Paard nu verkopen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 18:45

Hallo allemaal! Ik wil mijn pony verkopen omdat ik er geen klik meer mee heb, ik wil liever een wat rustiger paardje die wat meer ervaring heeft. :j Ik heb met mijn moeder overlegd en ze snapt het, maar hij vindt op de rechterhand lopen nog erg lastig. Mijn moeder wilt daarom graag dat die wat meer is recht gericht voordat we hem verkopen, dat kan nog best lang duren want we kunnen maar 2 keer per week naar een bak toe. Omdat we best veel geld in hem hebben gestoken wilt ze hem eerst recht hebben waardoor je er meer geld aan kan verdienen voor een nieuwe pony. Wat zouden jullie doen? ;)

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:46

nou je kunt hem naar een tijdenlijke trainings plaats brengen.. training is niet altijd duur..

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:49

Hoe oud is de pony? Hoe lang heb je hem? Heeft de dierenarts hem lichamelijk onderzocht? Krijg je les?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:50

Is het nog een jonge pony dan?
Als dat zo is, zou een koper wel snappen dat hij nog 'groen' is.

Recht richten is niet een kwestie van een paar keer in de bak rijden.
En of je dit snel voor elkaar rijdt is ook een kwestie hoe vast je pony in z'n lijf zit.
Wat jou ervaring van rijden is?

Als de pony bepaalde kwaliteiten bezit, dan is daar de prijs er ook naar.
Wat kon de pony dan toen jullie hem kochten?
Was hij toen ook moeilijk op één kant, of is dat later gekomen?

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 18:51

Shenavallie schreef:
Hoe oud is de pony? Hoe lang heb je hem? Heeft de dierenarts hem lichamelijk onderzocht? Krijg je les?

Hij is 6 jaar dus nog jong! Ik heb hem sinds april. Hij is bij aankoop door de dierenarts na gekeken en de osteopaat is laatst ook langs geweest. En ja ik krijg regelmatig les :j

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 18:53

Barbet schreef:
Is het nog een jonge pony dan?
Als dat zo is, zou een koper wel snappen dat hij nog 'groen' is.

Recht richten is niet een kwestie van een paar keer in de bak rijden.
En of je dit snel voor elkaar rijdt is ook een kwestie hoe vast je pony in z'n lijf zit.
Wat jou ervaring van rijden is?

Als de pony bepaalde kwaliteiten bezit, dan is daar de prijs er ook naar.
Wat kon de pony dan toen jullie hem kochten?
Was hij toen ook moeilijk op één kant, of is dat later gekomen?

Toen we hem kochten was hij nog precies het zelfde. Mijn lesgeefster denkt ook dat ze er op zijn gaan zitten maar er verder niks mee hebben gedaan, puur voor de handel.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:53

Ik denk dat je even contact op moet nemen met de Osteopaat om je bevindingen te delen en te kijken wat hij/zij zegt. Dit is een leeftijd waarop ze nog wat puberen en de laatste doppen/tanden wisselen, dus je zou zomaar met wat geduld een super leuke pony kunnen hebben. Eventueel eens een les of wat van een andere instructeur nemen, om een ander inzicht/aanpak te krijgen in het rijden.

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:21

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je even contact op moet nemen met de Osteopaat om je bevindingen te delen en te kijken wat hij/zij zegt. Dit is een leeftijd waarop ze nog wat puberen en de laatste doppen/tanden wisselen, dus je zou zomaar met wat geduld een super leuke pony kunnen hebben. Eventueel eens een les of wat van een andere instructeur nemen, om een ander inzicht/aanpak te krijgen in het rijden.

Het recht richten gaat vast goedkomen met mijn instructrice, maar dat kan nog lang duren als er niet vaak mee aan de slag kan, want er zit nog veel werk in. Maar ik wil hem verkopen omdat hij nog niet echt geschikt is voor bosritten enzo, dan kan hij best sterk worden. Hij vind best veel spannend. Dus ik wil een paardje met meer ervaring met dat soort dingen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:30

De ervaring komt vanzelf met de jaren en met de dingen die je hem leert en doet.
Hij is nog jong en dat moet nog een hoop leren.

Over het geld erinsteken........je krijgt er niet echt alles mee terug bij de verkoop, dus ik zou er gewoon meer tijd in gaan steken en lekker ervan leren en genieten.

Maar je komt er slechts 2 x per week aan rijden toe, dus dan snap ik wel dat het niet wil vlotten en daar kan de pony niets aan doen, ligt aan de persoon/ eigenaar, er is te weinig tijd en geduld in gestoken.

Maar het kan ook gewoon zo zijn dat het dier niet past bij wat je wilt en zoekt in een paard en van wat je ermee wilt doen en hoe vaak, maar dan krijg je vanzelf weer andere problemen.....niks gaat vanzelf en de klik moet groeien en het is nog veel te kort, je hebt je pony pas vanaf april.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-01-17 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:34

misschien toch een optie om te kijken voor andere rij mogenlijkheden ts. want de kans dat je er volle prijs voor terug krijgt is altijd klein. vooral voor een simpel groen paardje.

ik zou zeggen pak hem zelf lekker op, kijk voor wat meer rij mogenlijkheden ga er lekker mee longeren en doen, en maak er zelf je ideale pony van, die klik kan ook later nog komen, en ook al zou je een nieuw paard kopen er is niks wat jou een klik garandeert, of kan garanderen dat als je die pony 2x per week rijdt hij nog wel zo braaf blijft :)

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:41

Ragdollcat schreef:
De ervaring komt vanzelf met de jaren en met de dingen die je hem leert en doet.
Hij is nog jong en dat moet nog een hoop leren.

Over het geld erinsteken........je krijgt er niet echt alles mee terug bij de verkoop, dus ik zou er gewoon meer tijd in gaan steken en lekker ervan leren en genieten.

Maar je komt er slechts 2 x per week aan rijden toe, dus dan snap ik wel dat het niet wil vlotten en daar kan de pony niets aan doen, ligt aan de persoon/ eigenaar, er is te weinig tijd en geduld in gestoken.

Ik kan niet zo vaak rijden omdat we helaas (nog) geen bak hebben, dus ligt zeker aan ons ja... We kunnen wel in het land rijden maar deze periode gaat dat ook niet. Ik snap dat de ervaring vanzelf komt, maar ik ben zelf ook geen held haha, ik zou nu nooit met hem een buitenrit durven maken, dus ik wil er liever eentje die daar al klaar voor is. Ik heb al best veel mee gemaakt met hem, en daardoor het vertrouwen een beetje verloren...
Laatst bijgewerkt door Pipppp op 11-01-17 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:46

Dan snap ik het beter!

Hij past gewoon niet bij jou en bij van hoe vaak je hem wilt rijden en of waar je hem graag voor wilt gebruiken. Ik zou niet teveel tijd en geld steken in het rechtrichten, dat krijg je echt niet terug bij de verkoop. Komt vanzelf wel bij de nieuwe baas als die er serieus ermee aan de slag gaat.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:46

Pony rechter maken op relatief korte tijd betekent dat iemand hem (al dan niet op locatie) zal moeten doortrainen, en je geeft al aan dat jullie maar 2x per week naar een bak kunnen. Dus lijkt me dat ie dan bij een trainer aan huis moet. Dat kost doorgaans een behoorlijke hoeveelheid geld, dus ookal is de verkoopprijs dan misschien hoger, het vraagt wel eerst nog meer investering, dus mogelijk dat je netto op hetzelfde bedrag komt wat je 'over' houdt.

Wel heel goed dat je het besproken hebt met je ouders, dat deze pony toch te pittig blijkt. Misschien kijken naar een wat ouder en meer ervaren paardje die ook voldoende heeft aan die 2x in de week naar de bak. Ook gezien je eigen onzekerheid.

Rechtrichten is overigens wel voor elk paard wel belangrijk.

Een ander idee is misschien een handige ervaren bijrijder zoeken? Dat jij 2x per week met hem in de bak traint en les hebt en zij miss ook 1x per week in de bak en het buiten rijden kan gaan oppakken?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:56

Als je de pony te duur hebt gekocht, op een handelsstal, neem ik aan.
Een 6 jarige pony, slechts zadelmak.
Dan denk ik niet dat je het geld er weer uit krijgt, ook al train je nu even op het recht richten.

Je hebt geen klik met de pony, ik neem aan dat de pony te groen is voor je?
Dan zou ik niet wachten maar meteen verkopen.
Het heeft geen zin als je toch weinig rijdt om te wachten, daar wordt je pony alleen maar minder van.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:04

ik denk dat het "financieel" gezien niet verstandig is de pony aan te houden totdat die rechtgericht is wanneer je de stallingskosten vanaf nu zou gaan rekenen, de winst van hogere verkoopprijs is dan waarschijnlijk reeds "opgegeten" door de betaalde stallings-en trainingskosten tot het moment van verkoop.
Mogelijk denkt je moeder dat je toch weer meer plezier in deze pony gaat krijgen naar mate jullie langer een combi zijn.

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:30

cobiie schreef:
ik denk dat het "financieel" gezien niet verstandig is de pony aan te houden totdat die rechtgericht is wanneer je de stallingskosten vanaf nu zou gaan rekenen, de winst van hogere verkoopprijs is dan waarschijnlijk reeds "opgegeten" door de betaalde stallings-en trainingskosten tot het moment van verkoop.
Mogelijk denkt je moeder dat je toch weer meer plezier in deze pony gaat krijgen naar mate jullie langer een combi zijn.

Hij staat bij mij thuis dus geen stallingskosten. En nee ze snapt het maar ze wilt echt gewoon dat die eerst recht is voor we hem verkopen. En het gaat meer om dat we veel geld in hem hebben gestoken met osteopaat, zadelmaker etc.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:40

Pipppp schreef:
cobiie schreef:
ik denk dat het "financieel" gezien niet verstandig is de pony aan te houden totdat die rechtgericht is wanneer je de stallingskosten vanaf nu zou gaan rekenen, de winst van hogere verkoopprijs is dan waarschijnlijk reeds "opgegeten" door de betaalde stallings-en trainingskosten tot het moment van verkoop.
Mogelijk denkt je moeder dat je toch weer meer plezier in deze pony gaat krijgen naar mate jullie langer een combi zijn.

Hij staat bij mij thuis dus geen stallingskosten. En nee ze snapt het maar ze wilt echt gewoon dat die eerst recht is voor we hem verkopen. En het gaat meer om dat we veel geld in hem hebben gestoken met osteopaat, zadelmaker etc.


Maar ook aan huis is een paard niet gratis. En bij jullie dus geen optie om hem verder/intensiever te trainen in het rechter worden. En een paard is niet in een maand ineens recht. Dat kost tijd. En in dit geval dus ook nog meer geld.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:40

Pipppp schreef:
cobiie schreef:
ik denk dat het "financieel" gezien niet verstandig is de pony aan te houden totdat die rechtgericht is wanneer je de stallingskosten vanaf nu zou gaan rekenen, de winst van hogere verkoopprijs is dan waarschijnlijk reeds "opgegeten" door de betaalde stallings-en trainingskosten tot het moment van verkoop.
Mogelijk denkt je moeder dat je toch weer meer plezier in deze pony gaat krijgen naar mate jullie langer een combi zijn.

Hij staat bij mij thuis dus geen stallingskosten. En nee ze snapt het maar ze wilt echt gewoon dat die eerst recht is voor we hem verkopen. En het gaat meer om dat we veel geld in hem hebben gestoken met osteopaat, zadelmaker etc.


maar wat voor bedrag wil je er dan voor terug hebben, want begrijp me niet verkeerd hoor maar een paard kost altijd meer dan dat je er uit gaat halen.. toch zeker als het maar een 'simpel' beestje is..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:44

Thuis kost die ook geld als in arbeid, bodembedekking, voer.
Hoe langer je hem aanhoudt, hoe meer hij gaat kosten. Wie weet wordt die nog een keertje ziek of kreupel en krijg je er nog extra da kosten bij.

Wanneer je hem voor je gevoel zo optimaal mogelijk qua opleiding wil verkopen is in training zetten, op een trainingsstal die hem ook gelijk na een paar maanden kan verkopen, geen gek idee.

Dan wordt die met meer regelmaat dan 2 x per week gereden + als het goed is weten ze opzo'n stal hoe je moet rechtrichten en is dat dan geen leerschool voor de ruiter waardoor het vaak korter duurt voordat je het goede resultaat krijgt.

Pipppp
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 23:39

We hebben een bijrijdster voor hem gevonden die er ook mee gaat helpen, en 4 keer per week gereden/ gelongeerd. Ik ben al sinds april bezig, eerst stond hij op een manege dus kon ik bijna iedere dag rijden. Het is iets verbeterd maar niet veel. Nu zijn we minder vaak bezig, maar wel beter. Betere instructrice, vooral bezig met longeren, en met rijden meer oefeningen voor het recht richten. Ik vind het normaal best leuk om met zoiets aan de slag te gaan, maar nu niet echt meer omdat ik het vertrouwen kwijt ben in hem. En mijn moeder wilt graag dat als we hem verkopen een pony hebben waar ook bijv. Kinderen op kunnen rijden want hij houd heel erg van kinderen en een beetje sjokken haha. Nu kan dat niet omdat hij vervelend kan gaan doen op de rechterhand. Ik zou hem het liefst gewoon verkopen, want hij is natuurlijk nog jong en er zijn vast mensen die er mee aan het werk willen.

En we wonen op een boerderij met koeien dus hooi/bodembedekking hebben we zowiezo al, ik snap dat het wel sneller op gaat natuurlijk. :j

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:47

Als je al zo'n tijd bezig bent met ditzelfde probleem, dan denk ik dat er sprake is van lichamelijk ongemak dat verder onderzocht moet worden of dat jij als ruiter (onbewust) verkeerd op het paard zit c.q. onbewust in onbalans rijdt. Zijn er foto's van de rug gemaakt bijvoorbeeld? Misschien is een andere osteopaat erbij halen nog een optie, want ze zijn niet allemaal even bedreven in hun werk. In ieder geval klinkt het niet als een probleem dat je 1,2,3 oplost. Hier moet echt een deskundige arts/osteopaat naar kijken en - mits er geen sprake is van een lichamelijk probleem - een deskundige ruiter mee aan de slag. Ik ben bang dat je nu erg in een cirkeltje blijft hangen qua vooruitgang.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:54

Pipppp schreef:
cobiie schreef:
ik denk dat het "financieel" gezien niet verstandig is de pony aan te houden totdat die rechtgericht is wanneer je de stallingskosten vanaf nu zou gaan rekenen, de winst van hogere verkoopprijs is dan waarschijnlijk reeds "opgegeten" door de betaalde stallings-en trainingskosten tot het moment van verkoop.
Mogelijk denkt je moeder dat je toch weer meer plezier in deze pony gaat krijgen naar mate jullie langer een combi zijn.

Hij staat bij mij thuis dus geen stallingskosten. En nee ze snapt het maar ze wilt echt gewoon dat die eerst recht is voor we hem verkopen. En het gaat meer om dat we veel geld in hem hebben gestoken met osteopaat, zadelmaker etc.



Dat krijg je er nooit voor terug en het is jullie eigen keuze dat jullie de osteopaat ect. lieten komen. Zelfs een veulen fokken voor de verkoop kost je meer als wat je ervoor terugkrijgt, tenzij het om een hele goeie bewezen dier gaat met bewezen ouderdieren etc. etc. en een grote naamsbekend geniet etc.

Jullie zijn gewoon particulieren en die pony kan niets bijzonders en alles wat jullie erin gestoken hebben aan osteopaat en dergelijke zijn jullie voor zeg maar ongeveer 75% kwijt, tenminste als er een gek is die ervoor over hebt en dan nog is het een schijntje. De prijs wat je ervoor kan krijgen is wat ie zelf op dat moment kan en of ie op dat moment gezond is en wat de kopers ervoor over hebt en vooral voor wat de pony waard is en dat is echt niet wat jullie eraan hebben uitgegeven aan verzorging en artsenkosten. Zeker niet als er meer dieren zijn die goedkoper zijn en meer kunnen dan de jouwe.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-01-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard nu verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:06

Je kunt hem een maandje ergens in training zetten, zal waarschijnlijk al een hoop schelen.

De gemaakte kosten krijg je niet terug, paarden kosten nu eenmaal geld.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:16

Je zou hem inderdaad in training kunnen zetten (en dan afspreken dat je zelf ook een of twee keer per week rijd met dezelfde instructrice als daar), en dan terwijl je daarmee bezig bent al te koop zetten. Wie weet is er wel een koper die daar energie en moeite in wil steken.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:53

Pipppp schreef:
We hebben een bijrijdster voor hem gevonden die er ook mee gaat helpen, en 4 keer per week gereden/ gelongeerd. Ik ben al sinds april bezig, eerst stond hij op een manege dus kon ik bijna iedere dag rijden. Het is iets verbeterd maar niet veel. Nu zijn we minder vaak bezig, maar wel beter. Betere instructrice, vooral bezig met longeren, en met rijden meer oefeningen voor het recht richten. Ik vind het normaal best leuk om met zoiets aan de slag te gaan, maar nu niet echt meer omdat ik het vertrouwen kwijt ben in hem. En mijn moeder wilt graag dat als we hem verkopen een pony hebben waar ook bijv. Kinderen op kunnen rijden want hij houd heel erg van kinderen en een beetje sjokken haha. Nu kan dat niet omdat hij vervelend kan gaan doen op de rechterhand. Ik zou hem het liefst gewoon verkopen, want hij is natuurlijk nog jong en er zijn vast mensen die er mee aan het werk willen.

En we wonen op een boerderij met koeien dus hooi/bodembedekking hebben we zowiezo al, ik snap dat het wel sneller op gaat natuurlijk. :j


Ik wilde het net voorstellen :) Ga lekker samen met je bijrijder met je paardje bezig, misschien kan zij jou wel helpen om het vertrouwen terug te krijgen en ondertussen je paardje wat door te trainen! Daarnaast kan je naast rijden ook vanaf de grond leuke dingen gaan doen.