Wat doen, verkopen of doorgaan?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schleichxxx
Berichten: 15
Geregistreerd: 22-01-18

Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 00:01

Hoi iedereen ik wil hier graag mijn verhaal vertellen over de klik tussen mij en mijn pony en ik zou hier graag tips over willen over wat ik het beste zou kunnen doen.

Ik heb mij pony nu ongeveer 2 maanden.
Toen ik daar ging kijken voor de pony heb ik eigenlijk al snel een keuze moeten maken omdat als ik hem niet zou willen dat hij al gelijk weg zal gaan naar een ander.
Uiteindelijk had ik gekozen om hem te nemen want ik vond hem heel braaf en lief en ik had het gevoel dat we echt wel een band zouden opbouwen.

Nadat hij was gekeurd is hij meteen bij mij op stal gekomen en zijn we ook begonnen met rijden en had ik ook niet echt het gevoel dat hij echt van mij was en dat als het een keer niet ging ik niet gewoon kon zeggen dat ik er niet meer op zou gaan.

Waar ik naar opzoek was is een pony waarmee ik eigenlijk gelijk de wedstrijdring in zou kunnen in het springen en dressuur.
Mijn pony heeft een aantal jaar geleden zeer fanatiek in de wedstrijden gereden en heeft daar ook veel ervaring mee. Daarna is hij verkocht vanwege tijdgebrek naar een wat oudere vrouw die eigenlijk alleen maar met hem op buitenrit zou rijden en dat heeft hij de afgelopen 2 jaar ook gedaan. Toen is hij verkocht aan mensen die bij hem het dressuur weer een beetje zouden oppakken hebben alles weer geoefend met wat hij al kon.

Toen hij bij mij op stal kwam heb ik ook al verschillende oefeningen met hem gereden wijken enzo en dat kan hij allemaal wel maar het probleem is dat hij heel sterk is en dat vooral in zijn nek want doordat hij de afgelopen 2 jaar haast niks aan zijn bespiering is gedaan heeft hij nu een hele vaste nek/hals en haast geen rugspieren dus het aan de teugel lopen lukt ook haast niet en dit had ik niet verwacht.

Nu weet ik dat hij nog wel moet wennen aan mij en ik aan hem maar als ik naar andere mensen hun verhalen hoor over hoe goed het rijden bij hun gaat en hoe erg ze elke dag zin hebben om gewoon weer lekker te gaan rijden dan heb ik steeds maar weer in mijn hoofd hangen dat ik dat ik niet elke dag zin heb om weer te rijden of naar mijn pony toe te gaan.

Na een tijdje ben ik ook gaan springen wat in het begin echt heel goed ging maar uiteindelijk ben ik gevallen omdat hij gewoon te sterk was en toen ik gevallen was was het voor mij eigenlijk al klaar en waarom weet ik niet maar het bleef in mijn hoofd zitten. Doordat ik heel hard was gevallen op mijn rug ben ik even gaan zitten en heb wat water gedronken en had ik ook niet de behoefte om er weer op te gaan maar uiteindelijk ging ik er weer op maar hij bleef maar rennen en toen uiteindelijk was ik afgestapt en heb ik afgezadeld en ben direct naar huis gegaan.

Wat later die dag begon ik eens goed na te denken wat ik nou precies wil want dit is echt niet hoe ik verwachtte dat een eigen pony/paard zou zijn en ik voel de klik ook eigenlijk niet echt die ik met mijn oude verzorgpony wel had.
Ik weet dat je niet na 2 maanden al een band kan hebben maar ik voel het gewoon niet.

Ik heb dit mijn ouders nog niet verteld omdat ik ook echt niet weet wat ik moet doen of ik nou voor een andere pony moet gaan kijken of gewoon moet doorgan. Wat vinden jullie?

Bedankt voor het lezen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:51

Schleichxxx schreef:
Hoi iedereen ik wil hier graag mijn verhaal vertellen over de klik tussen mij en mijn pony en ik zou hier graag tips over willen over wat ik het beste zou kunnen doen.

Ik heb mij pony nu ongeveer 2 maanden.
Toen ik daar ging kijken voor de pony heb ik eigenlijk al snel een keuze moeten maken omdat als ik hem niet zou willen dat hij al gelijk weg zal gaan naar een ander.
Uiteindelijk had ik gekozen om hem te nemen want ik vond hem heel braaf en lief en ik had het gevoel dat we echt wel een band zouden opbouwen.

Nadat hij was gekeurd is hij meteen bij mij op stal gekomen en zijn we ook begonnen met rijden en had ik ook niet echt het gevoel dat hij echt van mij was en dat als het een keer niet ging ik niet gewoon kon zeggen dat ik er niet meer op zou gaan.

Waar ik naar opzoek was is een pony waarmee ik eigenlijk gelijk de wedstrijdring in zou kunnen in het springen en dressuur.
Mijn pony heeft een aantal jaar geleden zeer fanatiek in de wedstrijden gereden en heeft daar ook veel ervaring mee. Daarna is hij verkocht vanwege tijdgebrek naar een wat oudere vrouw die eigenlijk alleen maar met hem op buitenrit zou rijden en dat heeft hij de afgelopen 2 jaar ook gedaan. Toen is hij verkocht aan mensen die bij hem het dressuur weer een beetje zouden oppakken hebben alles weer geoefend met wat hij al kon.

Toen hij bij mij op stal kwam heb ik ook al verschillende oefeningen met hem gereden wijken enzo en dat kan hij allemaal wel maar het probleem is dat hij heel sterk is en dat vooral in zijn nek want doordat hij de afgelopen 2 jaar haast niks aan zijn bespiering is gedaan heeft hij nu een hele vaste nek/hals en haast geen rugspieren dus het aan de teugel lopen lukt ook haast niet en dit had ik niet verwacht.

Nu weet ik dat hij nog wel moet wennen aan mij en ik aan hem maar als ik naar andere mensen hun verhalen hoor over hoe goed het rijden bij hun gaat en hoe erg ze elke dag zin hebben om gewoon weer lekker te gaan rijden dan heb ik steeds maar weer in mijn hoofd hangen dat ik dat ik niet elke dag zin heb om weer te rijden of naar mijn pony toe te gaan.

Na een tijdje ben ik ook gaan springen wat in het begin echt heel goed ging maar uiteindelijk ben ik gevallen omdat hij gewoon te sterk was en toen ik gevallen was was het voor mij eigenlijk al klaar en waarom weet ik niet maar het bleef in mijn hoofd zitten. Doordat ik heel hard was gevallen op mijn rug ben ik even gaan zitten en heb wat water gedronken en had ik ook niet de behoefte om er weer op te gaan maar uiteindelijk ging ik er weer op maar hij bleef maar rennen en toen uiteindelijk was ik afgestapt en heb ik afgezadeld en ben direct naar huis gegaan.

Wat later die dag begon ik eens goed na te denken wat ik nou precies wil want dit is echt niet hoe ik verwachtte dat een eigen pony/paard zou zijn en ik voel de klik ook eigenlijk niet echt die ik met mijn oude verzorgpony wel had.
Ik weet dat je niet na 2 maanden al een band kan hebben maar ik voel het gewoon niet.

Ik heb dit mijn ouders nog niet verteld omdat ik ook echt niet weet wat ik moet doen of ik nou voor een andere pony moet gaan kijken of gewoon moet doorgan. Wat vinden jullie?

Bedankt voor het lezen.


Misschien kun je beter een eigen topic openen? wat ik er verder van vind..dat je niet realistisch bent. Je bent niet zomaar een combinatie..heb je les? want dat mis ik in dit verhaal? Vaste nek en halsspieren is een kwestie van los laten maken. Paard dressuurmatig weer goed gaan trainen aan de longe, in de les etc.

Voor de TS, mijn idee is dat ongecompliceerde brave paarden altijd wel goed terecht komen. Die verkopen zichzelf namelijk..

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:56

Schleichxxx schreef:
Hoi iedereen ik wil hier graag mijn verhaal vertellen over de klik tussen mij en mijn pony en ik zou hier graag tips over willen over wat ik het beste zou kunnen doen.

Ik heb mij pony nu ongeveer 2 maanden.
Toen ik daar ging kijken voor de pony heb ik eigenlijk al snel een keuze moeten maken omdat als ik hem niet zou willen dat hij al gelijk weg zal gaan naar een ander.
Uiteindelijk had ik gekozen om hem te nemen want ik vond hem heel braaf en lief en ik had het gevoel dat we echt wel een band zouden opbouwen.

Nadat hij was gekeurd is hij meteen bij mij op stal gekomen en zijn we ook begonnen met rijden en had ik ook niet echt het gevoel dat hij echt van mij was en dat als het een keer niet ging ik niet gewoon kon zeggen dat ik er niet meer op zou gaan.

Waar ik naar opzoek was is een pony waarmee ik eigenlijk gelijk de wedstrijdring in zou kunnen in het springen en dressuur.
Mijn pony heeft een aantal jaar geleden zeer fanatiek in de wedstrijden gereden en heeft daar ook veel ervaring mee. Daarna is hij verkocht vanwege tijdgebrek naar een wat oudere vrouw die eigenlijk alleen maar met hem op buitenrit zou rijden en dat heeft hij de afgelopen 2 jaar ook gedaan. Toen is hij verkocht aan mensen die bij hem het dressuur weer een beetje zouden oppakken hebben alles weer geoefend met wat hij al kon.

Toen hij bij mij op stal kwam heb ik ook al verschillende oefeningen met hem gereden wijken enzo en dat kan hij allemaal wel maar het probleem is dat hij heel sterk is en dat vooral in zijn nek want doordat hij de afgelopen 2 jaar haast niks aan zijn bespiering is gedaan heeft hij nu een hele vaste nek/hals en haast geen rugspieren dus het aan de teugel lopen lukt ook haast niet en dit had ik niet verwacht.

Nu weet ik dat hij nog wel moet wennen aan mij en ik aan hem maar als ik naar andere mensen hun verhalen hoor over hoe goed het rijden bij hun gaat en hoe erg ze elke dag zin hebben om gewoon weer lekker te gaan rijden dan heb ik steeds maar weer in mijn hoofd hangen dat ik dat ik niet elke dag zin heb om weer te rijden of naar mijn pony toe te gaan.

Na een tijdje ben ik ook gaan springen wat in het begin echt heel goed ging maar uiteindelijk ben ik gevallen omdat hij gewoon te sterk was en toen ik gevallen was was het voor mij eigenlijk al klaar en waarom weet ik niet maar het bleef in mijn hoofd zitten. Doordat ik heel hard was gevallen op mijn rug ben ik even gaan zitten en heb wat water gedronken en had ik ook niet de behoefte om er weer op te gaan maar uiteindelijk ging ik er weer op maar hij bleef maar rennen en toen uiteindelijk was ik afgestapt en heb ik afgezadeld en ben direct naar huis gegaan.

Wat later die dag begon ik eens goed na te denken wat ik nou precies wil want dit is echt niet hoe ik verwachtte dat een eigen pony/paard zou zijn en ik voel de klik ook eigenlijk niet echt die ik met mijn oude verzorgpony wel had.
Ik weet dat je niet na 2 maanden al een band kan hebben maar ik voel het gewoon niet.

Ik heb dit mijn ouders nog niet verteld omdat ik ook echt niet weet wat ik moet doen of ik nou voor een andere pony moet gaan kijken of gewoon moet doorgan. Wat vinden jullie?

Bedankt voor het lezen.

Eigenlijk is dit wel een eigen topic waard.Ik denk dat 2 maanden nog wel kort is,en dat je te hoge verwachtingen had.Je zou een flink aantal stappen terug kunnen doen,en ook les nemen als je dat nog niet hebt.En de pony eerst goed leren kennen door poetsen en dingen op de grond doen. Want je vond hem op het eerste gezicht toch lief.Ik snap wel dat je bang geworden bent door een flinke val.Maar je bent gelukkig toch niet gewond geraakt.Nu moet het vertrouwen weer terugkomen.Dat kost tijd.Gelukkig heb je hem laten keuren voor je hem kocht,het is dus een goedgekeurde pony,als jij hem echt niet meer zou willen vanwege dat de klik niet komt dan kun je wel een ander baasje voor hem vinden.Maar ik denk echt dat dat nu veel te vroeg is,omdat je hem oorspronkelijk dus wel leuk vond.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78510
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:57


Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:05

Weet je TS, een pony is geen computer waar jij op een knopje drukt en dat er dan automatisch gebeurd wat jij wil. Hij heeft een poos stilgestaan, dus je moet werken aan zijn conditie, aan zijn bespiering etc. Dat komt allemaal niet vanzelf. Je kunt niet verwachten dat je op kan stappen en dat je dan direct t goed gaat doen op wedstrijden. Zo werkt het helaas gewoon niet.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:20

Schleichxxx schreef:
Waar ik naar opzoek was is een pony waarmee ik eigenlijk gelijk de wedstrijdring in zou kunnen in het springen en dressuur. Mijn pony heeft een aantal jaar geleden zeer fanatiek in de wedstrijden gereden en heeft daar ook veel ervaring mee. Toen hij bij mij op stal kwam heb ik ook al verschillende oefeningen met hem gereden wijken enzo en dat kan hij allemaal wel maar het probleem is dat hij heel sterk is en dat vooral in zijn nek want doordat hij de afgelopen 2 jaar haast niks aan zijn bespiering is gedaan heeft hij nu een hele vaste nek/hals en haast geen rugspieren dus het aan de teugel lopen lukt ook haast niet en dit had ik niet verwacht.

Gewoon correct training met begeleiding. Dan komen die spieren en souplesse wel terug.

Schleichxxx schreef:
Nu weet ik dat hij nog wel moet wennen aan mij en ik aan hem maar als ik naar andere mensen hun verhalen hoor over hoe goed het rijden bij hun gaat en hoe erg ze elke dag zin hebben om gewoon weer lekker te gaan rijden

Die mensen hebben ook mindere dagen hoor. Wordt echter niet altijd toe gegeven. De eerste maanden met je eerste paard zijn dan ook vaak heel onwennig. Dat is normaal

Schleichxxx schreef:
Wat later die dag begon ik eens goed na te denken wat ik nou precies wil want dit is echt niet hoe ik verwachtte dat een eigen pony/paard zou zijn en ik voel de klik ook eigenlijk niet echt die ik met mijn oude verzorgpony wel had.
Ik weet dat je niet na 2 maanden al een band kan hebben maar ik voel het gewoon niet.
Je verwacht te veel. Een band opbouwen neemt gewoon tijd in beslag.

Schleichxxx schreef:
Ik heb dit mijn ouders nog niet verteld omdat ik ook echt niet weet wat ik moet doen of ik nou voor een andere pony moet gaan kijken of gewoon moet doorgan. Wat vinden jullie?

Ik zou stevig gaan lessen. De problemen die jij benoemd zijn rijtechisch op te lossen. En wanneer jullie samen groeien dan gaat die band er ook komen.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:21

Trek er maar rustig een jaar voor uit tot je een beetje een combinatie bent.
Ga vooral ook lessen en als hij vastzit laat er eens een osteopaat naar kijken.
Wat is 2 maanden nou? Mag dat beest ook even wennen aan alle veranderingen, nieuwe stal, nieuwe wei, andere omgeving, andere paarden en vooral ook; een nieuw baasje.
Meteen een nieuwe pony is niet de oplossing. Ook die moet wennen. Ga vooral veel tijd investeren in deze pony. Hoe meer je de dingen doet hoe beter het gaat. En wat ik zei, neem les en kijk of er iemand is die jou een beetje kan begeleiden

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:24

Wat jammer dat je de klik nog niet voelt. Zoals vjestagirl al schrijft, een combinatie vormen kost tijd en inspanning. De pony zal nog conditie en spieren moeten opbouwen misschien, maar vergeet ook jezelf niet. Ik weet niet of jij alle oefeningen al kent of je ook alles nog moet leren. Wedstrijden en beter worden is echt een kwestie van trainen, goede begeleiding krijgen en vooral doorzetten.
Probeer voor jezelf de uitdaging erin te krijgen door hele kleine doelen te stellen. Dus niet een B-proef, maar begin met bv een keurige volte in het midden, de volte kun je steeds kleiner en groter rijden. Lekker soepel maken en voor jezelf goed oefenen met buiging en aan je been krijgen.
Vervolgens bv tempowisselingen, dus zo snel mogelijk en langzaam mogelijk in stap, draf en galop, probeer de lat steeds hoger te leggen hoe snel je kunt schakelen daarin (zonder grof te worden uiteraard), dan zul je zien dat je pony minder sterk wordt en beter aan je been.
Slangevoltes; hoeveel kun je er rijden in stap en draf? Uiteraard moeten het perfecte bochten blijven.
Gebroken lijnen, ook hier perfect langs de letters en met een mooie stelling en buiging. In stap, draf en galop moet dat kunnen en je kunt ze ook kleiner en groter maken of zelfs dubbele gebroken lijnen.

Je zult zien dat als je iedere keer een klein doel (dus een bepaalde oefening extra goed) stelt om te trainen dat je er meer plezier in krijgt. Én dat je op den duur samen klaar bent voor dat proefje mét winstpunten.
Vergeet als laatste ook niet vooral plezier te maken, hij is nu echt van jou! Dus je hoeft niet meer te vragen of je alles ermee mag doen! Leer hem een kunstje, ga een middag vlechten, ga voltigeren, ga lekker zonder zadel rijden, ga longeren, ga naar buiten en ga er met een vriendin samen op. Have fun!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:30

Een paard is geen fiets :) ... Wat je ook koopt, je zult er tijd en energie in moeten stoppen om een combinatie te worden. Je pony heeft ook een karakter, goede en slechte dagen, redenen waarom hij het wel of niet prettig vindt wat jij met 'em doet. Je pony heeft er recht op dat jij je verdiept in zijn geaardheid, temperament, bouw, eventuele pijn en kwaaltjes, .... Je moet je pony leren kennen. Misschien moet je een keer goed gaan praten met de mensen die alleen maar leuke verhalen hebben. Waarschijnlijk heeft het ook bij hen veel tijd gekost om zover te komen en hebben ze ook de nodige tegenslag gehad (ik ken nl. vrijwel niemand bij wie het zo maar aan is komen waaien ..).
Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat jullie wel bij elkaar moeten passen. Maak dan eens een lijstje wat jij graag wilt zien bij je nieuw pony en kijk of dat een beetje klopt met wat je nu hebt gekocht.
Als het echt niet past, is verkoop helemaal niet zo gek. Wellicht is iemand anders er erg blij mee.
Bedenk dan ook goed wat je zelf wilt en of dat realistisch is. Was je oude verzorgpony bv. van jou alleen of reed iemand anders mee? Dat kan veel uitmaken!
En tot slot: overleg met iemand met kennis van zaken, bv. je instructeur.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:31

2 maanden is erg kort.
Jij en je pony hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen, je pony aan z'n nieuwe omgeving en nieuwe werk.

Leg je eigen verwachtingen wat lager, ga lessen en met je pony aan de gang.
Meet je niet aan anderen op social media, want daar post iedereen vooral altijd hoe goed het gaat en niet met welke strubbelingen ze te dealen hebben.

Je hebt deze pony gekozen, vaar niet voor niets. Heef hem de kans om zich bij jou te ontwikkelen.

Succes!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:31

Zoek een goede instructeur, misschien iemand die niet te groot is zodat ze misschien ook kan helpen je pony correct te trainen, eventueel rijden. Deze zaken hebben allemaal tijd nodig, je komt er wel met wat geduld en oefenen

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:32

Tja, het lijkt zo leuk een eigen pony. Maar dan zie je ook de schaduwkanten want geen enkel dier is kant en klaar. Ik heb de indruk dat je ouders en jij je bij de aankoop flink hebben laten overdonderen. Zo van, niet kopen dan is hij weg. Bespreek het zeker met je ouders, laat gewoon dit topic zien en meteen de vraag erbij dat je de komende zes maanden flinke begeleiding krijgt. Willen ze daar niet in investeren dan kun je beter meteen de pony verkopen. Maar hou wel in je achterhoofd dat geen enkele pony, jong of oud, groen of Z dressuur kant en klaar is. Je tijdsinvestering is hetzelfde , ook bij een Z pony moet je opzoek naar de knopjes.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:39

Marije_jiplover schreef:
Leg je eigen verwachtingen wat lager, ga lessen en met je pony aan de gang.

Daar zit natuurlijk ook wat in. Vroeguh waren wij blij dat we een pony of paard hadden - en deed je het met wat je kreeg :-).... en daar zijn heel veel oudere mensen zoals ik een stuk wijzer van geworden :o .

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:59

Als je er al een paar keer hard afgevallen bent dan zou ik niet meer zonder goede begeleiding gaan rijden met deze pony. Misschien kun je met je ouders overleggen dat er iemand jou gaat begeleiden met hem? Op deze manier kan ik mij best voorstellen dat je er geen plezier in hebt, bovendien is het nog gevaarlijk ook. Het mooist zou zijn als er iemand kwam die hem ook weer even een beetje door kan rijden voor jou, zodat het voor jou wat makkelijker wordt. Misschien is er iemand op stal die jou daarmee kan helpen?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:13

Ts,je krijgt hier veel goede raadgevingen! Ik ben benieuwd of je er wat mee kunt.En laat je ons weten hoe je de problemen gaat aanpakken?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:20

In de penny kunnen nieuwe eigenaars met hun nieuwe pony gelijk Z starten, in de praktijk ligt dit toch anders. Je hebt tijd nodig om een combinatie te vormen, dat diurt meestalwel iets meer dan 2 mnd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:21

Eerst een osteopaat laten komen. En ligt er een passend zadel op?
Verhaal klinkt als mijn merrie. Zat vast in de schouders en had zwelling op de schoft. Heb een op maat gemaakt zadel maar gooide m zelf veel te ver voorop. :o

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:29

Je gaat juist een band opbouwen als je alles niet op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Leren samenwerken, tegenslagen overwinnen etc., daardoor krijg je juist die sterke band.

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:18

om een band te krijgen met de pony waar ik nu op rij heb ik een jaar nodig gehad, ik weet zeker dat als jij en je pony samen, veel gaan doen, dus ook grondwerk enzo, dat het uit eindelijk helemaal goed komt!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:22

8 maanden lang...elke keer als ik erop ging...lag ik er naast, minimaal 1 keer per rit.
8 maanden lang heb ik haar vervloekt tot in de puntjes, wat een geit ik wel niet in bezit had.
Toen begonnen we elkaar pas te begrijpen.
2 Jaar later kon ik er echt alles mee, lezen en schrijven.
Je moet het aandurven een band op te bouwen en ja dat gaat met vallen en opstaan. Hoge pieken en diepe dalen

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wat doen, verkopen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:33

Je wilt gelijk de ring in, maar heb je daar dan ook op gelet toen je de pony kocht? Je zegt dat hij braaf en lief was, maar was hij wedstrijdklaar? Als je hem met dat idee hebt gekocht, maar daar niet naar hebt gekeken, vind ik het uiterst oneerlijk tegenover het beestje dat je hem niet meer leuk vindt omdat je jezelf niet aan je eisen hebt gehouden.

Daarbij zitten er zoveel misvattingen/onduidelijkheden in je verhaal. "Mijn pony heeft een aantal jaar geleden zeer fanatiek in de wedstrijden gereden" > Fanatiek wedstrijden kan wel, maar ging dit dan ook goed? Was hij er toen klaar voor of liep hij alleen maar wat rondjes zonder te presteren? Dat zegt dus helemaal niets erover of hij zou kunnen presteren.

Paarden kunnen flink verreden worden bij de verkeerde ruiter. Je kunt niet verwachten dat een paard na x aantal jaar bij een andere ruiter nog precies hetzelfde zijn, dat is zelfs vrijwel onmogelijk. Dus zelfs als dat "fanatiek wedstrijden rijden" ook betekent dat hij presteerde is dat geen goede maatstaaf. Het betekent hooguit dat hij een aantal "knopjes" voor oefening er op heeft zitten.

Oftewel, ik denk dat jij niet goed naar je pony hebt gekeken of hij voldeed aan je eisen toen je hem kocht of misschien heb jij na de koop wel je eisen veranderd.

Naar welke oplossingen heb je zelf al gezocht? Heb je je ervan verzekerd dat hij niet zo sterk en strak is omdat hij niet ergens vast zit of een ander fysiek ongemak heeft? Anders is het helemaal ronduit oneerlijk dat je hem niet leuk vindt, terwijl hij er niets aan kan doen.

En dan, heb je lessen genomen? Een paard dat fysiek in orde is, zou in 2 maanden met de juiste ruiter een heel stuk opknappen. Natuurlijk, je hebt dan nog geen elastiekje onder je kont, maar hij zou zich in ieder geval los moeten laten waardoor je kan beginnen met oprekken. Ben jij wel vaardig genoeg voor hem in plaats van dat hij wel genoeg kan voor jou?

Ik denk dat je eerst naar jezelf moet kijken voor je je pony en zijn geschiedenis en vorige eigenaren de schuld geeft dat het allemaal niet wil en je dus zegt dat je geen klik hebt.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:46

Woogy schreef:
8 maanden lang...elke keer als ik erop ging...lag ik er naast, minimaal 1 keer per rit.
8 maanden lang heb ik haar vervloekt tot in de puntjes, wat een geit ik wel niet in bezit had.
Toen begonnen we elkaar pas te begrijpen.
2 Jaar later kon ik er echt alles mee, lezen en schrijven.
Je moet het aandurven een band op te bouwen en ja dat gaat met vallen en opstaan. Hoge pieken en diepe dalen

Maar,ben jij onkwetsbaar? Om er 8 maanden lang echt elke rit vanaf te vallen,dat vind ik erg ongezond voor je lichaam.Fijn dat het nu goed is geworden,maar dit is toch wel extreem!

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:52

Tenzij er echt regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan bij het rijden, zou ik deze pony zeker nog wat meer tijd geven! Die stijfheid en bespiering zijn dingen die met goede training prima op te lossen zijn. Verder is een verhuizing altijd een stressvol iets voor een paard en moeten jullie beiden aan elkaar wennen in het begin.


Ik heb nu zelf sinds een maand ook een nieuw paardje waar ik met het proefrijden gelijk helemaal gek van was. Het was een pittig maar wel braaf paardje dus had hiervan verwacht dat ik hier wel zo mee weg kon rijden, dit kon ik immers bij het proefrijden ook. We hebben hem dus gekeurd en mee naar huis genomen. Toen ik thuis voor het eerst met hem ging rijden, leek het een compleet ander paard. Hij was enorm van slag door de verhuizing en was letterlijk overal bang voor. Hij schrok overal van en verzette geen stap meer als hij iets spannend vond. Ik balen dus, want dacht dat ik een paard had gekocht waar ik zo weg mee kon rijden. Maar goed hij was er nog zo kort, dus wou hem graag een kans geven aangezien ik m met proefrijden zo geweldig vond.
Inmiddels zijn we een maand verder en schrikt hij al veel minder en kun je zonder problemen met hem rijden als er een ander paard mee is. In zijn eentje weigert hij wel nog steeds zijn stal te verlaten en moet ik er soms naast lopen om hem ergens langs te krijgen. Maar goed je ziet ook wel aan hem dat hij zich nog steeds niet helemaal thuisvoelt hier dus we oefenen gewoon rustig aan met hem verder en hopen dat het dan steeds een beetje beter met hem gaat.

Je bent dus zeker niet de enige die in het begin tegen problemen aanloopt! Ik ken meer paarden die in het begin niet al te makkelijk te rijden waren. Zo is er een paard bij ons op stal dat in het begin ook extreem schikkerig was en constant ervandoor ging. Nu een half jaar later is ze zo braaf dat zelfs een kind van 12 alleen met haar op pad kan. Ook het paard van een vriendin van mij wou het eerste half jaar met geen mogelijkheid over bruggetjes lopen, was tijdens het springen erg langzaam en weigerde veel. Nu zijn de bruggetjes geen issue meer en springt hij parcoursen van 1-1.10 m!

Dus, geef deze pony een half jaartje, blijf bezig met hem en kijk dan opnieuw; grote kans dat het dan een stuk beter gaat. En zo niet, is het misschien beter wel een nieuw baasje voor je pony te zoeken maar dan heb je het in ieder geval wel een kans gegeven.