hond met fobie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

hond met fobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:51

Onze hond (kruising border collie) heeft sinds kort een fobie. Hij is als de dood voor luchtballonnen en gaat bibberend onder de eettafel liggen als hij zelfs maar een klein stipje aan de horizon gezien heeft. Erg vervelend omdat er hier in de buurt de afgelopen weken iedere avond luchtballonnen te zien zijn, en hij dan dus echt niet mee naar buiten durft. Gisteren toen ik met hem in het bos aan het wandelen was kwamen we op een open vlakte en zag hij een stipje aan de horizon ( een vogeltje ) en raakte ook lichtelijk in paniek. Ik heb hem toen bij me geroepen en aan de riem gedaan, dat leek hij wel prettig te vinden. Ik geef verder geen aandacht aan het gedrag maar het begint onderhand wel erg lastig te worden, en ik heb ook geen idee waar het gedrag vandaan komt. Mijn ouders hebben ook een hond die bang voor luchtballonnen is, maar bij haar is er ooit eentje bijna bovenop haar geland dus is het logisch dat ze er nu bang voor is. Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen? En hoe gaan jullie er mee om als je hond ergens heel bang voor is?

Tatiane

Re: hond met fobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:04

Zelfde probleem hier... Luchtballonnen, vuurwerk en onweer. Als het knalt of teveel lawaai maakt in de lucht vinden ze het niet bepaald leuk meer. Beide honden (ook borders) hebben er last van. Beide reageren ze wel anders. De oudste zoekt een plaatsje, binnen in huis, ergens waar zo weinig mogelijk ramen zijn en gaat daar dan liggen kwijlen. De jongste wil gewoon naar binnen, eenmaal binnen het is het in orde voor hem. Als hij niet meteen naar binnen kan (dus als wij gewoon niet door hebben dat er bv luchtballonnen zijn) dan neemt hij de benen, en springt gewoon over de poort. Gelukkig is dat nog maar een keer of twee voorgevallen...

Wat we doen? ZEKER niet gaan betuttelen, daar versterk je de angst alleen maar door. We laten ze meestal gewoon binnen, en negeren hun gedrag verder. Als ze echt vervelend doen (bv overlaatst op de dogsurvival, was er een opdracht dat de baasjes een ballon moesten stukblazen. Elke keer een behoorlijke knal dus, waar wij een tijdje vlak bij gestaan hebben. Hond sprong constant tegen mij op, probeerde op mijn schoot te komen zitten,... Echt vervelend) dan 'bestraf' ik wel. In het voorbeeld duw ik hem dus gewoon terug op de grond, met een strenge 'NEE'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 14:04

Toevallig! Onze hond is behalve voor luchtballonnen ook panisch voor vuurwerk en onweer. Wat is dat toch dat luchtballonnen ook in dat rijtje van enge dingen thuis horen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:12

mijn vorige hondje (bijna 2 jaar geleden overleden) was ook erg bang van luchtballonnen,dat begon pas op de leeftijd van een jaar of 8,daarvoor had ze nog nooit last van gehad,ik gaf haar ook geen aandacht als ze bang was,maar toch werd dit alleen maar erger,zo erg dat ze zelfs van mij weg liep als ik bij de paarden was,nadat ze een keer weg was gelopen,ben ik zelf heel goed in de gaten gaan houden als ik een ballon zag,maar meestal zag zei hem nog eerder dan ik,ze speurde ook de lucht af. ik heb die angst haar niet af kunnen leren,het werd eigenlijk ook alleen maar erger.
ze was er echt heel bang van,meeste honden gaan er naar blaffen,maar die van mij kroop inelkaar en probeerde te vluchten.
van vuur werk en onweer hield ze ook niet,maar was daar lang niet zo bang voor dan voor luchtballonnen.
ik wens je heel veel succes met je hond,helaas kan ik je niet de tip geven wat zou werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:43

Amazone77, als ik jouw verhaal zo lees geeft dat weinig hoop voor de toekomst. Ook mijn hond blaft niet maar duikt in elkaar, rent alleen gelukkig niet weg maar zoekt steun bij mij of mijn man. Ik negeer zijn angstige gedrag maar blijf rustig in zijn buurt. Gelukkig is het straks (nog) vroeger donker en zijn er 's avonds geen ballonnen meer.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:00

Veel honden die luchtbalonnen eng vinden. 't Is ook nogal wat Knipoog Heeft jullie hond het niet afgekeken van de hond van je ouders? Borders leren natuurlijk nogal snel. Dat maakt het problem niet minder hoor.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:05

helaas kan ik je ook geen tip geven, ben wel benieuwd wat dat nou is..
Mijn hond is echt nergens bang voor.. met oud en nieuw staat ze gewoon volop te kwispelen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:10

ik had een jack russel,en ze was mijn enigste hond.
waar ze het van heeft gekregen is voor mij echt een raadsel.
ze was echt echt bang,in elkaar duiken en ook spontaan beginnen te hijgen en te rillen.
bij mijn hondje werd het alleen maar erger ieder jaar,maar dat wil niet zeggen dat het zo ook zal gaan met jou hond,hoop het niet in iedergeval. een hond heeft op dat moment echt stress.
en is niet leuk om te zien,ik zelf denk ook dat je echte angst niet kan afleren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:17

Lastig probleem ..het beste is inderdaad negeren
Misschien kun je aan aan een ervaren hondenschool vragen of dit gedrag weg te trainen is.
Onze border is 12 en vanaf jongs af aan al bang voor onweer en vuurwerk
Ze kijkt dan telkens naar de lucht, en als ze een paar vliegtuigstrepen ziet, en ze hoort toevallig een knal, denk ze meteen dat er onweer is Clown

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:21

gewoon compleet negeren, dat werkt meestal nog het beste...
ik zit hier thuis ook met een vrij bange hond, is bang van de gekste dingen (behalve luchtbalonnen, onweer vuurwerk enz...dat vind ie raar genoeg niet eng)
maar laat je een kopje vallen dan schrikt ie zijn eigen te pletter.
Wij hebben dit van begin af aan genegeerd en het is door de jaren heen wel wat minder geworden (we kunnen het onder controle houden) maar echt weg gaat het niet helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:47

Ik negeer het ook maar inderdaad nadeel is dat de hond ongelooflijk snel leert en hele goede ogen heeft. Het zou idd best kunnen dat hij iets heeft overgenomen van de hond van mijn moeder. Als we nu na het avondeten buiten wandelen loopt hij de hele tijd naar boven te kijken, en in de avond kijkt hij om de zoveel tijd naar buiten. Als hij ook maar even denkt dat hij een ballon ziet ligt ie meteen onder de eettafel. Ik begrijp uit de berichten die er tot nu toe gepost zijn dat eigenlijk niemand ooit heeft meegemaakt dat een dergelijke angst over ging. We zijn dit jaar nog lid van de hondenschool maar trainen momenteel niet meer, ik zou natuurlijk 1 van zijn oud-trainers kunnen vragen of zij nog tips hebben.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:46

Misschien kun je er juist wél aandacht aan besteden maar dan in positieve zin? Ik heb wel met een jonge hond in het bos lopen zingen (ik ja, de hond zong niet) zodra er een bliksemflits kwam. Want natuurlijk komt er dan daarna een knal en die knal vond ze wel eng. Ik heb er dus bewust de aandacht op gevestigd maar het wel leuk, grappig, positief spannend voor d'r gemaakt. gedachte erachter is dat een ballon iets positiefs op gaat leveren in plaats van griezelig te zijn en dan bibberend onder tafel te verdwijnen.

ik zie daar wel perspectief in..... "Jaaaaaaaa, goed zoooo! Dáár is de luchtballon. Kom gauw dan gaan we een koekje halen, balletje trappen, sjorren of wat ze dan maar leuk vindt, doen" De focus blijft richting ballon gaan maar nu misschien met een kwispel?

ik denk dat je eerste keren wel een in roomboter gebakken biefstuk moet offreren om het een klein beetje leuk te maken maar dat zou zich moeten ontwikkelen naar makkelijkere dingen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:48

Mijn hond is ook als de dood voor luchtballonnen, heel typisch want vroeger had ze hier geen last van. Ze gaat trillend onder de tafel liggen en durft het volgende uur dan ook niet meer naar buiten. Maar volgens mij is het meer het geluid waar ze bang voor is, pas waren de buren met een gasbrander bezig en dat vond ze ook eng.