paard wilt NIET in galop

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:06

ik heb men paardje al bijna een half jaar, sinds een paar weken probeer ik te galopperen, alleen het lukt niet. hij gaat dan stilstaan en rondraaien, of springt op zij, dan kan je hem bijna niet houden.
Ik wil heel graag volgend jaar wedstrijden starten alleen de galop lukt gewoon niet.

heeft iemand goede tips ?

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:06

Welke hulpen geef je?

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:07

Heb je les? Wat zegt je instructrice/instructeur er van?
En wat doet je paard aan de longe?

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:08

ik ga gewoon doorzitten en laten hem wat vrijer in de teugels en ga in de hoek een schopje geven dat hij aanspringt.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:08

Hoe oud is hij, wat voor een niveau heeft t beestje? Wat is je eigen niveau? 100% zeker dat zadel, bit etc goed past? Is hij 100% in orde?

Wat zegt je lesgeefsfer ervan dat hij niet galoppeert? Plus heb je een half jaar nier gegaloppeerd onder het zadel met hem?

Edit een schopje? Stelling vragen, buitenbeen achterde singel en met binnenbeen de hulp aangeven, daarbij doorzitten diep zitten is de juiste galopshulp
Laatst bijgewerkt door Celiien op 13-07-15 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:09

ik heb geen les , ik ga na dat ik op vakantie ben geweest op les :)
aan de longeerlijn laat ik hem nooit galoperen. ik laat hem wel vrij rennen en daar galopeert snel aan

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:12

hij is 13 jaar en b niveau , zelf heb ik een men pony , tot l2 niveau thuis gereden.
heb veel ervaring met gespannen paarden (oude verzorgponys) en ik rijd hem nu 2 maand en galop vindt ik zelf wel eng , maar als het eenmaal lukt vind ik het wel leuk. het paard is 100% correct. zadel past ook , bit enz ook.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:15

roosjenat schreef:
ik ga gewoon doorzitten en laten hem wat vrijer in de teugels en ga in de hoek een schopje geven dat hij aanspringt.


De juiste hulpen zijn dat je de teugels gewoon houd zoals je dat al doet (om te voorkomen dat hij in galop valt) buitenbeen op de singel, binnen been achter de singel en daarmee aansporen. Pas als hij aanspringt ga je mee en doorzittten.
Ik denk dat je beest gewoon niet snapt wat je bedoelt. Ik hoop dat dit betere resultaten geeft.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:16

oke dankjewel :),

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:20

Reageert hij op stemhulp? Dan zou je ook de hoek in kunnen rijden en de stemhulp kunnen geven.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:21

nee dat reageert hij niet op , zijn we wel mee bezig

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:21

Ga hem eerst aan de longeerlijn leren weer te galopperen, op jouw stemhulp. Dit kun je dan ook onder het zadel gebruiken. Gezien je aangeeft galop eng te vinden, vermoed ik dat je onbewust bepaalde spieren aanspant en dat de galop daarom niet lukt. En inderdaad wat Celiien zegt, galop is niet een schopje geven... Klinkt alsof je zelf ook de nodige rijervaring mist...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:22

Ik zeg maar een ding: les nemen :) zsm. Hoe kan je je paard doorgereden hebben tot L en niet eens de juiste galopshulp weten :') ?

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:23

andere pony die reageerd op stem dus hoef je geen hulpen te geven .

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:24

roosjenat schreef:
andere pony die reageerd op stem dus hoef je geen hulpen te geven .


Hoe vraag je stelling dan? Buiging? Verzameling? Voltes?
Ook op stem?

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:26

ik heb genoeg ervaring, heb jonge ponys doorgereden alleen die gingen makkelijk in galop, daarom heb ik een andere paard gekocht (ook omdat ik te groot ben voor pony) om er wat van te leren ,

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:27

voltes stuur je gewoon en je houd de goede been eraan . buiging enz. doet die andere uit zich zelf

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:27

Stemhulpen leer je paard bij het longeren, dus niet meer zomaar rond laten rennen. Stappen is stap, draf is draf en galop is galop. En dan leer ik ze ook altijd staan en hier komen. Zowel linksom als rechtsom want paarden moeten alles altijd aan beide kanten leren, dat heeft iets met hun hersens te maken.

Als jij de ervaring hebt die je zegt, en daar ga ik van uit. Dan vraag ik me af of je het allemaal wel goed hebt kunnen leren. Van vaak rond crossen leer je nog geen auto rijden.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:30

oke, ik weet genoeg ervan , alleen zocht de goede tip die heb ik inmiddels, dus verder commentaar ben ik niet nodig,

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:32

@roosjenat Blijkbaar hadden die jonge pony's al een goede basis, en daardoor geen last van het feit dat jij het wat minder goed kan. Deze duidelijk wel. Ga niet zelf aan klooien, maar neem les. En laat tot je lessen beginnen de galop achterwege met rijden. Er zijn maar weinig paarden die zowel linksom als rechtsom correct inbuigen, en zeker niet uit zichzef...

Iets willen leren van een pony is prima, maar als de pony het zelf niet begrijpt, dan kun jij dit niet alleen oplossen. Galoppeert hij met een andere ruiter wel?

simonedkstr

Berichten: 44
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:32

mrie schreef:
roosjenat schreef:
ik ga gewoon doorzitten en laten hem wat vrijer in de teugels en ga in de hoek een schopje geven dat hij aanspringt.


De juiste hulpen zijn dat je de teugels gewoon houd zoals je dat al doet (om te voorkomen dat hij in galop valt) buitenbeen op de singel, binnen been achter de singel en daarmee aansporen. Pas als hij aanspringt ga je mee en doorzittten.
Ik denk dat je beest gewoon niet snapt wat je bedoelt. Ik hoop dat dit betere resultaten geeft.

Bedoel je niet binnen been OP de singel en buitenbeen ACHTER de singel?

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:34

roosjenat schreef:
voltes stuur je gewoon en je houd de goede been eraan . buiging enz. doet die andere uit zich zelf


Dan heb jij dus geen L2 gereden, maar de pony ;)
Ik zou zeggen, lekker leren van de pony's die het al kunnen, zodat je het straks zelf kunt vragen van andere pony's!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:35

Das fijn, maar als je moet gaan starten mag je toch echt geen stemhulpen geven. Buiging, stelling etc is allemaal essentieel om je paard rijtechnisch correct te rijden. 'Beetje sturen en dan doet hij het wel' dat doe je op een manege in de beginnersles :n vraag me echt af hoe die pony's van jou over de rug lopen, kan niet anders dan dat dat niet correct is

Jonge pony's doorgereden? Zonder de juiste hulpen te weten. Dan zal ik toch niet blij zijn als eigenaar zijnde :')

Goede tip is in dit geval les nemen en echt leren rijden!

Ik denk idd dat ze in de war is Simone, ik tikte het net ook al bijna verkeerd. Het is laat _O-

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:37

gaat lastig als ik te groot ben voor de ponys.
ik kan zelf een pony wel rijden tot l2 maar dit paard is toch nog wat anders. hij kan alles netjes alleen de galop hebben we moeite ik krijg daar zsm les voor . van dit paard heb ik genoeg geleerd, overgang van pony naar paard is al een stap :).

verder hoef ik geen commentara dat ik geen genoeg ervaring heb want dat heb ik wel

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: paard wilt NIET in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 00:39

lekker aardig om zo te zeggen dat ik alles verkeerd doe maar zo is bokt, ik weet zelf wel hoe het meot alleen dit paard vind het nog lastiger. en de eigenaar zijn we zelf, de jury op cc vond het anders wel goed, heb de 1e wedstrijd gelijk de 1e plek gewonnen..

maar houd je commentaar maar voor je