Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:19

Jammer maar helaas, het is geen ideale situatie, maar ik ben bang dat je er weinig aan kan doen. Je kunt haar helpen en tips geven, maar verder vind ik/is dit niet jouw verantwoordelijkheid. Tenzij het welzijn van het paard mega slecht is, dan kun je 114 bellen. Dat is alleen nog niet het geval, wat ik uit je verhaal opmaak.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:20

Eigenlijk is zo'n beetje alles wel gezegd maar... ik vind het echt niet aan jou om je vriendin (die maar net iets jonger is dan jij) verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen := daar heeft ze ook gewoon ouders en andere volwassen personen, stalgenoten etc voor. Hartstikke lief dat je haar adviezen geeft, vooral doen, maar verder heb jij er nou eenmaal weinig over te zeggen.
Als ik heeeeeel eerlijk ben proef ik uit het verhaal vooral een stukje afgunst en niet zozeer oprechte zorg :o

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:22

Memories schreef:
Eigenlijk is zo'n beetje alles wel gezegd maar... ik vind het echt niet aan jou om je vriendin (die maar net iets jonger is dan jij) verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen := daar heeft ze ook gewoon ouders en andere volwassen personen, stalgenoten etc voor. Hartstikke lief dat je haar adviezen geeft, vooral doen, maar verder heb jij er nou eenmaal weinig over te zeggen.
Als ik heeeeeel eerlijk ben proef ik uit het verhaal vooral een stukje afgunst en niet zozeer oprechte zorg :o


Sorry dat het zo overkomt zo bedoel ik het niet maar ik maak me wel zorgen, het meest om die wond want ik vind het gewoon echt best wel zielig voor dat beesie. Maar als het dus allemaal niet zo erg is dan moet ik me er maar bij neerleggen denk ik.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:23

finnens schreef:
Jammer maar helaas, het is geen ideale situatie, maar ik ben bang dat je er weinig aan kan doen. Je kunt haar helpen en tips geven, maar verder vind ik/is dit niet jouw verantwoordelijkheid. Tenzij het welzijn van het paard mega slecht is, dan kun je 114 bellen. Dat is alleen nog niet het geval, wat ik uit je verhaal opmaak.


Bedankt <3

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:23

Ook absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ouders niet zitten te wachten op een 15jarige die zich zo komt...bemoeien, met de nieuwe pony van hun dochter.

Begrijp me niet verkeerd TS, tips en hulp zijn altijd welkom en dat moet je zeker blijven doen. Maar accepteer ook dat zij misschien dingen anders doen. Zolang het geen verwaarlozing of mishandeling van de pony is...

En tja in 6 maanden geen hoefsmid gezien is geen ideaalplaatje, maar rampzalig... ik ken veel mensen die het standaard zo weinig doen. Hangt er maar net vanaf hoe je je paard houdt, zelfde geldt voor de wormenkuur. Nogmaals ben er zelf geen voorstander van, maar 'zielug' is anders.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:28

Ik vind het juist de taak van jou als beste vriendin haar te wijzen op haar verantwoordelijkheidsplicht. Ik denk dat als jij daar eens serieus met haar voor gaat zitten, dat ze best naar je luistert.

Wij kunnen de situatie verder niet van achter een beeldscherm beoordelen. Bovendien zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar doen en laten en is het dus niet meer dan logisch dat zij de hoefsmid en veearts bellen.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:29

BlackShadowZ schreef:
Ook absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ouders niet zitten te wachten op een 15jarige die zich zo komt...bemoeien, met de nieuwe pony van hun dochter.

Begrijp me niet verkeerd TS, tips en hulp zijn altijd welkom en dat moet je zeker blijven doen. Maar accepteer ook dat zij misschien dingen anders doen. Zolang het geen verwaarlozing of mishandeling van de pony is...

En tja in 6 maanden geen hoefsmid gezien is geen ideaalplaatje, maar rampzalig... ik ken veel mensen die het standaard zo weinig doen. Hangt er maar net vanaf hoe je je paard houdt, zelfde geldt voor de wormenkuur. Nogmaals ben er zelf geen voorstander van, maar 'zielug' is anders.


Ik ben niet de enige die zich ermee komt bemoeien om eerlijk te zijn. Onze instructrice heeft er ook al een aantal keer wat over gezegd.

Ik weet dat het opzich wel kan een half jaar niet naar de hoefsmid maar aangezien dat paard totaal geen beweging kreeg en pas 5 jaar was, dat vind ok een beetje zielig


Maar wel bedankt voor de reactie :)

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:32

ual_95 schreef:
Ik vind het juist de taak van jou als beste vriendin haar te wijzen op haar verantwoordelijkheidsplicht. Ik denk dat als jij daar eens serieus met haar voor gaat zitten, dat ze best naar je luistert.

Wij kunnen de situatie verder niet van achter een beeldscherm beoordelen. Bovendien zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar doen en laten en is het dus niet meer dan logisch dat zij de hoefsmid en veearts bellen.


Ja zo dacht ik er dus ook over maar de anderen blijkbaar niet

Maar dat over de hoefsmid ben ik het niet helemaal eens. Ik snap het wel dat ze niet perse belt maar ze kan het makkelijk doen omdat we die man gewoon heel goed kennen maar het hoeft natuurlijk niet weetje. Maar jk dacht: misschien wat gied voor dr zelfvertrouwen en voor haar verantwoordelijkheidsgevoel snap je? Veearts is een ander verhaal omdat we die mensen helemaal niet goed kennen

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:36

Pleunvdb schreef:
ual_95 schreef:
Ik vind het juist de taak van jou als beste vriendin haar te wijzen op haar verantwoordelijkheidsplicht. Ik denk dat als jij daar eens serieus met haar voor gaat zitten, dat ze best naar je luistert.

Wij kunnen de situatie verder niet van achter een beeldscherm beoordelen. Bovendien zijn haar ouders verantwoordelijk voor haar doen en laten en is het dus niet meer dan logisch dat zij de hoefsmid en veearts bellen.


Ja zo dacht ik er dus ook over maar de anderen blijkbaar niet

Maar dat over de hoefsmid ben ik het niet helemaal eens. Ik snap het wel dat ze niet perse belt maar ze kan het makkelijk doen omdat we die man gewoon heel goed kennen maar het hoeft natuurlijk niet weetje. Maar jk dacht: misschien wat gied voor dr zelfvertrouwen en voor haar verantwoordelijkheidsgevoel snap je? Veearts is een ander verhaal omdat we die mensen helemaal niet goed kennen


Als ik een hoefsmid zou zijn, en ik kreeg een belletje van iemand van 13 jaar, zou ik ondanks dat ik haar goed ken toch vragen naar haar ouders. Die zorgen immers voor mijn salaris.

Wie zijn 'de anderen'? Ik zou het nieteens met anderen bespreken. Jij hebt een probleem met haar omgang met haar paard, dus moet jij het met haar oplossen. En ik zeg niet dat je haar de grond in moet boren, maar je kan als vriendin toch wel zeggen dat je je een beetje zorgen maakt, er risico's zitten aan haar laksheid, en dat je graag wilt helpen? Of denk ik nu te makkelijk?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:38

hoefsmid is eigenaar van de stal? en er is een instructrice... terwijl eerste verhaal ging over paard bij haar in de tuin gezet... allemaal heel errug warrig

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:39

Het is nu wel een heel druk topic geworden en ik ben blij met alle antwoorden al waren sommige wel een beetje van dat ik dacht 'huu dat bedoel ik niet' maar dat zal wel aan mij liggen omdat het allemaal zo ingewikkeld enzo is. Ik ga wel verder met tips geven en ik ga met haar praten over haar onzekerheid omdat Ine dat voor haar wel een groot punt lijkt en ik wil gewoon het beste voor haar. (En natuurlijk voor het paard maar dat komt dan vanzelf) :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:41

Zo ingewikkeld lijkt het me nochtans niet... ;-)

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:44

speurneusc schreef:
hoefsmid is eigenaar van de stal? en er is een instructrice... terwijl eerste verhaal ging over paard bij haar in de tuin gezet... allemaal heel errug warrig


De hoefsmid en de instructrice zijn samen een stel en ze zijn bevriend met de ouders van Mn vriendin. Het paard staat aan huis maar ze gaat naar de manege (50 m verder) om te rijden in de bak

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:44

maximuss schreef:
Zo ingewikkeld lijkt het me nochtans niet... ;-)


Oh sorry

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:46

Ik heb een beetje het idee dat je het topic nu wilt afkappen omdat je niet de reacties kreeg die je hoopte... en je geeft geen verdere toelichting op het feit dat mensen aangeven dat er steeds meer dingen niet kloopen aan het verhaal.

Niet aanvallend hoor ts! Maar als wij geen duidelijk beeld hebben kunnen we je ook slecht adviseren.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:48

Ik vind het inmiddels ook maar een warrig topic en zal gewoon reageren op wat ik denk mee te krijgen :)
Zou het misschien kunnen dat zij niet zo'n groot budget hebben en het daardoor wat simpeler willen houden? (Geiten, kalknoenen) en wat ik opmaak is dat ze waarschijnlijk er allemaal nog niet zoveel vanaf weten, wat niet gek is! Meisje is 13 en krijgt net haar paardje, niet iedereen heeft dan gelijk een brede kennis al helemaal niet als je ouders dat al niet hebben, had ik vroeger ook "last van"
Kijk, zonder die kalknoenen op gras is echt niet een enorm probleem als het gras droog is en je niet te "wild" rijd. Ik heb vroeger ook een vriendin gehad die me altijd alles wist te verbeteren omdat ik en mijn ouders weinig kennis ervan hadden destijds, maar kennis moet je ook opdoen. Op die leeftijd denk je vaak wat simpeler. Ik zou idd een volwassen ervaren iemand een middag haar wat kennis laten bijbrengen in de praktijk en ook ouders eventueel. Overigens moet ik wel zeggen dat ik vroeger voordat ik uberhaupt een pony kreeg altijd al in boeken zat te lezen hoe je een paard moest houden en wat er allemaal bij kwam kijken, tis wel handig om toch t een en t ander te weten als je een eigen paard neemt. :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:49

Pleunvdb schreef:
speurneusc schreef:
hoefsmid is eigenaar van de stal? en er is een instructrice... terwijl eerste verhaal ging over paard bij haar in de tuin gezet... allemaal heel errug warrig


De hoefsmid en de instructrice zijn samen een stel en ze zijn bevriend met de ouders van Mn vriendin. Het paard staat aan huis maar ze gaat naar de manege (50 m verder) om te rijden in de bak


Erg warrig verhaal vind ik het. En het paard is vast een pikzwarte glimmende hengst die Black Beauty heet ... ;)
Maar goed, er is dus een instructrice en hoefsmid die zij regelmatig ziet en haar ook adviezen geven. Laat het daar dan gewoon bij. Dat zijn volwassenen met veel ervaring (neem ik aan) en zij kunnen de ouders prima adviseren. Een meisje van 13 jaar vind ik gewoon nog een kind en ik vind het logisch dat een meisje van 13 geen beslissingen neemt over een dierenarts en hoefsmid.

Als je je echt erg zorgen maakt, kun je die misschien uitten bij de instructrice en vragen of zij eens wilt kijken en de ouders wilt adviseren.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:50

Het verhaal is idd erg warrig TS, daardoor ontstaat ook verwarring in de reacties. Nu ook weer: geen beweging maar het dier staat/stond wel op de wei. Ook dat is beweging ;) EN het is niet heel raar dat een meisje van 13 nog niet veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Dat heeft te maken met een stukje opvoeding, maar ook met aanleg en de ontwikkeling van de hersenen. Daardoor kunnen daar best wel grote verschillen in zitten.
Gewoon aangeven aan haar dat je je zorgen maakt kan natuurlijk prima, maar als ze verder geen tips aan wil nemen zou ik dat deel in dit geval echt aan de ouders en instructie overlaten. En wat je ook kunt doen, als ze van lezen houdt, is haar misschien een leuk paardenboek kado doen?

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:51

BlackShadowZ schreef:
Ik heb een beetje het idee dat je het topic nu wilt afkappen omdat je niet de reacties kreeg die je hoopte... en je geeft geen verdere toelichting op het feit dat mensen aangeven dat er steeds meer dingen niet kloopen aan het verhaal.

Niet aanvallend hoor ts! Maar als wij geen duidelijk beeld hebben kunnen we je ook slecht adviseren.


Nee zobedoel ik het niet
Ik weet nu wat ik wil gaan doen en ik probeer op iedereen te antwoorden maar soms wil een reactie niet plaatsen (?). En ik snap dat het lastig is zo maar het is voor mij ook lastig om een duidelijk beeld te creeeren omdat het echt moeilijk is om uit te leggen.. :/

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:51

Ze typt wellicht wat warrig, maar de essentie snappen we toch, alsjeblieft zeg. Ze maakt zich zorgen en wilt weten hoe ze dit duidelijk kan maken zonder mensen op de kast te jagen.


Je lijkt me een hartstikke verstandige meid met het hart op de goede plek. Ga inderdaad gewoon het gesprek aan met haar. Helpt dat niet, vraag dan een ervaren persoon mee. En maak je niet teveel zorgen over die wond, die lijken vaak erger dan ze daadwerkelijk zijn. Succes!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:52

Sommige reacties vind ik trouwens best streng, t is wel young rider talk en TS is zelf ook nog jong

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:56

Ik schrik best wel van jullie reacties als ik heel eerlijk mag zijn. Ik maak me gewoon zorgen om mijn vriendin en heb geen kwade bedoelingen. Ik probeer gewoon haar te helpen en als iedereen dan ineens allemaal rare conclusies hieruit gaat trekken maakt me verdrietig.

Als het altijd zo is hier op bokt dan is dit niks voor mij

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Vriendin zonder ervaring een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:59

Praat er eens over met jullie instructrice en vraag of zij er wat van wil zeggen.

Pleunvdb

Berichten: 75
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:02

maximuss schreef:
Praat er eens over met jullie instructrice en vraag of zij er wat van wil zeggen.


Ik heb even goed nagedacht maar ditbleek me wel een goed idee maar aangezien haar zelfverzekerdheid daarmee waarschijnlijk helemaal kapot gaat kan ik dit beter niet doen. Ik denk dat we er wel uitkomen en dat het wel goed komt, <3

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:04

Sommige hier komen best lomp uit de hoek ben ik met je eens, maar bokt kan goed hard zijn ja, helaas.. :)
Misschien kun je je OP iets verhelderen omdat sommige mensen het niet helemaal snappen, verder snap ik dat je je vriendin wilt helpen, maar lees mijn eerdere post eens. Want ik vroeg me dat af :)





Pleunvdb schreef:
Ik schrik best wel van jullie reacties als ik heel eerlijk mag zijn. Ik maak me gewoon zorgen om mijn vriendin en heb geen kwade bedoelingen. Ik probeer gewoon haar te helpen en als iedereen dan ineens allemaal rare conclusies hieruit gaat trekken maakt me verdrietig.

Als het altijd zo is hier op bokt dan is dit niks voor mij