Zus jaloers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L0esje

Zus jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:37

Mijn zussen en ik hebben samen een paard.
Het is een KWPN merrie en 21 jaar. nou zie je dat nauwelijks aan haar en is ze nog hartstikke voorwaarts.(laatst was ze er vandoor gegaan en ze ging heeeel hard.)
Dus rij ik zoveel als ik kan. Ook om mijn eigen rijden te verbeteren.
maar nu is het zo dat gaya voor mij hartstikke haar best doet en ontzettend goed nageeft.
Zelf rij ik nog maar 7/8 maanden op haar en gaat het voor mijn gevoel hartstikke goed.
mijn zus die rijd haar al bijna 3 jaar en krijgt haar nauwelijks aan het nageven en onder mijn zus wil gaya ook alleen maar hard en is ze vet irritant.
mijn zus doet nu ontzettend chaggo tegen mij en zegt de hele tijd dat ik niet kan rijden!

vandaag kwam ik thuis van gaya en zei ze: ohh ik dagt dat je zonder rijbroek wegging dus dagt ik dat je niet ging rijden maar dat deed je dus wel! toen zei ik: waarom wat is er erg aan dat ik ga rijden.
waarop haar antwoord was dat ik er gewoon geen reet van kan.
Mijn zus heeft zelfs een andere rijinstructice ingeschakeld omdat het gewoon niet gaat en gaya dus gewoon niet luistert naar haar.

Het is misschien een lang verhaal maar ik moest het kwijt want ik kan hier gewoon niet tegen als ik vind dat het rijden goed gaat dan vind zij van niet.

Ik weet echt niet wat ik hier aan kan doen. vooral nu ik vakantie heb en eigenlijk gaya 1 dag extra wil gaan doen(ik doe haar normaal op dinsdag en de rest van de week men zus.)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:49

Jammer dat je zus zo doet! Waarschijnlijk baalt ze gewoon omdat Gaya bij jou wel haar best doet en het tussen hun niet zo goed werkt.
Als je Gaya een dag extra wilt gaan doen, zou ik dat gewoon met je zus gaan overleggen. Als zij nog geen vakantie heeft en jij wel, heb jij toch meer tijd? Jij kan dan best 's ochtends even rijden en je zus 's avonds. Ik vind wel dat een paard twee keer per dag gereden kan worden. Dan doe jij 's ochtends een buitenrit en kan je zus 's avonds gewoon trainen:)

Heel veel sterkte :P

TE5

Re: Zus jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:51

Ehm, dit hoort niet bij rijtechnisch :+
Ik TeM dus maar even ;)

Overigens zou ik gewoon eens aan je zus vragen waarom ze zo vervelend doet :=

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:53

Overleggen !

Zowel jij als je zus zijn kinderachtig bezig. Jij kat je zus af, en zij jou! Zo kom je natuurlijk nooit tot een goede oplossing!
Als je nu gewoon om te tafel gaat met je zus (en het liefst je moeder/vader er ook bij) en haar rustig voorstelt om haar een extra dagje te gaan rijden?

Het is ook jouw paard, dus jullie hebben allebij evenveel te zeggen over het paard. :) Toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:03

een van de redenen waarom ik nooit een paard met mn broertje zou kunnen delen

nou is het best vervelend wat je zus doet, maar eigenlijk kun je het haar niet kwalijk nemen
als je een paard 3 jaar 6 dagen in de week rijd en dan komt er opeens iemand die hem 1 keer in de week rijd waar bij die alles doet zou ik me ook best banketstaaf voelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:11

Afspraken maken. Ik deel ook een paard met mijn zus. Het is samen jullie paard dus krijgen jullie even veel dagen. In 1 week ieder 3 dagen en 1 dag rust. Dat is het eerlijkste. En kunnen jullie dit niet samen oplossen vraag dan je ouders of die voor jullie een schema willen maken. En wie zich er niet aan houd (dus zomaar gaan rijden als het niet jou dag is) komt een week niet op/bij het paard.

En wie commentaar geeft op de rijstijl van de ander mag ook 1 dag minder rijden die week.

Dit zijn wel extreme "regels" maar als iedereen zich er aan houd. word er niet geruziet. En na verloop van tijd kun je natuurlijk altijd wat soepeler worden (bijv. van dag ruilen enzo)
Maargoed dat jou zus het niet leuk vind dat zei een dag moet gaan inleveren snap ik best. Zou ik ook niet leuk vinden.
Maar ga gewoon eens met je ouders rond de tafel gaan zitten dat werkt vaak het best.

(en oja zelfde instructeur/trice voorkomt grote verschillen in rijstijl en verwarring voor het paard)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:32

Het is niet zo slim van je om dit op een openbaar forum te zetten waar je zus ook makkelijk kan komen. En ik gok dat als ze dit leest nog bozer op je is!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:38

Asyaa schreef:
een van de redenen waarom ik nooit een paard met mn broertje zou kunnen delen

nou is het best vervelend wat je zus doet, maar eigenlijk kun je het haar niet kwalijk nemen
als je een paard 3 jaar 6 dagen in de week rijd en dan komt er opeens iemand die hem 1 keer in de week rijd waar bij die alles doet zou ik me ook best banketstaaf voelen

Waarom? , dan ligt er toch iets aan de rijstijl van haar zus niet aan haar ;)

@ TS, duidelijk afspraken maken.
Ieder 3x peer week.

Of 2x per dag rijden, iemand buiteritje en de ander beetje trainen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:58

Tja, verschillen in talenten zijn soms confronterend. Hoewel niet aardig, snap ik ook wel dat het voor je zus gefrustreerd is. Zou ik ook zijn hoor! (los van dat het feit dat ik m'n zussen lieve meiden vind en soms achter het behang kan plakken)

Ik denk dat je het zo positief mogelijk moet benaderen. Jullie moeten leren omgaan met de verschillen. Dat zal voor je zus op dit moment een zwaardere dobber zijn dan voor jou. Als je daar begrip voor toont en positief blijft, ben jij al een heel eind.
Niettemin moeten jullie een manier vinden om beide te genieten van het paard.
De tip van Nini-roosje lijkt me heel goed.
Die dag extra zou ik voorlopig maar even uit je hoofd laten en je even concentreren op het eerlijk delen. Misschien kun je wat extra klussen doen op stal, zadels poetsen etc., tot de kou weer wat uit de lucht is.
Ik denk dat het op dit moment niet helpt om je zus advies te geven, maar misschien komt er een moment dat ze er open voor staat. Goed dat ze een andere instructeur probeert, mogelijk helpt dat haar.
Als je toch wilt 'onderhandelen' met je zus, haal er dan een onpartijdige 3e bij (bijv. ouders).
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:02

Everytime schreef:
Waarom? , dan ligt er toch iets aan de rijstijl van haar zus niet aan haar ;)

zekers
maar ik zou ook even *zucht* zeggen als iemand even op je pony stapt en alles doet, terwijl die bij jou niks doet
of diegene nou beter kan rijden of niet

maar dan nog steeds is het best vervelend dat je zus zo reageert

L0esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:17

Gisteren avond probeerde ik ook met mijn zus te praten met mijn ouders erbij maar ze wilde niet luisteren en zij dat het mij alleen maar om het rijden ging.
nou vind ik het bij ons op stal supergezellig en zit er gemiddeld
4 uur.
nou is mijn zus best wel een muts met gaya want omdat gaya al 21 is vind ze dat we er niet meer zoveel mee moeten doen en haar wat meer rust geven. Maar gaya is nog lang niet op en wil graag voor je werken.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

Loesje het is wel heel vervelend dat je zus zo doet, maar het is natuurlijk ook jou paard. en dat 21 niet meer zo vaak kunnen rijden vindt ik een beetje onzin het is juist goed om ze te laten loepn zodat ze hun conditie houden.

Schrijf alles anders op een brief wat je dwars er over zit en leg die op de kamer van je zus, als ze niet normaal wilt praten mischien helpt dat zodat ze er ook even over na kan denken.

L0esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 08:18

Ze had gister dus les van een andere instructrice en ze vond het helemaal geweldig. alleen iik vond van niet want ze moest net zolang stil staan en druk op de teugels geven zodat gaya gaat nageven om de druk eraf te halen. dat deed ze niet ze ging alleen maar agteruit. toen ging die instructrice in der nek porren om haar te prikkelen om na te geven. maarja nu mijn zus dat dus wil moet ik ook zo rijden en dan moet ik ook les van haar nemen. en mij zus ziet me gewoon als verzorgstertje die braaf komt opdraven als ze geen zin heeft. en ik kan wel buitenrijden 's ochtends en zij werken met haar 's avonds maar ik rij gaya nog maar 6 maanden met echt les (daarvor was het hobbelen in de bak. We hadden toen ook een zware bak en zijn verhuisd.)en aangezien gaya hel druk is als we met haar buiten gaan rijden en alleen dat vind ze al helemaal erg.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:26

word tijd dat jullie beide volwassen worden althans je daar naar gedraagt!
Jullie spelen macht spelletjes over de rug van het paard.

Vind het niet kunnen eerlijk gezegt dat jij zo over je zus praat op het net.
ga met z'n allen om de tafel en kom tot een oplossing.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:09

dit is net een kindertuin! wat zit je dit te plaatsen op een openbaar forum? dit zijn privézaken, en die moet je met je zus uitpraten. zulke dingen houdt je binnenshuis. de enige die onder jullie trivialiteiten lijdt is het paardje. het dier is 21 jaar en wordt gewoon gebruikt als handelswaar tussen jullie beiden. laat dat beest toch met rust, en praat het uit. en als het niet opgelost raakt, dan moeten je OUDERS, want die zijn er tenslotte ook nog, en ik neem aan dat zij voor het dier betalen, maar beslissen wat ermee te doen. want blijkbaar is geen 1 van jullie beiden volwassen genoeg om het op te lossen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:22

"wat zit je dit te plaatsen op een openbaar forum?" Woon je nog niet zo lang in NL?
Afijn, je kunt het met je ouders ovcerleggen, ik neem aan dat die het financieel niet erg aantrekkelijk vinden als jij er ook nog een paardje bij zou nemen. En wat er al eerder werd voorgesteld praat op een rustige (dus niet met verwijten gaan gooien) toon met haar en schrijf puntsgewijs op wat er beter kan tussen jullie, vergeet jezelf niet kritisch te bekijken....

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:26

Ik ben het met meliciana eens..
Dit is iets tussen jou en je zus, bokt kan daar helemaal niks aan doen.
Aangezien het paard van jullie beide is, verdeel het dan ook eerlijk. maar geef het paard ook es een dagje rust, kan geen kwaad.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:28

@ Bonita, ze woont in Belgie :D

Jij bent 16 en ik weet niet hoe oud je zus is, maar ik ga er volledig in mee dat degene die het paard betaald tevens zeggenschap over hem heeft. Er van uitgaande dat dit jullie ouders zijn, vind ik dat zij moeten besluiten wie wanneer en hoeveel op het paard gereden word. Jij en je zus komen er op deze manier niet uit.

@ TS Waarom heb jij de eerste twee jaar niet gereden? Misschien steekt dat je zus wel. Eerst niet rijden en nu ineens wel, terwijl je zus het de eerste twee jaar in haar eentje mocht 'opknappen'.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:49

@ bonita: ik woon inderdaad in belgie. hier hebben we het respect naar familie toe om de vuile was niet naar buiten te brengen op een openbaar forum. zijn ze in nl dan zo roddelgeil om dit wel te doen? wat hoopt ts hiermee te bereiken? gewoon nog meer ruzie met haar zus. of verwacht ze steun van ons, anonieme mensen die enkel haar kant van het verhaal horen, en zo objectief dienen te oordelen? ze is 16, dan verwacht je toch iets of wat meer maturiteit. en blijkbaar zijn er landgenoten van jou die van hetzelfde oordeel zijn. dus zo verschillend zijn onze werelden nog niet :D

L0esje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 11:48

mo_van_dijk schreef:
Jij bent 16 en ik weet niet hoe oud je zus is, maar ik ga er volledig in mee dat degene die het paard betaald tevens zeggenschap over hem heeft. Er van uitgaande dat dit jullie ouders zijn, vind ik dat zij moeten besluiten wie wanneer en hoeveel op het paard gereden word. Jij en je zus komen er op deze manier niet uit.

@ TS Waarom heb jij de eerste twee jaar niet gereden? Misschien steekt dat je zus wel. Eerst niet rijden en nu ineens wel, terwijl je zus het de eerste twee jaar in haar eentje mocht 'opknappen'.

Mijn zus is 19.
Mijn ouders betalen bijna niks ik en mijn zus betalen het meest. En mijn zus verzorgde haar toen 2 jaar geleden ik had er niks mee te maken! ik mocht er ook nooit op omdat dat van de eigenaar nooit mocht!!

Gaya staat wel op naam van mijn zus

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:00

jij en je zus betalen het meest? wie betaalt dan de rest, het minst? als het paard van je zus is, heeft zij het zeggenschap erover; en dan zoek je maar een ander verzorgpaard. als je je gebruikt voelt, moet je het gewoonweg niet meer doen. als jullie toch niet overeenkomen, waarom er nog tijd in steken dan? als zij "jaloers" is, is dat haar probleem, en haar tijdsverspilling. maar ik denk dat er meer speelt. maar zonder haar versie van het verhaal komen we niet verder en is het koffiedik kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:02

Waarom betaal je in hemelsnaam mee aan het onderhoud van het paard van je zus? Wat voor afspraken heb je daar destijds met haar over gemaakt?

Stel, ik had met mijn zus afgesproken dat zij meebetaalt aan de stalling, beslag, voer, whatever van mijn paard. In ruil voor rijden. Mijn zus rijdt beter dan ik, dus tien tegen één dat ze ook op mijn paard beter rijdt. Dat zou ik niet leuk vinden en ik zou haar vertellen dat ik in het vervolg alleen zelf wil rijden, en dat ik dan ook zelf voor het hele onderhoud van MIJN paard betaal. Zover ik het kan zien heb je twee opties:
- je poot stijf houden: jij betaalt mee (omdat dat zo afgesproken is?) en dus rijd jij ook op het paard, punt. Jammer dan voor haar dat jij beter met het paard overweg kan.
- je vertelt je zus dat ze het lekker mag uitzoeken, als je niet meer kan rijden zonder gezeik draag je ook niet meer bij aan het onderhoud. En dan op zoek naar een leuk verzorgpaard :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:29

Ik denk ook dat jullie goede afspraken nodig hebben. Van WIE is het paard, wanneer rijd wie, wie betaald wat en wie verzorgd wanneer.

Ik snap je zus wel een beetje. Het is heel pijnlijk als het dier waar je zoveel van houd en zoveel tijd in hebt gestoken, veel liever voor een ander werkt. Toch is dat niet de schuld van jou of het paard... soms lopen zaken zo.

Afspraken dus. En sowieso elkaars rijstijl niet afkraken, dat heeft geen zin. Als je zus het meeste betaald, kan je erop rekenen dat zij het meeste zeggenschap over het paard heeft. Dat kan jij eventueel een ander paard gaan rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:45

@ TS. Ik ga mee met hestejente. Of je betaald het deel dat overeen komt met jouw dagen (nu 1/7) of je gaat meer rijden dan je nu doet als je meer betaald. Als ze hier niet mee akkoord gaat, zou ik jouw geld lekker ergens anders insteken (ga lekker op zoek naar een ander verzorgpaard..)

Het paard staat op naam van je zus en ik weet niet welk deel van de kosten jij op je neemt, maar dit zou overeen moeten komen met hoeveel dagen jij het paard mag doen / rijden. Als je minder betaald, moet je je zus dankbaar zijn, betaal je meer dan zou ik bovenstaande afspreken met je zus.

Als ik een bijrijder zou hebben, zou ik eigelijk ook willen dat mijn bijrijder bij MIJN instructeur gaat lessen. Misschien is die instructrice niet helemaal jouw manier van rijden. Ik zou goed nadenken over je (naar mijn mening) 3 opties en dit voorleggen aan je zus.

Edit: typo

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:50

Ik denk eigenlijk wel dat het jaloers is.
misschien zou je haar een keer kunnen helpen,op joun manier.
zodat het voor het paard ook wat makkelijker word, om te snappen wat zei bedoelt misschien?
ze zal in het begin denk ik wel zeggen, ik doe het niet.
maar je zal zien dat het over een weekje of 2 weekjes, een stuk beter zal gaan.
en jullie het rijden allebei weer leuk vinden, en het voor het paard makkelijker is, en jullie dan nog weer verder kunnen komen, als dat jullie niet rijden qua niveau.

suc6!

xx