f9 proef op tinker *help*

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 11:03

help1 ik moet mijn f9 proef op een tinker doen.. iemand trucjes om hem vooruit te krijgen? -O-
zat er deze les ook op, om te oefenen, alleen maar stilgestaan, uiteindelijk juf de longeerzweep gepakt en hoppa. maar in je proef is dat niet zo heel ... je snapt me.

hij bokt en gaat stilstaan. hij is groot, een d of e. ik ben 1.45 en 35 kilo. hoe pak je dit aan?!

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:06

Vragen of je op een ander paard mag?

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:09

Veel tmpo wisselingen maken
Stap draf
Draf stilstaan
Staalataan draf en ga zo maar door

Foaly

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:10

Of heel veel op deze pony gaan rijden, zodat je elkaar uiteindelijk gaat begrijpen. Of vragen of je op een andere pony mag.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:13

Tijdens het losrijden consequent zijn. Been geven is een reactie krijgen. Dus eerst been erbij, nog wat meer been erbij, geen reactie is tikje, nog steeds geen reactie is flinkere tik. Let er wel op dat je niet blijft zeuren met je been of zachtjes tikjes geven.
Hopelijk heeft hij dan door dat het slimmer is om gewoon gelijk te reageren op 1 keer been ipv de hardere tik met de zweep af te wachten.

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 11:37

dat is het nou juist... een harde tik maakt hem geen .. uit

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:53

Dat komt echt niet alleen omdat het een Tinker is hoor ;)

Lindsey_99
Berichten: 2487
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:55

Gaat je niet lukken. Ze willen voor je werken, of niet. Met meer druk krijg je alleen maar tegendruk, zoals je hebt gemerkt. Vraag of je een andere pony mag, want jullie begrijpen elkaar (nog) niet.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:02

Heb je privéles met hem of in een groep?

Ik weet trouwens vrij zeker dat die tik met je zweep hem wel degelijk uitmaakt, maar dat hij daar intovert op reageert. Dus in plaats van naar voren te schieten, trekt hij zich terug in zichzelf en krijg je nog moeilijker contact met hem. De meeste tinkers zijn eigenlijk juist heel gevoelig, vaak uiten ze het gewoon anders.

De uitdaging is aan jou om een manier te vinden waarop hij het leuk vindt om voor je aan de slag te gaan. Door een flink pak slaag gaat dat alleen maar langer duren. Gezien het niet je eigen paard is, wordt het natuurlijk ook een stuk lastiger om de tijd erin te steken die nodig is. Misschien kun je hem een dag huren en hem de kans geven jou te leren kennen. En bijv. longeren zodat hij je stemcommando's gaat herkennen.

Het is maar net hoe graag je op hem wilt rijden. Als je zelf liever op een andere wilt is het denk ik beter om dat te regelen.

Wil je wel met hem de proef rijden, zul je zelf ook veel extra tijd en aandacht in hem moeten investeren.

Faetje_97
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-17
Woonplaats: Utrecht

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:25

tijdens het inrijden veel tempo wisselingen maken en zorg dat je je teugels niet te strak heb. de kans is groot dat terwijl jij hem aan het lopen probeert te krijgen dat je zonder dat jij het merkt een beetje aan de teugels trekt en dat hij daarom bokt.

ps. welke manege rij je?

Anoniem

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:28

Ik zou even met je juf in overleg gaan of je op een ander paard mag. Zonde om te betalen voor een proefje, als je bij voorbaat al weet dat je het gaat mislukken.
Als dit paardje echt alleen wil lopen als er iemand met een longeerzweep achteraan gaat dan moet de manege eerst wat tijd steken in zijn opleiding voor ze hem voor klanten gebruiken.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:57

Dat het een Tinker is heeft niet zoveel met je vraag te maken. Zat manegepaarden die precies weten hoe ze je in de maling moeten nemen.
Al zou je dit probleem op F9 niveau toch niet meer moeten hebben.
Dus misschien niet starten totdat je ook de iets moeilijkere paarden kunt rijden.

Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:02

Probeer veel tempowisselingen, overgangen en af en toe een schijnovergang te maken. Zorg dat hij wakker wordt en op jou gaat letten. Verder denk ik dat je ook heel goed bij je instructrice om tips kunt vragen, zij kent het paard immers!
Dat het paard een Tinker is hoeft echt niks uit te maken, ik heb ook proefjes gereden op een Tinker en daarmee kon ik ook een promotiepunt halen in de F15.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:07

Als hij bokt en stil gaat staan, ben jij misschien wel te streng in je hand terwijl je hem wel veel been geeft om vooruit te trappen.
Ik snap dat je er tegen op kijkt, maar zie het als uitdaging om er van te leren. Er zijn al goede tips gegeven ;)
Ze zetten je ook echt niet zomaar op een paard. Hij moet het ongetwijfeld kunnen. Jij wellicht ook, maar de uitdaging is dat jullie dit SAMEN kunnen ;)
Zet 'm op!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:55

Ik verplaats jouw topic even van TI naar Young Riders Talk
TI --> YRT

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: f9 proef op tinker *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:55

1. Mag je niet zelf een paard uitkiezen (ik ga er vanuit dat het een manegepaard is)?
2. Waarom ga je een wedstrijd rijden terwijl je je paard niet vooruit krijgt? (niet banketstaaf bedoeld)

sbgeers04
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:43

[quote="2shets4ever"]help1 ik moet mijn f9 proef op een tinker doen.. ik heb zelf ook heel lang op een tinker gereden en die ging ook vaak stilstaan in de eerste 5 minuten proberen ze je uit maar als je dan echt een goede tik geeft dan lopen ze wel door en een tinker is best zwaar van gewicht dus bokken niet zo heel hoog gewoon heel streng zijn /3