Vrijheidsdresuur

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quintje
Berichten: 126
Geregistreerd: 14-08-13

Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 21:28

Haai bokkers ben super ver met vrijheidsdressuur hij kent flamen kusje jambette blok staan buigen compliment en emmer op pakken. Maar een vraag hoe leer je steigeren????

Senna012

Berichten: 671
Geregistreerd: 28-06-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:29

Ik zou toch nog even anderen kunstjes aanleren zoals knielen, liggen en/of zitten dan kun je daar ook op terug vallen als het steigeren niet lukt ;)

Quintje
Berichten: 126
Geregistreerd: 14-08-13

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 21:31

Ja ik weet liggen ook niett

Quintje
Berichten: 126
Geregistreerd: 14-08-13

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 21:31

Hah weet niet hoe je liggen en steigeren moet aanleren maar zitten is ook lasig

femkeonneke

Berichten: 178
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:32

Je kan het zo doen:
Met het halster touw spelen en dan ineens je handen omhoog doen. Als je paard zn hoofd omhoog doet beloon jen (zorg dat je voldoende afstand houd).
En na een tijdje zou het kunnen zijn dat hij een keer een stukje om hoog springt. Zo bouw je dat op.
Het kost veel geduld en tijd. Je kan het ook doen bij iets waar je paard zelf gaat steigeren. maar dit is heeft meer risico's

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:38

Ik zou eerst naar de grond gaan (knielen, liggen etc.) en dan pas stijgeren. als hij ligt etc is hij onderdanig aan jou en kun je verkeerd gebruik van stijgeren makkelijker de baas.

Liggen kun je aanleren dmv belonen op het moment dat hij gaat rollen en daar dan een commando aan koppelen. In de zomer spuit ik mijn paard altijd nat en ga ik met hem de bak in. dan gaat hij meestal aangelijnd liggen en kan ik hem makkelijk belonen. Mijn paard vind het nog erg spannend als hij ligt dat ik dan bij hem kom, dan staat hij meteen weer op, maar met veel geduld en oefenen komt dat goed!

Quintje
Berichten: 126
Geregistreerd: 14-08-13

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 21:39

Liggen ga ik morgen wel even oefenen maar als je wilt zitten

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:10

zitten kan je opbouwen vanuit het liggen. Google heeft ook hele duidelijke uitleg, maar het boekje ''vrijheidsdressuur-van apporteren tot zitten'' vond ik heel leuk, handig en duidelijk.

xhenkexspons

Berichten: 840
Geregistreerd: 03-03-10

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:37

Ik zou gewoon een lesje nemen :)

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:50

Quintje schreef:
Liggen ga ik morgen wel even oefenen maar als je wilt zitten


Wel uitkijken met nat maken nu he, ik vind het nu te fris om hem volledig nat te maken.. Ikzelf ben nu ook gestopt met het aan leren van liggen dmv natmaken. Misschien na het rijden dat hij wel wil rollen. Dan is dat een perfect moment om te pakken :D

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:14

Ik zou eerst maar even een lesje nemen.
Steigeren zomaar aanleren zonder dat je weet hoe het moet of door uitleg via bokt is (vind ik) zeker niet genoeg.
Steigeren is een gevaarlijke kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:20

ik zou stijgeren mn paard ook niet snel aanleren.. heb al meerdere keren gehoord dat als ze eenmaal goed doorhebben hoe ze t moeten doen ze het ook tijdens het rijden gaan proberen ;)

TessaxTopaas
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-03-12
Woonplaats: Nederland

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:39

Als jij denkt dat je er klaar voor bent moet je het doen! Doe het voorzichtig en wees consuqent! Je handen omhoog gooien met of zonder zweep! Beloon het paard met een snoepje of een knuffel of stem wanneer je paard het goed doet! Gebruik de juiste comando, en wees duidelijk wanneer jou paard mag steigeren! Niet dat je paard ineens gaat steigeren zonder jou toestemming!! Dit kan ook gevaarlijk zijn!

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:44

Een paard gaat dus echt niet steigeren als je alleen je handen omhoog gooit :'). Er komt heel wat meer bij kijken. Steigeren is niet een trucje dat je in een dag aanleert, je hebt er weken soms maanden voor nodig. Bedenk wel goed dat steigeren een erg risicovolle truc is, je paard kan het tegen je gebruiken.

Als jullie geen verstand hebben van VD, willen jullie dan niet reageren. Voor je het weet, leert TS het helemaal verkeerd en dat is heel gevaarlijk bij zo'n truc als steigeren.

TS, zoals vele vergeet je de basis. Dat is het aller belangrijkste. Iedereen wil meteen steigeren aanleren, maar dat is fout! Begin gewoon eerst met de makkelijkere trucen (flemen, shaken, voedsel weigeren enz). Voor je het steigeren leert, raad ik je aan om het liggen eerst aan te leren, dit uiteraad wel nadat je paard de basis onder de knie heeft. Bij het liggen is je paard lager dan jij, dus ben jij de baas. Bij steigeren is ie hoger dan jij, dus is hij de baas.

En ik zie dat je 11 bent, ga lekker door met de basis en laat het steigeren even achterwegen ;)

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:37

Ik zou als ik jou was het steigeren nog niet aanleren! Net als hierboven wordt genoemd is de basis uiterst belangrijk, ik weet het steigeren is heel gaaf en zou je eigenlijk meteen als eerste willen aanleren, maar toch is het niet zo fijn als je pony het uit zichzelf doet! Zowiezo staat hierboven een manier om het aan te leren die ik echt wil afraden, je paard omhoog trekken is simpelweg GEEN vrijheids dressuur. Ga lekker verder met een paar kleinere kunsten nog en zet die basis er goed in! Ook een lesje nemen is helemaal niet verkeerd, de grote vrijheidsdressuur quote is ook: "wie klein begint eindigt groot". Op zijn tijd komt het steigeren wel wanneer je pony en jij er beide klaar voor zijn. Om verschillende kunsten aan te leren kan je ook altijd kijken op www.vdforsta.tk :)

car_kid
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:12

hee meestal maaken ze een naar boven/voren beweging met een sweep. kan je paard al voeten optillen? mischien moet je dan proberen om hem zijn bijde voeten te laten optillen. ik ken ook iemand die dat profesioneel doet en ook les geeft mischien moet je eens contact met haar opnemen als je er echt hoger/verder er mee wil. http://www.amable.nl/ is haar website ook te vinden op youtube. veel suc nog /3

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:18

Dat heet een commando, dat is niet hoe je het aanleert ;)

Nogmaals, willen jullie AUB geen onzin zetten en NIET reageren als jullie geen idee hebbennwat VD inhoudt

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:19

zeker NIET voor je paard gaan staan en je handen omhoog gooien!!!! dit is gevaarlijk je paard kan naar voren springen!!! mensen die er niets van kennen a.u.b. geen verkeerde tips geven.
zou inderdaad een lesje nemen. en voor de mensen die zeggen dat paarden het steigeren misbruiken dat is dan hun eigen schuld xs paarden bij wie het goed aangeleerd is en respect hebben doen het nooit en zelfs als ze het eens doen direct duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

TessaxTopaas
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-03-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:51

Paardjes45 schreef:
Een paard gaat dus echt niet steigeren als je alleen je handen omhoog gooit :'). Er komt heel wat meer bij kijken. Steigeren is niet een trucje dat je in een dag aanleert, je hebt er weken soms maanden voor nodig. Bedenk wel goed dat steigeren een erg risicovolle truc is, je paard kan het tegen je gebruiken.

Als jullie geen verstand hebben van VD, willen jullie dan niet reageren. Voor je het weet, leert TS het helemaal verkeerd en dat is heel gevaarlijk bij zo'n truc als steigeren.

TS, zoals vele vergeet je de basis. Dat is het aller belangrijkste. Iedereen wil meteen steigeren aanleren, maar dat is fout! Begin gewoon eerst met de makkelijkere trucen (flemen, shaken, voedsel weigeren enz). Voor je het steigeren leert, raad ik je aan om het liggen eerst aan te leren, dit uiteraad wel nadat je paard de basis onder de knie heeft. Bij het liggen is je paard lager dan jij, dus ben jij de baas. Bij steigeren is ie hoger dan jij, dus is hij de baas.

En ik zie dat je 11 bent, ga lekker door met de basis en laat het steigeren even achterwegen ;)

Mijn zusje haar pony steigert wel als je de hander omhoog gooit met zweep! Niet alle paarden en pony's zijn het zelfde! ;)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:09

yape schreef:
Ik zou als ik jou was het steigeren nog niet aanleren! Net als hierboven wordt genoemd is de basis uiterst belangrijk, ik weet het steigeren is heel gaaf en zou je eigenlijk meteen als eerste willen aanleren, maar toch is het niet zo fijn als je pony het uit zichzelf doet! Zowiezo staat hierboven een manier om het aan te leren die ik echt wil afraden, je paard omhoog trekken is simpelweg GEEN vrijheids dressuur. Ga lekker verder met een paar kleinere kunsten nog en zet die basis er goed in! Ook een lesje nemen is helemaal niet verkeerd, de grote vrijheidsdressuur quote is ook: "wie klein begint eindigt groot". Op zijn tijd komt het steigeren wel wanneer je pony en jij er beide klaar voor zijn. Om verschillende kunsten aan te leren kan je ook altijd kijken op http://www.vdforsta.tk :)


Lees dit is goed door, voordat je verder praat ;)

bobo2000

Berichten: 361
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:14

ga gewoon eerst lekker de basis doen. Neem een les over VD steigeren is een gevaarlijke truc er zijn zat mensen die steigeren maar mooi voor op de foto vinden maar een goede basis is altijd belangrijk heb je geen goede basis heb je kans dat je paard sneller de trucs gaat misbruiken.