Paard wordt aangevallen als ik haar terug in de kudde zet.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Paard wordt aangevallen als ik haar terug in de kudde zet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 11:10

Hoi allemaal,
Ik heb 2 maanden geleden mijn lievelings pony van de manege overgekocht. Wij hebben haar verplaatst naar een nieuwe stal nadat ze 10 jaar op de manege heeft gestaan. Op de nieuwe stal staat ze in een kudde van 12 andere paarden. Wij hebben haar hier natuurlijk niet gelijk bijgezet, maar eerst apart. Ze stond in de wei ernaast voor ongeveer 2 weken. We hadden het opgebouwd door telkens een paar rustige pony's er bij te zetten. Mijn pony pakte dit op zich wel goed op, maar vond het wel heel eng als er een pony naar haar toe kwam lopen. Gelukkig ging dit steeds beter.

We hadden haar toen in de kudde gezet eerst nog zonder kuddeleider (hij wilde haar namelijk aanvallen als ze maar iets deed) en uiteindelijk met de kuddeleider erbij. De eerste paar dagen viel hij haar nog wel aan maar uiteindelijk niet meer. Verder kan ze het met alle paarden wel goed vinden, maar er is nog een paard die haar opjaagt. Gisteren bijvoorbeeld ik had Shelby (mijn pony) even uit de paddock gehaald om te poetsen en te wandelen. Ik wilde haar terug zetten, maar een deel van de kudde stond voor het hek (waaronder de kudde leider en de andere merrie die Shelby opjaagt) Shelby trok zich hier niet echt iets van aan dus ik liet haar er zelf in lopen. Maar de hele kudde kwam achter haar aan en natuurlijk de kuddeleider en de andere merrie voorop. Ik vind dit heel erg omdat Shelby er nu bijna 2 maanden staat en nog steeds niet geaccepteerd wordt (zo lijkt het) terwijl er een ander paard was bijgekomen die er nu 2,5 week staat en al wel geaccepteerd is.

Weten jullie misschien hoe dit komt?
(ik weet niet of het hier goed staat, dus als het niet goed staat sorry daarvoor :') )

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard wordt aangevallen als ik haar terug in de kudde zet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:27

Is het niet een mogelijkheid om je pony blijvend met een andere pony in een apart stukje wei te zetten?

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 11:31

Loei schreef:
Is het niet een mogelijkheid om je pony blijvend met een andere pony in een apart stukje wei te zetten?


Ik denk niet dat dat kan. De staleigenaresse wilt namelijk de kudde in een geheel. :( Maar dankje voor de tip!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:41

Dat is op zich wel vrij normaal gedrag.
Mijn drie staan nu sinds augustus op dezelfde locatie, en sinds december ofzo effectief bij elkaar.
Mijn oudste en middelste zijn moeder en dochter, die twee doen het uiteraard super. De jongste is de nieuweling, die jaagt de oudste weg / op, en de middelste jaagt de jongste weg / op.
Terwijl oudste en middelste wel samen staan, en middelste en jongste ook vaak samen staan.

Waar ik wel voor zorg is dat IK de baas ben als ik in de buurt ben. Ik tolereer dus géén gejaag en gedonder als ik er tussen sta. Als ik paard erin of eruit zet dan MOET de rest plaats maken.
Desnoods neem ik daar een zweepje voor mee en claim ik echt mijn (en voldoende ruimte).
In een kudde zou ik de kudde dus echt van voor de poort wegjagen, en dit op voldoende afstand, zodat je de kans hebt om je paard erin te zetten en los te maken en dat die kan een vluchtroute kiezen. Veel kans dat het gejaag dan al een stuk minder is.

mylovies
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:42

Ik denk dan echt dat je een beetje geduld moet hebben. Sommige paarden worden minder snel geaccepteerd, en sommige paarden hebben er meer moeite mee. Als het echt niet gaat, zal ik even met de staleigenaar praten. Misschien weet diegene nog een oplossing. Succes!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:46

Duhelo schreef:
Dat is op zich wel vrij normaal gedrag.
Mijn drie staan nu sinds augustus op dezelfde locatie, en sinds december ofzo effectief bij elkaar.
Mijn oudste en middelste zijn moeder en dochter, die twee doen het uiteraard super. De jongste is de nieuweling, die jaagt de oudste weg / op, en de middelste jaagt de jongste weg / op.
Terwijl oudste en middelste wel samen staan, en middelste en jongste ook vaak samen staan.

Waar ik wel voor zorg is dat IK de baas ben als ik in de buurt ben. Ik tolereer dus géén gejaag en gedonder als ik er tussen sta. Als ik paard erin of eruit zet dan MOET de rest plaats maken.
Desnoods neem ik daar een zweepje voor mee en claim ik echt mijn (en voldoende ruimte).
In een kudde zou ik de kudde dus echt van voor de poort wegjagen, en dit op voldoende afstand, zodat je de kans hebt om je paard erin te zetten en los te maken en dat die kan een vluchtroute kiezen. Veel kans dat het gejaag dan al een stuk minder is.


Persoonlijk vind ik dit advies niet passend bij deze situatie. Dit speelt zich af op een pensionstalling. Ik mijn stalgenootjes of mijn pensionklanten met zweep de wei in gingen zou ik toch behoorlijk pissed zijn.

TS, voor een gedeelte is het een kwestie van tijd, maar als dit niet verminderd kan je concluderen dat je paardje hier gewoon niet past. Het hangt van de situatie af of het de moeite is op zoek te gaan naar een plekje waar de paarden wat kleinschaliger gehouden worden.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:06

Caily schreef:
Duhelo schreef:
Dat is op zich wel vrij normaal gedrag.
Mijn drie staan nu sinds augustus op dezelfde locatie, en sinds december ofzo effectief bij elkaar.
Mijn oudste en middelste zijn moeder en dochter, die twee doen het uiteraard super. De jongste is de nieuweling, die jaagt de oudste weg / op, en de middelste jaagt de jongste weg / op.
Terwijl oudste en middelste wel samen staan, en middelste en jongste ook vaak samen staan.

Waar ik wel voor zorg is dat IK de baas ben als ik in de buurt ben. Ik tolereer dus géén gejaag en gedonder als ik er tussen sta. Als ik paard erin of eruit zet dan MOET de rest plaats maken.
Desnoods neem ik daar een zweepje voor mee en claim ik echt mijn (en voldoende ruimte).
In een kudde zou ik de kudde dus echt van voor de poort wegjagen, en dit op voldoende afstand, zodat je de kans hebt om je paard erin te zetten en los te maken en dat die kan een vluchtroute kiezen. Veel kans dat het gejaag dan al een stuk minder is.


Persoonlijk vind ik dit advies niet passend bij deze situatie. Dit speelt zich af op een pensionstalling. Ik mijn stalgenootjes of mijn pensionklanten met zweep de wei in gingen zou ik toch behoorlijk pissed zijn.

TS, voor een gedeelte is het een kwestie van tijd, maar als dit niet verminderd kan je concluderen dat je paardje hier gewoon niet past. Het hangt van de situatie af of het de moeite is op zoek te gaan naar een plekje waar de paarden wat kleinschaliger gehouden worden.


Ik sta ook op een pensionstal maar als de kudde bij het hek staat, terwijl ik in en uit moet, met of zonder pony, moeten ze gewoon aan de kant. En ruim baan. Zeker als mijn pony terug de wei in moet,moeten ze gewoon ruimte maken. En als dat met wat gewapper en geroep is, is dat prima. Maar als ze niet luisteren met een touw of desnoods zweepje. Je hoeft ze toch niet gelijk verrot te slaan. Ze moeten wel gewoon ruim aan de kant en wegwezen. Punt uit. Anders breng je je pony ook wel in een heel moeilijk parket TS want je pony moet dan tegen de groepscodes door de kudde en dat accepteren ze niet. Dus jij moet ruimte maken voor je pony.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:10

Duhelo schreef:
Dat is op zich wel vrij normaal gedrag.
Mijn drie staan nu sinds augustus op dezelfde locatie, en sinds december ofzo effectief bij elkaar.
Mijn oudste en middelste zijn moeder en dochter, die twee doen het uiteraard super. De jongste is de nieuweling, die jaagt de oudste weg / op, en de middelste jaagt de jongste weg / op.
Terwijl oudste en middelste wel samen staan, en middelste en jongste ook vaak samen staan.

Waar ik wel voor zorg is dat IK de baas ben als ik in de buurt ben. Ik tolereer dus géén gejaag en gedonder als ik er tussen sta. Als ik paard erin of eruit zet dan MOET de rest plaats maken.
Desnoods neem ik daar een zweepje voor mee en claim ik echt mijn (en voldoende ruimte).
In een kudde zou ik de kudde dus echt van voor de poort wegjagen, en dit op voldoende afstand, zodat je de kans hebt om je paard erin te zetten en los te maken en dat die kan een vluchtroute kiezen. Veel kans dat het gejaag dan al een stuk minder is.


Mee eens. Van wie het paard ook is ieder paard maakt ruimte voor mijn. Ik ben op dat moment leider en dan zal het me een worst wezen of het klaas zijn paard is of van pietje.

Hoe krijg je verwende rotzakken!
Basis vind ik ruimte!

Ik zou het dus zeker nog aankijken. Zeker als er genoeg ruimte is om weg te kunnen te eten en te drinken

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:19

Ik vind het ook normaal gedrag. Dominante paarden bepalen hun eigen ruimte, als jij dan komt en je pony in die ruimte zet, dan is het logisch dat ze haar opjagen, want zij komt in hun ruimte. Normaal zou ze dat zelf waarschijnlijk niet doen als ze al in de weide staat, dan wordt ze eerder gewaarschuwd en blijft ze weg. Maar het kan ook zijn dat ze paardentaal niet zo goed snapt als ze altijd binnen heeft gestaan.

Een goede les voor jou ook, zorg ervoor dat bij het ophalen of terug zetten je pony de ruimte krijgt. Stuur de groep eerst weg bij binnenkomst. Dat hoeft niet perse met zweepje, maar je moet het wel sterk doen. Voorbeeld, ik kan de kuddeleider op 10 meter afstand stil zetten met mijn lichaamstaal, wanneer ze naar het hek wil komen. Dan blijft ze staan en heeft mijn paard de ruimte om de weide te betreden. Daarbij hoef ik alleen maar 1 stap naar haar toe te zetten en mijn arm omhoog te doen. Als het je niet lukt, vraag dan even of er iemand mee loopt dat het voor je kan doen.

Verder om er meer over te leren, is het soms interessant om eens een stoel te pakken en de kudde een paar uurtjes te bestuderen. Zo leer je meer over paardentaal, hoe klein dat kan zijn. Een oor, een hoofdbeweging, een staartbeweging. Heel leerzaam altijd om te zien hoe paarden communiceren.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:21

Poe lastig! Hoe erg is het wegjagen? Moet ze gewoon even ruimte maken waarna ze haar eigen gang weer kan gaan of wordt ze continue weg gedreven?

Overigens wel eens met de rest qua kudde wegjagen. Als jij je pony het land inzet moet de kudde echt even opzouten! Anders loop je ook nog het risico dat ze naar buiten glippen in het gedrang. Ik neem altijd expres een leadrope mee ipv een halstertouw. dan heb je een flink eind touw over waarmee je kan zwiepen om ze weg te jagen.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:31

troi schreef:
Poe lastig! Hoe erg is het wegjagen? Moet ze gewoon even ruimte maken waarna ze haar eigen gang weer kan gaan of wordt ze continue weg gedreven?

Overigens wel eens met de rest qua kudde wegjagen. Als jij je pony het land inzet moet de kudde echt even opzouten! Anders loop je ook nog het risico dat ze naar buiten glippen in het gedrang. Ik neem altijd expres een leadrope mee ipv een halstertouw. dan heb je een flink eind touw over waarmee je kan zwiepen om ze weg te jagen.


Nee ze wordt daarna nog een hele tijd achterna gezeten. Als ze dan gewoon stil staat komt de merrie die haar opjaagt weer naar haar toe gestormd.

Er wordt verder niks met de paarden gedaan die Shelby opjagen trouwens. Ze staan dus altijd op de paddock en ze doen dit alleen als ik iets met haar gedaan heb. Verder vallen ze haar niet echt bewust aan. De merrie doet dat wel naar meerdere paarden, maar hoofdzakelijk naar Shelby.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:24

Earth schreef:
Ik vind het ook normaal gedrag. Dominante paarden bepalen hun eigen ruimte, als jij dan komt en je pony in die ruimte zet, dan is het logisch dat ze haar opjagen, want zij komt in hun ruimte. Normaal zou ze dat zelf waarschijnlijk niet doen als ze al in de weide staat, dan wordt ze eerder gewaarschuwd en blijft ze weg. Maar het kan ook zijn dat ze paardentaal niet zo goed snapt als ze altijd binnen heeft gestaan.

Een goede les voor jou ook, zorg ervoor dat bij het ophalen of terug zetten je pony de ruimte krijgt. Stuur de groep eerst weg bij binnenkomst. Dat hoeft niet perse met zweepje, maar je moet het wel sterk doen. Voorbeeld, ik kan de kuddeleider op 10 meter afstand stil zetten met mijn lichaamstaal, wanneer ze naar het hek wil komen. Dan blijft ze staan en heeft mijn paard de ruimte om de weide te betreden. Daarbij hoef ik alleen maar 1 stap naar haar toe te zetten en mijn arm omhoog te doen. Als het je niet lukt, vraag dan even of er iemand mee loopt dat het voor je kan doen.

Verder om er meer over te leren, is het soms interessant om eens een stoel te pakken en de kudde een paar uurtjes te bestuderen. Zo leer je meer over paardentaal, hoe klein dat kan zijn. Een oor, een hoofdbeweging, een staartbeweging. Heel leerzaam altijd om te zien hoe paarden communiceren.

Ik zou er net wel een zweepje bijnemen (en dan bij voorkeur een longeer of menzweep. Desnoods hang je er een plastic zakje aan voor nog meer effect.) Dan kan je daar gewoon op voorhand al wat mee wapperen, paarden gaan daar automatisch al ruimte voor maken en zo kan je ze wegsturen zonder dat je met je lichaam in hun ruimte moet komen (zeker bij meerdere paarden heb je zo een trap gevangen nl )

Eerste regel: safety first, je MOET gewoon ruimte krijgen, als er tig paarden dicht rondom je staan, de dominante moet maar eens dreigen naar een ander die plots wegspringt en je zit er zo onder ...

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Paard wordt aangevallen als ik haar terug in de kudde zet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:11

Heeft ze eigenlijk de 10 jaar toen ze op de manege stond weleens op de wei gestaan met andere paarden?

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:25

Ik neem aan dat het probleem niet zozeer is hoe jij met de kudde om moet gaan, maar de omgang van de kudde met Shelby.

Hier hetzelfde meegemaakt, met een gekocht manegepaard. Een ruin (waar het normaal goed mee ging) die haar de hele wei door achtervolgde.

Ik denk dat je het patroon alleen kunt doorbreken door een andere groepssamenstelling. Je wil immers ook rust voor je merrie?
En dan tzt kijken wat er wel en niet bij elkaar kan...

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard wordt aangevallen als ik haar terug in de kudde zet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:33

Hoe groot is de paddock voor 12 paarden? Is er voor haar wel ruimte om bv buiten de kudde te gaan staan?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:19

DaimysHorses schreef:
Op de nieuwe stal staat ze in een kudde van 12 andere paarden. Wij hebben haar hier natuurlijk niet gelijk bijgezet, maar eerst apart. Ze stond in de wei ernaast voor ongeveer 2 weken. We hadden het opgebouwd door telkens een paar rustige pony's er bij te zetten. Mijn pony pakte dit op zich wel goed op, maar vond het wel heel eng als er een pony naar haar toe kwam lopen. Gelukkig ging dit steeds beter.

We hadden haar toen in de kudde gezet eerst nog zonder kuddeleider (hij wilde haar namelijk aanvallen als ze maar iets deed) en uiteindelijk met de kuddeleider erbij. De eerste paar dagen viel hij haar nog wel aan maar uiteindelijk niet meer.

...over woorden kunnen we eindeloos debatteren...
Maar gesteld dat de groep een ordentelijke leidmerrie heeft, heeft het zin om je dier direct met de leadmare in contact te brengen.
Hier is de kuddeleider kennelijk een hij, maar zo te lezen heeft hij het opjagen na een paar dagen gestaakt: zo doen leiders dat. (Paar dagen testen 'welk vlees er in de kuip zit', en daarna overgaan tot de orde van de dag.)

En het is ingewikkeld dat ze zo laat contact met de leider heeft gehad: op het moment 'dat de leadmare vindt dat het goed is' moet de rest niet te veel donderjagen, want dan krijgen ze de leadmare op hun dak.
Citaat:
Verder kan ze het met alle paarden wel goed vinden, maar er is nog een paard die haar opjaagt. Gisteren bijvoorbeeld ik had Shelby (mijn pony) even uit de paddock gehaald om te poetsen en te wandelen. Ik wilde haar terug zetten, maar een deel van de kudde stond voor het hek (waaronder de kudde leider en de andere merrie die Shelby opjaagt) Shelby trok zich hier niet echt iets van aan dus ik liet haar er zelf in lopen. Maar de hele kudde kwam achter haar aan en natuurlijk de kuddeleider en de andere merrie voorop. Ik vind dit heel erg omdat Shelby er nu bijna 2 maanden staat en nog steeds niet geaccepteerd wordt (zo lijkt het) terwijl er een ander paard was bijgekomen die er nu 2,5 week staat en al wel geaccepteerd is.

Geen idee waarom dit gebeurt.
En er zijn vele verklaringen mogelijk.
Bijvoorbeeld dat het ongebruikelijk is, dat 1 pony tijdelijk uit de kudde wordt gehaald.
Of soms heeft een groep een soort code: 'wie er tussenuit is geweest, moet eerst een rondje galop doen'.
Of: omdat jouw dier het land opkwam, moesten er andere dieren achteruit. Wellicht komt dat niet overeen met haar plaats in de kudde - en moest ze dus letterlijk efkes op haar plaats worden gezet.
(Ik citeer met instemming bovenstaande tip: JIJ moet maken dat de andere paarden opzij gaan.)

....als niemand het logisch vindt voelen om voor Shelby opzij/ achteruit te gaan, staat ze laag in rang; wat niet erg hoeft te zijn. In een fijne kudde staan sommige dieren nu eenmaal lager in rang, maar worden niet gepest, en voluit beschermd door de leadmare.

En ook lijkt het mij van belang of het 'blijft bij' dat rondje galop, en daarna gewoon samen grazen - of dat het minuten lang doorgaat met bijten en trappen en wat al niet. (Pesten, echt niet accepteren.)

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:48

quintusgl schreef:
Hoe groot is de paddock voor 12 paarden? Is er voor haar wel ruimte om bv buiten de kudde te gaan staan?

De paddock zelf is volgens mij 1 hectare zonder de schuilstal meegerekend. Dit is volgens mij erg klein want je moet toch 1 hectare per paard hebben? Sorry als ik het verkeerd heb.

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:50

01San schreef:
Heeft ze eigenlijk de 10 jaar toen ze op de manege stond weleens op de wei gestaan met andere paarden?

Ja met 2 andere ruinen. Zij was wel de grootse ik weet niet of dat iets uitmaakt, maar Shelby kan het wel heel goed met de Shetlanders vinden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:57

DaimysHorses schreef:
quintusgl schreef:
Hoe groot is de paddock voor 12 paarden? Is er voor haar wel ruimte om bv buiten de kudde te gaan staan?

De paddock zelf is volgens mij 1 hectare zonder de schuilstal meegerekend. Dit is volgens mij erg klein want je moet toch 1 hectare per paard hebben? Sorry als ik het verkeerd heb.

1 ha/paard is voor 24/7gras + hooien voor wintervoer.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:00

DaimysHorses schreef:
01San schreef:
Heeft ze eigenlijk de 10 jaar toen ze op de manege stond weleens op de wei gestaan met andere paarden?

Ja met 2 andere ruinen. Zij was wel de grootse ik weet niet of dat iets uitmaakt, maar Shelby kan het wel heel goed met de Shetlanders vinden.


Misschien wist ze niet beter dan dat ze de grootste was en dus de baas?
Dan is dit wel even wennen natuurlijk.
Ze heeft misschien een stuk "paardengedrag" gemist in haar leven?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:38

DaimysHorses schreef:
quintusgl schreef:
Hoe groot is de paddock voor 12 paarden? Is er voor haar wel ruimte om bv buiten de kudde te gaan staan?

De paddock zelf is volgens mij 1 hectare zonder de schuilstal meegerekend. Dit is volgens mij erg klein want je moet toch 1 hectare per paard hebben? Sorry als ik het verkeerd heb.

1 hectare voor een paddock is erg groot (1 hectare is 10 000 vierkante meter. Dus een stuk van 100x100. Vergelijk. Een piste van 20x40 = 800 vierkante meter)

AnneliesHem

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-03-20
Woonplaats: Niezijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:42

Bij onze stal zijn er twee uitgangen/ingangen, dus als de kudde dichtbij het ene hek staat kun je makkelijk erin of eruit bij het andere hek. Dat is geen optie om te realiseren bij jullie? Nu moet ik zeggen dat onze kudde vrij makkelijk is en wel aan de kant gaat als je er langs moet.

Maar denk dat het een hoop 'kudde problemen' kan voorkomen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:44

Ze moeten toch hun eigen plaats in de rangorde krijgen dus ze hun gang laten gaan.

Bij de poort zou ik ze overigens met 'n longeerzweep wegjagen. De poort moet veilig zijn, geen getrap of gejaag daar.