niet te doen!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:55

Wat een fijne manege dat ze mensen laten werken met een pony die mensen trapt als ze op willen stappen. Mijn tip? Zoek een manege waar ze mensen wel leren en ook goed voor de paarden zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:26

Hier ook een paard op de manege die erg lastig kan zijn.
Niet iedereen kan/durft erop rijden.
Ik heb haar twee maanden in leasing gehad waarbij ik vooral gericht trainde op de galop (draver en galop vragen was gelijk bokken) en had een privé lesgeefster die ons begeleidde in rechtrichten want ze was enorm scheef.
Máár ik had ook een ander zadel en hoofdstel gekocht en daardoor was ze al een stuk makkelijker geworden, vooral met opzadelen en opstappen.
Verder wordt ze nu weer in de lessen gebruikt (ben gestopt met leasen), en ze is terug erg zuur zoals voorheen, bij opstappen niet stilstaan. Máár nadeel is... ze wordt weer gereden met andere zadels.
Daarnaast is ze scheef en ben ik. Zeker dat ze pijn heeft.

Ik zou het toch aan het tuig en eventueel lichamelijk ongemak wijten.
Hoe is ze qua stelling aannemen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:29

Erg onverantwoord als de mensen van de manege je zo aan laten modderen.
Bij hun moet je toch zijn voor hulp, niet hier op bokt :)
Dus vraag aan de manege eigenaar/ instructeur om hulp bij het opstappen. Die kan ook zien waarom het mis gaat.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:21

bruintje123 schreef:
Erg onverantwoord als de mensen van de manege je zo aan laten modderen.
Bij hun moet je toch zijn voor hulp, niet hier op bokt :)
Dus vraag aan de manege eigenaar/ instructeur om hulp bij het opstappen. Die kan ook zien waarom het mis gaat.



Dit ja :j

Weet dat de manege waar ik les heb gegeven dit soort pony's er al lang uit had gegooid!!
Snap ook niet zo goed wat dit soort maneges bezielt om kinderen met dit soort pony's aan laat klooien. Las een week of 2 geleden ook een topic van een meisje was door een manege paard half de stal uit werd getrapt.

Je wil toch niet als manege zijnde op je geweten hebben dat er dadelijke (dodelijke)ongelukken gebeuren, dan kunnen ze hun stal sluiten

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 11:34

Even een update, gister weer gereden,
ze is meerdere keren weggeschoten en heeft flink gebokt,
ik ben er net niet afgevallen
verder was ze ook op de poetsplaats erg trippelig. ( snel bang, wij hebben ook gehandicapten stichting bij ons op de manege zitten en die rennen en schreeuwen soms heel hard daar word ze bang van...)

verder is ze in de stal echt heel lief geweest, ze bood constant trucjes aan en hinnikte naar mij toen ik aan kwam lopen.....

ik vind het maar moeilijk, de ene keer is het een schatje en dan schiet ze er als een gek vandoor...

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:41

Heb je hulp gevraagd bij het opstappen en heeft je instructrice mee gekeken wat er mis gaat?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:51

Oei dit klinkt niet zo fijn. Vroeger op de manege hadden we ook zulke paarden en enkele ruiters die deze paarden dan wel reden of voor je opzadelde. Als jonge ruiter heb ik nooit nagedacht over het waarom, het was gewoon zo. Het paard zou wel gemeen zijn o.i.d

Achteraf gezien had heel veel waarschijnlijk te maken met slecht tuig, slecht voerbeleid (vooral veel krachtvoer en weinig ruwvoer), het weinig buiten komen v/d paarden buiten de lessen om én het missen van lichamelijke checks. Maar aangezien dat daar vroeger zo ging, en ik daar leste en alles leerde, heb ik daar pas achteraf anders over geleerd..

Het klinkt alsof dit paardje heel veel profijt zou hebben van een goede osteopaat, gerichte training (lang/laag), eens een goede check van het tuig. Al is dat zeker niet van jou te verwachten, maar van een manege waarschijnlijk (helaas) ook niet..

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:18

Ik zou ook een andere manege zoeken, dit is gewoon gebruik maken van een ruiter in de hoop er een makke pony aan over te houden. Vreselijk dat er nog steeds zo gewerkt wordt op sommige maneges. Ik snap meteen weer waarom er vaak zo negatief over maneges wordt gedaan.. |o

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:15

Freetorun... Exact mijn gedachten.
Nerveus. Niet willen opstappen. Vandoor gaan en bokken. Klinkt mij als n rugprobleem

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 14:39

maralyn schreef:
Freetorun... Exact mijn gedachten.
Nerveus. Niet willen opstappen. Vandoor gaan en bokken. Klinkt mij als n rugprobleem


ik zal er toch eens na vragen bij de ponybaas.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 20:30

ff updatetje *D
ik ben vandaaf nog even naar de manege geweest
ik heb haar gelongeerd, tenminste probeerde te longeren.
ik kreeg haar niet vooruit.
ze stond daar maar.
toen ik uiteindelijk besloot dat ze toch echt moest doorlopen en ik haar een tik gaf was ze de rest van de tijd ontzettend chagerijnig.
ze probeerde mij te trappen en ik moest niet proberen om haar te laten draven.
uiteindelijk hield ik op en nam haar mee naar de stal om haar af te zadelen.
er hinnikte toen een paard en ze werd helemaal gek.
ze probeerde weg te komen en ik kon haar niet rondjes laten lopen omdat het stukje vanaf de longeerring naar de bak niet zo groot was. daardoor kwam ze met haar been tegen de schuur aan en toen besloot ze er vandoor te gaan.
ze knalde heel hard tegen mijn hoofd aan.
toch heb ik haar stil gekregen en in stal gezet.
daar was ze weer als een lammetje.
HELP!!

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:41

Ts, ik hoop dat je niet al teveel last van je hoofd hebt nu.
Ik vermoed ook dat rugklachten zeker mee kunnen spelen.
Ook denk ik dat deze pony een duidelijkere leider nodig heeft aan de hand, als je zo doorgaat kunnen er wel eens ergere ongelukken gebeuren.
Kan je geen andere pony op de manege verzorgen?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:43

Safjelove schreef:
ff updatetje *D
ik ben vandaaf nog even naar de manege geweest
ik heb haar gelongeerd, tenminste probeerde te longeren.
ik kreeg haar niet vooruit.
ze stond daar maar.
toen ik uiteindelijk besloot dat ze toch echt moest doorlopen en ik haar een tik gaf was ze de rest van de tijd ontzettend chagerijnig.
ze probeerde mij te trappen en ik moest niet proberen om haar te laten draven.
uiteindelijk hield ik op en nam haar mee naar de stal om haar af te zadelen.
er hinnikte toen een paard en ze werd helemaal gek.
ze probeerde weg te komen en ik kon haar niet rondjes laten lopen omdat het stukje vanaf de longeerring naar de bak niet zo groot was. daardoor kwam ze met haar been tegen de schuur aan en toen besloot ze er vandoor te gaan.
ze knalde heel hard tegen mijn hoofd aan.
toch heb ik haar stil gekregen en in stal gezet.
daar was ze weer als een lammetje.
HELP!!

Ik vind dit toch wel wat gevaarlijk voor jou.En die manege is onverantwoordelijk bezig. Straks raak jij nog gewond.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:06

Mijn eerste ponys zijn van mij geworden omdat ze precies deden wat TS beschrijft dat haar pony doet. Eerste trapte iedereen de stal uit, stik chagrijnig naar andere paarden zowel in het land als onder het zadel, die was gewoon helemaal versleten. Tweede had mensen van zijn rug af werken tot een kunst verheven, iets dat DIRECT ophield toen hij een passend zadel op zijn rug kreeg.
De manege voor gehandicapten waar ik hielp, liet zijn paarden altijd goed nakijken inclusief het tuig, en daar heb ik dit soort dingen nooit meegemaakt. Kan je ook niet hebben op zo'n manege.
Ik sluit mij dus aan bij mijn voorgangers: klinkt alsof TS's pony pijn heeft.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:43

Ik denk idd ook dat de pony pijn heeft :(

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:50

of aangeleerd gedrag.
eraf gooien/ niet op laten stijgen = niet werken.
op stal freubelen is niet werken is leuk.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 19:42

Alane schreef:
of aangeleerd gedrag.
eraf gooien/ niet op laten stijgen = niet werken.
op stal freubelen is niet werken is leuk.




ik denk zelf dat het dit is, toch zou ik ernaar kijken en een ander zadeltje passen.
vandaag ga ik weer rijden, ik vertel dan wel even hoe het is gegaan

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 10:33

Hoi, gister heb ik dus weer gereden maar ze was ontzettend braaf!1??
Haar buien veranderen constant!
Hierdoor denk ik dat ze misschien toch vooral koppig is.......

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:34

Ik zou zulk heftig gedrag niet zomaar op koppigheid gooien..

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:39

Als je haar borstelt, zie je dan dat ze op sommige plekken reageert? Bijvoorbeeld bij haar buik of op haar rug, of haar achterbenen. En zo ja, hoe reageert ze?

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 10:48

Mizora schreef:
Als je haar borstelt, zie je dan dat ze op sommige plekken reageert? Bijvoorbeeld bij haar buik of op haar rug, of haar achterbenen. En zo ja, hoe reageert ze?


nope, ze sust helemaal weg als ik haar poets.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:58

Als het niet te doen is moet je er mee stoppen en een andere verzorgpony zoeken (of vragen aan de manege).
Het is niet stoer om zo'n pony te moeten verzorgen/rijden en elke keer terug te komen met verhalen van 'er was bijna zus of zo gebeurd' of 'er zijn anderen hard afgevallen, maar ik ben tot nu toe blijven zitten'. Kan me ook niet voorstellen dat jij hier plezier in hebt. Met een pony waarmee je onbezorgd kunt omgaan is het toch veel leuker? Een beetje eigenwijs gedrag is niet erg, maar het moet niet gevaarlijk worden!

Snap niet dat de manegehouder zomaar kinderen met deze pony laat om gaan zonder gediplomeerde begeleiding.
Als er wat gebeurt, krijgt de manegehouder op den duur toch schadeclaims aan zijn broek. En het geld dattie daaraan kwijt is, kan hij beter in de aanschaf of opleiding van een meer geschikte manegepony stoppen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:05

Mazida schreef:
Zou er mee stoppen. Levensgevaarlijk. Snap niet dat een manegehouder dit goedkeurt als het iedere keer zo'n strijd is om op te stappen en dat het paard ook nog gaat bokken/wegschieten. Wat doet zo'n pony nog op de manege?

Dit. Onmiddelijk hiermee ophouden. Het is niet je paard, en je loopt gigantische risico's. Niet wachten tot het écht misgaat en je in het ziekenhuis (of erger) belandt.

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 13:17

hey
ik begrijp precies wat jullie zeggen, maar het probleem is dat ik dol op Safira ben.
en ik heb dit topic geopend omdat als het niet snel ophoud ze hebben gezegd dat ze word verkocht, en dat wil ik niet!

Mijn vorige verzorgpony is ook al verkocht en ik wil dat niet weer

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: niet te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:32

Klinkt erg onverantwoord. Zou er mee stoppen voor er ongelukken gebeuren. En op zoek gaan naar een andere manege waar dit soort ongein niet voor komt.