Ik heb jullie hulp nodig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

enidan

Ik heb jullie hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:20

Hallo allemaal,
Ik heb jullie hulp nodig! Ik ben 13 jaar, ik heb geen pony, en wel een paar honderd euro :D . Ik zou graag een pony willen, en er is ergens een shetlandveulentje <3 te koop, ik zou die heel graag samen met mijn vriendin kopen. Wij hebben een heel plan uitgewerkt, maar mijn ouders beginnen nu te zeuren van 'en als hij nou ziek wordt?' en 'je kunt beter later een paard kopen waar je op kan rijden' en allemaal dat soort dingen :( . Ik vraag me nu af: Wat moet ik doen? Luisteren naar mijn ouders en hem niet kopen, of Samen met mijn vriendin hem wel kopen? Ik weet het nu echt niet meer! ;(
Laatst bijgewerkt door enidan op 04-10-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Re: Ik heb jullie hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:21

Niet kopen ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:21

Luister naar je ouders ;) Die zijn heel wijs!

Spaar verder door, leer veel bij en zoek een verzorgpony. Voor nu net zo leuk! En misschien nog wel leuker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:22

Luisteren naar je ouders, ze hebben gelijk. Wat ga je doen als het ziek wordt? hoe ga je het onderhoud betalen? Hoe ga je hem opvoeden? Veulens kunnen gruwelijke etters zijn als ze niet goed worden opgevoed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:22

luister naar je ouders!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:24

vind je het echt zeuren wat ze doen of wil je gewoon niet over die moeilijke dingen nadenken. Een pony kopen is heel leuk maar het onderhouden van een pony is best duur.

Kan je maandelijks wel wat betalen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:24

je bent nog erg jong en dus geen eigen inkomen.
DA kosten kunnen al heel snel oplopen tot behoorlijke kosten, en dat kan je dan waarschijnlijk niet bekostigen.

er zijn veel mensen die helemaal gek zijn van shetlanders, persoonlijk zou ik niet weten wat ik ermee zou moeten.
dat is ieder voor zich.

ik heb ook zelf moeten sparen voor een eigen paard, en dat heb ik pas op mijn 19e kunnen realiseren, maar toen was hij ook helemaal van mij en ik had ook de inkomsten om alles voor hem te kunnen betalen.

ik zou door sparen tot je een rijpaard kan kopen en je ook zelf inkomsten hebt om alles te betalen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:25

Inderdaad, luisteren naar je ouders en doorsparen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:26

Niet kopen. Een pony kopen kost niet zoveel, maar hij moet ergens staan, hij moet eten, hij moet naar de hoefsmid, hij moet naar de dierenarts. En dat is idd alleen maar als hij gezond blijft, als hij ziek wordt ben je zo een een paar 100 euro kwijt aan de dierenarts.

En samen met je vriendin lijkt nu leuk, maar gaat in de praktijk maar zelden goed. Wat als jullie ruzie krijgen, wat als 1 van jullie naar de andere kant van het land verhuist? Wat als 1 van jullie hem over een tijdje niet meer wilt?

En daarbij komt nog dat je met een veulen weinig kan, die horen lekker in de wei, hooguit 1x per week ff poetsen en dan weer terug het land in, dus de komende 3 jaar kun je er ook nog maar heel weinig mee.

Oftewel: luisteren naar je ouders.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:27

Heb je al eerder een verzorgpony gehad?
Anders is het slim om eerst daarmee te beginnen. Ik heb nu ook een verzorgpaard en het is net of je een eigen paard hebt alleen dan zonder kosten!
Dan kan je ook kijken of je het wel echt leuk vind ;)

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:27

Ik ben het met je ouders eens. Want hoe klein zo'n shetlandertje ook is, het kost een hoop geld. Stel dat die wat krijgt, en je kan de DA niet betalen (en neem van mij aan die zijn niet goedkoop "net rekening gehad van €735,-" >;) ) En denk aan alle vaste kosten wie er bij komen...

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:46

Ik snap jullie reacties wel een beetje, maar het is gewoon- ik zou zo graag iets hebben waar ik mijn verantwoordelijkheid over heb, en ik heb wel een konijn en een hamster en daar ben ik blij mee, maar als je die een iets te stevige knuffel geeft zijn ze meteen geplet. Ik wil gewoon graag iets waar ik elke keer leuke dekjes en halsters voor kan kopen. En daarom wil ik dat veulentje ook zo graag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:47

Niet kopen.
ALS je specifiek gek bent op Shetlanders, je hebt zelf het geld voor het maandelijkse onderhoud (reken op een paar honderd euro) en je ouders staan achter je zodat je een back up hebt voor medische kosten, koop dan een brave volwassen Shet in je eentje. Samen met je vriendin is vragen om problemen, veulens zijn geen geschikte eerste paarden (en vaak ook niet een geschikt tweede of derde paard :P ) omdat je gegarandeerd stevige fouten maakt bij je eerste, en het is erg verdrietig om een paard te laten afmaken omdat je geen geld hebt om hem te laten behandelen door de veearts.
Mijn tip: zoek een leuke verzorgpony/paard en leef je daar op uit. Daarmee doe je gelijk ervaring op voor je eerste eigen paard in de toekomst, als je het geld wel zelf hebt.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:48

maar een veulentje kun je nog geen dekjes voor kopen?!
echt niet doen!
je ouders hebben wel gelijk, je kan beter nog langer doorsparen.
en straks een grote pony kopen.
waar je misschien nog wel 10 jaar op kan rijden!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:49

Mag je geen hond kopen? Daar kun je lekkers en leuke speeltjes voor kopen. Je kunt hem elke dag uitlaten en dat lijkt me toch een flinke verantwoordelijkheid ;)

Nee meid, een veulen is geen goed idee.

anoukie88

Ik wil ook wel eens wat. Maar als het geld er niet voor is.... En er komt wel iets meer bij kijken dan knuffelen. Ik snap dat je het heel graag wilt. Maar er zijn teveel meisjes zoals jij (sorry) die persé een pony willen en niet verder denken als er wat aan de hand zou zijn. Neem lekker een verzorgpony daar kun je ook mee knuffelen en verzorgen.

Vjestagirl

Daisy_Lover_ schreef:
Ik snap jullie reacties wel een beetje, maar het is gewoon- ik zou zo graag iets hebben waar ik mijn verantwoordelijkheid over heb, en ik heb wel een konijn en een hamster en daar ben ik blij mee, maar als je die een iets te stevige knuffel geeft zijn ze meteen geplet. Ik wil gewoon graag iets waar ik elke keer leuke dekjes en halsters voor kan kopen. En daarom wil ik dat veulentje ook zo graag.

Voor een veulen kan je voorlopig nog geen dekjes kopen, en tegen de tijd dat het wel kan ben jij te groot om er op te rijden. Verantwoordelijkheid is ook een verplichting, je MOET betalen, je MOET er goed voor zorgen, je MOET een hoefsmid laten komen etc etc etc. Daarbij zal het op jouw leeftijd erop neerkomen dat je ouders veel betalen, en dat is niet helemaal eerlijk...

Misschien kun je wel een verzorgpaard zoeken. Dan is er iemand die je kan helpen, heb je wel wat verantwoordelijkheid maar niet de volledige en kun je hem toch lekker knuffelen en mooie dingen kopen.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:51

Daisy_Lover_ schreef:

Zoek lekker een verzorgpony, dan heb je genoeg verantwoordelijkheid want dan is het beestje afhankelijk van jou, jij rijd hem en jij poetst hem en jij geeft hem aandacht.
je kunt lekker dekjes voor em kopen & halstertjes, :)
En als je op jezelf staat en een vast inkomen hebt, kun je een eigen paardje nemen. ;)

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:53

Inderdaad. Je ouders hebben gelijk, al zou je dat nu liever anders willen. Ik ben blij dat mijn ouders geen shetlander hebben gekocht
voor mij toen ik een jaar of 11 was. Dat zou gegarandeerd fout zijn gegaan, al wou ik dat toen niet beseffen. Ondertussen een leuke
verzorgpony gezocht, en nu na lang wachten krijg ik een paard. Laat je ouders zien dat je het graag wil, door bijvoorbeeld een verzorgpony
te zoeken, kan je ook leuke halsters en dekjes voor kopen en kost je (meestal) niks.
Daarbij zijn de kosten hoog, je hebt geluk als je ouders willen bijspringen, maar wat als dat niet kan? Wat gebeurt er dan met je pony?
En als je ruzie krijgt met je vriendin, wat gebeurt er dan met je pony? Allemaal dingen om over na te denken. En ik snap dat je
ontzettend graag verantwoordelijheid wil over iets 'groters'. Maar van een verzorgpony leer je ontzettend veel,
en dan kan je later de opstap maken naar een eigen pony, waar je lekker mee kunt rijden etc. een shetlander blijft namelijk klein,
en jij wordt groter.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:54

luisteren naar je ouders. Met een eigen paard draag je behoorlijk veel verantwoordelijkheid. Ik heb er ook een tijdje mee gezeten, bij een paardje gekeken en hij was helemaal het einde. Toen ik er eens goed voor ging zitten voor de beslissing had ik me bedacht. Het was moeilijk om eerlijk te zijn voor mezelf. Maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Een eigen paardje is veel werk en kost geld. En er gaat veel van je tijd vanaf.

En ik weet dat een shet minder duur is dan een paard. En minder tijd nodig heeft omdat je er niet op kan rijden. Maar denk er heel goed over na.

En idd misschien kun je beter een verzorgpaardje zoeken. En later als je er echt klaar voor bent je eigen paardje kopen!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:57

ik zou inderdaad ook gewoon nar je ouders luisteren
en denk na, als je knallende ruzie opeens krijgt met je vriendin zitten jullie met een pony en ja, van wie word ie dan?
en de kosten zijn inderdaad erg hoog
een verzorgpaardje zoeken misschien een idee?
plaats desnoods een berichtje op bokt!

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:09

Ik zou toch, al is het moeilijk voor een tiener, luisteren naar je ouders. En zoek idd eerst een verzorgpony. Een shet is leuk kun je lekker mee knuffelen, maar jij wordt groter! spaar lekker door voor een grotere pony.Tot die tijd lekker ervaring op doen met iemand anders zijn paardje!
De verzorgmeiden die ik heb rondlopen, mogen als ze willen gerust eigen spulletjes gebruiken. Als je iemand treft die dat ook geen probleem vind (volgens mij de meeste mensen) dan koop je toch lekker wat voor die pony. En waarschijnlijk kun je dan ook lekker rijden. Succes

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:47

Luister naar je ouders, je kunt van dat geld beter goede lessen kopen op een goede manege, wat je ook kunt doen is een verzorgpony zoeken en daarmee gaan lessen. Als je dan goed genoeg bent en de eigenaar vind het goed, kan je ermee op wedstrijd gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:52

Ga ik je de vraag stellen...wat wil je met een paard??
Als je alleen wil verzorgen en niet rijden dan zou ik er voor gaan!
Maar neem het advies aan van een oude rot in het vak ( manege eigenares en nu pensionhoudster) op een gegeven moment wil je toch gaan rijden en dan heb je niets aan je kleine shetlander..of je moet zo'n meid zijn die het niet erg vind om veels te groot en te lang te zijn voor je pony en ten koste van alles er toch op gaat zitten...ben je niet hoop ik?????

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:02

Niet alleen het beestje kopen kost geld, maar het onderhuiden is alleen maar duurden en veel werk! Dus ik zeg luister naar je ouders: Doe het niet!