Shetlander-rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyxx

Shetlander-rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:56

Hallo iedereen !

Ik heb gezien dat veel mensen willen weten waarneer ze op hun shetje kunnen rijden.
Hier kun je het dus vragen ;)!
Ik ook dus :o . ;

Ik heb een verzorgshetlander(Daisy) Van ongeveer 3 jaar oud. Ze is nog iets jonger.
Ze is ongeveer 80 t/m 85 cm. Ze is best wel sterk gebouwd, En reageert er niet op als ik
even op dr ga zitten.
Ik was benieuwd of ik op haar kan rijden. Ik ben 1.55 & 43 kilo. ik ben 12 jaar oud.
Ze weet dus nog niet precies hoe je moet rijden. Maar ze heeft totaal geen problemen
met het zadel & hoofdstel.
Ik wil het zo graag, Het rijden. Maar ik snap het als het niet kan.
Willen jullie snel antwoorden? Alsvast bedankt. :)

xxx-jes. Eeen big dasy-fan.

resident

Re: Shetlander-rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:00

Ten eerste is Daisy te jong en vrij klein. Bovenop jouw gewicht komt ook nog het gewicht van het zadel.
Lijkt mij niet erg verstandig om dit te doen.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:00

resident schreef:
Ten eerste is Daisy te jong en vrij klein. Bovenop jouw gewicht komt ook nog het gewicht van het zadel.
Lijkt mij niet erg verstandig om dit te doen.

Hallo. Ik snap het wel.
Maar ik rijd zonder zadel..

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:03

Het lijkt me voor daisy niet echt prettig. Ik vind shetlanders toch iets meer voor kleine kinderen ;) Daisy is indd nog jong en klein. misschien kan je andere leuke dingen met haar doen :)

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:05

Mloei schreef:
Het lijkt me voor daisy niet echt prettig. Ik vind shetlanders toch iets meer voor kleine kinderen ;) Daisy is indd nog jong en klein. misschien kan je andere leuke dingen met haar doen :)

Heej!
Jaaa, ik denk wel dat dat het verstandigste is.
Af&toe erop zitten, een kwartiertje kan wel toch?
De eigenaar wil haar ook voor de kar zetten.
Dus dat is natuurlyk ook hartstikke leuk!

xx-jes.

leiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:06

ik ben even hoog en even zwaar als jou, en het shetje dat ik reed was oook 80/85 cm. Ik ben der nu helaas een beetje te groot voor, dus ik denk dat jij er ook te groot voor ben. Probeer een ruitertje te vinden die iets kleiner is, maar die wel een beetje kan rijden!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:11

Ik snap dat jij graag wilt rijden, maar deze pony lijkt mij daar voor jou niet voor geschikt. Jong is 1 ding, maar ze is ook nog een mini-shet, en kan daardoor toch minder dragen dan een shet van bijv. grote maat.
Jou lijkt het leuk, maar niet leuk en gezond voor de pony. Als je zo perse wilt rijden- waarom ga je dan niet naar een manege of zoek je een andere verzorgpony? Verder lekker andere dingen blijven doen, misschien leren mennen?

Verder is het aan de eigenaar, wat zegt die daarvan? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:16

Hoi!

Ik hoef helemaal niet persé te rijden.
Het was gewoon een vraagje.
De eigenaar zegt dat ik wel op dr mag zitten!

; Ik zit al 3.5 jaar op paardrijden ;).

Mennen gaan we haar ook leren ja.
Ik was gewoon benieuwd of het eventueel zou kunnen,

Afbeelding Ik&Daisy.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:19

De pony is te klein en ook nog eens te jong om er op te gaan zitten vind ik.
Idd dan grote shet aanschaffen maar geen mini en al helemaal niet doen onder de 3 jaar.
Pak me niet verkeerd op ik bedoel het goed

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:21

Hey, ik denk dat je te groot en zwaar voor haar bent...
Daarbij is ze nog heel jong, dus kun je beter met haar gaan wandelen (aan het halstertouw) en wat spelen, maar rijden zou ik niet doen.
Mennen is ook heel leuk om te doen, dus als je dat kan doen, hou je het hierbij.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:21

Jullie zien er wel uit als een schattig stel hoor!
Als de eigenaar het geen probleem vind, waarom dan het topic op bokt? Twijfel je er aan?
Ze ziet er op de foto nog wel erg jong uit, is de foto van de afgelopen tijd? Dan zou ik zeker nog even wachten namelijk tot ze wat meer is uitgegroeid.
Met beleren voor de kar zou je wel al kunnen beginnen dat is in de regel lichter dan er op zitten.
Veel plezier en succes nog met de leuke bonte shet ;)

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:21

Bimmetje schreef:
De pony is te klein en ook nog eens te jong om er op te gaan zitten vind ik.
Idd dan grote shet aanschaffen maar geen mini en al helemaal niet doen onder de 3 jaar.
Pak me niet verkeerd op ik bedoel het goed

Haha, Ik snap je hoor!

het is een verzorgshet :P

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:23

heeej.
ja, ik twijfel inderdaad.
De eigenaar weet niet hoe zwaar & lang ik ben.

Ik denk dat ik niet ga rijden.
mennen is toch ook leuk. :) ?
Wat vinden jullie van het gewicht voor shetten rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:25

Waarom heeft iedereen het over te zwaar? Voor een shet ben je niet snel te zwaar, het ziet er misschien niet helemaal fijn uit, maar dat is een ander verhaal.

Echter is het niet verstandig om er op te gaan rijden als ze nog zo jong is. Vandaar dat je er het beste nog even mee kunt wachten! OF lekker gaan mennen, dat is minder belastend!
succes!

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:31

Ik denk dat je tot de 30/35 kilo op een shetje onder 1 meter kunt rijden.
En tot de 50 kilo op een shetje wat 1.10 ofzo.

& de lengte doet er ook toe.
Dat niet je voeten over de grond slepen, Dat is niet erg prettig voor je pony.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:57

ik zou als ik jou was ( is mijn mening ) niet op gaan rijden, het diertje is idd nog jong, en nog in de groei, en daarin nog niet sterk genoeg voor jou, ja kan zeker proberen met zadel mak maken en longeer werk enz.
en dan op het zadel en zwak aardappelen of brokken leggen, dat is een stuk lichter dan jij bent ( is positief bedoel ) en dan kun je hem daarmee leren rijden, en over paar jaartjes als die sterker in de rug is, kun je er huis wel op zitten, maar dan moet je zelf wel nagaan dat jij ook groeit en zwaarder wordt..
maar tot nu toe nog niet doen joh :P
je kan wel vrijheidsdressuur, longeer werk, of voor de kar rijden, :D
er zijn genoeg leuke dingen die je kunt doen met een shet die je niet met een pony/paard zou kunnen doen..

veel plezier ermee, het is een erg mooie bijzonder diertje.. die kleuren :D vind hem wel cute...

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:18

Mijn vriendinnetje vraagt; Hoeveel kg & hoelang mag je zijn op gewoon 5 minuten op een shetje te zitten ? een shetje van 90/80 cm.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:21

Nou sowieso minder dan 30 kilo en het heeft geen nut om 5 minuten op een pony te gaan zitten...daar beleeft een pony echt geen plezier aan :n

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:22

Ik kan hier zó kwaad om worden elke keer weer. Steeds weer mensen die het in hun hoofd halen om op een shetlander te rijden. Verdorie, waar zit jullie verstand dan eigenlijk? Een shetlander kan 20 % van zijn eigen gewicht dragen (en zo'n mini weegt echt niet veel!), als je daarboven zit is het niet alleen zeer slecht voor zijn rug, maar het ziet er ook nog eens niet uit. Je brengt de pony ook uit balans. Een shetlander is vreselijk leuk als rijpaardje voor kleine kindjes, en een geweldige pony voor het aangespannen rijden, maar alsjeblieft zeg, als je wilt rijden, doe dat dan op een paardje wat er geschikt voor is. En dat is een shetlander NIET voor grotere kinderen.

*zucht*

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:25

is dat een recente foto van de pony?
hoe ben je zo zeker van de leeftijd? hij oogt geen 2,5 jaar

verder is het ZÉÉÉR onverantwoordelijk dat jij op deze pony gaat rijden of op gaat zitten!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:27

ik zeg altijd.. als je levensmoe bent stap dan op een shetlander haha :+
die beesten zijn sterker dan je denkt en ik kan je vertellen dat ik aardig wat lidtekens heb van een shet die het regelmatig erg bont heeft gemaakt!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:29

Maar waarom zou je erop stappen? Tuurlijk kunnen ze je houden. Je kan ook met 3 man op een kwpn-er gaan zitten, die zakken ook niet spontaan door maar het heeft echt geen meerwaarde!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:41

Er is ook nog zoveel meer dan rijden. Mennen wordt veel geadviseerd en ik vind het prachtig (pony ook) alleen het is niet iets wat je "effe" doet. Je moet er wel tijd en geld in willen steken :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:57

Ik vind ik je veel te groot voor deze maat shet. Als je wil rijden lijkt het me beter om of naar een manege te gaan of een grotere 'al ingereden' verzorg pony te gaan zoeken. Er zijn nog veel meer leuke dingen die je kunt doen met een Shetlander. Denk aan grondwerk: VD, NHMS, Lange Lijnen, Wandelen, Schriktraining en longeren. Je hebt heel veel mogelijkheden maar dan moet je daar wel voor open staan.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

Naa ff posief commetentaar.. heel schattig shetje.. maar rijden ach dat heb je nu al wel gehoord.. ga lekker door met genieten van de pony en idd aanspannen lijkt me dan een leuke oplossing! succes