dingen aan.
Echt beter voor je paard als voor jou. Leer van een ervaren paard.

succes met je zoektocht naar een paard.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:12

Je zegt dat je nog geen ervaring hebt met doorrijden.
Koop een leuke Fjord die al goed doorgereden is. :)
Vooral voor je eerste paard is het belangrijk om een ervaren paard te kopen. Hier kun je nog heel veel van leren.
Bij een groene pony is het zo dat als je iets fouts hebt aangeleerd dat je het er amper uit krijgt. :j

Zo te zien heb je wel genoeg geld voor als er wat mis gaat en voor alle andere dingen.

Succes. :D

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:13

ik begrijp de ts wel heb zelf ook mijn pony vanaf jaarling en ze word in mei 5 en werkelijk waar ik kan lezen en schrijven met haar
mijn band met haar is sterker als dan de band die ik had met het paard wat ik voor haar had

maar mijn advies is wel koop een paardje wat al is ingereden en de knopjes kent want onervaren zelf aan de modder gaan met een paard werkt naar mijn idee averechts
Laatst bijgewerkt door PatriesCarm op 17-12-09 12:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:14

janouk schreef:
Als het je eerste eigen paard is, is het echt veel belangrijker om een ervaren paardje te kopen. Het is echt een penny idee om een jong paard alles te willen leren als je zelf nog onervaren bent. Je leerst namelijk ook alle slechte dingen aan.
Echt beter voor je paard als voor jou. Leer van een ervaren paard.

succes met je zoektocht naar een paard.

Helemaal mee eens hoor. Mijn eerste paard (haf) was 4 toen ik die kocht.
Soms heb ik daar ongelovenlijk veel spijt van gehad, wat heb ik thuis lopen janken, omdat die stomme ***kol weer eens niet dee wat ik wilde (ik was 14 jaar)

Dus tjah, ik zou toch echt kijken naar een wat ervarener paardje ;)

Als je vragen hebt of ervaringen wil? pb me maar ik weet ondertusen heeeeel veel :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:18

Hier een ervaringsdeskundige die het ook leuk leek om een jong, groen paard te kopen. -:)
Ik kan je één tip geven: niet doen.

Ik ben stapelgek op mijn paard en heb er ook geen spijt van, maar het kost zóveel tijd en het is niet zo makkelijk als het lijkt. Hij is nu 5 en begint eindelijk een beetje fatsoenlijk te lopen, maar dit heeft echt een boel bloed, zweet en tranen gekost. Ik heb zo vaak gewenst om er gewoon een zadel op te kunnen gooien en lekker naar het bos te rijden, maar dat zat er toen nog niet in.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:21

Ik zou niet voor zo'n jong dier kiezen.
Een band kan je met elk dier opbouwen mits je daar de tijd voor neemt en er voor open staat.
Het beleren kan je maar 1x goed doen, gaat er iets fout dan ben je langer bezig om dat te herstellen dan dat het fout aangeleerd is.
Hou goed rekening dat je er met alleen stallingskosten niet bent.
Reken op de kosten van de hoefsmid elke 8 weken, het ontwormen met grote regelmaat. De inentingen.
Plus dat het wel erg handig is om een spaarpotje achter de hand te hebben voor als je een keer naar de dierenarts moet.
Wil je het paard verzekeren mag je hier ook maandelijks een premie aan betalen.
Heb je al de nodige spullen? Zo nee dan moet je daar ook geld voor hebben liggen.
Bespaar niet op een zadel, dit moet echt goed passen. Ga hier niet zelf mee aan de gang maar haal een goede zadelmaker hier bij.
Wil je verrassingen uitsluiten is het ook raadzaam om een aankoopkeuring te laten verrichten.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:44

Niwla schreef:
Hier een ervaringsdeskundige die het ook leuk leek om een jong, groen paard te kopen. -:)
Ik kan je één tip geven: niet doen.

Ik ben stapelgek op mijn paard en heb er ook geen spijt van, maar het kost zóveel tijd en het is niet zo makkelijk als het lijkt. Hij is nu 5 en begint eindelijk een beetje fatsoenlijk te lopen, maar dit heeft echt een boel bloed, zweet en tranen gekost. Ik heb zo vaak gewenst om er gewoon een zadel op te kunnen gooien en lekker naar het bos te rijden, maar dat zat er toen nog niet in.

o hier ook en dan andere die heerlijk het bos op kunnen en jij die dan met je jonge groene paardje alleen in de bak kan hobbelen of een beetje langs de weg

moet zeggen ik zou er zo weer aan beginnen hoor ,in mei word me dame 5 en gaan we langzamerhand ritjes op het bos maken maar eerst zal er nog heel wat aand e hand door het bos gewandeld worden

maar met Bloed zweet en tranen en veeeeeeel heeeeel veel geduld kom je er wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:24

Ook met een niet zo heel jong paard kun je een goede band opbouwen, mijn paard was 9 toen ik hem kocht en we zijn beste maatjes. Een paard ziet zijn verzorger/ruiter ook niet als "moeder" zoals bijvoorbeeld een puppy wel doet. Daarnaast weet ik heel veel van de geschiedenis van mijn paard, tussen de fokker en mij is hij maar van 1 eigenaar geweest, die kan ik altijd alles vragen, en ik heb ook de fokker wel eens wat dingen over zijn verleden gevraagd :)

En ik ga met de rest mee dat je eerste paard beter al wat kan kennen, en vergevingsgezindheid, want met je eerste paard ga je nou eenmaal fouten maken, is ook wel handig :P

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:30

Lynn_Nikita schreef:
ook met een doorgereden paard krijg je een band hoor, onzin dat dat alleen met 1 of 2 jarige kan
juist die kun je beste jaar of 2 in opfok gooien en zie je ze juist amper

Je haalt me de woorden uit de mond :P

Als ik jou was zou ik ook gaan kijken naar een al doorgereden pony, die band krijg je vanzelf wel. Dat kost imo bij een 2 jarige net zoveel tijd als bij een 7 jarige :)
Een eigen pony is toch anders, je gaat fouten maken dat is normaal. Maar het is zonde als je daarmee een jong paard zou kunnen verpesten. Dus wees verstandig en ga gewoon voor een wat ouder dier waar je ook heel veel plezier mee kunt beleven en gewoon lekker mee weg kunt rijden :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:35

koop geen jong paard!
Het kost heel veel werk, tijd en inspanning en dan nog moet je maar hopen dat het allemaal goed gaat. Doe dan idd een jongere van 3,5 a 4 jr die al goed zadel en ruitermak is en die de hulpen begrijpt, dan blijft er nog voldoende over om dingen te leren. Met grondwerk kun je met (bijna) ieder paard een band krijgen of ze nu 1 dag zijn of 20 jaar :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:51

haha, ik heb ook ervaring met het '' eerste paardje een jong ding kopen " :') liep helaas af tot verkoop dus: niet doen. verder ga ik met de rest mee. koop een goed doorgereden beestje :) kun je net zon goede band mee krijgen!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:08

Hier iemand die wel een positieve ervaring heeft met een jong paard (eigenlijk veulen) als eerste paard. Dat het je eerste eigen paard is wil niet zeggen dat je geen ervaring hebt. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb wel eens enkele jonge paarden mee ingereden en dan sch**t ik bijna in mijn broek... Ik ben hélemaal geen held, maar heb toch voor een veulen gekozen toen. En ik heb er geen minuut spijt van gehad. Wel eens de gedachte gehad: wat heb ik me toch op de hals gehaald... Zeker in het begin. Het kopen van een veulen is één ding, het kopen van een bang, onzeker veulen een tweede. :+ En ze moest natuurlijk álles nog leren. Opfok heb ik niet aan mee gedaan, wél gemengde kudde met weidegang op een pensionstal.

En ja, ook ik heb fouten gemaakt mét mijn jonge paard en daar leer je uit. Maar ook mijn pony is vergevingsgezind ondanks haar leeftijd... :) Ingereden is ze nog niet, ze wordt pas drie in het voorjaar. We zijn bezig geweest met VD, wandelen, ze is verkeersmak, grondwerk, schriktraining, ondertussen is ze zadel en hoofdstel gewend en doen we één keer per week grondwerk als voorbereiding op het longeren. Dit pakt ze allemaal prima op. We doen rustig aan en ze kijkt echt nergens van op... Juist doordat ik zoveel bezig ben geweest met haar, haar al vanaf veulen ken, heb ik zoiets van: inrijden is geen big deal, het is gewoon een logische volgende stap... I.m.o. maken veel mensen inrijden veel enger en grootser dan het is... Voor mij is het zoals eerder gezegd een logische, volgende stap op alles wat we samen al gedaan en bereikt hebben. Je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent, voldoende info vergaren en (professionele) hulp vragen waar nodig.

Ondanks dat wachten lang duurt en je er véél tijd en energie in moet steken, heb ik onlangs een tweede veulen gekocht.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:04

Ook ik heb nmijn fjord vanaf dat ze een half jaar oud was.
Het is idd keigaaf om samen alles vanaf het begin te doen.
Maar er gaan klauwen vol met geld in zitten.
Ik heb haar ingereden mbv een proffesionel, 3 maal per week een uur, a 25 euro...
Met inrijden had ik ook geen ervaring en vooral was ik wat bang aangelegd.
Het inrijden heeft een paar maanden geduurt, dan kost het naast je vaste lasteb dus dat bedrag er nog eens bij.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:09

Sorry maar te zien aan wat je verdiend vind ik niet dat het nu tijd is voor je eigen paard. Je ouders betalen mee? Persoonlijk vind ik dat je pas klaar bent voor een eigen paard als je zelf alles kan betalen, maar ik houd dan ook niet van profiteren. Of dat nu voor een paard is of om zakgeld.

ManoukLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:33

Heb je een ziekte potje?
Want stel je paard krijgt iets en je kan de behandeling van de dierenarts niet betalen,
tsja dan zit je met een ziek paard.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:21

PP -> YRT

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:01

je bent pas 15 jaar heb ik in je profiel gezien, en als je al niet zoveel ervaring hebt neem dan gewoon een paardje rond de 7 jaar
ook met deze kan je gewoon een goeie band mee opbouwen ;)
ik heb een 5 jarige merrie en de vertouwensband wordt steeds groter je hebt alleen geduld nodig ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:21

Ik snap werkelijk niet dat er nog zoveel mensen zijn die graag een ontzettend jong en groen paard willen kopen (vooral zonder de nodige ervaring) vanwege de "band". Zonder de nodige ervaring kan die "band" ook volledig uit de hand lopen. Kijk maar naar alle "o help mijn jonge paard is dominant, bijt, schopt en steigert me eraf..."topics om alle advertenties op MP maar even te vergeten waar mensen hun volledig verknipte paard na enkele jaren uit wanhoop onder de noemer "geen klik meer mee" proberen te verkopen.

Ik heb zo'n 8 maanden geleden mijn eerste eigen paard gekocht. Een net 6 jarige, volledig beleerde, Friese ruin. En wat heb ik daar een plezier mee en onze band wordt met de dag beter en sterker. Inmiddels begint ie zelfs naar mij en mijn kinderen en man te hinniken vooral als ik zoals afgelopen zaterdag met andere paarden langs kom, omdat ik de meehielp de groepen te wisselen in de paddocks. :P jaloers???

Mijn tip TS: Zoek niet op leeftijd. Ga kijken naar wat oudere (5, 6, 7 jaar) doorgereden paardjes en kijk met wie je die klik hebt. Dan komt die "speciale" band vanzelf. En dat zal met ieder paard anders zijn. Stel je dus gewoon open voor het paard. Ga van te voren niet bedenken: over een jaar moet ie los met me mee de trailer op kunnen lopen, moet ie mijn gedachten kunnen lezen en kan ie als ik het zeg midden op het strand doodstil staan omdat ik 500 meter verderop een ijsje ga kopen. :+ Want dat is een penny-gedachte. :D

Koop een paard waar je een klik mee hebt en heb daarna geduld. Laat het paard tot rust komen (en dat duurt bij de een langer dan bij de ander). Laat het paard jou leren vertrouwen doordat jij vertrouwen in hem hebt en dan zul je vanzelf merken dat er een band onstaat. Een band dwing je niet af door een 2 jarige te kopen. Een goede band kun je met ieder paard krijgen mits je geduld hebt, consequent bent en vertrouwen in het paard stelt. En afwacht tot hij/zij er klaar voor is en zichzelf aan je gaat geven. Een band moet je in mijn ogen verdienen door hoe je je opstelt t.o.v. het paard.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:28

Perfect verwoord Zilfstar!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:35

Is het wel handig als jij een paard koopt? [ Dit is niet banketstaaf bedoeld]

Maar je gaat zoveel werken dan, zodat je net de maandelijkse kosten gaat halen... Maar je moet dan ook nog elke dag naar je paard etc. gaat dat wel lukken?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:38

Koop écht geen jong paard !
Het slaat idd nergens op dat je enkel met een jong paard een band kan krijgen !

Mijn 1ste paard was een merrie van 24 jaar oud (zij is nu dus 27),en van haar heb ik echt héél veel geleerd omdat het gewoon een ervaren paard is,en met haar heb ik echt een supergoede band & zou haar echt niet kunnen missen.
Dus je ziet je kan evengoed met een ouder paardje een goede band krijgen hoor :)

Ik zou echt voor een ervaren paard kiezen hoor,als je zelf zegt dat je er weinig ervaring in hebt.

Want als je nu voor een 1 of 2 jarige gaat gaan,ga je daar echt spijt van krijgen !

Ik ben ook 15 jaar,en heb nu een ruin van 4 jaar die ik op 3 jarige leeftijd zelf heb opgeleerd ed.
En geloof me,dat heeft idd veel bloed,zweet & tranen gekost !
Er is zelfs een tijd serieus gesproken geweest om hem te verkopen & een meer ervaren & ouder paard te kopen.

Dus meis ga écht voor een ervaren & ouder paardje !
Zéker als het je 1ste paard nog maar is !
Na je 1ste paard heb je nog de tijd van de wereld om een jong paardje op te leren,van zodra je gewoon wat meer ervaring hebt ! :j