Op manege blijven rijden of bijrijdpaard. *update*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Op manege blijven rijden of bijrijdpaard. *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:19

Ik ben er nog niet echt helemaal overuit.
Ik rijd nu 3,5 jaar. En sinds 2 jaar op deze manege. Echt veel lieve meiden leren kennen, meiden die nu echt goede vriendinnen van me zijn geworden. Ik rijd in een [toen] super gezellige les. En de gezelligheid is echt iets wat bij mij in de les moet, zonder gezelligheid vind ik de les maar saai. Nou ben ik vanaf het begin al bang met rijden. En dan alleen in de les, okal heb ik onderlinge wedstrijd of wat dan ook, dan merk je er niks van. Maar met andere paarden, zit ik gewoon heel gespannen erop. Nou heeft me moeder al paar x voorgesteld om te stoppen, maar dit is geen optie. Omdat ik het rijden daarvoor veelste leuk vind, maar altijd maar gespannen erop is ook niks. Nu gaan al die meiden, waarmee ik in de les zat stoppen of zijn al gestopt. Dus de gezelligheid is weg. Nou heb ik de kans gekregen om op friezen te gaan rijden, en dan stop ik op de manege. Maar had het met me nederlandse leraar erover, die bij mij ook op de manege zit, en die zei ; Kan je dan niet met je instructeur erover praten of de les leuker kan of wat dan ook.
Maar mij lijkt het met die friezen toch het beste. :o

Wat zouden jullie doen ?

Cossie

Re: Op manege blijven rijden of bijrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:45

Hangt er van af...wat mag je met de friezen zoal doen? En..is het rijden daar ook onder begeleiding? Dat laatste lijkt mij wel belangrijk aangezien je aangeeft dat je bang bent met rijden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:48

Ik zou die friezen kiezen, zo'n kans zal je niet veel vaker krijgen en naar de manege kan je dan altijd alsnog gaan als het toch niet gaat met die friezen. Succes :D

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:50

Eens met pistasche!
Heb je ook enig idee waarom je bang bent met meerdere paarden?

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:52

@Cossie; Um, najaa mag daar komen rijden, wanneer ik maar wil zegmaar. :+ Maar in principe 1x in de week. En ja er is begeleiding.
@xdeniesje; Najaa, Bang dat er 1 vandoor vliegt en mijne er dan achter aan gaat. Of dat m'n paard trapt naar paard achter me. [al vaak gehad. :P ]

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:57

Tja dan zou ik in jouw geval lekker voor de friezen gaan :)

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:57

Je kan het altijd proberen, bevalt het je niet kan je toch altijd weer terug naar de manege?
Ik zou zo'n aanbod niet zomaar aan je voorbij laten gaan..

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:00

Kun je niet een keertje in de week bij de friezen gaan rijden, en op de manege met je instructeur je probleem overleggen en naar een oplossing zoeken? :) Kun je ook daar blijven rijden.

Weet natuurlijk niet of je moet bijbetalen met bijrijden, of dat je wel tijd genoeg hebt ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 06:52

--> YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:04

Goed meis, je bent dus hoofdzakelijk manegepaarden gewend, en ik heb even in je profiel gespiekt en gezien dat je dertien jaartjes bent.
Het is natuurlijk mooi dat je ergens op Friezen mag rijden, maar vergis je niet in het temperament van een Fries paard. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken voor je een beslissing gaat maken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:46

Ik zou gewoon een keertje gaan kijken en als je het écht wilt kun je altijd nog stoppen met je manegelessen. ;)
Maar ik zou niet gelijk stoppen met de manege, misschien vind je het bij de Friezen niet leuk en heb je niks.. :(:)

xAyla.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:07

Ga inderdaad eens met je instructrice praten. Mischien kan die je een goede tip geven. Hij/zij kent je immers een stuk beter dan dat wij doen ;)

Verder, het is jou keuze hè, bokt kan vanalles roepen, maar jij bent de gene die alles zal moeten doen. Klikt het met de friezen? Kun je met de paarden overweg of vind je ze eigelijk een beetje eng? Hoe gehecht ben je aan de manege paarden? Zal je die heel erg gaan missen?

Maak mischien voor je zelf eens een lijstje waarin je de 2 opties vergelijkt. Kan kun je een beetere beslissing maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:17

Idd, gewoon eens een keertje rijden en kijken hoe het klikt.

Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt! ;)

De eerste paar weken zul je de manege toch wel kunnen combineren met de Friezen? Want pas na een paar keer bij die friezen geweest te zijn kun je kijken of het klikt en wat voor je is.

Stel dat het tegenvalt, kun je altijd nog zeggen dat het toch niks is voor je.

Heb je eventueel ook al overwogen om in een andere les op jouw manege te gaan rijden, waar je misschien wel weer die gezelligheid vindt?

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:44

Zou je het misschien niet eerst een maandje mogen proberen bij de Friezen? Als dat bevalt zou ik toch echt voor de friezen gaan! :)

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:13

De friezen bevallen me heeel goed. Ook niet bang ofzo. Dus ga denk toch voor de friezen kiezen. + Je koopt bij ons kaarten. En nu heb ik nog 6 van de 10 lessen van me kaart. En dan koop ik gwoon geen nieuwe kaart meer. En als ik zin heb, kan ik zo weer rijden. Dus :o Probleem is opgelost.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:18

Ik had de friezen gekozen.. ik heb na 5 jaar rijden ook een kleine drie maand op de manege gereden.. ik leerde er bizar weinig..
Toen kreeg ik een aanbod om pony's uit te brengen in de sport :) toen heb ik daarvoor gekozen.

Ook zonder het uitbrengen, heb ik daar véééél meer geleerd.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:11

Ook ik denk dat de friezen de verstandigste keuze is. Ook omdat jij al aangeeft dat je bang ben op verschillende paarden, met die friezen kan je een band opbouwen, daar rijd jij dan voor vast op. Dus dan is het na een tijdje ook niet meer vreemd, en dat is op de manege natuurlijk weer anders. Dan word je vaak elke week op een ander paard neer gezet.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:43

Edit: reactie klopte niet helemaal. :+
Laatst bijgewerkt door biesbas op 28-05-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:45

Vragen of je met de friezen naar les mag

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:39

Lessie schreef:
De friezen bevallen me heeel goed. Ook niet bang ofzo. Dus ga denk toch voor de friezen kiezen. + Je koopt bij ons kaarten. En nu heb ik nog 6 van de 10 lessen van me kaart. En dan koop ik gwoon geen nieuwe kaart meer. En als ik zin heb, kan ik zo weer rijden. Dus :o Probleem is opgelost.

Ik ben blij dat je het hebt kunnen oplossen. En idd mischien regelen dat je met de friezen af en toe een les neemt! :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 05:50

Ik zou zelf inderdaad met de Friezen gaan rijden maar kans is groot dat je gespannen blijft omdat je vriendinnen er niet aanwezig zullen zijn.

Bijrijdpaard betekent dus ook niet 1x per week op zaterdag rijden als er les is maar ook doordeweeks als er weinig mensen zijn.

Vooral als jij later een paard gaat nemen zal je merken er momenten komen dat je alleen gaat rijden.

Maar zover zou ik het eens proberen met de Friezen is sowieso niet goed als je straks alleen maar blijft vervelen op de manege en als bijrijdpaard gaat er meer bij de kijk komen en zal je meer leren.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:17

Nou een update;
Ik ben nu dus helemaal van de manege af en rijd op een 9-jarige fries Djura.
Ik heb er geen minuutje spijt van gehad, en vind het echt super!
Net weer heerlijk gereden & merk gewoon dat we nu al aardig aan elkaar beginnen te wennen en het steeds beter gaat. We hebben ook zo onze tegenslagen al gehad, dat het gewoon echt niet gaat. Maar dat hoort erbij!
Dus bedankt voor iedereen die heeft gezegt dat ik de friesjes moest kiezen, want anders had ik nooit zo vrolijk hier gezeten, hihi!
Overigens gaat het met me bangheid ook heeeel goed. Er is bijna niks meer van te zien, want heb gewoon onwijs veel vertrouwen in Djura. En ik ben nu natuurlijk de enigste die rijd, dus niet met meerdere in de bak, en dat bevalt super!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:21

Kun je niet een combinatie doen van beiden!? Want als ik jou was zou ik wel les houden, maar voor de ervaring is hoe meer rijden hoe beter :j

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:22

Lessie schreef:
Nou een update;
Net weer heerlijk gereden & merk gewoon dat we nu al aardig aan elkaar beginnen te wennen en het steeds beter gaat. We hebben ook zo onze tegenslagen al gehad, dat het gewoon echt niet gaat. Maar dat hoort erbij!
Dus bedankt voor iedereen die heeft gezegt dat ik de friesjes moest kiezen, want anders had ik nooit zo vrolijk hier gezeten, hihi!
Overigens gaat het met me bangheid ook heeeel goed. Er is bijna niks meer van te zien, want heb gewoon onwijs veel vertrouwen in Djura. En ik ben nu natuurlijk de enigste die rijd, dus niet met meerdere in de bak, en dat bevalt super!

Ooow kijk, je hebt een update. Nou super toch, probeer wel iemand te zoeken voor les dat er geen foute gewoontes insluipen :).

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:43

Jordy_ schreef:
Lessie schreef:
Nou een update;

Ooow kijk, je hebt een update. Nou super toch, probeer wel iemand te zoeken voor les dat er geen foute gewoontes insluipen :).

Ik krijg er les op ja. :D