Wel of geen sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Welsh

Wel of geen sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:41

Wel of geen sporen
Graag argumenteren

bijv.
Ik vind GEEN sporen.
Vooral niet als je een beginner bent.
Je kan een paard er lelijke wonden mee bezorgen.

bijv.
Ik vind WEl sporen.
Je kan er je hulpen mee verfijnen.
Laatst bijgewerkt door I_Love_Welsh op 07-04-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AlicavR

Re: Wel of geen sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:43

Wel sporen.

Kan je hulpen mee verfijnen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:44

ik gebruik zelf wel sporen maar rijd wel 11jaar.
voor beginners zou ik zeker geen sporen gebruiken.! ;)

Anke_Amigo

wel sporen als je er aan toe bent (om hulpen te verfijnen en dus niet om paard voorwaarts te schoppen)

geen sporen als je beenligging niet stil genoeg is en niet goed weet hoe je ze hoort te gebruiken

Giolli
Zeg maar Ber!

Wel & niet.
Als je er goed mee om kan geen is het geen probleem.
Maar ik kan er iet goed mee omgaan, laat ik mezelf eerst nog maar eens goed bijleren :=

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:45

voor beginners zeker geen sporen, maar daarna wel.. je kunt er je hulp mee verfijnen/..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:46

Heel simpel, pas gebruiken als je er mee om kunt geen :)
Dus het is geen nee en ook geen ja, gewoon afhankelijk van de situatie net zoals met elk ander hulpmiddel.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:52

Ik rijd meestal thuis zonder spoor. Ik ben namelijk van mening dat het ook zonder moet kunnen. Met springen gebruik ik ze (meestal) wel, helemaal op wedstrijden. Hetzelfde geld ook voor de keren dat ik sgw startte. Heb je net iets meer te vertellen.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:56

voor beginners idd geen sporen, of ze moeten al wel heel goed kunnen rijden en weten wat ze doen!!!
rij zelf nu sinds kort ook bij mijn eigen pony met sporen,
ik vind dat hij dan gewoon beter luisterd en het verfijnt mijn hulpen dus....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:57

Ik gebruik geen sporen. Ik kom er namelijk toch niet mee aan mn paard z'n buik, want mn benen zijn te lang (ook niet met een zwanenhalsspoor).
Sporen zijn voor de verfijning en er is een goede reden dat ze pas vanaf het M verplicht zijn: namelijk de zijgangen. Daar zijn sporen voor bedoeld: verfijning van de hulpen voor de zijgangen, niet voor het voorwaarts.
Toch vind ik dat niet alle M ruiters al aan sporen toe zijn, maar dat heeft te maken met de onafhankelijkheid van de zit van de ruiter.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:59

bijv.
Ik vind WEl sporen.
Je kan er je hulpen mee verfijnen

ik kan mezelf zeker geen top ruiter noemen maar ook zeker geen beginner meer
ik verfijn mijn hulpen ermee en ga er niet aldoor mee porren

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:47

Ik draag zelf zo goed als nooit sporen. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik vind het zielig en ik vind dat je je paard ZONDER hulpmiddelen moet leren berijden. Hierover kunnen de meningen verschillen natuurlijk. Ik rij ook op een manege, daar rijd ik soms met kleine spoortjes alleen op de paarden waarbij het ''nodig'' is. Aangezien ik een hele zwakke rug heb, heeft het heel veel nut om eeuwig te schoppen, vooral bij sommige manegepaarden is het soms niet anders. Ik vind aan de ene kant dus GEEN sporen, omdat ik vind dat je je paard zonder moet leren bereiden en derest van het rijtje. Aan de andere kant vind ik WEL sporen, maar dan alleen bij gevallen van nood. Met de redenen om je paard MINDER te belasten en je hulpen te verfijnen. Maarja dat is mijn mening. Het is ook alleen WEL sporen als je ermee om kan gaan, als je je paard constant confronteerd met je spoor, vind ik dus GEEN sporen. ;)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:48

xPINOLOVERx schreef:
Ik draag zelf zo goed als nooit sporen. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik vind het zielig en ik vind dat je je paard ZONDER hulpmiddelen moet leren berijden. Hierover kunnen de meningen verschillen natuurlijk. Ik rij ook op een manege, daar rijd ik soms met kleine spoortjes alleen op de paarden waarbij het ''nodig'' is. Aangezien ik een hele zwakke rug heb, heeft het heel veel nut om eeuwig te schoppen, vooral bij sommige manegepaarden is het soms niet anders. Ik vind aan de ene kant dus GEEN sporen, omdat ik vind dat je je paard zonder moet leren bereiden en derest van het rijtje. Aan de andere kant vind ik WEL sporen, maar dan alleen bij gevallen van nood. Met de redenen om je paard MINDER te belasten en je hulpen te verfijnen. Maarja dat is mijn mening. Het is ook alleen WEL sporen als je ermee om kan gaan, als je je paard constant confronteerd met je spoor, vind ik dus GEEN sporen. ;)

waarom zielig? het is alleen om de hulpen te verfijnen.

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:50

DebjeDopje schreef:
xPINOLOVERx schreef:

waarom zielig? het is alleen om de hulpen te verfijnen.

IK vind het zielig, omdat ik het zelf niet leuk zou vinden om een scherp ding in mijn maag zou hebben, evenals geschop. Dat is mijn mening & ik doe het liever niet omdat mijn paard zonder geschop & sporen vooruit en zijwaarts is te krijgen, en ik ben niet zo'n fan van al die hulpmiddelen, ik vind het niet nodig. Meningen verschillen;) .

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:58

voor beginners liever geen sporen (en voor sommige gevorderden ook niet)
maar als je er mee om kan gaan heb ik verder niets tegen sporen, je kan
er inderdaad fijner hulpen meegeven
jammer dat sommige ruiters flink misbruik van hun sporen kunnen maken,
maar ja dat doen ze dan waarschijnlijk ook met een zweep

zelf gebruik ik zelden of nooit sporen, wel een zweep(je)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:05

Nijn schreef:
Heel simpel, pas gebruiken als je er mee om kunt geen :)
Dus het is geen nee en ook geen ja, gewoon afhankelijk van de situatie net zoals met elk ander hulpmiddel.

Idem :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:19

Wel een spoor (waarbij ik, gezien mijn lengte van bijna 1.90 en het feit dat ik westernpaardjes rijdt van gemiddeld 1.50, serieus moeite moet doen om ze ook echt te gebruiken :D ) om, ten eerste mijn hulpen te verfijnen en omdat 1 van de paarden waar ik regelmatig op rijdt bij de wetenschap dat ik een spoor draag acuut 10x beter loopt (en dan gebruik ik dat ding gemiddeld zo'n 2 keer per uur). Bij een ander veel pittiger paardje gebruik ik ze niet. Ik denk dat het erg belangrijk is om een spoortje erg bewust (als in tegenstelling tot nonchalant) te gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:23

xPINOLOVERx schreef:
IK vind het zielig, omdat ik het zelf niet leuk zou vinden om een scherp ding in mijn maag zou hebben, evenals geschop. Dat is mijn mening & ik doe het liever niet omdat mijn paard zonder geschop & sporen vooruit en zijwaarts is te krijgen, en ik ben niet zo'n fan van al die hulpmiddelen, ik vind het niet nodig. Meningen verschillen;) .

Die dingen komen bij lange na niet in zn maag hoor :+
Hoogstens een beetje in zn buikspieren.

maar goed, ik rij zonder sporen. Rij voornamelijk recreatief en vind sporen gewoon onzin zolang je nog niet ergens in het M rijdt ofzo :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:48

-->YRT

_soofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:52

nou in de M moet je sowieso beginnen met sporen te gaan rijden en geen zweep. op het begin kan je ook altijd nog met kleine knopjes te gaan rijden.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:56

Ik rijd nu 6 jaar, mijn pony is vroeger altijd gereden met sporen... ( hij reed M )
Ik ben zelf antispoor, omdat ik zie dat sommige mensen ze totaal verkeerd gebruiken :n
Maar nadat 4 instructeurs me hadden gezegd dat ik toch echt ermee moest beginnen ben ik dat ook gaan, geweldig !
Een klein duwtje en hij versnelt zijn pas al, dat is zeker beter dan al dat eeuwig geschop.
Ik rijd er alleen mee in de lessen, zodat ik zeker weet dat ik het goed gebruik :j
(Ik heb trouwens van die kleine knopjes)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:36

egnie schreef:
Ik rijd meestal thuis zonder spoor. Ik ben namelijk van mening dat het ook zonder moet kunnen. Met springen gebruik ik ze (meestal) wel, helemaal op wedstrijden. Hetzelfde geld ook voor de keren dat ik sgw startte. Heb je net iets meer te vertellen.

dus bij springen juist wel en dressuur juist niet?! Tenminste dat maak ik eruit op.

Ik zou bij het springen juist geen sporen gebruiken en bij dressuur juist wel, alleen om het nut van de sporen tijdens het rijden al. Ik neem namelijk aan dat je tijdens het springen geen zijgangen gaat rijden. Neem dan een zweepje.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:40

Voor mij: Geen sporen! Heb een té gevoelige pony daarvoor. Die trekt dat echt niet! Kan mijn benen zeker wel stil houden (pony gaat al als je je spieren al aanspant reageert ze al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

Ik rij ieder paard met sporen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:39

WEL&NIET

inderdaad wel op hulpen te verfijnen
om je paard soms even aan te pakken als het moet.

Niet als je een beginner bent en geen stillebeen ligging hebt,
vooral dat laatste.
Ik ken iemand met 10 jaar rij ervaringen en rijd met sporen,
maar die prikt haar paard.
het wil niks zeggen of je al lang rijd of niet.