Paard zweet, scheren??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Paard zweet, scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 16:21

Hallo,
Ik heb een (zwarte)pony van 16 jaar. Ik heb hem bijna 1 jaar. Ik heb in de zomer gereden, en hij zweette erg snel en had het erg warm, hij kon zn warmte slecht kwijt. Daardoor zijn we toen het kouder werd snel met dekens begonnen zodat het zou minderen, hij heeft niet echt een dikke wintervacht, maar hij verliest wel haar. Het probleem is dat hij nog steeds super veel zweet. Als wij gewoon normaal rijden, en niet te veel doen, komt ie er heelemaal bezweet en wit schuimend uit. Ik zadel hem dan meteen af en doe de zweetdeken op, als de zweetdeken nat is haal ik em eraf en wacht ik totdat hij heelemaal droog wordt (wij hebben helaas geen 2 zweetdekens) en dan borstel ik het zweet eraf en doe ik de staldeken op. Ik ben hier vaak 1 a 2 uur na het rijden aan kwijt, en voor hem is het ook niet fijn dat hij zijn warmte niet goed kwijtraakt. Hij heeft trouwens gewoon een goede conditie. Nou wouden we hem misschien gaan scheren deze winter maar het is er helaas niet van gekomen. Toen zij iemand bij mij op stal dat je ook s' zomers kan scheren. Ik vroeg me af of dat een goed idee was zodat ie zn warmte beter kwijt kan raken en of er mensen ervaring mee hadden.
Alvast bedankt

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:24

Je hoeft hem ook niet persé helemaal te scheren, je kan ook een strook over de hals en borst scheren en op de achterkant van kont tot een stuk over het been. Maar als hij zo snel zweet zou ik idd wel gaan scheren. Ik zou ook even nagaan of er andere dingen zijn waardoor hij zo snel zweet, want 1 tot 2 uur zweten na het rijden is wel erg lang. Welk ras is je pony?

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:17

Bananas schreef:
Je hoeft hem ook niet persé helemaal te scheren, je kan ook een strook over de hals en borst scheren en op de achterkant van kont tot een stuk over het been. Maar als hij zo snel zweet zou ik idd wel gaan scheren. Ik zou ook even nagaan of er andere dingen zijn waardoor hij zo snel zweet, want 1 tot 2 uur zweten na het rijden is wel erg lang. Welk ras is je pony?


Ja dat gaan we dan waarschijnlijk ook doen, Maar nog niet zeker, het is een new Forest. Ik heb net een uur in de beginners les gereden waarvan 5 minuten gegallopeerd zo'n kwartIer gedraaft en de rest gestapt . Hij is nu ook al kleddernat.

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 23:09

Niemand ervaring met in de zomer scheren? :?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Paard zweet, scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:12

Als je nu nog scheert of al scheert, is de pony zijn zomervacht niet meer waterdicht. Dus als het van de zomer veel regent zal hij wel een deken op moeten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:13

Wij gaan binnenkort (als het iets droger wordt) de Shet een stukje scheren, ook omdat ze bij iets warmer weer gewoon last heeft van te veel vacht. Zij staat niet onder een deken. We scheren meestal eerst een streep aan de onderkant langs de hals, tussen de voorbenen en haar oksels. Als het nog warmer wordt, maken we elke week het geschoren stuk wat groter.
Ik moet wel zeggen dat ik erg mijn best doe om niet te millimeteren.

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 23:31

Jennyxx schreef:
Als je nu nog scheert of al scheert, is de pony zijn zomervacht niet meer waterdicht. Dus als het van de zomer veel regent zal hij wel een deken op moeten.


Hij staat sowieso binnen, en als ie naar buiten moet kan hij een regendeken om. Is dat ook goed? En als de benen nat worden is dat erg?

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 23:33

Hilary schreef:
Wij gaan binnenkort (als het iets droger wordt) de Shet een stukje scheren, ook omdat ze bij iets warmer weer gewoon last heeft van te veel vacht. Zij staat niet onder een deken. We scheren meestal eerst een streep aan de onderkant langs de hals, tussen de voorbenen en haar oksels. Als het nog warmer wordt, maken we elke week het geschoren stuk wat groter.
Ik moet wel zeggen dat ik erg mijn best doe om niet te millimeteren.


dat is eventueel ook een goed idee :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard zweet, scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:35

Je kunt ook alleen de hals scheren dan verliezen ze al veel warmte.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:43

Jennyxx schreef:
Als je nu nog scheert of al scheert, is de pony zijn zomervacht niet meer waterdicht. Dus als het van de zomer veel regent zal hij wel een deken op moeten.



Ik vraag mij af waar je die wijsheid vandaan haalt? :o
Na het scheren rond deze tijd komt er weer gewoon een zomervacht op die de capiciteit heeft zoals alle vachten van niet geschoren vachten.

Ervaring? Ja, mijn haflinger scheren we sinds 3 of 4 jaar rond deze tijd voor het endurance seizoen, zodat hij beter zijn warmte kwijt kan.

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 00:15

Jennyxx schreef:
Ik vraag mij af waar je die wijsheid vandaan haalt? :o
Na het scheren rond deze tijd komt er weer gewoon een zomervacht op die de capiciteit heeft zoals alle vachten van niet geschoren vachten.

Ervaring? Ja, mijn haflinger scheren we sinds 3 of 4 jaar rond deze tijd voor het endurance seizoen, zodat hij beter zijn warmte kwijt kan.


Moet hij dan wel of geen regendeken op als het regent?
En doen jullie ook dekens op?
En scheren jullie hem heelemaal of maar half?
Bedankt voor het reageren :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:36

Afbeelding
Een voorbeeld met allemaal verschillende patronen. Ik zou als ik jou was een patroon tussen nr 11 en 8 kiezen.


Afbeelding
Mijn jonkie die net aan zijn carrière begonnen is.

Ik scheer graag zoals ik hem nu geschoren heb omdat hij zo vlug zijn warmte kwijt kan en snel droog is. Zijn benen laat ik behaard en de plek waar het zadel en de singel ligt. De zadel en singel plek laat ik behaard omdat mijn vorige merrie met een witte vacht zich altijd open schuurde als ze net geschoren was. Deze heeft ook witte plekken in zijn oksels dus laat ik het haar staan. Hij heeft natuurlijk nu een deken op.

lea_lex
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:08

speedfiets_2 schreef:
[ [url=m/pkoey3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een voorbeeld met allemaal verschillende patronen. Ik zou als ik jou was een patroon tussen nr 11 en 8 kiezen.


[ [url=m/QoCk3b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn jonkie die net aan zijn carrière begonnen is.

Ik scheer graag zoals ik hem nu geschoren heb omdat hij zo vlug zijn warmte kwijt kan en snel droog is. Zijn benen laat ik behaard en de plek waar het zadel en de singel ligt. De zadel en singel plek laat ik behaard omdat mijn vorige merrie met een witte vacht zich altijd open schuurde als ze net geschoren was. Deze heeft ook witte plekken in zijn oksels dus laat ik het haar staan. Hij heeft natuurlijk nu een deken op.




Okee super, met het zadel erop is zeker wel een goed idee. Ik denk dat we de benen ook laten. Hoeveel grams heb jij op bij welke temperatuur ongeveer?? :)

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:42