Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:04

Het verschilt inderdaad per persoon maar ik heb mijn paard sinds mijn 13e en heb altijd zelf de hoefsmid, wormenkuren, entingen en tandarts geregeld. Oke, in het begin ging het niet helemaal goed. Pony was het slachtoffer van mijn belfobie maar doordat mensen mij vertelden 'en nu ga je bellen' kwam het wel goed.
Tuurlijk moet je op die leeftijd nog een verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen maar als niemand het je vertelt gaat het ook niet gebeuren. Leeftijd en gebrek aan verantwoordelijkheid is geen excuus voor alles, zeker niet als het om een levend wezen gaat. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ze moet afsnauwen maar ga gewoon in gesprek. Als ze het niet van jou willen aannemen, dan moet ze dat maar van iemand anders doen. Instructrice is een prima oplossing indd.

Waarom zou haar zelfvertrouwen er dan aangaan? Als iemand wil helpen is dat toch alleen maar goed.
Advies geven is toch iets anders dan kritiek geven :).

Het verhaal is inderdaad wat onhandig neergeschreven maar zo moeilijk is het nou ook weer niet en TS bedoelt het goed.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:05

Ik bedoel dat je instructrice naar haar ouders kan gaan en ik hoop dat ze genoeg didactische kennis heeft dat ze dit op een constructieve manier kan overbrengen naar je vriendin.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:10

Lieshorses schreef:
Sommige hier komen best lomp uit de hoek ben ik met je eens, maar bokt kan goed hard zijn ja, helaas.. :)
Misschien kun je je OP iets verhelderen omdat sommige mensen het niet helemaal snappen, verder snap ik dat je je vriendin wilt helpen, maar lees mijn eerdere post eens. Want ik vroeg me dat af :)





Pleunvdb schreef:
Ik schrik best wel van jullie reacties als ik heel eerlijk mag zijn. Ik maak me gewoon zorgen om mijn vriendin en heb geen kwade bedoelingen. Ik probeer gewoon haar te helpen en als iedereen dan ineens allemaal rare conclusies hieruit gaat trekken maakt me verdrietig.

Als het altijd zo is hier op bokt dan is dit niks voor mij



Nee het is zeker niet zo dat ze een klein budget hebben. Ze wonen in een enorm huis in de polder en ze heeft een superluxe stal aan huis. Ik snap ook niet waarom ze niet eens simpel vliegenspray mag kopen terwijl ze dat wel echt nodig heeft voor om die wond heen.. maarja ik heb het al supervaak tegen haar gezegd maar ze staat erop dat het niet mag dus jk weet dan ook verder niet wat ik daarmee moet..

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:12

ElineR schreef:
Het verschilt inderdaad per persoon maar ik heb mijn paard sinds mijn 13e en heb altijd zelf de hoefsmid, wormenkuren, entingen en tandarts geregeld. Oke, in het begin ging het niet helemaal goed. Pony was het slachtoffer van mijn belfobie maar doordat mensen mij vertelden 'en nu ga je bellen' kwam het wel goed.
Tuurlijk moet je op die leeftijd nog een verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen maar als niemand het je vertelt gaat het ook niet gebeuren. Leeftijd en gebrek aan verantwoordelijkheid is geen excuus voor alles, zeker niet als het om een levend wezen gaat. Hiermee wil ik niet zeggen dat je ze moet afsnauwen maar ga gewoon in gesprek. Als ze het niet van jou willen aannemen, dan moet ze dat maar van iemand anders doen. Instructrice is een prima oplossing indd.

Waarom zou haar zelfvertrouwen er dan aangaan? Als iemand wil helpen is dat toch alleen maar goed.
Advies geven is toch iets anders dan kritiek geven :).

Het verhaal is inderdaad wat onhandig neergeschreven maar zo moeilijk is het nou ook weer niet en TS bedoelt het goed.


Ik ben het helemaal eens met je reactie

Ze kan echt NIET tegen kritiek. Ze heeft best wel faalangst en ze zei tegen me dat toen ze bij die stal van het paard loest rijden en dat de verkoper haar een tip gaf, dat ze bijna moest huilen. Daarom wil ik niet dat zij zich er ook nog helemaal mee gaat bemoeien omdat ze ook best hard kan zijn (de instructrice)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:12

Tsja.. Vliegenspray rond een wond is toch echt niet mijn prioriteit als ik eerlijk ben, veel groene leem erop is makkelijker en een stuk beter denk ik toch.
Maar wat zijn je punten waardoor je het gevoel hebt dat de pony een beetje zielig is en ze het niet helemaal goed doet? (Behalve van de vliegenspray en de geiten dan)

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:15

Lieshorses schreef:
Tsja.. Vliegenspray rond een wond is toch echt niet mijn prioriteit als ik eerlijk ben, veel groene leem erop is makkelijker en een stuk beter denk ik toch.
Maar wat zijn je punten waardoor je het gevoel hebt dat de pony een beetje zielig is en ze het niet helemaal goed doet? (Behalve van de vliegenspray en de geiten dan)


Ja ik weet het niet ze is heel onzeker en die pony word daar ook een beetje raar van snap je. En straks is het net als die vorige dat ze er niet meer op durft en ze hem op een end niet eens meer naar stal kan brengen (zoals die vorige). Maar ze heeft bijvoorbeeld ook nog NOOIT de hoeven van haar oude pony uitgekrabd en ze heeft hem een half jaar gehad. Dan maak je je toch wel een beetje zorgen..

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:17

Lieshorses schreef:
Tsja.. Vliegenspray rond een wond is toch echt niet mijn prioriteit als ik eerlijk ben, veel groene leem erop is makkelijker en een stuk beter denk ik toch.
Maar wat zijn je punten waardoor je het gevoel hebt dat de pony een beetje zielig is en ze het niet helemaal goed doet? (Behalve van de vliegenspray en de geiten dan)


Met rond de wond bedoel ik btw niet echt ernaast maar gewoon met een doekje een beetje op de kont aangebracht zodat de vliegen weg bleven, anders zouden ze eitjes leggen in de wond. Dit was voor nu ff de beste oplossing maar ze moet gewoon naar de veearts (gaat ze morgen) :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:18

Als dat meisje echt zo onzeker is kan ze serieus beter een eigen pony voor later bewaren en eerst op een goede manege lessen nemen en het liefst een die de ruiter ook veel zelfstandigheid bied. Als jij onzeker bent geef je dat aan je pony door zowel met rijden als met omgang. Weet niet of ze hiervoor al op een manege heeft gezeten?

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:24

Lieshorses schreef:
Als dat meisje echt zo onzeker is kan ze serieus beter een eigen pony voor later bewaren en eerst op een goede manege lessen nemen en het liefst een die de ruiter ook veel zelfstandigheid bied. Als jij onzeker bent geef je dat aan je pony door zowel met rijden als met omgang. Weet niet of ze hiervoor al op een manege heeft gezeten?


Ja ze rijd al heel lang en ik vind ook dat je gelijk hebt. Ze is nog niet klaar voor een eigen pony (denk ik). Maar nu heeft ze hem nou eenmaal en misschien draait het wel helemaal de andere kant oo en krijgt ze juist meer zelfvertrouwen. Maar we moeten het gewoon maar afwachten en ondertussen haar ondersteunen

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:34

Raar dat ze zo bang en onzeker is als je al zo lang rijd. Ik zou het een beetje proberen los te laten en zelf vooral geen advies (wss in haar ogen kritiek) meer geven als ze het toch niet aanneemt

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:10

Ik wil alleen maar zeggen dat ik het erg lief van je vind hoe je zo begaan bent met je vriendin en haar pony!
Is een mooie eigenschap hoor!

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 06:22

Begaan?

Sorry, maar ik vind het nogal jaloers en wijsneuzerig overkomen. Niets Is goed, alles Is fout. Vriendin is slecht voor de pony want.... vriendin kam niet tegen kritiek en is faalangstig. Instructrice is te recht voor de raap. De vader Is stom want ze mag geen vliegen spray kopen wat persé nu gekocht moet worden.

En tot slot een verhaal dat keer op keer wijzigt en draait. Pony staat thuis. Pony staat op wei. Pony krijgt nooit beweging. Pony staat op manege welke van een hoefsmid en een instructrice Is. Pony staat toch thuis maar vlakbij een manege. Pony is twee dagen van der vriendin. Ineens blijkt vriendin toch meermaals gereden te hebben dus pony zou al langer daar hebben moeten staan.

De enige juiste en lieve en goedbedoelde Is de ts. Althans zo wenst ze het te doen overkomen. Maar ondertussen kraakt ze tegenover een onzekere vriendin alles en iedereen af en moet vriendin alleen naar TS luisteren want die is alwetend.

Tsja

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:06

Ik vind dat je er gewoon niet mee moet bemoeien. Je komt eigenlijk beetje jaloers over. Er zijn allemaal volwassenen mensen zoals hoefsmid en instructie dan hoeft een 15 jarige er niet haar mening op te dringen.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 07:16

Rocamor schreef:
Begaan?

Sorry, maar ik vind het nogal jaloers en wijsneuzerig overkomen. Niets Is goed, alles Is fout. Vriendin is slecht voor de pony want.... vriendin kam niet tegen kritiek en is faalangstig. Instructrice is te recht voor de raap. De vader Is stom want ze mag geen vliegen spray kopen wat persé nu gekocht moet worden.

En tot slot een verhaal dat keer op keer wijzigt en draait. Pony staat thuis. Pony staat op wei. Pony krijgt nooit beweging. Pony staat op manege welke van een hoefsmid en een instructrice Is. Pony staat toch thuis maar vlakbij een manege. Pony is twee dagen van der vriendin. Ineens blijkt vriendin toch meermaals gereden te hebben dus pony zou al langer daar hebben moeten staan.

De enige juiste en lieve en goedbedoelde Is de ts. Althans zo wenst ze het te doen overkomen. Maar ondertussen kraakt ze tegenover een onzekere vriendin alles en iedereen af en moet vriendin alleen naar TS luisteren want die is alwetend.

Tsja


Zo bedoel ik het dus totaal niet. Allemaal dingen in dit verhaal kloppen helemaal niet maar laat maar zitten. Ik ben niet 'betweterig' ik probeer alleen maar te helpen dus ipv zelf zo wijsneuzerig doen zou je ook kunnen helpen? Het enige wat ik probeer is haar te helpen en daarvoor dacht ik dat het beste was om de hele situatie gewoon uit te leggen maar dat is dus nogal verkeerd opgevat.

Al met al, bedankt voor de reactie, maar hier heb ik ook niet echt iets aan.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 07:19

wemkelover schreef:
Ik vind dat je er gewoon niet mee moet bemoeien. Je komt eigenlijk beetje jaloers over. Er zijn allemaal volwassenen mensen zoals hoefsmid en instructie dan hoeft een 15 jarige er niet haar mening op te dringen.


Sorry?

Het is wel mijn beste vriendin! Ik wik gewoon het beste voor haar en ik vroeg iedereen hier hulp maar dat pakte blijkbaar iets anders uit. De instructrice en de hoefsmid geven helemaal niet zoveel advies dat heeft de instructrice een keer gedaan en dat ging helemaal fout. En als ik mijn 'menig' niet had laten horen stond die pony nu met een geïnfecteerde open wond.

Dus aan reacties zoals deze heb ik nogmaals, heel weinig. Het enige wat ik hieraan overhou is een slecht gevoel. Toch bedankt

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:35

Je hebt de adviezen gekregen. Zoals de instructrice de manege eigenaar of de hoefsmid maar in jouw ogen geven die adviezen die jou niet aanstaan.

En ja dat komt op mij betweterig over.

Als je dan toch een advies wil hebben laat het paard en je vriendin op die manier met rust en geef ze de ruimte om samen te groeien. Als het leven van de pony in gevaar zou komen met andere woorden met echt ernstige zaken Dan zullen ongetwijfeld de mensen van de manege ook al aan de bel trekken.

nog een edit. Als je uitleg verkeerd opgevat wordt Zorg er dan voor dat je verhaal klopt

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:41

Erg vaag verhaal, is dit verzonnen? Eerst achter in de tuin met 2 geiten en dan ineens is het een weiland geworden? Kan je zo moeilijk serieus nemen. Als het paard echt bestaat denk ik dat het meer aan je instructrice dan aan jou is om actie te ondernemen en als je iets wilt bespreek het dan met haar.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 07:49

Rocamor schreef:
Je hebt de adviezen gekregen. Zoals de instructrice de manege eigenaar of de hoefsmid maar in jouw ogen geven die adviezen die jou niet aanstaan.

En ja dat komt op mij betweterig over.

Als je dan toch een advies wil hebben laat het paard en je vriendin op die manier met rust en geef ze de ruimte om samen te groeien. Als het leven van de pony in gevaar zou komen met andere woorden met echt ernstige zaken Dan zullen ongetwijfeld de mensen van de manege ook al aan de bel trekken.

nog een edit. Als je uitleg verkeerd opgevat wordt Zorg er dan voor dat je verhaal klopt


Ja ik vind het moeilijk om dit samen te vatten omdat het nogal veel informatie is. Ik heb ook het gevoel dat ik best veel ben vergeten

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 07:50

Rizette schreef:
Erg vaag verhaal, is dit verzonnen? Eerst achter in de tuin met 2 geiten en dan ineens is het een weiland geworden? Kan je zo moeilijk serieus nemen. Als het paard echt bestaat denk ik dat het meer aan je instructrice dan aan jou is om actie te ondernemen en als je iets wilt bespreek het dan met haar.


Waar is dit nou weer voor iets raars??
Natuurlijk is dit niet verzonnen. Het paard staat met 2 geiten in een weiland achter in de tuin, dat zeg je toch al zelf?

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:00

Mensen mensen waar zijn we in hemelsnaam mee bezig!
Jullie moeten je schamen om op zo een toon advies te geven aan een meisje van 15!

Zoals een andere Bokker al schreef "het gaat er hier hart aan toe!"

Topic opener ik zou mijn biezen bakken en niet eens meer ergens op ingaan!

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 08:02

Knoetje schreef:
Mensen mensen waar zijn we in hemelsnaam mee bezig!
Jullie moeten je schamen om op zo een toon advies te geven aan een meisje van 15!

Zoals een andere Bokker al schreef "het gaat er hier hart aan toe!"

Topic opener ik zou mijn biezen bakken en niet eens meer ergens op ingaan!


Dankjewel, ik bij het ook niet echt leuk om al die kritiek te horen ik probeer ook maar gewoon te helpen ?

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:04

Pleunvdb schreef:
Knoetje schreef:
Mensen mensen waar zijn we in hemelsnaam mee bezig!
Jullie moeten je schamen om op zo een toon advies te geven aan een meisje van 15!

Zoals een andere Bokker al schreef "het gaat er hier hart aan toe!"

Topic opener ik zou mijn biezen bakken en niet eens meer ergens op ingaan!


Dankjewel, ik bij het ook niet echt leuk om al die kritiek te horen ik probeer ook maar gewoon te helpen ?



Neem de goed bedoelde adviezen mee die je tot nu toe hier gekregen heb.
En ga daar samen met je vriendin mee aan de gang.
En nogmaals,
Ik vind het dapper dat je zo voor je vriendin en haar pony op Komt!

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 08:07

Bedankt xx

@Knoetje

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:16

Misschien kan jij haar leren wat jij weet en probeer via haar moeder te zorgen dat je vriendin les krijgt, dan kan ze meteen alles leren van longeren tot rijden en advies over omgang...leiding geven, zeker worden van haar zwlf..als je mazzel hebt, mag ook jij lessen op het paard, dan heeft paard 2 x de kans om beleerd te worden, misschien de lesgever ook een keer in de week laten rijden..

Dan komt het vast eel goed...op marktplaats zat boeken te koop hoe je voor een paard moet zorgen, van voeding tot leren longeren..

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 08:47

Indestal schreef:
Misschien kan jij haar leren wat jij weet en probeer via haar moeder te zorgen dat je vriendin les krijgt, dan kan ze meteen alles leren van longeren tot rijden en advies over omgang...leiding geven, zeker worden van haar zwlf..als je mazzel hebt, mag ook jij lessen op het paard, dan heeft paard 2 x de kans om beleerd te worden, misschien de lesgever ook een keer in de week laten rijden..

Dan komt het vast eel goed...op marktplaats zat boeken te koop hoe je voor een paard moet zorgen, van voeding tot leren longeren..


Heel erg bedankt voor de tip!