help, de kippenkolder uitgebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

help, de kippenkolder uitgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:44

Ik heb 5 er tamme kippenmeiden; Caramella, Bertje, Bruinhilde, Reco en Sproetje.
Het zijn gewone legkippen. Daarbij loopt Pieterje, een parmantig haantje.
Ze lopen op een omheind stuk tuin van 215 m2 met coniferen, gras om te eten, struiken, takken om in te klimmen. Krijgen 's morgens en 's avonds kippenvoer en natuurlijk altijd water. Ze hebben een riant hok waarin ze 's avonds inkruipen en rond een uur of 23.00 doe ik het deurtje dicht, in verband met vossen.

Sinds vanmiddag is ze de kolder in de kippenkop geslagen en proberen ze op alle mogelijke manieren te ontsnappen; lees: over de omheining van een meter te springen. Ze zijn gekortwiekt aan één vleugel, maar ze klimmen gewoon tegen het gaas op.
Eén kip, Reco, begon er mee...en nu proberen ze het ineens allemaal ! En in plaats dat ze op het terrein blijven lopen ze richting straat !!! Tot nu toe heb ik ze steeds kunnen betrappen en terugzetten, maarre...ik moet toch eens van huis kunnen, ben zo bang dat ze doodgereden worden.

Is dit een fase waarin ze zitten ? Het weer ? Hormonen ?

Debsey

Re: help, de kippenkolder uitgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:17

geen last van katten die de kippen op zitten te jagen?
of ander gespuis?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:37

Debsey schreef:
geen last van katten die de kippen op zitten te jagen?
of ander gespuis?

Nee, ze worden niet opgejaagd, zeker weten.

Na die middag dat ze allemaal onrustig waren is het weer rustig in de ren geworden, op één kip na: Reco. Ze blijft uitbreken en ik moet 'r nou zelfs bij de buren ophalen !

Ik snap er niets van. Ik kan er gewoon op wachten dat ze dadelijk doodgereden word of gepakt door een hond of zo....

Wat kan ik nu nog doen ?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:39

ook wieken aan de andere kant.....

en anders even een tijdje in het hok opsluiten wilook nog welleens werken.
Verder kun je er voor kiezen ok je gehel stukkie ook te overdekken dan raak je ze zekers te weten niet kwijt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 23:58

luna1 schreef:

Verder kun je er voor kiezen ok je gehel stukkie ook te overdekken dan raak je ze zekers te weten niet kwijt.

hmmm...als je beide kanten wiekt hebben ze toch weer balans en kunnen ze toch weer vliegen ? Tenminste zo is mij dat altijd verteld.

Overdekken lukt niet....stukkie is 225 m2.

Er schijnt een speciaal schrikdraadapparaat te zijn voor kleinere dieren en gevogelte, maar dat kost 124,- euro....en dat voor een kip van 7 euro....moet ik nog even over nadenken Gestoord

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:12

freespirit schreef:
luna1 schreef:

hmmm...als je beide kanten wiekt hebben ze toch weer balans en kunnen ze toch weer vliegen ? Tenminste zo is mij dat altijd verteld.

Overdekken lukt niet....stukkie is 225 m2.

Er schijnt een speciaal schrikdraadapparaat te zijn voor kleinere dieren en gevogelte, maar dat kost 124,- euro....en dat voor een kip van 7 euro....moet ik nog even over nadenken Gestoord

Ligt eraan hoe je ze wiekt mijn kippen,kwamen uit een legbaterij waren echt helemaal kaalgeknipt zeg maar die konden echt niet vliegen hoor.
En sja misschien toch maar gewoon stroom erop zettn ze hebben hier welleens de [paardenbak gevoelt en gingen er echt niet dood an hoor ,volgens mij dan Vork .

Anders zou je even op het kippenforum moeten kijken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:15

Kan je de bovenkant van het hek niet naar binnen laten kantelen? of een stuk boven op zetten dat naar binnen buigt?
Minimaal onder een hoek van 45 graden, dan kunnen ze er normaalgezien niet meer tegenop klimmen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:17

Is er echt niets gaande in het kippen hok/ren. Mijn kippen doen het alleen maar als er gevaar is. Geen marter of zo iets wat onde het hok zit, of een rat.