Pony valt aan bij uit de wei halen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pony19072011
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-04-24

Pony valt aan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 16:42

Hoi allemaal!

Ten eerste heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht. Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om dit topic te plaatsen, sorry als hij verkeerd staat.

Ik heb 2 verzorgponys. In de winter staan ze snachts op stal en overdag in de paddock. In de zomer staan ze snachts op stal en overdag op de wei. Ze staan daar dan ongeveer van 8:00 - 18:00. De ene pony is een shetlander van 16. De andere pony is een shetlander x ijslander van 26. Ze delen de paddock en de wei met een ander paard, die staat aan de andere kant van een lijntje. De shetlander × ijslander is een tijdje met pensioen geweest, maar daar werd de pony erg chagrijnig van, toen is het weer opgepakt en was de pony weer blij. De ahetlander en shet x ijslander zijn nu hier voor 6 jaar. Ze hebben beiden een verleden waarin ze waarschijnlijk naar zijn behandeld. Het paard is hier voor 2 jaar, deze heeft ook een naar verleden en kan daar nog trekjes van vertonen.

Het probleem is: de shet x ijslander wil niet uit de wei of paddock. Ze loopt eerst weg, als je er dan achter aanloopt gaat ze bokken en valt ze aan. Als ik dan terugdeins stopt ze. Andere mensen lukt het wel om haar te pakken, haar eigenaresse en ee vriendin van haar. Mij niet.
Hebben jullie tips?

Goof

Berichten: 28807
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pony valt aan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:56

De pony heeft jou goed getraind;
als hij bokt, blijf jij lekker weg. Dat heeft hij goed aangepakt :D

Ik zou je vraag neerleggen bij de eigenaresse, die kan je er meteen mee helpen. Wij vanachter een scherm niet.

DuoPenotti

Berichten: 29609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:03

Precies.
het hele verhaal van het verleden doet er niet toe, maar jij neemt het denk ik wel mee in hoe je met haar omgaat.
Ipv strand over te komen zul je wat timide zijn, ipv zeggen, hey verdorie dat mag niet! zul jij eerder zoiets hebben oohh zielig, haar verleden...
En ondertussen beschrijft Goof het heel goed, paard traint jou goed :)

Maar de vraag bij de eigenaresse neerleggen is het beste, haar jou laten helpen.

Elisa2

Berichten: 37258
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:24

Pony19072011 schreef:
Hoi allemaal!

Ten eerste heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht. Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om dit topic te plaatsen, sorry als hij verkeerd staat.

Ik heb 2 verzorgponys. In de winter staan ze snachts op stal en overdag in de paddock. In de zomer staan ze snachts op stal en overdag op de wei. Ze staan daar dan ongeveer van 8:00 - 18:00. De ene pony is een shetlander van 16. De andere pony is een shetlander x ijslander van 26. Ze delen de paddock en de wei met een ander paard, die staat aan de andere kant van een lijntje. De shetlander × ijslander is een tijdje met pensioen geweest, maar daar werd de pony erg chagrijnig van, toen is het weer opgepakt en was de pony weer blij. De ahetlander en shet x ijslander zijn nu hier voor 6 jaar. Ze hebben beiden een verleden waarin ze waarschijnlijk naar zijn behandeld. Het paard is hier voor 2 jaar, deze heeft ook een naar verleden en kan daar nog trekjes van vertonen.

Het probleem is: de shet x ijslander wil niet uit de wei of paddock. Ze loopt eerst weg, als je er dan achter aanloopt gaat ze bokken en valt ze aan. Als ik dan terugdeins stopt ze. Andere mensen lukt het wel om haar te pakken, haar eigenaresse en ee vriendin van haar. Mij niet.
Hebben jullie tips?


Ja, neem een zweepje mee en jaag haar op. Zeker als ze bokt of wil aanvallen. Jaag haar weg en bepaal waar zij loopt.

Dat is kudde/ leider gedrag, de hoger geplaatste in rangorde jaagt de lager geplaatste weg en bepaald waar die loopt.

Nu doet die pony dat dus bij jou, ziet jou als een lager geplaatste in rangorde.

Oja en als je ze mee neemt of op stal zet. Maak er een positieve associatie van. Geef haar wat lekkers, op die manier wordt het leuk om met jou mee te gaan.

Pony19072011
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 19:38

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er wat mee doen. :')
Jullie hebben wel gelijk, de pony heeft mij goed getraind, zij bokt ik blijf weg.
Ik ga met de eigenaresse overleggen en meer leiderschap tonen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70569
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:42

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.