Stieren vechten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Stieren vechten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:07

Hallo ,

Ik wist niet waar ik het moest zetten , dus zet ik het maar hier neer.
Ik zag net z'n filmpje over stieren vechten , wat ik verschikkelijk dom , onnodig en zielig vind ,
waarbij paarden werden gebruikt en dus gedood.
Mijn vraag is dus , hoe kan dit niet onder dierenmishandeling dat strafbaar is vallen ?
En mag dit nog ?
sommigen hebben het over traditie [ weet niet hoe je dat schrijft Tong uitsteken ] maar ik snap echt niet waarom dit mogen zou.

xx

Natasammie

Re: Stieren vechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:22

hallo,

Ik vind het zelf ook super erg.. Alleen bij sommige landen mag het gewooN:S

Echt vreselijk!! Huilen

Ik vrees dat we daar niks aan kunnen doen:S

X

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:51

Ik snap je verhaal eigenlijk niet helemaal, worden er paarden ipv stieren gebruikt? Of rijden ze op de paarden tijdens de stierengevechten?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:15

Nee, helaas . Europa heeft nog geen algemeen ''officieel'' anti-dierenleed wetsvoorstel ingediend. Ik ben het absoluut met je eens dat hetmishandeling is, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn gewoon veel te veel mensen die stierengevechten bezoeken. En inderdaad, het is een eeuwenoude traditie, en die laten ze niet graag los. Bovendien is de stierengevechtsindustrie ook voor sommige mensen een (al dan niet) kleine bron van inkomen, en een bron van werkgelegenheid, die ze hard nodig hebben. Maar, er zijn steeds meer mensen alert op deze ''mishandeling'' dus ik verwacht, en hoop, dat er binnenkort iets aan gedaan word. Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:17

konden ze 't maar wereldlijk (ofzo) verbieden.. ik vind 't ook écht NOT DONE! ik ben zelf ooit eens naar een soort van stierenvechten geweest, naja niet écht stierenvechten (niet met al dat bloed etc) maar die dieren werden wel hélemaal gek gemaakt enzo dát vond ik al drie keer niks, ik wou dat ze
't konden/zouden verbieden maar helaas.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:25

Ik vindt het ook gruwlijk.
In Spanje mag het ook gewoon, zo stom.
Ik vindt het voor de stieren ook zielig met die prikstokken in hun nek, bah. Verdrietig

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:30

ik vind het ook echt niet meer kunnen.
ik vraag me wel af of elke stier word gedood in de arena zeg maar,ik zelf dacht van wel maar weet het niet zeker.
ik zie hier ook totaal het nut niet van in,beestje pesten en dan ook nog een zwaard door zijn schouders.
en het is inderdaad ook erg gevaarlijk voor de paarden die daar ook lopen,heb dus ook totaal geen medelijden met mannen die geraakt worden door de stieren,risico van het vak zeg maar Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:48

De paarden worden vaak doorboord door de stieren , en daarom knippen ze de stembanden van de paarden door.
ik vind het ook echt verschikkelijk voor die zieligen stiertjes.
Ik snap er alleen echt niks van , dit is hele erge mishandeling , maar het mag wel gewoon.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:57

Ik heb ooit eens een heel verhaal gelezen over stierenvechten.
Het is nog steeds niet verboden helaas, ik vind het echt dierenmishandeling.
Snap ook niet wat er zo leuk is om te gaan kijken naar hoe een stier helemaal gek wordt gemaakt en vervolgens wordt doodgestoken met een paar speren ofzo.
En niet eens elke stier sterft ook echt in de arena. Sommige leven nog half, verreken van de pijn en worden zo naar de slacht afgevoerd.
Dan heb je toch ook geen gevoel voor dieren als je zo met ze omgaat, vind ik.
Bij sommige 'vormen' van stierenvechten wordt de stier gedood vanaf het paard, de bedoeling is dat die speren vanaf het paard in de nek worden gestoken.
Het paard mag hierbij niet geraakt worden (volgens 'de regels'). Helaas gebeurt dit wel vaker en daarom worden de stembanden van het paard van te voren vaak doorgesneden, omdat men zegt dat het geluid wat een paard maakt wanneer het door een stier met de horens is gebeukt, niet om aan te horen is, ook wel oorverdovend.
Ik vind het hele stierenvechten en het gebeuren erom heen echt niks, en vind dat het echt verboden moet worden.
Ik hoop dat steeds minder mensen er naar gaan kijken om er zo voor te zorgen dat straks niemand meer komt, en het misschien ophoudt.
Met die mannen die worden geramd door die beesten heb ik ook totaal geen medelijden mee, die mogen ze van mij ook wel een speer in de nek steken Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:47

HorsesWoman schreef:
De paarden worden vaak doorboord door de stieren , en daarom knippen ze de stembanden van de paarden door.

Dat is écht walgelijk.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:32

Jelleee schreef:
HorsesWoman schreef:

Dat is écht walgelijk.

Precies , en verschrikkelijk gestoord. !!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:42

Brigitte1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:08

Ik snap echtniet hoemensen zoiets kunnen doen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:25

Verplaatst: OPG --> LZP

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:11

Het ligt iets genuanceerder dan alleen "dierenmishandeling". Daarnaast wordt er een hele hoop complete onzin over stierenvechten de wereld in geholpen door bepaalde instanties. Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen en dat is: geloof niet alles wat je leest. Kijk ook eens naar de andere kant van het verhaal en dan kun je nog wel eens tot hele verrassende inzichten komen. OOK wat betreft stierenvechten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:22

LZP > BB

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:21

Nerwen schreef:
Het ligt iets genuanceerder dan alleen "dierenmishandeling". Daarnaast wordt er een hele hoop complete onzin over stierenvechten de wereld in geholpen door bepaalde instanties. Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen en dat is: geloof niet alles wat je leest. Kijk ook eens naar de andere kant van het verhaal en dan kun je nog wel eens tot hele verrassende inzichten komen. OOK wat betreft stierenvechten.

Bedoel je dat het minder erg lijkt , of erger ?
Maar het is echt waar , dat de stembanden van de paarden worden doorgesneden , dat we weleens worden doorboort , en dat de stieren gek worden gemaakt en daarna allemaal plijtjes en mesjes in zijn lijf worden geschoten. Dat is toch niet normaal ?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:32

HorsesWoman schreef:
Nerwen schreef:

Bedoel je dat het minder erg lijkt , of erger ?
Maar het is echt waar , dat de stembanden van de paarden worden doorgesneden , dat we weleens worden doorboort , en dat de stieren gek worden gemaakt en daarna allemaal plijtjes en mesjes in zijn lijf worden geschoten. Dat is toch niet normaal ?

Een goed uitgevoerd stierengevecht is minder erg dan het lijkt. De stieren hebben een geweldig goed leven en een kl*terige 10 minuten aan het eind van hun leven. Toch hebben ze het vele malen beter dan menige koe/stier hier in Nederland.

Overigens is dat niet waar dat de stieren gek gemaakt worden voor het gevecht. Ook worden ze niet verwond voor het gevecht. Integendeel juist. Het dier moet kerngezond zijn en vrij van verwondingen en andere gebreken. De stier wordt vantevoren ook onderzocht door een dierenarts.

Wat betreft de paarden, ook die hebben het minder erg dan de meeste mensen denken. Doorsnijden van stembanden e.d. zal best eens voorkomen, maar dit is geen normale gang van zaken. Zeer zeker niet!

Lees het boek 'Vanaf het zand' van P. Hildering maar eens. Dat is een behoorlijke eye-opener.
Filmpje wat iets laat zien over (Spaans) stierenvechten te paard: http://nl.youtube.com/watch?v=jnoDSbX71 ... re=related
(En nee, dit paard is niet bang of wat dan ook. We mochten hier in Nederland willen dat we zulke goed getrainde paarden hadden.)

Misstanden komen altijd voor. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo gaat of zo 'hoort'. Dus veroordeel alleen de misstanden, en niet het 'evenement' op zich. Beter nog, doe eerst wat aan de misstanden m.b.t. de veehouderij hier in Nederland en kijk dan eens over de grens.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:09

ik heb het filmpje zitten te bekijken,en ik moet zeker toegeven dat dat paard ongeloofelijk goed getraint is!
is geweldig om te zien wat een band ze samen hebben.
MAAR..... ik vind het stieren vechten gewoon niet kunnen.
ik weet er eigenlijk niks van en weet ook de geschiedenis er niet van,het is gewoon het beeld van wat ik zie,en wat ik zie is mishandeling in die zin dat ze de stier opzettelijk pijn doen.
en ook al is het paard nog zo ontzettend goed getraind,het iedee dat een stier in een paard beukt,dan draait mijn maag echt om,ik geloof best dat een stier daar een erg goed leven heeft gehad,ze zien er ook altijd heel goed uit,maar ik zie het nut er niet van in.(dat is mijn mening dan)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:54

de hengst op het filmpje is een lusitano en daar wordt het alleen gedaan om de kusnt van het rijden en wordt de stier ook niet in de ring gedood, de speren die in de stier worden gezet zijn niet pijnlijk, dat wordt in een vetlaag gedaan te vergelijken de maankam bij paarden dus gevoeloos, tijdens zn gevecht draaid het echt alleen om de kunst van de lusitano en kan ik je verzekeren dat de stembanden bij lusitanos niet worden doorgesneden , mijn hengst (ook stieren vechter geweest) hinnekt erg goed en luid Knipoog

ook worden de stieren net zo goed verzorgd als de paarden Knipoog maar dan heb ik het wel over Portugal en niet Spanje daar zijn ze wat dier onvriendelijker Knipoog en daar draaid ook mijn maag van om!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:30

mijn vriend is half spaans. Thuis kijkt die vader vaak naar stierengevechten. ik kan er niet naar kijken. maar het is traditie.
de stieren hebben een heel goed leven in spanje. Maar ik ga nooit een discussie aan over stiergevechten bij mijn vriend thuis

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:10

Er is een verschil tussen de paarden die door de "picador" gebruikt worden (die de stier het paard laat aanvallen om hem dan met een lans in de nekspieren te steken, dit is degoutant en deze paarden zien werkelijk af) en het "rejoneo" waarbij de stierenvechter de korte speren te paard in de nek moet plaatsen. De rejoneo is werkelijk adembenemend en zijn top dressuur paarden. Eigenlijk is rejeoneo de enige paardensport waar men kan zien waarvoor vroeger dressuur diende en hoe men te paard vocht (voor de blinde massa charge politiek van Napoleon)

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:14

Alweer een topic over stierenvechten..
Lusitana op bokt kan hierover een heleboel vertellen!!!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:22

Ik ben vorig jaar in Portugal bij het stierenvechten geweest. In het begin had ik hele gemengde gevoelens.
Maar al snel vond ik het nie mega erg.
De Lusitano kunsten zijn prachtig om te zien en de stieren die niet goed kunnen of moe worden, worden er uit gehaald en komt er een nieuwe stier in de arena. De stieren die niet goed genoeg zijn hebben een mega goed leventje gehad voordat ze worden geslacht. De beste stieren worden opgelapt en mogen dekken.
Zo heb ik het begrepen en zo is het in Portugal. Als ik het niet goed heb dan hoor ik dat graag!!
Daarin tegen vind ik dat ze in Spanje wel eens aangepakt mogen worden.
En ik heb geen 1 paard gezien die verwond werd door een stier.....Er waren helaas wel 2 berijders die waren echt macho en die wond ik absoluut niet vriendelijk naar hun paard toe. Wonden van sporen en bloed langs de lippen van het bit......maar goed dat gebeurd heus niet alleen met stierenvechten......en in elke tak van paardensport heb je rotte appels...
Het mooiste vond ik nog als die mannen in hun strakke broekie op een rijtje gingen staan voor de stier en steeds dichter naa de stier toe gingen.......En dan nam die stier een aanloop en pakte het eerste mannetje als dat lukte de kop/horens van de stier. En soms vloog hij wel eens een stukkie door de lucht.
Ja het is heel gevaarlijk maar die mannen doen het zelf denk ik dan. En daar kan ik wel om lachen zolang die mannen wel weer opstaan....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:34

Dit topic heeft ruim een jaar stil gelegen en inmiddels zijn er meerdere andere topics over stierenvechten.
Dit topic gaat daarom op slot.