Loslopende cavia's en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Loslopende cavia's en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:12

Ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord dat iemand zijn cavia's uit laat maar goed..
Kwam van de week op stal en toen zaten er 2 caavs in de tuin.. (Met een dikke rode kater ernaast Clown )
Nu kwam ik vanmorgen weer op stal.. En zien we nu 3 loslopende cavia's. Ze zitten van het gras te eten dus is niet zo'n ramp maar wel wat vreemd?
Er loopt een bruin met wit.. Een ehm.. Palomino ( Clown ) met wit.. en een bruin met zwarte..
nu heb ik op marktplaats zitten zoeken in de woonplaats..En daar stond zo'n soort bruine cavia, die moest weg omdat hij hem zat was..Staat er duidelijk in.. Van de week zat alleen de bruin met witte er en de zwart met witte..
Kan me niet voorstellen dat ze van een binnenkooi (daar zitten ze toch altijd?) dat ze ontsnapt zijn en bij ons op stal in de tuin gaan zitten..en bij de buren in het kippenhok..
Als ik ze vanavond of morgen weer zie zal ik eens hier en daar aan bellen.. Maar normaal als iemand hier een dier mist hangt er wel een advertentie o.i.d.
Kun je hier oor de dierenbescherming o.i.d. bellen? Of is dit normaal?

PlukenKrul

Re: Loslopende cavia's en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:15

Dit is zeker niet normaal. Probeer ze te vangen en breng ze naar een opvang bij jou in de buurt. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk gedumpt door een eigenaar die er zat van was. vreselijk, zulke lui...... bah

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:20

Ik zou ze inderdaad maar even vangen, anders overleven ze vast niet. Ze hoeven overigens niet van binnen uit ontsnapt te zijn, veel mensen houden cavia's ook gewoon in een buitenhok, zeker in de zomer/nazomer.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:23

Oke.. Ze zien er nog wel goed uit.. (eten zat).. Maar dan nog wat.. Hoe vang je die beesten? We komen namelijk niet dichter dan 1,5 meter in de buurt en dan gaan ze rondjes rennen..

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:43

mijn caaf is helemaal gek op witlof(1 stronkje 20 cent ofzo?) als je hem dat eerst geeft, en daarna iets voorhoud en dan probeert te vangen.

of anderss.... een visnet?

een (ratten) val?
of misschien gewoon de dierenbescherming bellen?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:02

Zusje meldt zich even...

We hebben bij stal een heel groot visnet liggen (aan een lange stok).. Zouden we die zeg maar over het beestje kunnen leggen, en dan kunnen pakken?

Ik zal eens kijken wat ze allemaal mogen eten en dan de koelkast even checken..

Echt asociaal dat mensen dit doen.

Enneeee... Een kartonnen doos... Is dat voor eventjes een beetje cavia-proof? Ik heb hier nog een groot hok staan (1 meter) waar mijn dwerghamster in zit ( Huilen van het lachen ) daar zouden ze eventueel ook eventjes in kunnen (hamster eruit natuurlijk).
ALS we ze vangen, haha.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:04

Ik dacht in het donker een keer een cavia gezien (dacht ik) Bleek een egel te zijn Knipoog

maar jij hebt ze gewoon overdag gezien hea..? Misschien toch eens bellen naar die kerel van marktplaats..?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:18

Zijn wel echt cavia's...

Ik denk niet dat bellen met die kerel helpt... Als het wel zijn caafjes zijn, wilde hij ze kwijt en zal hij echt niet zeggen dat ze van hem zijn. Denk dat we ze beter kunnen vangen.. Als ze nog niet overreden zijn ofzo, geplet door de paarden...

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:22

Ik ga even met stichting cavia bellen voor tips met vangen etc. Lachen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:27

een kartonnen doos knagen ze in no time kapot Knipoog
best is om rond hun, een dikke 2 meter, anderhalve meter, draad te zetten of een soort van hekjes. zo sluit je ze làààààngzaam in.
nooit gaan opjagen want cavia's zijn enorm stressgevoelig!

dus, leg een hoop witloof op een dikke halve meter voor hun. rustig en geduldig!
zachtjes praten
ondertussen zet een ander de hekjes rondom hun in een cirkeltje.
maak geen enkele plotse beweging of geluid of ze zijn weg
zorg dat de hekjes caviaproof zijn, die van mij springen zo over een halve meter Knipoog het staat wel in elk boekje dat ze het niet doen, awel die van mij doen dat dus wel.
zo sluit je hun in, drijf ze rustig ofwel in een hoek ofwel direct in een bak of doos.
of nog makkelijker, zet de witloof in een kattendraagmand, deurtje open en als ze erin zouden zitten, kan het dicht. maar aangezien ze met 3 zijn is dat hier moeilijker. je hebt namelijk maar 1 kans bij caafjes....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:30

Misschien heeft iemand van jouw stal konijnen/cavias? Die hebben soms van die rekjes om een ren van te maken, maak een grote ren om ze heen en sluit die langzaam

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:36

We staan maar met 2 mensen op de stal, mijn zus en ik.

Die rekjes ken ik, die had ik ook voor mijn konijn, 'vroegah'. Misschien hebben we nog ergens kippengaas ofzo liggen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:38

niet laten lopen iig.
die beestjes zijn het niet gewend om zoveel groen te eten, daar kunnen ze alleen al dood van gaan.
Normaal eet zo'n beestje hooi en brokjes wat droog is met evt wat groente, nu bestaat dat alleen uit groen.
Cavia's mogen ook niet teveel groen, vanwege het vocht, diarree bij cavia's kan dodelijk zijn.
Dat is niet een zeldzaam fenomeen bij cavia's dat ze dood gaan van diarree, daar zijn ze behoorlijk gevoelig voor.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:42

Dat stond me idd nog vaag bij (dierverzorging opleiding gedaan), dat caafjes niet teveel groen mogen hebben. Stel dat we ze vangen dan krijgen ze lekker hooi hooi en nog wat hooi. Zullen vast wel diarree hebben gok ik..

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:43

En water, kunnen ze dat uit een bakje drinken of toch liever een flesje? Heb geloof ik de jumbo-fles van mijn konijn niet meer.. Alleen een heeeeeel klein flesje van mijn dwergje...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:24

Heb net weer gekeken..En nu zijn ze weer weg.. Het zijn 100% geen egels haha..We vonden het van de week al gek.. Maar nu helemaal..Zal vanavond wel weer even kijken.. Maar wij hoeven geen cavia's dus als ik ze weer zie gaan we wel creatief doen met schepnet en dan een opvang o.i.d. bellen..

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:48

Ze kunnen ook gewoon uit een bakje drinken Lachen Maar dan moet je het wel echt elke dag verversen, sommige caafs gaan er namelijk in zitten..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:50

hmm heel vreemd..De advertentie is ineens van marktplaats? Hou t wel in de gaten, misschien zien we ze wel niet meer

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:33

Veel succes met vangen Haha! .

Overigens is het helemaal niet zo gek om cavia's los te laten lopen hoor. Cavia's blijven altijd in een straal van een meter of 10 op dezelfde plek hoor. Wij namen ze vroeger mee naar de camping als we met vakantie gingen en dan liepen ze gewoon los rond de tent. Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:40

Hmm ik vind het ook wel vreemd, zijn ze niet gedumpt?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:47

Ik denk ook dat ze gedumt zijn. Mijn caafjes hebben ook een heel groot hok zowel binnen als buiten. Ze waren een keer ontsnapt omdat de konijn een hol gegraven had. Ze bleven toen in de buurt van hun hok. Denk dus dat ze idd gewoon gedumpt zijn.

Insluiten met gaas lijkt me het beste. En dan de opvang bellen. Zou bijna zeggen breng ze maar maar heb er zelf al acht.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:12

zijn ze al gevangen?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:46

Nee nog niet... Vanmorgen zaten er weer 2. Ik kan de kleuren niet noemen (ik schaam me dood want dat heb ik vorig jaar nog moeten leren op school)... Eentje bruin met zwart en 1 gelige.. Agouti kwam in me op maar dat is 't niet. Zal me oude schoolboeken eens opzoeken whaha..

Maareeee.. Ik ben nu een plan aan het bedenken haha.. Een soort hokje op het grasveldje waar ze vaak zitten maken.. En wanneer ze erin zitten het 'hokje' afsluiten.. Ik teken het wel uit hahaha.

Ze zijn echt mega schuw, maarja, dat is een caafje he..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:14

ja idd. Hoop dat het lukt. Denk niet dat ze het zullen overleven als ze de winter buiten moeten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:18

moonfish13 schreef:
niet laten lopen iig.
die beestjes zijn het niet gewend om zoveel groen te eten, daar kunnen ze alleen al dood van gaan.
Normaal eet zo'n beestje hooi en brokjes wat droog is met evt wat groente, nu bestaat dat alleen uit groen.
Cavia's mogen ook niet teveel groen, vanwege het vocht, diarree bij cavia's kan dodelijk zijn.
Dat is niet een zeldzaam fenomeen bij cavia's dat ze dood gaan van diarree, daar zijn ze behoorlijk gevoelig voor.

Sorry, maar mijn cavia's kregen / cavia krijgt toch echt beperkt brok en verder onbeperkt groen en hooi, en ik ken veel cavia-eigenaren die dit zo doen. Asl je cavia 'eventueel wat groente' krijgt zou ik toch eens te rade gaan hoe goed dat is...

Ik hoop dat het vangen lukt, let wel op want zoals al gezegd... 't zijn stressgevoelige beestjes. Daarbij kunnen ze ook niet heel erg goed tegen tocht, ze kunnen gauw verkouden worden en longontsteking krijgen... ik denk dat ze toch echt gedumpt zijn inderdaad... erg he, dat mensen zoiets doen Scheve mond