bitloots

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scoobykh
Berichten: 26
Geregistreerd: 15-09-10
Woonplaats: in de stal

bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:23

Hoi ik wil graag bitloos gaan rijden en ik wil graag weeten welke manier het beste is?

Miiejs
Berichten: 1830
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Xxxxx

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:23

Je hebt een typfout staan in je topic naam BitlooTs

Even veranderen ;)

kim18a

Berichten: 1657
Geregistreerd: 23-10-08

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:39

Je hebt verschillende manieren. Ga eerst maar googlen. Als je er dan echt niet uit komt kan je het hier vragen. ;)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:27

hoi,

Je moet je paard in ieder geval laten omscholen tot bitloos, dat kun je bij bijvoorbeeld een NH organisatie o.i.d.
verder kun je bijvoorbeeld een indian bosal gebruiken, dat is een neusriem met een kruislings systeem. rechts zit een touwtje vast die naar links onder de kin gaat, daar door een ringetje en daar maak je je teugels aan vast. als je aan de linkerteugel trekt komt er druk op de rechterkant van de neus, de andere kant is "vrij" en daar zal dan je paard naartoe gaan.
Je moet wel echt je paard leren bitloos rijden bij een organisatie, dat kun je zelf doen met hulp daar of laten doen,
anders kun je je paard verpesten door hem verkeerde dingen aan te leren.
je kunt ook een gewone sidepull gebruiken, dan heb je gewoon je teugel aan de linkerkant vast en als je aan links trekt trek je de neusriem mee en zo komt er druk op de rechterkant van het hoofd.
voor paarden met een erg lange of dikke baard kun je soms (vaak ook gewoon wel) beter geen crosslink systeem gebruiken, omdat dat geen goede "release"heeft (dat de touwtjes na het sturen weer ontspannen liggen onder de kin en niet de neus afknijpen)
ook moet je goed weten dat een bitloze neusriem HOGER ligt als een gewone neusriem. waar de gewone neusriem ligt, is een breekbaar deel, daar kun je dus niet sturen (goed aan denken!).

Als je meer info wilt kun je me pb-en

Succes!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:32

Waarom MOET je, je paard laten omscholen? IMO als je paard correct aan de hulpen staan moeten er geen problemen zijn... Les hebben is natuurlijk altijd goed, maar ik vind dit een beetje overdreven.
Ik heb mijn paard bitloos hoofdstel omgehangen, rondje in de bak gereden en naar strand gegaan. Mijn paard is er echt niet minder om geworden hoor := .

Maar het kan natuurlijk zijn dat ik de dingen te simpel zie..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:35

Uuuh omscholen? :') Het verschil zit em vaak toch echt bij de ruiter, niet bij het paard.

Wanneer je het juiste bitloos hoofdstel hebt gevonden bij je paard is er geen verschil, het enige verschil is dat er geen bit meer in de mond van het paard hoeft, een voordeel dus :) Om die lipjes ontspannen te zien bungelen is erg fijn.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:39

Slofje schreef:
hoi,

Je moet je paard in ieder geval laten omscholen tot bitloos, dat kun je bij bijvoorbeeld een NH organisatie o.i.d.
verder kun je bijvoorbeeld een indian bosal gebruiken, dat is een neusriem met een kruislings systeem. rechts zit een touwtje vast die naar links onder de kin gaat, daar door een ringetje en daar maak je je teugels aan vast. als je aan de linkerteugel trekt komt er druk op de rechterkant van de neus, de andere kant is "vrij" en daar zal dan je paard naartoe gaan.
Je moet wel echt je paard leren bitloos rijden bij een organisatie, dat kun je zelf doen met hulp daar of laten doen,
anders kun je je paard verpesten door hem verkeerde dingen aan te leren.
je kunt ook een gewone sidepull gebruiken, dan heb je gewoon je teugel aan de linkerkant vast en als je aan links trekt trek je de neusriem mee en zo komt er druk op de rechterkant van het hoofd.
voor paarden met een erg lange of dikke baard kun je soms (vaak ook gewoon wel) beter geen crosslink systeem gebruiken, omdat dat geen goede "release"heeft (dat de touwtjes na het sturen weer ontspannen liggen onder de kin en niet de neus afknijpen)
ook moet je goed weten dat een bitloze neusriem HOGER ligt als een gewone neusriem. waar de gewone neusriem ligt, is een breekbaar deel, daar kun je dus niet sturen (goed aan denken!).

Als je meer info wilt kun je me pb-en

Succes!


Dit valt echt onder het kopje onzin. Je kunt al beginnen door je teugels aan je halster vast te maken. Verder zou ik eens rustig op internet rondlezen daar is erg veel info te vinden.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:40

Het is niet het paard, maar de ruiter die omgeschoold moet worden.
Er is veel verschil in de bitloze hoofdstellen en niet ieder hoofdstel past bij jou als combinatie.
Zoveel mogelijk uitproberen en voelen waar je paard het beste op reageerd.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:59

RUI - YRT

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:03

De beste manier is voor iedereen anders.
Een touwhalster is het meest basic en is niet duur. Als ik jou was zou ik het daarmee gaan proberen en dan kijken tegen welke problemen je aanloopt.
Verder lijkt het me slim om een lesje te nemen want bitloos rijden is anders dan dressuur rijden.
Met bitloos rijden is het de bedoeling om zo min mogelijk contact te hebben. Dus altijd een los teugeltje als het kan ;)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:05

ninajojo schreef:
De beste manier is voor iedereen anders.
Een touwhalster is het meest basic en is niet duur. Als ik jou was zou ik het daarmee gaan proberen en dan kijken tegen welke problemen je aanloopt.
Verder lijkt het me slim om een lesje te nemen want bitloos rijden is anders dan dressuur rijden.
Met bitloos rijden is het de bedoeling om zo min mogelijk contact te hebben. Dus altijd een los teugeltje als het kan ;)


Waar haal je die onzin vandaan? :=
Met het juiste bitloze hoofdstel is prima dressuur te rijden, dus met aanleuning.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:08

Naar mijn mening wordt ieder paard zwaar en stroef van contante aanleuning. Maar je hebt wel gelijk, het kan ook op andere manieren, maar ik vind zo min mogelijk contact het beste. ;)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: bitloots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:27

Als een paard zwaar en stroef wordt dan heb je geen aanleuning maar druk, veel druk. Dat heet gewoon verkeerd rijden, geen dressuur :)