Angstige happende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Angstige happende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:59

Hallo,

Ik heb sinds enkele maanden een jonge border collie reu van 7 maand oud. Het is een schat van een hond alleen hij is wat vreemd bezig met zijn karakter.

Toen we hem kregen was hij in het begin wel wat angstig maar dit veranderder al snel naar wat vrolijker ( ook naar andere honden was hij heel erg onderdanig, dit is nu al veel minder ) Hij was in het begin wel blij wanneer mijn vader er was. nu is hij bang voor mijn vader gromt soms naar hem en heeft hem ook al eens in ijn kuit gebeten toen hij van hem wegliep. Mijn vader heeft hem echt nog nooit geslagen of bang gemaakt. hij was pas ook heel bang toen mijn oom en tante bij ons thuis kwamen.

Buiten huis is hij vrolijk tegen iedereen man vrouw kind andere dieren alles is leuk. maar in huis is iedereen eng. wanneer mijn vader van zijn werk komt is hij blij ( buiten ) zodra hij binnen is draait hij om.

Is dit nou gewoon een lastige puber?? Ik kreeg van de dierenarts te border collies toch vaak wel gecatreerd moeten worden vanwege het nerveuze karakter enzo.

Wie kent dit en weet wat ik kan doen??

GR

Wilawander

Re: Angstige happende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:30

Het komt op mij neer alsof de hond niet goed zijn plek weet in julie thuis situatie. Daarnaast wil hij denk ik graag dominant zijn maar durft hij dit niet en wordt dus nerveus en angstig. Dit kan heel goed door de pubertijd komen. Heb dit gehad met mijn reu.

fabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:38

t, dat is erg lastig om precies te zeggen wat het is, hij heeft ook een moeilijke leeftijd, waar bordercollies ook nog wel een last van willen hebben, waar ze niks aan kunnen doen, en wat mensen als verkeerd gdrag zien is dat ze gaan drijven, de mensen bij elkaar willen houden en als iemand uits zijn cirkel wil stappen probeert terug te drijven zijn cirkel in en dan ook wel eens willen happen als hij dit nodig vind, dus het hoeft nog niet eens altijd dominatie of angst te zijn bij ze, kijk het eens af of dat hij echt de groep bij elkaar wil houden, en als er andere mensen bij komen of dat hij ze ook bij de groep of juist niet bij de groep wil hebben, in ieder geval veel succes ermee.

Ook castratie wil niet altijd helpen bij dominatie vooral bij collies niet, dit kan ze nog onzekerder en nerveuzer maken. Misschien eens een gedragstherapeut raadplegen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:45

Een border is een werkhond. Aan een dagelijkse, stevige wandeling heeft hij niet genoeg. Als een border geestelijk niets te doen heeft, ontwikkelt hij dingen die niet echt prettig zijn, dit komt puur uit verveling. Het is van nature een schapendrijver, dat verklaart ook zijn lage houding, maar verwar het niet met een onderdanige houding. Een castratie raad ik niet aan, omdat het karakter dusdanig kan veranderen, maar ook naar de negatieve kant. Zijn nervositeit komt omdat hij behoefte heeft aan werk, b.v. behendigheid, fly-ball en wat hem helemaal gelukkig maakt is natuurlijk schapen drijven. (of iets wat er op lijkt). Laat hem mee denken, het zijn zeer intelligente honden. Helaas worden veel borders herplaatst of komen zelfs in asiels terecht, omdat het karakter wordt onderschat. Zet hem aan het werk en je zal zien dat hij een stuk rustiger wordt. Ik weet niet of je al wat doet met je hond, hij is nog erg jong, of dat er in jouw buurt ook leuke cursussen voor de hond zijn? Succes!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 17:45

Hij gaat elke zaterdag mee naar curses en hier zeggen ze gewoon wanneer hij zo doet negeren en een ander zecht wanneer mijn vader thuiskomt moet hij de hond snoepjes geven zodat hij het leuk vind wanneer hij thuiskomt. Drijven doet hij ook wanneer mijn vader wegloopt. Ik wil straks mee met hem gaan doen maar omdat hij nog maar 7 maand is mag dit alles nog niet. hij gaat wel elke avond het bos in en hij kan de hele dag spelen en we oefenen ook vaak commando's en dit gaat heel goed hij let dan erg goed op.

Mijn vader komt nu net weer en de hond is even door het dolle heen en helemaal blij. maar even later wil me pa hem een koekje geven en vind hij het toch weer eng . appart :S

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:31

Dat deedt mijn hond precies zo en nu nog wel eens bij mijn man. In de pubertijd was dit extreem. Wij hebben het compleet genegeerd en als het te ver ging moest hij op zijn plek. Dat heeft goed geholpen.
Ben het wel met bovenstaande eens, werkhonden hebben werk nodig. Niet alleen beweging maar echt opdrachten. Als mijn hond die niet krijgt komen bovenstaande taferelen veel vaker en erger.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:31

Zoals ik al gemeld had mag mijn hond qua werk nog niets doen. wel hou ik hem heel veel bezig en laat ik hem wel veel dingetjes doen op commando enzo. Ik ben nu heel veel beig met de oefeningen die ik meekrijg van de jonge honden curses.

Vanavond ging het trouwens goed, hij greep niet naar mijn vader en gromde ook niet naar hem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:47

Hoezo mag hij nog niks doen? Ben met mijn honden beide op een leeftijd van 3 maand begonnen weliswaar aangepast aan de leeftijd van de hond.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:40

hier mogen we niet eerder beginnen aan flybal, etc voor de 18 maand.
en we moeten eerst 2 curcussen gevolgd hebben, voordat we eraan mogen beginnen.

oja; ik ben het zusje van _AAASCHAAA_ (eerder ammygek)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:14

Maar dan kun je toch ook iets van gehoorzaamheid doen?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:30

Daar zijn we ook al mee bezig, elke zaterdag morgen hebben we curses en verder de rest van de week oefenen we de opgeven onderdelen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:05

Klopt, fly-bal en behendigheid mag pas op latere leeftijd. En net als bij jullie ook hier eerst de gehoorzaamheidscursussen. Bij ons moet ook de hond nagekeken en gekeurd worden door de DA.(heupen en dergelijke) Bij jullie hond is de drang om te drijven heel sterk, maar hij moet het wel doen als jij het wil en niet dat hij een groepje mensen bij elkaar gaat drijven, gehoorzamen ze de hond niet, zal hij er niet voor terug deinzen om b.v in de kuiten te bijten. De lage houding van de border moet je ook niet verwarren met onderdanigheid, dit is de houding hoe ze drijven. Sommige borders zijn niet makkelijk te houden zonder dat ze aan het werk mogen en dan is een gehoorzaamheidscursus en een wat oefenen door de week niet voldoende. Mijn advies is om advies in de winnen bij de bordercollie vereniging. Ze weten vast wel hoe dit gedrag van je hond aan te pakken. Helaas is het zo, dat veel borders, door het onbegrepen gedrag herplaatst moeten worden of zelfs eindigen in het asiel. Succces!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 09:10

Ik zal eens kijken of ik informatie kan krijgen van een bordercollie vereniging. bedankt voor de tip

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:37

Ik ben hier niet heel zeker of dat het nu over een angstige hond gaat, of over een hond die extreem in zijn driften staat en daarvoor een uitweg vind. Bij borders is het inderdaad, zeker voor iemand zonder veel border-ervaring, soms moeilijk om een onderdanige houding van een drijfhouding te onderscheiden.

Afbeelding
Dit zou bv bij veel andere rassen een onderdanige houding kunnen zijn (laag bij de grond, staart laag tussen hun benen), bij een border is dat een duidelijk drijfhouding. Hoe is zijn lichaamstaal als hij volgens jou onderdanig is? Gaat hij snel op zijn rug liggen? Zoekt hij dan contact? Of ontwijkt hij lichamelijk contact?

Ik heb zo het vermoeden dat jij een border met serieus wat drijf'kracht' in je huis hebt, waar écht meer mee gedaan moet worden. Flyball of behendigheid is op die leeftijd idd niet aan te raden, maar gehoorzaamheid of bv doggydance echt wel. Vraag desnoods wat persoonlijke begeleiding op de hondenschool, zodat je je hond wat meer uitdaging kan geven. Bij onze jongste was dat ook nodig, hij kende al de oefeningen die hij moest kennen véél sneller dan de andere honden, waardoor hij zonder uitdaging kwam te staat. Hij is ook telkens veel sneller naar een hogere klasse gegaan, omdat het anders te saai werd voor hem. Vraag daar zeker achter op je hondenschool!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:15

Ik heb vandaag met de instructeur gesproken en hij vindt mijn hond wel tedege onderdanig, hij likt heel veel en hij gaat snel op zijn rug liggen. Ik heb een aantal oefeningen en opdrachten meegekregen om hem bezig te houden. Over doggydance ga ik maar eens wat meer opzoeken want dit lijkt me ook wel leuk.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:21

Gelukkig is het nog een puppy en is onderdanig zijn heel normaal. Tussen de 9 en 12 maanden beginnen ze vaak te puberen en duurt meestal een jaar, bij reuen kan het wel wat langer duren. Wees duidelijk en consequent, dan gaat het echt wel lukken. Goed dat je al op cursus zit met de hond, ze kunnen je daar vast verder helpen. Voor specifieke karaktereigenschappen van de Border kan je altijd de ras vereniging bellen. Veel succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:25

Volgens mij is dit geen angst de hond weet gewoon zijn/haar plaats niet.Klinkt als veel onzekerheid, maar daar kan je aan werken.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:14

Citaat:
Toen we hem kregen was hij in het begin wel wat angstig maar dit veranderder al snel naar wat vrolijker ( ook naar andere honden was hij heel erg onderdanig, dit is nu al veel minder ) Hij was in het begin wel blij wanneer mijn vader er was. nu is hij bang voor mijn vader gromt soms naar hem en heeft hem ook al eens in ijn kuit gebeten toen hij van hem wegliep. Mijn vader heeft hem echt nog nooit geslagen of bang gemaakt.

Klinkt precies als mijn border die nu vandaag 1 geworden is.
alleen doet hij dit niet bij mensen maar sinds 2 maand reageerd hij zo op de stofzuiger Bloos
nog nooit heeft ie een enge ervaring met dat gekke ding gehad maar nu hapt ie er naar en word ie helemaal gek wat voor mij in het begin ook op angst en onderdanigheid leek.
Ben er gelukkig snel achter gekomen dat ie de stofzuiger aan het drijven is dus ben begonnen met dummy's in het water aporteren Knipoog

Stofzuiger is nu niet intressant meer en in huis is hij nu lekker rustig voor zover een 1-jarige doerak dat kan zijn.

En idd...vergeet die puberteit ook niet he, die van mij vergt op dit moment ook het uiterste van me

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:25

TS: dogdance is erg leuk en verschillende oefeningen kun je ook al met een pup doen, maar nog niet allemaal. Gewricht belastende oefeningen zoals sprongen, zitten op de kont met de poten in de lucht en op achterpoten lopen mag je nog niet doen met een jonge hond. (achteruitlopen en hele korte draaien heb ik mijn twijfels over)
Maar er zijn natuurlijk heel veel oefeningen die je wel kunt doen zoals de
- touch: de hond raakt met de neus je hand aan.
- tep: de hond zet 1 poot op voet, knie of waar je dan ook wilt waar de hond zijn poot op zet.
- weave: de hond slalomt tussen je benen door.
- round: de hond draait een rondje om je heen.
En zo zijn er nog wel meer oefeningen.
Als je wilt weten hoe je de oefeningen aanleert stuur dan maar gerust een PB.