Konijn met abces

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Konijn met abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:27

Hey!

Een jaar geleden opende ik dit topic
[BB] HELP!! Wat kan dit zijn!!

Hij had toen een zachte, grote bult onder zijn kaak, bleek een abces. DA heeft 't open gemaakt, we hebben 1,5 tot 2 weken het 2 à 3 maal daags uitgespoten met betadine oplossing en hij kreeg een week lang 2 x daags antibiotica.

Het is toen genezen, je zag nog wel een donkere plek zitten omdat de teruggegroeide haren donker zijn. (hij is wit met 'n grijs-bruine gloed zegmaar, 's winters donker, 's zomers licht).
Nu heb ik het al die tijd in de gaten gehouden of het terugkwam omdat het niet geopereerd is. Nu voelde ik van de week inderdaad weer een beginnende bult.. Oei.. Weer een abces!

Hij is nog lang niet rijp en lang niet zo groot als het toen was, maar nu.. Opensnijden (kunnen we zelf) en weer uitspuiten met betadine lotion oplossing? Of wachten tot ie rijper is?

Wie helpt Nagelbijten / Gniffelen

Sting

Re: Konijn met abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:32

Ik zou niet zelf gaan snijden aan je konijn. Of je moet echt veel ervaring hebben. Sowieso even de DA bellen Lachen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:47

Oke Lachen
Denk dat dat maandag zal worden dan ivm weekend, het is (nog) geen noodgeval omdat ik het vroeg zag en 't nog niet zo groot is..

Thanks

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:51

Een abces is vaak een slecht te behandelen en te genezen.
Dit komt omdat hun pus heel erg dik is zoals tandpasta ongeveer.
Bij jouw konijn zit het redelijk gunstig om het open te maken blijkbaar, maar over het algemeen keren abcessen vaak weer terug.
Laat je da nog eens kijken misschien heb je geluk.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:56

jesito schreef:
Een abces is vaak een slecht te behandelen en te genezen.
Dit komt omdat hun pus heel erg dik is zoals tandpasta ongeveer.
Bij jouw konijn zit het redelijk gunstig om het open te maken blijkbaar, maar over het algemeen keren abcessen vaak weer terug.
Laat je da nog eens kijken misschien heb je geluk.

zoals in mijn begin post staat heeft hij het een jaar terug ook al gehad.. het viel me eerlijk gezegd nog mee dat het niet eerder terug is gekomen (hoopte 't natuurlijk niet, maargoed de kans zat er dik in..)

weet hoe het eruit ziet (en ruikt helaas haha).. ik ga maandag de DA even (laten) bellen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:10

succes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:17

Zou het weg laten halen. Vroeg of laat komt het weer terug en is voor je nijn ook niet prettig. Al dat gespoel. Is het weg dan is de kans zeer klein dat het terugkomt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:49

Laat de DA ook eens opzoek gaan naar de oorzaak van het abces!
Ons konijn is wél geopereerd toen zij een abces had. Toch kwam het weer terug. Later bleek ze verrote kiezen te hebben gehad, waarbij de onsteking naar buiten geslagen is (het abces).
Als de DA die kiezen toen al had verwijderd, had het er allemaal heel anders uit gezien. Nu is ze er niet meer.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:30

Hmm.. Het zit inderdaad bij de kaak dus het zal iets met de wortel van een tandje oid zijn, dat had ie een jaar terug ook al gezegd.. maar laten opereren zien mijn ouders echt niet zitten. Hij is ondertussen al 7 jaar, we hebben 'm vanaf 6 à 7 weken.. Maar hij zit buiten in 'n hok en is niet de allertamste (tuurlijk, ik kan hem wel 'gewoon' pakken enzo, nageltjes knippen, borstelen en aanhalen, maar hij is niet zodanig tam dat ie rustig op schoot zou blijven zitten) en dat is ook de reden dat m'n ouders het niet zo zien zitten hem te laten opereren...

Misschien hard maar wat dat betreft heb ik het niet voor het zeggen...

We gaan in elk geval maandag even bellen wat te doen nu..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:47

Misschien trekzalf erop smeren?
Dat doe ik meestal ook als ik een abces ontdek bij een vd dieren.
Zon oud konijn zou ik zelf ook niet meer laten opereren hoor, een dier onder narcose brengen brengt ook veel risico's met zich mee.
Sterkte en succes ermee.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:48

Precies hetzelfde hier gebeurd!
DA had het opengemaakt, alles eruit gehaald & toen moesten we het steeds inspuiten. Tweede keer (na 3/4maanden ong) heeft mn moeder het zelf opengesneden & dan weer elke dag inspuiten. Nu niks meer Lachen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:55

foetsie; dat zou idd ook nog een idee zijn..

Jantine; het kan dus wel zelf? Scherp gesteriliseerd mesje nemen.. Nouja dat mag m'n moeder dan in elk geval doen, ik ga al zowat over m'n nek bij het idee Tong uitsteken
We bellen maandag in elk geval de DA even omdat ie dan eventueel ook weer antibiotica moet.. we zullen zien wat ie zegt!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:56

Ik ging ook over mn nek hoor, wat een lucht zeg Scheve mond
Mijn konijn is echt heel rustig en het ging ook gemakkelijk. Het is wel een groot risico, maar ben blij dat we het gedaan hebben.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:58

Hehe ja, toen de DA het vorig jaar openmaakte ging ik ook zowat over m'n nek van de geur. Maar het is meer dat ik niet 'kan' snijden. Als het echt moet zou ik het zelf doen hoor, maar liever niet.. Net als met splinters oid, ik moet ze er zelf uit halen, anders word ik niet goed Knipoog
Mijn konijn is daarmee ook wel rustig. Hij liet het uitspuiten enzo ook erg goed toe..

We vragen maandag wel even aan de DA wat we moeten, die weet het vast wel. Nu is ie toch nog niet rijp genoeg om open te maken..