Niet meer kunnen paardrijden.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SmileyFace
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-08-18

Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 22:34

Hoii! :wave:
Ik zit dus met een probleempje. Vrij jong ben ik begonnen met paardrijden. Na anderhalf jaartje ben ik voltige gaan doen, wat ik super leuk vond. Helaas hadden ze in de winter geen voltige lessen, en ben ik die ene winter niet gegaan, waar ik echt enorme spijt van heb gehad omdat de manege daarna failliet is gegaan.
Ik heb een pauze gehad tot mijn 12e? denk ik, en toen ben ik begonnen lessen bij een andere manege. Daar was ik niet zo tevreden over, en ging er dan ook niet met een fijn gevoel naartoe. Overigens nog wel eens geprobeerd een halfjaartje later om te kijken of het verbetert was, maar nee. Inmiddels was ik out of options aangezien alles enorm ver rijden is vanaf hier.

Daarom ben ik gaan kijken voor een verzorgpony; briefjes opgehangen in de AH, Lidl en Aldi, zelfs in de wc's van restaurants en koffie shops, en tot slot ben ik heel mijn dorpje rondgefietst om te kijken of iemand nog een verzorgster nodig had. Maar nee, ze waren allemaal al in bezet omdat het zo'n klein dorpje is. Inmiddels had ik écht alle hoop opgegeven, tot er ineens iemand naar me toekwam dat ik haar paardje wel mocht verzorgen en rijden! Nou, blij dat ik was, totdat ik na de 1e keer niks meer gehoord had en ineens een appje kreeg dat iemand anders ook interesse had en poef, ineens had ik geen vp meer _O-
Nu moet ik zeggen dat ik me vrij weinig herinner van het voltige, de echte leuke paardrijd ervaringen, maar ik herinner me wel dat ik het zo enorm fijn vond om te doen, en het was een echte uitlaatklep voor mij. Letterlijk het enigste wat ik ooit heb gewild in mijn leven is paardrijden.

Wel herinner ik me dat ik al heel mijn leven, nu ook nog, de droom heb gehad om een springruiter te worden. Maar ik ben echt bang dat ik die droom nu maar moet laten zitten, want paardrijden kan ik niet tot we verhuisd zijn.. En geloof me dat duurt nog héél lang, áls het er ooit van komt. Denk aan heel veel jaren, en dat doet best wel pijn omdat het zoveel voor me betekent..
Nu wilde ik niet alleen even dit kwijt, maar ik heb ook de vraag; stel je begint pas weer met paardrijden op je 18e of ouder, kun je dan ooit nog een goede ruiter worden of is het dan te laat? Want de meeste mensen die ik ken en wedstrijd rijden of gewoon het voor de lol doen zijn er al als klein kind mee begonnen en ik begin nu echt een beetje de hoop te verliezen.
Bedankt voor het lezen van dit lange bericht _/-\o_

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:36

Ja dat kan wel maar niet als je bij een manege blijft rijden. Je zult dan ook echt eigen paarden moeten gaan rijden. En veel verschillende zodat je veel leert.

Dus toch op zoek naar een verzorgpaard daar leer je het meeste van.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:37

Volgensmij ben je nooit te laat om te leren. Als jij graag weer wil paardrijden, dan ga je toch lekker weer paardrijden? :)
Maar misschien moet je de droom om springruiter te worden iet wat loslaten. Gewoon bij het begin beginnen, manege wedstrijdjes doen. En om beter te worden kan je het best veel verschillende paarden rijden, dus misschien kan je ooit als trainer op een stal aan de slag? Zeg nooit nooit he :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:31

Wat je vooral nodig hebt om een goede ruiter te worden is doorzettingsvermogen. Wat voelt er niet goed bij die andere manege? want als je echt graag wilt rijden dan zou ik daar blijven rijden totdat je wat anders hebt gevonden. Vooral daar briefjes ophangen dat je een verzorgpaard zoekt e.d.

Daarnaast kun je ook alvast gaan werken en sparen voor een eigen pony/ paard...oftewel, je droom is mooi. Maar niets komt vanzelf aanwaaien..je zult er zelf wat voor moeten doen.

SmileyFace
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 15:16

Elisa2 schreef:
Wat je vooral nodig hebt om een goede ruiter te worden is doorzettingsvermogen. Wat voelt er niet goed bij die andere manege?

Ik heb vaak bloeduitstortingen van het zadel, paardjes staan mager in heel kleine stalletjes, en het is er heel vies. Vind de mensen ook niet aardig en kreeg amper uitleg, worden boos als ik iets niet snap. Ik ben ook geen topruiter maar de manier waarmee ze met de beestjes omgaan vind ik soms een beetje cru. Maar zoals je zegt het komt niet vanzelf aanwaaien, misschien moet ik me eroverheen zetten. Mijn familie spoorde me eigenlijk aan om er te stoppen, wat ik ook wel snap, maar als er echt geen andere optie is moet ik het misschien toch overwegen. Wel zijn er 2 paardjes weggehaald door de eigenaren. Zijn ook wat vage zaken daar, zoals een man die zogenaamd niet kan lopen en in een rolstoel zit om even later met appelkisten naar zijn auto te kunnen lopen _/-\o_ Al met al beetje een vreemde boel, is denk ik puur alleen om het geld voor de rest niet.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:39

Is er niet ergens een kleinschalige stal waar je eventueel lesjes kunt gaan volgen? Dat zijn geen maneges, en je leert er een hoop.

Hier in de buurt zijn veel instructices die een paar eigen paarden hebben waar ze dan ook wel lesjes op geven.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:56

Ik ben 32. Altijd de droom gehad dom te paardrijden maar helaas nooit eerder de kans gehad... 4 jaar geleden zat ik voor het eerst op een paard, eenmalig bij een kennisje. Toen wist ik dat ik het nog steeds heel graag wilde leren paardrijden. 3 jaar geleden begonnen bij de manege en daar de basis gehad. 2 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht heel veel pech mee gehad maar ook veel van geleerd. (Vooral dat ik nog heel veel moest leren en dat de paarden wereld heel hard kan zijn ). Nu sinds een half jaar een geweldige pony. Er moeten beiden nog heel veel leren, maar elke keer komen we een stapje verder (en soms weer een stapje achter uit). Het is doorzetten en ook vooral heel veel genieten... dus het kan.... soms baal ik er ook van dat ik lang niet zo ver ben als mijn leeftijd genoten, maar ik rijd nog maar pas en sommigen al wel 25 jaar. Dus ja het kan, als je het maar echt wilt

SmileyFace
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-08-18

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 18:42

@xMarjolein, nee helaas niet, heb rond gevraagd en er was iemand die het misschien ging overwegen maar heeft toch besloten geen vreemden op haar paard te zetten. Vroeger zat er wel een echtpaar dat paardjes had waar je op mocht rijden volgens mij maar die zijn verhuisd.
@elizabeth85, wat fijn voor je dat het toch nog gelukt is! En nog veel plezier met je pony :)

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:49

Ik weet niet waar je woont en hoe oud je nu bent. Maar is er geen optie om iets verder weg te kijken?
Als je nog jong bent en geen rijbewijs hebt (scooter/auto) wordt dat waarschijnlijk al iets lastiger.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:18

SmileyFace schreef:
Elisa2 schreef:
Wat je vooral nodig hebt om een goede ruiter te worden is doorzettingsvermogen. Wat voelt er niet goed bij die andere manege?

Ik heb vaak bloeduitstortingen van het zadel, paardjes staan mager in heel kleine stalletjes, en het is er heel vies. Vind de mensen ook niet aardig en kreeg amper uitleg, worden boos als ik iets niet snap. Ik ben ook geen topruiter maar de manier waarmee ze met de beestjes omgaan vind ik soms een beetje cru. Maar zoals je zegt het komt niet vanzelf aanwaaien, misschien moet ik me eroverheen zetten. Mijn familie spoorde me eigenlijk aan om er te stoppen, wat ik ook wel snap, maar als er echt geen andere optie is moet ik het misschien toch overwegen. Wel zijn er 2 paardjes weggehaald door de eigenaren. Zijn ook wat vage zaken daar, zoals een man die zogenaamd niet kan lopen en in een rolstoel zit om even later met appelkisten naar zijn auto te kunnen lopen _/-\o_ Al met al beetje een vreemde boel, is denk ik puur alleen om het geld voor de rest niet.


Wie zegt dat die man niet kan lopen? er zijn vele beperkende ziektes die je niet kunt zien aan de buitenkant maar waardoor mensen bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet kunnen.

De rest klinkt inderdaad niet super fijn, maar soms moet je ergens ook langere tijd zijn om de mensen te leren kennen. Qua bloeduitstortingen zou je zelf een bontje kunnen kopen die je over het zadel doet of een gelpad.

SmileyFace
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-08-18

Re: Niet meer kunnen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 00:09

@Elisa2 mijn familie kent hem vaag, het hele verhaal weet ik niet omdat dat me niet zo heel veel uitmaakte, alleen het idee van liegen stond me niet zo aan. Maar ik weet dat er heel veel ziektes zijn en zou ook niet zomaar oordelen over iemand, zelf heb ik ook jaren rondgehobbelt ivm spieren en pezen met pozes waar ik gewoon kon rennen en springen :)
Ik heb een keer overwogen om iets te kopen omdat veel dingen duidelijk niet goed meer waren, heb niet echt gedacht aan een bontje hoewel dat waarschijnlijk wel slim was geweest, maar had er toen het geld niet voor. Toen ik er nog reed was ik te jong voor bijbaantjes, de opties die er waren waren niet te doen met de fiets en we hebben geen auto. Ik weet wel dat er een tijdje een andere instructrice was, die heel veel verbetering gaf in de organisatie en duidelijkheid, of die er is weet ik niet meer. Ik hoop het wel want dat zou al wat veranderen. Een paar dagen geleden heb ik wat overlegd en ik heb alles wat ik nodig heb, niet echt iets waar ik voor wil sparen, dus ik denk dat ik wat geld opzij zet voor het geval dat we gaan verhuizen zodat ik dat alvast heb.

Even een vraagje tussendoor:
De hoefslag was altijd veel te diep? als dat kan, heb daar niet zo'n verstand van, maar telkens als de pony waar ik op reed van de hoefslag af ging struikelde hij. Kan dat daaraan liggen? (Gaat niet perse om deze manege maar gewoon een vraag in het algemeen)