stal superkort bij huis en bij familie, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x3_Ine_x3

stal superkort bij huis en bij familie, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:47

hey,

ik kan van mensen die wij kennen hun paard gratis krijgen,
omdat hun dochter sinds kort mag uitgaan en dan geen zin meer heeft om te rijden.

mijn bompa en meter hebben aan hun huis nog een stukje grond waar ik hem dan zou mogen zetten.
ze gaan dan ook nog de groentetuin wegdoen en daar gras zaaien.

maar er is 1 probleempje...
mijn nichtjes en neefjes zien ook graag paarden.
en dan ben ik bang dat zij er altijd gaan aanzitten en zo..
opzich vind ik dat niet zo'n superprobleem.
maar vind het wel helemaal niet leuk als zij bij MIJN paard zouden zijn en mee bezig zouden zijn als ik er niet bij ben....
ik kan natuurlijk ook moeilijk zeggen van "jullie mogen er niet aankomen en er niets mee doen"...?
en ik kan ook geen slot op de deur van de stal/weide zetten hé...?

en zij zouden dan ook wel eens op dat paard willen rijden waarschijnlijk.
maar zij zijn dan al met 6, als iedereen 1 dag rijd, kan ik zelf niet meer rijden.
en ik zou hen er liever niet mee willen laten rijden omdat zij daar geen ervaring mee hebben en het nooit hebben geleerd.
zij zijn dan heel bruut en onervaren.
ze gaan wel elk jaar naar ponypark city, maar ja, daar leer je nu ook niet echt bepaald rijden hé..?

wat zouden jullie doen of weten jullie raad?
groetjes!

MiSsY_Me

Re: stal superkort bij huis en bij familie, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:48

Het is dan JOUW paard, en alleen met JOUW toestemming mogen zij eraan komen. Vind ik. :+

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:49

Je zadel goed opbergen achter een slot die alleen jij hebt of duidelijke afspraken maken dat ze er alleen op mogen rijden wanneer jij er bij bent :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:49

Ik hoor jou de hele tijd praten over 1 paard, maar waar is zn vriendje dan?
Ik zou gewoon met hun ouders en hun duidelijke afspraken maken.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:50

Slot op de deur van de stal wanneer het paard erin staat moet je zowiezo niet doen, slot op de weide(hek) en/of je kastje met spullen kan natuurlijk altijd.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:50

Ik zou gewoon uitleggen dat als jij er bent dat ze altijd mogen komen helpen maar als je er niet bent dat ze alleen maar mogen aaien.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:51

Iris82 schreef:
Ik hoor jou de hele tijd praten over 1 paard, maar waar is zn vriendje dan?
Ik zou gewoon met hun ouders en hun duidelijke afspraken maken.

Ja idd. En heeeele duidelijke afspraken maken. En je spullen achter slot en grendel zetten!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:52

O, en trouwens, je moet je er niet in vergissen, dat je denkt goedkoop uit te zijn, nu je een paard gratis hebt...Een paard hebben eist zijn verplichtingen, dierenarts, hoefsmid, voer, elke dag schone stal, onderhoud. Nog veel geld, dus. In inderdaad, zoals al gezegd, een vriendje, zoals een shetje erbij o.i.d.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:53

Mijn pony staat bij familie (ook bij opa en oma) waar de hele familie komt. En ik moet eerlijk zeggen dat, tot zover ik weet dan, m'n neefjes er nooit aan hebben gezeten. Mijn nichtje wel, maar haar eigen pony stond er ook bij, dus die had toestemming van mij.
Maar is het een heel groot probleem als ze jouw paard wel eens aaien of borstelen?
Zoja, dan moet je gewoon zeggen dat je het liever niet wilt hebben dat ze aan je paard zitten als jij er niet bij bent.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:54

kan je de ouders van je nichtjes/neefjes niet vragen of ze hen zoveel mogelijk in het oog houden bij je paard? en misschien kan je ze een keer per zolang een paar rondjes laten rijden? dan wat les gevevn? ze laten helpen met poetsen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:58

Ze gewoon zeggen dat als ze willen rijden jij erbij moet zijn of dat ze les moeten hebben. Het is dan jou paard ook alstaat hij daar. Maak ook gewoon duidelijke afspraken met je bompa wat er mag en niet mag dat zal meer indruk maken als wanneer jij het verbied.

Ik zie trouwens ook liever geen paarden alleen staan als je de mogelijkheid hebt zet er dan alsjeblieft een vriendje bij. Dat hoeft niet perce een ander eigen paard te zijn natuurlijk je kan ook gewoon weidegang verhuren als je de ruimte hebt.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:07

Halen je familie er toch een shetlander erbij voor de kinderen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:29

lijkt me inderdaad een prima oplossing, dan staat ie niet alleen en kunnen je neefjes/nichtjes met het shetje knuffelen. En dan kun jij ze daarin mooi begeleiden :j

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:30

xdesix schreef:
Halen je familie er toch een shetlander erbij voor de kinderen

dat is makkelijk praten.

Als ik jou was zou ik daar goede regels met je ouders en je familie over maken.
zoals al genoemd werd, een zadelkast of iets dergelijks met slot erop.
Stel duidelijk je grenzen, vooral in het begin. Je kunt beter eerst streng zijn en dan later wat meer toelaten
dan andersom.

Maar zijn je nichtjes en neefjes dan zo brutaal om zomaar op JOU pony te gaan rijden zonder te vragen?
Ook neem ik toch aan dat de familie waar je toekomstige pony gaat staan hierover ook wel een mening hebben?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:37

Denk dat het in de praktijk vast wel mee gaat vallen en ze het paard in het begin misschien wel interessant vinden, maar dat ze er na een tijdje niet eens meer naar omkijken. (spreek min of meer uit ervaring)

Maar voor het geval dat bij jou anders gaat zijn is het wel slim om er afspraken over te maken met je familie.

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:38

ja, ik dacht ook dat zij dan een ander paard(je) zouden kunnen nemen..
er was naar het schijnt ook al praat over tussen hen van dat te doen..
dus daar ligt het probleem niet echt.

natuurlijk ben ik me bewust van de kosten die erbij komen.
ik moet sowieso 2x per dag ernaartoe om eten te geven, en kan dan ineens ook de stal doen.
maar zadel, hoofdstel, dekens, dekjes,... krijg ik er ook allemaal bij.
het is dan nog het voer, hoefsmid, dierenarts.
maar dat komt ook wel in orde aangezien ik nu ook vakantiewerk doe en m'n ouders wel wat willen bijleggen.

maar een slot op de zadelkamer is een oplossing..
maar het blijft natuurlijk wel altijd de familie, die mij ook altijd helpen en waarvan ik ook altijd alles mag.

heb er ook eens met mijn ouders over gepraat.
en zij zeggen dat ik er toch het grootste deel van de tijd zal bijzijn.
omdat ik toch 2x per dag moet gaan eten geven, moet gaan rijden en stal uitmesten elke dag...

ik kan ze natuurlijk zoals jullie zeggen erbij betrekken door te laten helpen met poetsen,..
m'n ouders zeiden ook dat ik les kon geven tegen een €5 per uur ofso, dat is dan ineens ook handig voor eten te kopen enzo.
maar dan ben ik bang dat ze te wild gaan zijn met hun handen en benen...
maar dat is natuurlijk bij iedereen zo de eerste keren, ook bij mij was dat zo dus moet ik ze wel een kans geven...

ben dan toch aan het opteren om het paardje daar te zetten.
ze zullen er uiteindelijk toch niet echt vaak alleen mee zijn dan...

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:41

ze zouden er denk ik toch niet echt mee gaan rijden zonder dat ik erbij ben..
ik was waarschijnlijk gewoon even aan het panikeren...

ze zouden hem wel aaien enzo denk ik ..
waar op zich niets mis mee is, zou het zelf ook misschien wel doen als het een van hun paarden was.

maar ik heb gewoon een beetje bang omdat zij eigenlijk nogal onervaren zijn op dat vlak...

ik kan het toch op z'n minst proberen.
en gewoon zoals jullie zeggen :
direct streng genoeg zijn en duidelijke regels maken.

bedankt voor jullie hulp alvast
xxx

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:38

Morrie05 schreef:
Ik zou gewoon uitleggen dat als jij er bent dat ze altijd mogen komen helpen maar als je er niet bent dat ze alleen maar mogen aaien.

jhaa idd...en zeggen dat ze JOUW paard zonder JOUW toestemming NIETS mogen voeren !!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:41

VSW-->YRT

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:34

Het is jou paard dus jij bent de baas.
En ze hoefen toch niet elke week erop te zitten.
Je kan ze toch ook gewoon laten uitstappen erop.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:30

Mijn eerste gedachte was: koop een shetje erbij, leuk voor je neefjes en nichtjes om spelenderwijs met paarden te leren omgaan en leuk voor jouw toekomstige paard dan heeft die een vriendje en staat die niet alleen.
Ik begrijp dat dit misschien financieel niet haalbaar is. In dat geval kun je in gesprek gaan met je oom en tante (oom en tante waren het toch?) en zeggen wat je wil en wat je niet wil. Zorg ervoor dat je het niet aanvallend overbrengt. Geef bijvoorbeeld aan dat je een keer in de week je nichtjes en neefjes les zou willen geven ofzo, dat hoeft niet alleen rijden te zijn maar bijvoorbeeld in verzorging en wandelen met het paard of spelletjes.

In het begin zullen je neefjes en nichtjes heel enthousiast zijn. Ik weet niet welke leeftijd je neefjes en nichtjes hebben, maar na een tijdje zal de interesse wel minder worden.

veel succes, en alvast gefeliciteerd!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:36

Ik zou compromissen sluiten: als jij er bent mogen je neefjes en nichtjes je meehelpen en uitstappen als jij hebt gereden :) Ben jij er niet? dan mogen zij er ook niet zomaar aankomen.

Ik heb zelf nooit last gehad van kleine kids die op mijn pony mochten uitstappen dat ze te ruig waren. Ze kregen van te voren goede instructies en ik hielp ze :) Ging juist eerder te voorzichtig dan te hard.
Jij bent erbij, dus je kan corrigeren als je er bij bent.

Het paard is er nog niet eens, dus wacht het eerst maar even af hoe het gaat lopen. Grote kans dat het allemaal erg meevalt en dat het gewoon wel los gaat lopen ;) Dat is nu niet iets om je al druk over te maken :)

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:30

Ik zou het zelf zo vinden dat ze het eerst aan jouw moeten vragen of alleen als jij er bij bent. Want het is dan tenslotte jouw paard .

x

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:36

Ik zou het bespreken met je ooms en tantes over wat de kinderen wel en niet mogen doen bij je paard. En alles gaat in overleg met jou, zelf een borstel eroverheen halen.
Vind alleen wel dat een paard niet alleen hoort te staan zonder een paard/pony als maatje.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:44

kijk je wel uit met het lesgeven voor 5 euro per uur... Ben je daar wel voor verzekerd, dat als er iets gebeurd ofzo?