nut van een neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

nut van een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:05

De titel zegt het al.
Mijn neusriem is kapot dus ik rij nu zonder.
Ik zie er wel meer zonder neusriem rijden, maar waar dient hij nou voor?

Charaz

Re: nut van een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:07

Stabiele ligging van het bit in de mond

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:08

Charaz schreef:

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:09

En een Mexicaanse neusriem voor bijv. moeilijk te houden paarden..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:11

Charaz schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit precies werkt.
Bij een lage neusriem kan ik me dat voorstellen, en bij een gecombineerde neusriem ook.
Maar zorgt een hoge neusriem ook voor een stabiele ligging van het bit? Want dat heeft daar toch helemaal geen invloed meer op? :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:18

Zodat je de kaken dicht snoert, zo kan het paard zijn mond niet zo ver open sperren wanneer je druk geeft op het bit. Veel druk op het bit = pijn en dus wilt het paard z'n mond open doen om de pijn te ontwijken en heb je minder te zeggen en is het soms moeilijker om het paard onder controle te houden of dressuurmatige oefeningen uit te voeren. Dit gaat natuurlijk moeilijker als er een riem om zijn kaken zit. Een sperriem zorgt voor een stabiele ligging van het bit.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:20

Oké.
Mijn paard is niet sterk ofzo, maar heeft af en toe een moeilijk stuur.
Ik had het idee dat het beter ging zonder.
Kan dat?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:22

Zeker kan dat. Ene paard reageert beter zonder neusriem dan de andere. :-)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:30

_Ekenna schreef:
Zodat je de kaken dicht snoert, zo kan het paard zijn mond niet zo ver open sperren wanneer je druk geeft op het bit. Veel druk op het bit = pijn en dus wilt het paard z'n mond open doen om de pijn te ontwijken en heb je minder te zeggen en is het soms moeilijker om het paard onder controle te houden of dressuurmatige oefeningen uit te voeren. Dit gaat natuurlijk moeilijker als er een riem om zijn kaken zit. Een sperriem zorgt voor een stabiele ligging van het bit.

Dan vrees ik niet dat jij hebt begrepen wat bedoeling is van dressuur

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:32

Waar dient de neusriem volgens jou voor dan?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:33

Oh ik zie het al. Stabiele ligging van het bit. Waar zorgt een hoge neusriem dan voor? En hoe wilt een neusriem, die niet in aanraking komt met het bit, zorgen dat het bit stabiel blijft liggen in de mond? Hier zorgt een sperriem voor..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:35

_Ekenna schreef:

Duidelijke uitleg.

Charaz schreef:
Dan vrees ik niet dat jij hebt begrepen wat bedoeling is van dressuur

Hoe draagt bijvoorbeeld een hoge neusriem bij aan een stille bitligging? :)
Ik kan me daar namelijk niets bij voorstellen, ze hebben in ieder geval geen directe invloed op elkaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:41

http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html

hier is heel veel informatie te vinden, maar een neusriem dichtsnoeren is zéker niet de bedoeling, ik dacht dat er zelfs op elke manege werd geleerd dat er minstens 2 vingers tussen moeten kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:47

HAR --> YRT

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:51

Charaz schreef:

hier is heel veel informatie te vinden, maar een neusriem dichtsnoeren is zéker niet de bedoeling, ik dacht dat er zelfs op elke manege werd geleerd dat er minstens 2 vingers tussen moeten kunnen.

Je zegt dat de neusriem er niet is om kaken dicht te snoeren, maar in de link staat juist dat dat wel het geval is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:58

Vooral erg veel traditie als je het mij vraagt.. Ik rijd western en daar wordt enkel soms bij het inriijden met neusriem gereden om het paard te leren dat het niet de bedoeling is om te sperren. Zonder neusriem rijdt het prima..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:11

Goede vraag.
Weet alleen wel dat het beslist niet is om de kaken op elkaar te snoeren, als een paard de mond open doet heeft het pijn en ga je niet zo doen dat het paard zich ook niet meer kan onttrekken aan de pijn, dan moet je zorgen dat de pijn opgelost word en er geen pijn meer is.
Dat het bit dan stabieler in de mond ligt heb ik inderdaad ook wel meegekregen, denk dat je zonder inderdaad ook nog prima kan rijden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:16

Wat is dan precies het nut van een hoge neusriem? Of is het alleen voor de mooi?
Dat is voor mij echt een onbegrijpelijk ding qua functionaliteit :)

linnxkit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:24

Goede vraag, ik dacht tot voor kort ook altijd dat de sperriem gebruikt werd om de mond dicht te houden. Dat de neusriem niet zorgt voor een stabiele ligging van het bit is wel duidelijk. Maar ik dacht altijd te zien dat de paarden juist de mond open hebben zonder sperriem en met sperriem de mond dicht. Zit ook wel wat in, aangezien een paard de mond minder snel open doet als het bit goed in de mond ligt.

Ik denk dat je prima kan rijden zonder neusriem.
En de hoge neusriem is (denk ik) voor de mooi. Ik kan me niet voorstellen dat het nut heeft.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:30

Je hoofdstel raakt in ieder geval niet al te snel van het hoofd af... maar daar was de keelriem geloof ik al voor :P

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:31

ik weet niet of je een ring bit hebt als je dat wel hebt moet je daar mee oppassen weet niet of het aventoe nodig is dat je je paard omtrekt maar als je dat doet kun je het bit door mond trekken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:41

Szan schreef:
Charaz schreef:

Je zegt dat de neusriem er niet is om kaken dicht te snoeren, maar in de link staat juist dat dat wel het geval is?

Er staat overal dat er minimaal 2 vingers tussen moeten, en voor het opensperren (wat symptoombestrijding wordt genoemd) diverse varianten zijn bedacht? Of lees ik er nu overheen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:43

Dit stukje bedoel ik

Citaat:
Een (te strak) aangesnoerde neusriem klemt de kaken van het paard op elkaar, hierdoor wordt de tong zwaar belast (zeker als het bit ook nog slecht past). De slikreflex wordt hierdoor zo belemmerd, dat het paard zeker moeite zal hebben met het doorslikken van het speeksel. Daarnaast kan een paard, bij een aangesnoerde neusriem, zijn kaken ten opzichte van elkaar niet meer verschuiven. Hierdoor wordt het paard belemmerd in het aannemen van de juiste stelling, waardoor ook in het annemen van een correcte lichaamsbuiging gehinderd wordt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:53

Ah zo, ik lees dat stukje meer als de gevolgen van de symptoombestrijding die ze in de vorige alinea aanhaalt (waar staat dat de neusriem tegenwoordig vooral gebruikt wordt voor het dichtsnoeren van de mond maar dat dit dus niet de oorspronkelijke functie is)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:58

Charaz, dat stukje lees ik als uitleg, hoe het niet moet en wat de gevolgen zijn van een te strakke neusriem etc ;)