Wat is er mis met manegeruiters?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10434
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:15

Over het algemeen zijn manege paarden best heel braaf... maar lang niet allemaal even braaf.

Daarnaast zijn braaf en makkelijk twee heel verschillende dingen

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:18

Pipodipo schreef:
Het lijkt hier net of je bedoelt dat een manegeruiter ook voor altijd maar een beginner is?

Er leven een paar levensgrote misverstanden over manegepaarden en ik vind dat er in dit topic veel te weinig respect is voor de paarden die in een manege lopen. Een ander misverstand is dat ze per definitie afgestompt zouden zijn, of sloom. Meestal zijn ze dat namelijk helemaal niet echt en zit er veel meer muziek in dan je op eerste gezicht zou denken. Een verstandige manegebaas heeft van alles wat staan om te zorgen dat er voor elk wat wils is en elke lesklant steeds verder kan met zijn ontwikkeling. Wij vonden het vroeger een sport om elk paard netjes aan het lopen te krijgen en niet altijd maar lekker makkelijk op je favoriet te zitten.

Eerder in dit topic kwam voorbij dat iedereen op een manege begint, maar laten we de groep niet vergeten die begint op de pony van een familielid, of van de buren, of op het paard dat er al staat voor mama. Dat levert een groep ruiters op die na 10 jaar nog steeds maar ervaring heeft opgedaan op 1 of 2 paarden en dan kun je niet verwachten dat ze kunnen rijden. Zulke ruiters zou voor de wijsheid eens een tijdje op een manege moeten gaan rijden :D.


Hier moet ik stiekem een beetje om lachen... Vanwaar de veronderstelling dat dit iets is wat vaak voorkomt? En vanwaar dat je dit verwacht? Hoe groot is de groep waar jij over spreekt?

Weinig respect voor manegepaarden? Mwah, geloof niet dat dat hier aan de orde is. Het is maar net wat je wilt lezen. Het is nu eenmaal een feit dat een manege niets heeft aan super sensibele paarden. Daarmee verliezen ze nu eenmaal klanten, en een manege leeft gewoon van kids die paardrijden. En met kids komen ouders die ergens een idee over hebben, al dan niet realistisch.
Daarnaast zijn de tijden veranderd... Verzekeringstechnisch lijkt me het houden van een manege sowieso heel erg moeilijk. WIL je dan als manegehouder ook daadwerkelijk een gevarieerd aanbod aan paarden hebben staan? Als de gepassioneerde, impulsieve, maar iets minder getalenteerde *ahum understatement* Klaasje ineens een innige band met Lotje (het zotje van stal) heeft opgebouwd?

Niet altijd op je favoriet willen zitten omdat het goed is voor je ontwikkeling? Natuurlijk is het heel erg goed voor je ontwikkeling. Maar volgens mij is elke ruiter, waar hij/zij ook heeft leren rijden... In de basis een paardenliefhebber. En dan is er niets mis mee om een favoriet te hebben. Het is namelijk ook onwijs belangrijk om jezelf emotioneel te ontwikkelen. Want een emotionele band ervaren met een dier, zeker in het geval van de paardensport, komt ten goede van je prestaties op het paard.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:28

Janine, je leest mijn zin over de favoriet niet goed, begin eens bij het begin van die zin.

En ja, er is een grote groep van ruiters die eigenlijk helemaal niet zoveel verschillende paarden heeft gereden en nooit op een manege is geweest. Zo is er ook een grote groep ruiters die nooit een paard africhten, maar wel goed doen in de wedstrijdsport op een ervaren paard. Dat maakt het lastig om te bepalen wanneer iemand nou een goede ruiter of africhter is. Want als je niet zoveel verschillende paarden hebt gereden dan wordt het lastig om van niets iets te maken met een paard, daar heb je echt ervaring voor nodig op veel verschillende paarden.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:31

Pipodipo schreef:
Er leven een paar levensgrote misverstanden over manegepaarden en ik vind dat er in dit topic veel te weinig respect is voor de paarden die in een manege lopen. Een ander misverstand is dat ze per definitie afgestompt zouden zijn, of sloom. Meestal zijn ze dat namelijk helemaal niet echt en zit er veel meer muziek in dan je op eerste gezicht zou denken. Een verstandige manegebaas heeft van alles wat staan om te zorgen dat er voor elk wat wils is en elke lesklant steeds verder kan met zijn ontwikkeling. Wij vonden het vroeger een sport om elk paard netjes aan het lopen te krijgen en niet altijd maar lekker makkelijk op je favoriet te zitten.

Eerder in dit topic kwam voorbij dat iedereen op een manege begint, maar laten we de groep niet vergeten die begint op de pony van een familielid, of van de buren, of op het paard dat er al staat voor mama. Dat levert een groep ruiters op die na 10 jaar nog steeds maar ervaring heeft opgedaan op 1 of 2 paarden en dan kun je niet verwachten dat ze kunnen rijden. Zulke ruiters zou voor de wijsheid eens een tijdje op een manege moeten gaan rijden :D.


Inderdaad!!

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:50

Pipodipo schreef:
Janine, je leest mijn zin over de favoriet niet goed, begin eens bij het begin van die zin.

En ja, er is een grote groep van ruiters die eigenlijk helemaal niet zoveel verschillende paarden heeft gereden en nooit op een manege is geweest. Zo is er ook een grote groep ruiters die nooit een paard africhten, maar wel goed doen in de wedstrijdsport op een ervaren paard. Dat maakt het lastig om te bepalen wanneer iemand nou een goede ruiter of africhter is. Want als je niet zoveel verschillende paarden hebt gereden dan wordt het lastig om van niets iets te maken met een paard, daar heb je echt ervaring voor nodig op veel verschillende paarden.


Ik heb 'm nog een keer of 3 opnieuw gelezen, maar ik kan er niet iets anders van maken.
Je geeft aan dat 'jullie' het een sport vonden om zoveel mogelijk verschillende paarden goed te rijden. Heel erg leuk... Maar er is ook een groep ruiters die naar de manege gaat omdat ze paarden leuk vinden en er graag op rijden. Die het helemaal niet zoveel boeit of ze goed rijden en die er al helemaal geen sport in willen zien.

Ik krijg een beetje het idee dat jij manegeruiters ook nog in twee groepen wilt verdelen. De groep manegeruiters die zoveel mogelijk willen leren (ofwel de goede groep) en de groep manegeruiters die voor het gemak gaan en voor hun favoriet (de minder goede groep, zo maak ik op uit jouw bericht).

Kenmerkend voor onze samenleving natuurlijk, overal hangt een waardeoordeel aan. Accepteren dat iemand bepaalde dingen anders beleefd dan wij dat zelf doen, is gewoon heel erg moeilijk.

Ik heb de indruk dat je ruiters op basis van hun 'CV' wilt beoordelen. Zoveel jaar manege + zoveel jaar verzorgpaard = score X. Zoals we tegenwoordig allemaal een diploma moeten hebben om aan het werk te kunnen... Terwijl dit diploma in heel veel gevallen weinig waard is.
Het totale plaatje is vele malen belangrijker. Hoe is een persoon als mens, hoe communiceert iemand. Hoe beweegt iemand als je het hebt over op een paard stappen. Hoe is de omgang met een willekeurig paard voordat je iemand op een paard zet.

Maar ik ben heel erg benieuwd wat dan volgens jou de ervaring is die je als ruiter nodig hebt om van niets iets te maken... Uiteraard in exacte getallen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:53

Ik denk niet dat iemand neerkijkt op een manegeruiter. Echter, er zijn wel verschillen:

- rijervaring van 5 jaar
Bij een manegeruiter zal dat circa 50 lessen per jaar zijn, dus 250 uur rijden over 5 jaar
Bij een ruiter met verzorgpaard/ eigen paard zal dat circa 200/300 uur per jaar, dus 1000 / 1500 uur over 5 jaar zijn

De manegeruiter kan tig keer meer talent hebben dan de ruiter met het eigen paard, maar 4 a 6x zoveel uurtjes in het zadel maken echt over het algemeen wel een verschil.

- fijngevoeligheid paard

Het gemiddelde tot M/Z opgeleide privé paard staat anders aan de hulpen dan het gemiddelde manegepaard. Het gemiddelde manegepaard vergeeft een balansstoornis / een hardere hulp etc etc gemakkelijker dan een paard wat is opgeleid om direct op de kleinste hulp te reageren.

- ervaring verzorging paard
Op een manege wordt je vaak niet betrokken in de zaken rondom het rijden. Herkennen kreupelheid, herkennen signalen ziektes, kennis harnachement, omgang (in de wei zetten, corrigeren ongewenst gedrag), voerbeleid etc etc

- omgeving rijden
Manegepaarden rijden toch vrijwel altijd in hun bekende omgeving. Maneges zorgen er meestal ook voor dat dit zo rustig mogelijk is tijdens lessen. Bij ons rijd ik in de buitenbak met mijn paard, er zitten duiven in de heg. Ernaast wordt met Hackney's over het erf gedraaft. De tractor rijdt regelmatig rond en de sproeiers in de wei staan ook wel eens aan. Een medestalgenoot laat haar paard even rennen in de paddock, of je rijdt in je eentje terwijl de andere paarden binnen staan of juist buiten gelaten worden.

De omstandigheden zijn dus vaak anders, er gebeurd meer waardoor je paard afgeleid wordt, kan schrikken.

Ik denk niet dat een manegeruiter minder is. Ik denk wel dat iemand met ervaring met een verzorgpaard / een eigen paard meer ervaring heeft met bovenstaande situaties.

Als ik een bijrijder zou willen hebben, echt om mijn paard in training te houden, dan zou ik als iemand zegt 5 jaar ervaring te hebben, waarschijnlijk niet voor de manegeruiter gaan. Zoek ik iemand die ik wil begeleiden met rijden en vooral voor aandacht geven aan mijn paard, dan zou een manegeruiter zeker wel een optie zijn.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:56

Er is mijns inziens niets mis met manegeruiters, want zijn we niet bijna allemaal zo begonnen? Punt voor mij is alleen de instelling van sommige maneges en sommige ruiters. Maar ja, als ik dan om mij heen kijk bij de pensionners, dan is de sfeer soms ook om te snijden. Ik snap überhaupt die misgunning in de paardenwereld niet. We hebben toch allemaal dezelfde hobby? De een kan het alleen wel betalen, de ander niet, de een heeft er iets meer de tijd voor, de ander niet, de een weet niet beter omdat het zo is uitgelegd en de ander denkt het beter te weten omdat het niet eerder is gezegd dat het anders moet. Zoveel mensen, zoveel verschillen. De wereld zou leuker zijn als we elkaar eens wat meer zouden gunnen en elkaar juist zouden helpen.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 16:03

Ik ben echt blij om al die verschillende meningen te horen. Heerlijk om nog eens een goed topic te lezen. :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:06

Och, alsof al die mensen die niet op een manege rijden, zo geweldig zijn...
Veel mensen zijn paardonvriendelijk, vinden zichzelf heel wat....geef mij dan maar de manegeruiters met liefde voor paard maar.....

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:08

Mij zou het allemaal niet zo boeien of het eigen of manege-ervaring is, meer de mentaliteit.

Ik heb vroegah - in hindsight - op een hele geode manege leren rijden, daarna 10j niet en vervolgens weer begonnen omdat mijn vriend ook wilde leren rijden. Als volwassen erg grote man zijn je keuzes erg beperkt, maar toch eentje gevonden. Het was in eerste instantie heel erg leuk en gezellige groepen, maar op de duur braken enkele dingen wel echt op... Ik ben van nature een angstige ruiter, dus ik ben niet het type waar je als instructeur met een longeerzweep achter moet rennen om 'mee te helpen het dier in gallop te krijgen'. Ik had er meer aangehad als er meer op mijn zit en mijn mentale staat gelet werd.
Na elke paardenmarkt verschenen er wel wat nieuwe paarden/pony's en daar hebben echt enorm leuke dieren tussen gezeten, types waar ik op bbp mee durfde galopperen en springen! Tot dat voor andere volwassenen ook wel een leuk paardje leek, alleen die vonden het toch wat spannend, dus toch even graag een strak hulpteugeltje er aan. Het scenario was dan ook enorm vaak dat het leuk binnenkwam en binnen een maandje of 2 verschrikkelijk zuur of levensloos werd. Gooi op deze situatie nog wat zadels waar de kopijzers er doorheen staken... Moet wel zeggen dat daar wel toen nieuwe voor kwamen, maar het lijkt me zo stug dat ik de eerste was die dergelijke dingen opmerkte.

Maar uiteindelijk werd ik hier gewoon verdrietig van en kocht ik mijn eigen pony, lekker vallen en opstaan, kijken wat voor ons werkt. Heerlijk om zelf in de hand te hebben waar en hoe je les hebt.
Ben met verschillende instructrices vanaf nul (rechtrichten/klassieke dressuur/CR) aan het beginnen en kom zoveel blijer van die geweldige knol af <3

Dus nee, mij zou het weinig boeien, want ook op maneges lopen mensen met mijn instelling/will to learn rond. Ze zijn alleen wat lastig te vinden.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:57

Op een manege heb ik 50 jaar geleden de liefde voor paarden meegekregen.En die is gebleven.Voor manegepaarden,voor mijn eigen paarden (die ik aanvankelijk natuurlijk nog niet had,al wilde ik dat wel!),voor paarden die ik op vakantie leerde kennen.En overal en van alle paarden kon ik wat leren.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:47

Geweldig, anjali, zo heb ik dat ook ervaren. :j Waar ik ook kwam, overal leerde ik weer wat van paarden, of het nu een paard van een ander was, op vakantie, op de manege of mijn eigen paard.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:52

Pipodipo schreef:
Citaat:
Een manegepaard moet je vaak(!) eerst corrigeren voordat je er lekker op kunt rijden. Eerst scherp aan het been zetten en voorzichtig wat meer buiging en ontspanning vragen. Een paard is geen machine.
Het vergt meer werk om er een fijne proef uit te kunnen halen.
Een paard die goed getraind is, daar rij je veel makkelijker een goede proef uit, ondanks dezelfde handicap dat je nog geen team bent en dus niet op elkaar ingespeeld bent.

Janneke schreef:
....ontspanning vragen: hoe doe je dat??
Een dier scherper aan het been 'zetten', accoord. Al heeft het dier snel door of jij beginner bent of niet.
.
Citaat:
Het lijkt hier net of je bedoelt dat een manegeruiter ook voor altijd maar een beginner is?

Oeps - schijn bedriegt.
Ik bedoel nadrukkelijk niet te zeggen dat manegeruiters 1 pot nat zijn (beginner en ietsjepietsje gevorderd and that's it).

De mevrouw die vindt dat ze eerst een manegepaard moet corrigeren voordat 'je er echt mee kunt rijden' krijgt van mij juist een serie vragen.

Ik denk dat een manegepaard
- chapeau voor dit edele beroep...!!! - gauw doorheeft of er een beginner 'aan boord' is, zo ja dan heeft het zin om de benen te negeren.
Dus als die prototypische Z ruiter opstapt, is dat 'scherp aan het been zetten' echt zo'n werk niet.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:53

Tango1979 schreef:
- ervaring verzorging paard
Op een manege wordt je vaak niet betrokken in de zaken rondom het rijden. Herkennen kreupelheid, herkennen signalen ziektes, kennis harnachement, omgang (in de wei zetten, corrigeren ongewenst gedrag), voerbeleid etc etc

- omgeving rijden
Manegepaarden rijden toch vrijwel altijd in hun bekende omgeving. Maneges zorgen er meestal ook voor dat dit zo rustig mogelijk is tijdens lessen. Bij ons rijd ik in de buitenbak met mijn paard, er zitten duiven in de heg. Ernaast wordt met Hackney's over het erf gedraaft. De tractor rijdt regelmatig rond en de sproeiers in de wei staan ook wel eens aan. Een medestalgenoot laat haar paard even rennen in de paddock, of je rijdt in je eentje terwijl de andere paarden binnen staan of juist buiten gelaten worden.

De omstandigheden zijn dus vaak anders, er gebeurd meer waardoor je paard afgeleid wordt, kan schrikken.


Toch denk ik dat je niet zomaar kan zeggen dat dit zo is en dat je daarom niet voor een manegeruiter kan gaan. Als ik op mijn manege in de buitenbak rijd moet ik niet vreemd opkijken als er een paar paarden aan het crossen zijn op het zand, de stapmolen aangaat, er paarden langslopen die op de paddock gaan. Verder als ik op een paard rijd dat onregelmatig lijkt in draf, wordt vaak aan mij gevraagd of ik kan voelen welk been, mijn instructrice is ook jurylid en ik schrijf wel eens bij onderlinge wedstrijden en dan na een proefje vraagt ze wat mij is opgevallen oid. Denk ook dat het aan de persoon ligt.

Dat is iets wat ik ook a wel een aantal keer terug heb zien komen, veel eigenaren schrijven per defenitie alle manegeruiters af maar er zijn er genoeg die juist wel geïnteresseerd zijn in de dingen als ziektes herkennen en kreupelheid etc. Hoe moeten ze het anders leren, als ze het niet op de manege geleerd krijgen?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:19

Janine1990 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk om te vallen. Maar het gaat ook helemaal niet om het vallen op zich. Het gaat om het verwerken van tegenslagen en het daarmee omgaan. Daardoor kán je ook de positieve momenten zien.


Het zal ook komen omdat wij vaak angstige ruiters krijgen, of ruiters die gewoon echt niet mogen vallen als het ook maar enigzins vermeden kan worden. En dan zie je dat er ook veel te leren is door helemaal die confrontatie niet aan te gaan, en vrijwel alleen maar uit te gaan van de positieve dingen. En dan zie ik dus zowel bij de ruiters als bij de paarden dat je veel kunt bereiken met betrekkelijk weinig.

En ik heb vaak het idee dat de nadruk op een zekere hardheid binnen de paardensport veel van die kansen mist. En daar komt de neerbuigendheid richting manegeruiters wel echt om de hoek kijken: het gaat vaak niet alleen om de werkelijke rijtechnische handigheid of ervaring van manegeruiters, maar ook om een soort wens om te definieren wie de echte paardenmensen zijn, en wie niet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:32

Bij mij is er ook weleens eentje afgevallen (1 keer nog maar gelukkig! Paard struikelde) kan voorkomen, opstappen indien mogelijk en doorgaan.

Waarom zou ik echter hard tegen mijn lessers moeten zijn? Waarom niet proberen te leren hoe te anticiperen en dus vallen vermijden?

Echt niet durven is niet doen, simpel. Ik ga geen confrontatie aan met mijn ruitertjes en ponies. Heeft pony zijn/haar dag niet? Houden we er rekening mee. Het zijn onze teamleden, familie, niet onze werkkrachten die 'het maar moeten doen'

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:40

Naar mijn idee is er niks mis met manegeruiters. Maar meestal ligt het rijniveau wel lager door het niveau van de lessen. Wanneer je privé les hebt of vaker met een paard aan de slag kan, ontwikkelt het niveau zich vaak sneller. Als bijrijdster zou ik wel wat minder gauw voor een alleen maar manegeruiter kiezen, vanwege vaak iets minder consequentie richting en ervaring met hengsten.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:43

theadora99 schreef:
Toch denk ik dat je niet zomaar kan zeggen dat dit zo is en dat je daarom niet voor een manegeruiter kan gaan. Als ik op mijn manege in de buitenbak rijd moet ik niet vreemd opkijken als er een paar paarden aan het crossen zijn op het zand, de stapmolen aangaat, er paarden langslopen die op de paddock gaan. Verder als ik op een paard rijd dat onregelmatig lijkt in draf, wordt vaak aan mij gevraagd of ik kan voelen welk been, mijn instructrice is ook jurylid en ik schrijf wel eens bij onderlinge wedstrijden en dan na een proefje vraagt ze wat mij is opgevallen oid. Denk ook dat het aan de persoon ligt.

Dat is iets wat ik ook a wel een aantal keer terug heb zien komen, veel eigenaren schrijven per defenitie alle manegeruiters af maar er zijn er genoeg die juist wel geïnteresseerd zijn in de dingen als ziektes herkennen en kreupelheid etc. Hoe moeten ze het anders leren, als ze het niet op de manege geleerd krijgen?


Maar is het de verantwoordelijkheid van iemand met een eigen paard om het een manegeruiter te leren? Als ik ooit een bijrijder zou zoeken dan is dat om mijn paard op een bepaald niveau te houden als ik minder tijd zou hebben. Niet om iemand "op te leiden". En je quote ook net het eerste deel van mijn opmerking niet: het enorme verschil in uren te paard tussen 5 jaar manege ervaring en 5 jaar eigen paard/ verzorgpaard ervaring.

Bij mij op stal zijn een aantal bijrijder. Jonge meiden tussen de 10 en 16 die recht van de manege komen. Ze rijden eigenlijk wel heel fijn, nette houding en absoluut niet rukken en plukken. Maar je merkt echt dat ze niet gewend zijn aan een sportpony die er wel eens flink van tussendoor kan schieten als de deur van het voerhok klappert. Ook vind ik ze vaak te lief/ niet duidelijk genoeg in de omgang. Niet consequent met bijvoorbeeld in de wei zetten, de algemene omgang, longeren en rijden.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 24-07-18 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:46

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk om te vallen. Maar het gaat ook helemaal niet om het vallen op zich. Het gaat om het verwerken van tegenslagen en het daarmee omgaan. Daardoor kán je ook de positieve momenten zien.


Het zal ook komen omdat wij vaak angstige ruiters krijgen, of ruiters die gewoon echt niet mogen vallen als het ook maar enigzins vermeden kan worden. En dan zie je dat er ook veel te leren is door helemaal die confrontatie niet aan te gaan, en vrijwel alleen maar uit te gaan van de positieve dingen. En dan zie ik dus zowel bij de ruiters als bij de paarden dat je veel kunt bereiken met betrekkelijk weinig.

En ik heb vaak het idee dat de nadruk op een zekere hardheid binnen de paardensport veel van die kansen mist. En daar komt de neerbuigendheid richting manegeruiters wel echt om de hoek kijken: het gaat vaak niet alleen om de werkelijke rijtechnische handigheid of ervaring van manegeruiters, maar ook om een soort wens om te definieren wie de echte paardenmensen zijn, en wie niet.


Maar dat zeg je er niet bij, dat het gaat om paardrijden voor minder valide mensen of mensen met een beperking ;) However, is het mentaal ook voor die mensen goed om die kleine tegenslagen te moeten verwerken. Al vergt het mogelijk wat meer begeleiding?

En een tegenslag is, zoals ik zei, niet per se vallen. Dat is ook tegen een beperking van jezelf aanlopen. Door de spanning die ik in mijn lijf telkens (onbewust!) opbouwde, zette ik mijn paard op de rem. Tegelijk wilde ik hem natuurlijk voorwaarts hebben. Zo ook op wedstrijden natuurlijk.
Nu ben ik 1.86m en mijn paard is maar 1.68m en behoorlijk rond. Dus mijn benen zwabberen al wat meer dan wanneer ik wat kleiner was geweest (mijn lengte zit ook nog eens in mijn benen, mijn bovenlichaam is behoorlijk kort, goddank alleen maar dure broeken voor mij dus). Je begrijp wat benen doen als je in het lichaam spanning hebt én je paard voorwaarts wilt krijgen.
Dus elke keer als dat op mijn coupon stond, dan deed mij dat pijn. En ja, hoe ga je daar mee om?
Zo'n tegenslag heeft OOK effect op je rijden.

En ja, veel bereiken is natuurlijk ook een enorm relatief begrip.
Als je mij vraagt wat veel bereiken is, dan zal ik je zeggen dat ik in de afgelopen maand heel erg veel heb bereikt op persoonlijk vlak wat ik echt nodig ga hebben te paard. En dat heeft niet eens veel moeite gekost.
Ook iets bereiken is relatief en moet je per situatie bekijken. Per definitie bereik je iets als je een situatie erkent en hiermee aan de slag gaat. Dat is al een overwinning op jezelf. Dat is overal zo.
En de meeste mensen gaan niet iets aanpakken wat positief is. Er zijn zoveel kleinigheden, die er voor sommigen niet toe lijken te doen, maar die toch een tegenslag zijn voor iemand.

Wat betreft je tweede alinea, ik mis even om welke hardheid het jou gaat.
Ben het met je eens dat er neerbuigend wordt gedaan over manegeruiters. Maar de wens van het definiëren wie de echte paardenmensen zijn? Nee, die volg ik totaal niet. :n Wederom denk ik dat dit een invulling is van de manegeruiters zelf. Dat ze te veel op kijken naar andere mensen in het paardenwereldje. De wens is de vader van de gedachte zeg maar.
En het volgende gaat er vast beroerder uit komen dan het is bedoeld, maar ik denk dat het een verkapt smoesje is om niet zelf in het diepe te springen. En niet persoonlijk bedoeld: "Lekker veilig in je comfort zone blijven, omdat daarbuiten aan alle kanten duidelijk is dat er hard gewerkt moet worden."
Gebeurt op zoveel verschillende vlakken, is echt niet alleen paardensport.

Maar then again... Paardensport is een driekhoeksverhouding. Ik (capaciteit, portemonnee) - paard (capaciteit, gezondheid) - omgeving (eigenaar paard, instructeur, trainingsfaciliteiten, derden/toeschouwers). Veel meer variabelen dan de meeste andere sporten.

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:49

Heb niet alles gelezen dus misschien zeg ik het dubbel, maar als ik kijk naar mijn dochter die lang bij een manege reed; zij zat met 10 man in een les van een uur. Dwz dat je dus gemiddeld 6 minuten aandacht krijgt per les (en dan tel ik de tijd die het kost voor het wisselen en kiezen vd paarden er niet af)

En als ik dat weg zet tegen de privélessen die ze nu heeft met haar lease paard, dat dus zeker 60 minuten aandacht is. Ja dan snap ik ook wel dat je als manege ruiter minder leert.

En daarbij genomen dat van die 10 mensen er altijd toch nog verschil zit in niveau (ook al ben je allemaal in een bepaald niveau ingedeeld) en de "wat mindere" dan weer net iets meer tijd krijgen....en dat bij ons het stopte bij niveau 4 en je daar dan dus niet bovenuit kwam (ja wel wat moeilijkere oefeningen maar echt een niveau 5 kwam er niet)

Dit was bij onze manege zo i.i.g.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:14

Het licht echt aan de manege, hier in de buurt is menig manegeruiter vele male gevorderder dan mensen met hun eigen paarden en pony’s. En die rijden ook op particuliere paarden zo weg.

Ik stoor me juist vaak aan mensen die eigen paarden aanschaffen en dán juist denken en beweren dat ze de sterren van de hemel rijden.

Juist een beetje het tegenoverstelde van dit topic :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:42

Janine1990 schreef:
Maar dat zeg je er niet bij, dat het gaat om paardrijden voor minder valide mensen of mensen met een beperking ;)


Het is ook niet zo heel belangrijk, omdat het meer de aanleiding is waardoor ik anders ben gaan kijken dan dat het echt het hoofdpunt is.

Citaat:
Ben het met je eens dat er neerbuigend wordt gedaan over manegeruiters. Maar de wens van het definiëren wie de echte paardenmensen zijn? Nee, die volg ik totaal niet. :n Wederom denk ik dat dit een invulling is van de manegeruiters zelf. Dat ze te veel op kijken naar andere mensen in het paardenwereldje. De wens is de vader van de gedachte zeg maar.


Oh, nee, want dit baseer ik niet op de manegeruiters maar meer op wat ik hier op Bokt lees (en ook wel heb opgevangen her en der) van eigenruiters. Die neiging om een soort van maatstaf te bepalen wat echte paardenmensen zijn speelt vaker, ook op andere onderwerpen die niet met maneges te maken hebben. Maar ik denk dat de neerbuigendheid richting maneges en -ruiters daar wel een deel van is.

Citaat:
En het volgende gaat er vast beroerder uit komen dan het is bedoeld, maar ik denk dat het een verkapt smoesje is om niet zelf in het diepe te springen. En niet persoonlijk bedoeld: "Lekker veilig in je comfort zone blijven, omdat daarbuiten aan alle kanten duidelijk is dat er hard gewerkt moet worden."
Gebeurt op zoveel verschillende vlakken, is echt niet alleen paardensport.


Dit is eigenlijk de hardheid die ik bedoel. Het idee dat je in het diepe moet springen, dat het goed is om uit je comfortzone te komen.

Dat is precies waardoor het paardrijden voor mensen met een beperking mij een andere blik heeft gegeven: het rijden binnen iemands comfort zone is hartstikke waardevol! Daar hoef je helemaal niet uit - maar het grappige is dat als je erbinnen blijft, mensen dus toch groeien en die comfortzone ook groeit. Terwijl je als je ze probeert daar geforceerd buiten te krijgen, vooral ongelukken krijgt.

Het idee dat je dingen moet bereiken, moet overwinnen... dat is heel veel aanwezig. En in die context van het overwinnen is het denk ik ook logisch dat bepaalde uitdagingen in het paardrijden meer waarde krijgen dan andere. Het is tastbaarder, zowel wat je overwint als wat je bereikt. Maar ik heb dus zelf ervaren dat het niet iets is wat hoeft. Ook als je helemaal niets probeert te bereiken kun je ineens toch veel bereiken.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:50

Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens Shadow. Ik blijf heel graag op safe rijden en merk heel erg dat ik daar niet door verbeter. Ik heb nu een instructrice die mij motiveert om uit mijn comfortzone te gaan, waardoor ik als ruiter echt sprongen aan het maken bent. Ik denk dat af en toe buiten je comfortzone stappen je veel meer verbetering als mens en ruiter brengt, dan altijd maar het oude vertrouwde te doen
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 24-07-18 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:51

Maar Shadow, dan is het toch niet de hardheid van de paardensport, maar die van het leven? ;)
En het mooie ervan is, die zogenoemde hardheid komt voort uit mensen die een ander juist méér gunnen dan die veilige comfortzone. Omdat ze zelf al hebben ervaren dat er daarbuiten zoveel meer moois te halen valt ;)

Aan wie valt de hardheid nu toe te dichten? Aan de mensen die iemand aanmoedigen die comfortzone te verlaten of aan degene die zich vastklampt aan die comfortzone ;)

Bereiken, overwinnen, groeien... Ik gebruikte even het woord dat mij werd toegespeeld. Druk leg je jezelf op of laat je jezelf opleggen. Ik vind het sowieso bizar dat men tegenwoordig zelfs daarvan al de schuld bij anderen legt. In het geval van volwassenen althans.

We moeten toch eens leren dat we zelf verantwoordelijk zijn voor wat we denken, voelen, ervaren. Want een ander hoeft het allemaal helemaal niet zo kwaad bedoeld te hebben. Afschuiven is zo makkelijk, blijf je in ieder geval lekker bij je veilige gevoel.

Enneuh... we nemen Bokt toch niet als afspiegeling van de werkelijke, real-life paardenwereld? Diezelfde paardenwereld waarin zo vreselijk neerbuigend over Bokt en Bokkers wordt gedaan? ;)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:52

Wat mij betreft is dit de conclusie: Er is iets mis met personen die bevooroordeeld zijn m.b.t. manegeruiters.
Het prachtige Engelse gezegde "Never judge a book by it's cover" vindt ik wel toepasselijk hier.
Een van de grootste uitdagingen in het leven is denk ik, om écht te kijken naar WAT iemand doet of zegt, niet WIE het zegt of doet.
Maarja.. "vrouwe Justitia" is óók ooit verondersteld blind te zijn. En we weten allemaal dat ze stiekem af en toe onder haar lapje spiekt.