FF een vraagje :)

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:47

Over een klein tijdje kei hard leren en hopelijk mijn Diploma halen koop ik mijn eigen paard.
Nu ben ik alvast mijn droompaard aan het bedenken (ik ben zon persoon :o )

Voorbeelden

- Hij/Zij moet een beetje kunnen springen aangezien mijn passie bij het Springen en Cross ligt
- Hij/Zij mag kijkerig zijn
- Liever geen tinker
- Niet te groen, ik zou er op moeten kunnen springen en rijden (ik rijd al 8 jaar op een manege trouwens)
- 5 t/m 15 jaar

Maar toen kwam ik op het volgende.. Hoe groot moet Hij/Zij zijn?
Normaal rijd ik op een kleine D pony waar ik echt te groot voor wordt, het is niet ernstig maar ik wordt wel te groot. Ik vind Grote E ponys lekker rijden, ik ben best wel benieuwd naar paarden rond de 1. 60 .

Maar daar gaat het rn niet ff om, op wat voor schofthoogte zouden jullie mij zetten?
Ik ben een meisje van 15, 40 kilo en rond de 1.60. Ik ben niet sterk. Echt niet. De fjord waar ik op reed was 1.50 trouwens. Hier is Caspian de fjord waar ik dus op reed van 1.50
Afbeelding

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:49

Als je echt voor de sport wil gaan is een nrps misschien leuk? Of een kleine kwpn'er.
Wellicht kan je met jou lengte en gewicht ook nog wel op een new-forest of een grote welsh, maar als jee een paard koop kan je misschien beter kijken naar iets waar je nog wat jaren mee vooruit kan.
Toen ik 14 was heb ik een fjord gehad, tot m'n 18de op kunnen rijden! Bere sterk zijn ze, en sommige ook erg veelzijdig. Ook voor die cross kunnen die prima.

Wat lijkt je zelf het leukste?

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:02

Aangezien ik dus niet sterk ben en Kwpners meestal aardig heet kunnen zijn ben ik daar aardig bang voor. En ik heb zeker met Caspian gemerkt dat hij sterk is xD Ik zou snel voor een koudbloed gaan maar ik heb ook weer zon kant die enorm van avontuur houd, maar niet zon paard die er vandoor gaat, gemeen gaat doen ofzo, maar ik ben wel zo iemand die keihard gaat crossen op een zandpad en een paard heeft die wel zijn streken mag hebben dus ja. idk Ik heb nog nooit op een nrps gereden dus ik weet niet hoe die zijn. mijn manege heeft alleen maar Kwpn'ers en Welshjes dus daar heb ik vaak op gereden maar ja. Ijslander lijkt me ook wel wat. Hmm. Ik denk ook niet dat ik erg veel meer ga groeien.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:04

Ik denk ook dat je niet zozeer op een bepaald ras moet afgaan maar het karakter van een paard. Sommige kwpn-ers zijn een stuk braver dan bijvoorbeeld een haflinger. Je zou om nu alvast een beetje uit te proberen misschien een verzorgpaard kunnen zoeken van een bepaald type wat je aanspreekt en kijken of het wat is voor je? Een ijslander lijkt me niet zo'n voor de hand liggende keuze voor het crossen en springen.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:07

IJslanders moet je niet onderschatten, dat zijn opdonders als je een goeie treft. :+

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:10

xPabloBokt schreef:
IJslanders moet je niet onderschatten, dat zijn opdonders als je een goeie treft. :+

vast en zeker! Leuke paardjes ook.

Maar als je echt persé cross wil gaan rijden dan is het niet het meest geschikte type toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:21

Ik zou, zeker als je ambitie in de sport ligt, toch gaan kijken naar een paard i.p.v. een pony. En dan wel 1 van minimaal 165 cm. Goed proef-rijden, en goed kijken naar betrouwbare dieren. De meeste warmbloedjes/ kwpners/ duitse warmbloedjes die ik ken zijn braver en koeler dan mijn friezen! :+
Er zijn ook een boel leuke kruisingen dus dat zou ook zeker een optie kunnen zijn!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-17 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:22

Ik heb een draver voor 4 jaar verzorgd. Dat wordt niks ;-; Maar ja t ging om de schofthoogte x) Ik ben al een half jaar op zoek naar een verzorg pony, maar als je in zon klein dorpje woont is dat aardig moeilijk.

En ik heb zelf het idee dat ik meer richtig een paard ga sowieso aangezien ze hoger zijn en dat geeft mij een heerlijk gevoel. Ik zal niet heel erg in de sport gaan maar meer tussen recreatie en sport in, af en toe een wedstrijdje en lekker buitenritjes, ik zal niet echt effectief gaan trainen om echt de sport in te komen. En dan moet ik ook nog ergens een trailer vandaan zien te toveren

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:26

leeneliefje schreef:
xPabloBokt schreef:
IJslanders moet je niet onderschatten, dat zijn opdonders als je een goeie treft. :+

vast en zeker! Leuke paardjes ook.

Maar als je echt persé cross wil gaan rijden dan is het niet het meest geschikte type toch? :)


Als je het om spring-cross hebt nee, dan inderdaad niet. Als je daar ambities in hebt liggen zou ik toch inderdaad meer naar E-pony of paard kijken.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:29

Zitten ook brave tussen de kwpners hoor ;) best veel trouwens.
Maar je hebt ook hele leuke nrpsers duitsers en bwpers voor jouw eisen :j zelf zou ik meer in de richting van een klein paard zoeken als je niet te groot wil. Daar kan je dan verder niet echt uitgroeien en de prijsklasse kan net iets gunstiger uitvallen.
Kijk maar naar de merrie en de ruin in mijn profiel, waren ook geen knoeperds (1m60 en 1m66) en dat stond best gezellig.

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 22:33

Hmm, toch maar die kwpners een kans geven dan. Ik ga denk ik kijken voor een paard rond de 1,60 / 1.65 . Je hebt zeker gelijk @c_alsemgeest

Edit: Wat voor paarden hebben jullie eigenlijk en wat doen jullie er voornamelijk mee? (kan me wat helpen in die richting)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:51

Ik zou ook niet vastpinnen op een ras. Warmbloeden zijn niet per definitie sterker of lastiger. Ik rij zelf een pak makkelijker weg op mijn KWPN dan op mijn vriend zijn Haflinger. Vriend heeft paar dagen terug na lange tijd nog eens op mijn paard gereden ipv zijn Hafje en had het gevoel "alsof ik van een Toyota in een Mercedes stap" ;).

Mijn KWPN merrie is 1.62 maar best kloek gebouwd en vormt een mooi plaatje met mijn 1.67 en 65 kg. Ze is zeer braaf en van alle markten thuis: we dressuren vaak, nemen soms een sprongetje (vind ze geweldig, springt alles en weigert nooit), gaan vaak over straat en in het bos wandelen, doen ook regelmatig wat grondwerk. Het is wel een dominante maar als je haar grenzen geeft en die consequent toepast gaat ze door het vuur voor je.

Mijn vriend zijn Haf is 1.51 en breed gebouwd. Doodbraaf maar serieus eigenzinnig. Pistelopen doet hij niet graag, moet ook niet want hij wordt vooral gebruikt voor wandelingen (waarbij hij mijn vriend graag irriteert door een drama te maken van plassen en zodoende zijn been tegen een boom te pletten, grapjas).

De Haf is stoerder aangelegd en zal niet makkelijk schrikken waar de mijne af en toe wel eens even met de benen wijd omhoog springt (ervandoor gaan doet ze bijna nooit), maar mijn merrie is dan weer veel zachter en subtieler te rijden.

Het beste is gaan testen, je kunt op basis van ras weinig zeggen. Bvb Quarters zijn doorgaans rustige coole paarden, hengsten zonder zadel gereden met een merrie ernaast, maar ik ken er toch een paar die niet te vertrouwen zijn.

Hou er op 15 ook rekening mee dat je nog wat groeit ;).

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:17

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:41

Lascalevi schreef:
Hmm, toch maar die kwpners een kans geven dan. Ik ga denk ik kijken voor een paard rond de 1,60 / 1.65 . Je hebt zeker gelijk @c_alsemgeest

Edit: Wat voor paarden hebben jullie eigenlijk en wat doen jullie er voornamelijk mee? (kan me wat helpen in die richting)

Die van mij leven niet meer en ben nog niet toe aan wat nieuws.

Maar ik reed dressuur (Z) en verder ook veel bos en strand ritjes en af en toe een sprongetje voor de lol.

Warina was een heet extreem kijkerig paard. Maar heel lief in omgang.
Warina heb ik nooit officieel gestart... omdat ik haar op latere leeftijd pas ben gaan rijden.

United was een boefje. Over het algemeen wel koel in zijn kop (ondanks zijn afstamming :+ )
Maar dan wel weer erg brutaal en ondeugend je kon hem met rijden wel heet rijden, maar dan moest je wel goed op een bepaalde grens blijven. Daarvoor was die bomproof en heel gewoontjes, op het goede punt heet en veel beweging en vliegensvlug... over de grens heen rodeo en piaffe :')

Eztelly

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-11-16

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:59

Ik heb hetzelfde als jij. Ben even groot en even zwaar. Toch ben ik aan het kijken naar een kwpn achtig paard van tussen de 1.60 en 1.65. Dit omdat ik er graag veel jaren plezier van wil hebben. Ik ben ook niet de sterkste maar er zijn zeker veel brave paardjes te vinden. Ook gaat mijn moeder het paard bijrijden en die past niet echt op een E-pony haha :)

Als je er van plan bent om er meerdere jaren mee te doen, zou ik gaan kijken naar een klein paardje :D
(ligt er ook aan hoeveel je nog groeit)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:05

Ik zou een grote E of een klein paard kiezen en dan bijv NRPS/ KWPN.
Genoeg keus, en hopelijk vind je een leuke stoere sport pony/paard.
Een fries, ijslander of een fjord is leuk maar als je echt in de cross wil zal je geluk moeten hebben.

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:13

Miss handig om te weten hoe groot je ouders zijn. Waarschijnlijk kom jij daar ook in de buurt. En dan weet je ook wat meer over hoe groot je pony/paard ongeveer moet zijn. Om mooi bij je lengte te passen.

En het ligt vooral aan karakter. Mijn haflinger doet niets liever dan springen en crossen :P

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:24

Mijn moeder is 1.75 en vader is 1.92. Maar ik ben altijd al een klein dinkje geweest en ik wordt ongv 1.75 volgende de dokter.

Dit wordt eigenlijk gewoon kijken naar een Klein paard rond de 1.60 en uitproberen of ik een klik heb en of ze qua karakter bij mij passen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:50

Alleen al op de bokt markt staan er echt een paar hele leuke tussen.
Beetje je wensen aanklikken en kijken welk koppie je aanspreekt, dan weet je misschien ook beter waar je voor valt

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:05

Ik ben 164 en rijd op een pony van 137/139. Als ik een paard koop neem ik een d of e pony :)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:11

Ik ben 1.62m en 16 jaar, dus ik groei ook niet meer. Wij hebben een E-pony (1.56m) en dat vind ik wel een mooi maatje voor mij. Mijn moeder is 1.69 en zij past er ook goed op. Ik zou niet groter willen, lijkt me moeilijk met zadelen etc. Kleiner zou ik ook niet willen. Qua gewicht zou het misschien wel kunnen, maar het plaatje is dan niet meer mooi. Hij is een NRPS ruin en hij heeft een fijn karakter vind ik. Super werkwillig, maar trekt soms ook zijn eigen plan. Zoiets als hij lijkt me ook wel iets voor jou als ik je verhaal zo hoor. Ik zou gewoon bij veel paarden gaan kijken en dan kom je er vanzelf achter of het bij je past :)

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 19:57

Nog iets... Wat is ''de normale prijsklasse'' voor een paard? Mijn vader wil dit graag weten

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:34

Lascalevi schreef:
Nog iets... Wat is ''de normale prijsklasse'' voor een paard? Mijn vader wil dit graag weten



Ja ligt er aan wat voor paard... Maar in (bijna) iedere prijsklasse is wel wat leuks te vinden!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: FF een vraagje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:50

Ik denk dat je tussen de €500,- en €10.000,- meer dan goed zit voor een leuk klein paard die ook nog wel goed mee kan in de sport.Verwacht dan geen mega talent met een fantastisch papier maar dat zoek je ook niet geloof ik

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:56

Ik denk dat je tussen de 4.000 en 8.000 een leuk correct paard moet kunnen vinden wat doorgereden is en een sprongetje en SGW mee kan doen. Voor een E-pony zal je tussen de 4.000 en 6.000 uitkomen. ;)

Geen idee of het al in je hoofd is rondgegaan hoor, maar denk ook even aan ga je een paard laten keuren? Zo ja, alleen klinisch? of ook röntgenologisch? en als je röntgenologisch wilt moet je paard dan overal goed op zijn (gaan de kosten van het paard al wel omhoog) of mag er een beperking zijn. En zo ja, wat voor beperking dan maximaal?

Heb dat vooraf goed voor jezelf op een rijtje, want anders ben je dadelijk helemaal verliefd op een leuk paard en is er klinisch of röntgenologisch een (grote) bemerking. Dan wil je vooraf wel duidelijk weten wat je in gedachten hebt en wat er wel en niet mag mankeren volgens jezelf. :)

Dan is er ook nog zoiets als een paardenverzekering, maar dat kan je later altijd beslissen :)