Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Charaz schreef:Stabiele ligging van het bit in de mond
_Ekenna schreef:Zodat je de kaken dicht snoert, zo kan het paard zijn mond niet zo ver open sperren wanneer je druk geeft op het bit. Veel druk op het bit = pijn en dus wilt het paard z'n mond open doen om de pijn te ontwijken en heb je minder te zeggen en is het soms moeilijker om het paard onder controle te houden of dressuurmatige oefeningen uit te voeren. Dit gaat natuurlijk moeilijker als er een riem om zijn kaken zit. Een sperriem zorgt voor een stabiele ligging van het bit.
_Ekenna schreef:Zodat je de kaken dicht snoert, zo kan het paard zijn mond niet zo ver open sperren wanneer je druk geeft op het bit. Veel druk op het bit = pijn en dus wilt het paard z'n mond open doen om de pijn te ontwijken en heb je minder te zeggen en is het soms moeilijker om het paard onder controle te houden of dressuurmatige oefeningen uit te voeren. Dit gaat natuurlijk moeilijker als er een riem om zijn kaken zit. Een sperriem zorgt voor een stabiele ligging van het bit.
Charaz schreef:Dan vrees ik niet dat jij hebt begrepen wat bedoeling is van dressuur
Charaz schreef:http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html
hier is heel veel informatie te vinden, maar een neusriem dichtsnoeren is zéker niet de bedoeling, ik dacht dat er zelfs op elke manege werd geleerd dat er minstens 2 vingers tussen moeten kunnen.
Szan schreef:Charaz schreef:http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html
hier is heel veel informatie te vinden, maar een neusriem dichtsnoeren is zéker niet de bedoeling, ik dacht dat er zelfs op elke manege werd geleerd dat er minstens 2 vingers tussen moeten kunnen.
Je zegt dat de neusriem er niet is om kaken dicht te snoeren, maar in de link staat juist dat dat wel het geval is?
Citaat:Een (te strak) aangesnoerde neusriem klemt de kaken van het paard op elkaar, hierdoor wordt de tong zwaar belast (zeker als het bit ook nog slecht past). De slikreflex wordt hierdoor zo belemmerd, dat het paard zeker moeite zal hebben met het doorslikken van het speeksel. Daarnaast kan een paard, bij een aangesnoerde neusriem, zijn kaken ten opzichte van elkaar niet meer verschuiven. Hierdoor wordt het paard belemmerd in het aannemen van de juiste stelling, waardoor ook in het annemen van een correcte lichaamsbuiging gehinderd wordt.