Duidelijkheid over touwhalsters?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 17:58

Hoi allemaal

Ik heb een tijdje geleden een touwhalster gekocht. Dat ik een paard hier niet mee uit de wei moest halen wist ik al. Overlaatst had ik een hafje in zijn stal vastgemaakt met het touwhalster want anders gooit ie mij omver en is hij loos :') . Er kwam iemand voorbij die zei dat ik hem daar niet mee mocht vastzetten want als hij van iets verschoot dat het dan kan snijden. Ik wist dat dat beest over het algemeen doodbraaf was. Maar bij mijn weten is een halster toch voor een paard vast te zetten, toch?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:01

een touwhalster is niet om je paard aan vast te zetten.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:01

Dat klopt inderdaad dat een halster is om een paard vast te zetten. Maar het is inderdaad ook wel zo dat een touwhalster flink kan snijden en lelijke snijwonden kan geven als er veel kracht op komt. Dus vastzetten zou ik zelf idd ook geen voorstander voor zijn om dat met een touwhalster te doen.

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:06

Een touwhalster breekt ook veel minder snel dan een gewoon halster als een paard ergens van schrikt of erin gaat hangen. Daarom kunnen ze ook sneller snijden. Een touwhalster is dus niet om vast te zetten.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:11

Een touwhalster is een zeer sterk halster uit 1 stuk touw, gaat niet snel stuk en kan lelijke wonden veroorzaken. Je moet het net zo gebruiken als een hoofdstel, daarmee zet je ook je paard niet vast of in de wei. Het is een trainingsmiddel geen normaal halster.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 18:18

maar wat kan ik er dan wel mee doen?

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 18:20

Het touw heb ik aan het halster gehangen met een knoop die je in een snelle ruk los kan trekken.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:22

Een touwhalster is eigenlijk bedoeld als tuig om mee te werken. Het werkt scherper in dan een stalhalster, waardoor je duidelijker aanwijzingen kan geven.

Wat betreft vastzetten: het hangt er inderdaad een beetje van af wat je doet (is er toezicht en kan je in geval van nood makkelijk losmaken) en materiaal. Ik had hier ook een touwhalster waar ik een clipje aan had gezet, dan heb je wel de werking van een touwhalster bij het rijden, maar hij breekt wel los wanneer er te veel druk op komt te staan.

Overigens vind ik vastzetten met een touwhalster een prima manier om een paard af te leren om halsters te breken en over mensen heen te denderen. Een handig paard heeft in één ruk een standaard halster in stukjes, dat is na vijf halsters achter elkaar echt niet grappig meer. -O-
Daarbij hoort een paard ook goed genoeg opgevoed te zijn om met touwhalster/hoofdstel/strotouwtje om de nek vastgezet te kunnen worden. Durf je dat niet is er blijkbaar iets mis met de opvoeding.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 01-04-18 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:22

GoldenWings schreef:
Het touw heb ik aan het halster gehangen met een knoop die je in een snelle ruk los kan trekken.

Voordat jij hem los hebt kan er al een enorm diepe snee zijn.

Je mag een paard er best mee van de wei halen, alleen niet in de wei laten staan. Gewoon mee leiden en wandelen is het voor.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:22

Touwhalster wordt vaak gebruikt voor grondwerk of bitloos rijden. Of voor paarden die wat lastig te hanteren zijn met gewoon halster.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 18:25

julius_juut schreef:
Een touwhalster is eigenlijk bedoeld als tuig om mee te werken. Het werkt scherper in dan een stalhalster, waardoor je duidelijker aanwijzingen kan geven.

Wat betreft vastzetten: het hangt er inderdaad een beetje van af wat je doet (is er toezicht en kan je in geval van nood makkelijk losmaken) en materiaal. Ik had hier ook een touwhalster waar ik een clipje aan had gezet, dan heb je wel de werking van een touwhalster bij het rijden, maar hij breekt wel los wanneer er te veel druk op komt te staan.

Overigens vind ik vastzetten met een touwhalster een prima manier om een paard af te leren om halsters te breken en over mensen heen te denderen. Een handig paard heeft in één ruk een standaard halster in stukjes, dat is na vijf halsters achter elkaar echt niet grappig meer. -O-
Daarbij hoort een paard ook goed genoeg opgevoed te zijn om met touwhalster/hoofdstel/strotouwtje om de nek vastgezet te kunnen worden. Durf je dat niet is er blijkbaar iets mis met de opvoeding.

Het is ook een hafje dat gewoon doorstapt met een gewoon halster. Zelfs als er 3 mensen aan liggen te trekken. Hij heeft ook al 4 gewone halsters kapot getrokken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:33

Even googlen naar wond touwhalster en je ziet genoeg om ze er niet meer mee vast te zetten. Ook niet voor even.

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:38

julius_juut schreef:
Een touwhalster is eigenlijk bedoeld als tuig om mee te werken. Het werkt scherper in dan een stalhalster, waardoor je duidelijker aanwijzingen kan geven.

Wat betreft vastzetten: het hangt er inderdaad een beetje van af wat je doet (is er toezicht en kan je in geval van nood makkelijk losmaken) en materiaal. Ik had hier ook een touwhalster waar ik een clipje aan had gezet, dan heb je wel de werking van een touwhalster bij het rijden, maar hij breekt wel los wanneer er te veel druk op komt te staan.

Overigens vind ik vastzetten met een touwhalster een prima manier om een paard af te leren om halsters te breken en over mensen heen te denderen. Een handig paard heeft in één ruk een standaard halster in stukjes, dat is na vijf halsters achter elkaar echt niet grappig meer. -O-
Daarbij hoort een paard ook goed genoeg opgevoed te zijn om met touwhalster/hoofdstel/strotouwtje om de nek vastgezet te kunnen worden. Durf je dat niet is er blijkbaar iets mis met de opvoeding
.


^ dit is precies mijn paard
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 01-04-18 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:38

GoldenWings schreef:
Het is ook een hafje dat gewoon doorstapt met een gewoon halster. Zelfs als er 3 mensen aan liggen te trekken. Hij heeft ook al 4 gewone halsters kapot getrokken.

Tijd dus om het hafje op te voeden. En dat kan prima met een touwhalster. Maar je moet 'm er niet mee vast zetten.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:44

Touwhalster dient als trainingshalster, zoals hierboven al verteld. Zou er absoluut geen paard mee vast zetten. Omdat het haast niet breekt, trekt een paard zo de oren kapot. Moet je niet willen.

Maar prima om grondwerk, wandelingen oid mee te maken/doen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:45

Azmay schreef:
Even googlen naar wond touwhalster en je ziet genoeg om ze er niet meer mee vast te zetten. Ook niet voor even.


Even google-en op 'wond kattenbeet' en je houd nooit weer een kat vast. XD Ik zou inderdaad niet een touwhalster gebruiken om een beest vast te zetten en dan uit het zicht te gaan, maar het is ook niet een horrorwerktuig waar paarden bij bosjes door gewond raken hoor. Alles wat je ook met een hoofdstel zou doen kan net zo goed met een touwhalster, je moet het alleen in de wei omlaten (maar dat kan beter met een stalhalster of halsband ook niet) of ergens te parkeren terwijl je even rustig gaat zitten poepen ofzo.


TS: Mocht je bang zijn geworden, je kan eventueel ook een halsband gebruiken om vast te zetten. :) Ik had voor de paarden brede leren halsbanden met degelijke sluiting. Daar zitten dan geen nare metalen stukjes aan die breken wanneer paard zijn gewicht er in gooit. Zou er alleen niet mee gaan wandelen als hij daar ook van die geintjes heeft, want je kan er nog minder mee afdwingen dan een gewoon stalhalster. :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:04

Ik wist dat je paard niet vast moet maken met touwhalster.

Ik heb er ook 1 maar heb t idee dat hij t zo kapot trekt.. maar zou wel iets psychisch van mij zijn.

Mijn wilt met wandelen nog wel eens gestrest raken als ik alleen met hem wandel. Hmm miss is zo touwhalster wel een oplossing. Dat hij minder weg trekt..

Ik moet er ergens nog 1 hebben

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:07

Datsoort zaken is inderdaad naar mijn idee precies waar een touwhalster voor bedoeld is! Ik gebruik het mijne ook voor datsoort dingen....

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 19:40

ok bedankt!

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:53

Ik gebruik bij mijn shet het touwhalster omdat mijn shet erg enthousiast is naast de fiets en met stalhalster heb ik dan niet genoeg controle. Ik heb hem toen ook al eens onderweg ermee vastgezet, want er liep een shet over de weg die ontsnapt was, dus dat was even urgenter. Maar normaal gesproken doe ik dat niet.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:35

Fennadev schreef:
Ik gebruik bij mijn shet het touwhalster omdat mijn shet erg enthousiast is naast de fiets en met stalhalster heb ik dan niet genoeg controle. Ik heb hem toen ook al eens onderweg ermee vastgezet, want er liep een shet over de weg die ontsnapt was, dus dat was even urgenter. Maar normaal gesproken doe ik dat niet.

Mag dat wel, een shet naast je fiets? Of is dat alleen in België verboden? :=

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Duidelijkheid over touwhalsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:38

Bij mij in het dorp fietst ook wel eens iemand met een Hackney.. ik wist niet dat het verboden is in België.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:46

Een paard veilig vastzetten met touwhalster kán wel, als je het op de volgende manier doet:



Oftewel: zorg dat het touw nooit vast-vast zit, maar met een beetje weerstand alsnog kan glijden. Zeker in de stal, kan dat heel makkelijk.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:12

Ik zet ALLE paarden vast met touwhalster, ook gerust uren achter elkaar zonder mijn toezicht.

Als je paard fatsoenlijk halstermak (eentje die trekt bij vaststaan is niet halstermak), zal het nooit problemen geven. Ik heb er nog nooit eentje van gewond zien raken.

De reden dat ik ze gebruik omdat ze niet kapot getrokken kunnen worden (waardoor je een paard krijgt dat leert, terugtrekken = weg van halster).

Ik draag wel altijd een mes bij me, mocht er eentje zijn die blijkbaar niet halstermak was en de knoop te strak trekt zodat ik hem niet los kan krijgen (en zelf dan nooit een wond gezien).

Uiteraard zet je een paard nooit met wat voor halster ook vrij in het weiland.
Laatst bijgewerkt door _Linda op 01-04-18 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:14

GoldenWings schreef:
Fennadev schreef:
Ik gebruik bij mijn shet het touwhalster omdat mijn shet erg enthousiast is naast de fiets en met stalhalster heb ik dan niet genoeg controle. Ik heb hem toen ook al eens onderweg ermee vastgezet, want er liep een shet over de weg die ontsnapt was, dus dat was even urgenter. Maar normaal gesproken doe ik dat niet.

Mag dat wel, een shet naast je fiets? Of is dat alleen in België verboden? :=


In Nederland mag dat gewoon hoor. De oud-boer vroeger in het dorp bracht een heel clubje friezen aan touwtjes aan de fiets naar het weiland en weer terug. :) Je mag alleen het overige verkeer natuurlijk niet in gevaar brengen.