Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xPINOLOVERx schreef:Ik draag zelf zo goed als nooit sporen. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik vind het zielig en ik vind dat je je paard ZONDER hulpmiddelen moet leren berijden. Hierover kunnen de meningen verschillen natuurlijk. Ik rij ook op een manege, daar rijd ik soms met kleine spoortjes alleen op de paarden waarbij het ''nodig'' is. Aangezien ik een hele zwakke rug heb, heeft het heel veel nut om eeuwig te schoppen, vooral bij sommige manegepaarden is het soms niet anders. Ik vind aan de ene kant dus GEEN sporen, omdat ik vind dat je je paard zonder moet leren bereiden en derest van het rijtje. Aan de andere kant vind ik WEL sporen, maar dan alleen bij gevallen van nood. Met de redenen om je paard MINDER te belasten en je hulpen te verfijnen. Maarja dat is mijn mening. Het is ook alleen WEL sporen als je ermee om kan gaan, als je je paard constant confronteerd met je spoor, vind ik dus GEEN sporen.
DebjeDopje schreef:xPINOLOVERx schreef:Ik draag zelf zo goed als nooit sporen. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik vind het zielig en ik vind dat je je paard ZONDER hulpmiddelen moet leren berijden. Hierover kunnen de meningen verschillen natuurlijk. Ik rij ook op een manege, daar rijd ik soms met kleine spoortjes alleen op de paarden waarbij het ''nodig'' is. Aangezien ik een hele zwakke rug heb, heeft het heel veel nut om eeuwig te schoppen, vooral bij sommige manegepaarden is het soms niet anders. Ik vind aan de ene kant dus GEEN sporen, omdat ik vind dat je je paard zonder moet leren bereiden en derest van het rijtje. Aan de andere kant vind ik WEL sporen, maar dan alleen bij gevallen van nood. Met de redenen om je paard MINDER te belasten en je hulpen te verfijnen. Maarja dat is mijn mening. Het is ook alleen WEL sporen als je ermee om kan gaan, als je je paard constant confronteerd met je spoor, vind ik dus GEEN sporen.
waarom zielig? het is alleen om de hulpen te verfijnen.
) om, ten eerste mijn hulpen te verfijnen en omdat 1 van de paarden waar ik regelmatig op rijdt bij de wetenschap dat ik een spoor draag acuut 10x beter loopt (en dan gebruik ik dat ding gemiddeld zo'n 2 keer per uur). Bij een ander veel pittiger paardje gebruik ik ze niet. Ik denk dat het erg belangrijk is om een spoortje erg bewust (als in tegenstelling tot nonchalant) te gebruiken. xPINOLOVERx schreef:IK vind het zielig, omdat ik het zelf niet leuk zou vinden om een scherp ding in mijn maag zou hebben, evenals geschop. Dat is mijn mening & ik doe het liever niet omdat mijn paard zonder geschop & sporen vooruit en zijwaarts is te krijgen, en ik ben niet zo'n fan van al die hulpmiddelen, ik vind het niet nodig. Meningen verschillen;) .

egnie schreef:Ik rijd meestal thuis zonder spoor. Ik ben namelijk van mening dat het ook zonder moet kunnen. Met springen gebruik ik ze (meestal) wel, helemaal op wedstrijden. Hetzelfde geld ook voor de keren dat ik sgw startte. Heb je net iets meer te vertellen.