aanschaf hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

aanschaf hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:01

ik wil altijd al graag een hondje, en ben nu eens serieus aan het rondkijken.
mijn ouders vinden het ook leuk, maar hebben er verder geen verstand van.
ik heb alleen geen flauw idde wat een hond kost aan overige kosten want de kleinere dingen zal ik zelf moeten betalen.. en wat er allemaal bij komt kijken.

het zal een klein hondje worden(een klein ras) en het liefst van de fokker.
dat kost dan al enkele honderden euro's heb ik zo'n beetje gezien.
verder voer, dierenarts, wormenkuur. riemen enz. eventueel puppy cursus?
tijd is er genoeg, ik laat hem s'middags en in de ochtend uit. moeder tusen de middag en vader s'avonds laat,
ook zal mijn zusje er weleens mee weg gaan en kan hij altijd mee naar mijn andere dieren waar nog een klein hondje loopt waar hij mee kan spelen.
in vakanties kan hij naar de eigenaar van mijn verzorgpony's die zelf ook een hondje heeft en al zei dat dat geen probleem was.
hij zal mij ook helpen met wat ik moet weten over ze en eventuele vragen.

weet ook wat het aan verantwoordelijk inhoudt, heb zelf ee dierenbende(pony's, schapen,geiten e konijnen die ook eleke dag weer eten en verzorging nodig hebben.

goede boeken enz mogen ook natuurlijk

Cupcake_

Re: aanschaf hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:03

Dit hou ik even in de gaten Lachen
Wil hier zelf nl. ook wel wat meer over weten, French Bulldog it is, for me. Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:47

[BB-ITP] -> [BB]

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:02

Tja wat wil je allemaal weten.
Ik heb zelf 2 poedels en wat ze precies kosten zou ik niet weten. Ik reken zelf altijd op 50 euro voor voer en knabbeltjes per maand, dan ontwormen 4 keer per jaar, enten 1 keer per jaar dat is al gauw rond de honderd euro. Mijn honden verharen niet en moeten dus geknipt worden, dat doe ik zelf, maar ander kost dat iedere 2 maanden ongeveer 50 euro.

Voor je een hond koopt zou ik me eerst goed verdiepen in verschillende rassen, ga eens bij een hondenschool in de buurt kijken als er les is. (bel van te voren even en vraag welke les geschikt is als je wat verschillende hondenrassen wilt zien en of dat mogelijk is). Zo zie je hoe de honden reageren onder deskundige begeleiding. Ik wilde vroeger bijvoorbeeld heel graag een jack russel en inmiddels ben ik erachter dat die echt niet bij mij passen. Bedenk je ook van te voren wat je met de hond wilt gaan doen. Wil je een hond die gelukkig is als huishond zonder taak dan is een bordercollie bijvoorbeeld geen optie. Wil je een hond die mee kan met buitenritten dan vallen honden als buldogs af door het gebrek aan uithoudings vermogen. Zo kun je soms ook hele leuke rassen wegstrepen omdat het niet past in je situatie of bij je doel. Als je nog nooit een hondje hebt gehad dan zou ik ook een puppycursus doen en een vervolgcursus, hier leren jij en de hond heel erg veel van. Verder heb je een mandje/ dik kussen, een riem met halsband en voer en waterbak nodig en een borstel passend bij de vacht van de hond.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:44

Ook ik zou je adviseren eens bij een goede hondenschool langs te gaan. Laat je niet gelijk verblinden door het liefste pupje, maar kijk naar het karakter! Wat voor hond wil je? Denk aan: waaks, actief, rustig, nieuwschierig, uitbundig of juist alleen maar lief Knipoog. Ik weet niet of je per se een pupje wilt, maar anders kan je natuurlijk ook in het asiel gaan kijken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:40

Sting daar geef je nog een mooie aanvulling, tuurlijk kun je uit het asiel ook geweldige honden halen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:11

een pup of volwassen hond maakt me niet zo veel uit.
puppy's zijn schattig natuurlijk, maar als ik een leuek volwassen hond uit het asiel kan krijgen zal ik dat zeker niet laten.

het liefst wil ik een middelmaat hond(zag in de beginpost dat ik klein had geschreven. maar klein is vaak ook te rustig, het moet echt een goeie speel kameraat worden) met en goed uithoudingsvermogen, eentje die graag speelt en holt.
we hebben een enorm weiland aan het eind van onze straat en daarachter de polder.
ook zal hij meegaan naar mijn pony's waar hij kan spelen
hij zal veel buiten zijn.

kortom en hond met uithoudingsermogen en die slim is.
naar cursus wil ik zowieso, al is het niet voor de hond, dan wel voor mij omdat ik veel te leren heb.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:20

in preciepe is alles al gezegt, maar zelf heb ik een hond met heel veel problemen (schildklier, speciaal voer, bla bla bla) je moet dus ook een goede verzekering hebben! Dan krijg je van de onverwachtse kosten ook nog een deel terug!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:25

hey!

Ten eerste: leuk dat je voor een hondje wilt kijken.
Ik weet zo'n gaaf ras: Franse Bulldog.
Die heb ik zelf ook.
Vind alles heel leuk lekker ondeugend.
Vind paarden ook leuk enz.
Wel zal ik een franse bulldog bij een fokker kopen, dit omdat een franse bulldog heeft natuurlijk zo'n klein neusje en dus kleine neusgaten om te ademen.
als je een franse bulldog bij een broodfokker koopt, is ze gezondheid minder goed dat als je het bij een fokker koopt.
de prijzen bij een fokker zijn wel heel duur.
mijn franse bulldog was 900 euro, en dat was alleen nog de hond zonder spullen.
succes!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:26

Ik heb in Juli een Shih-Tzu gekocht. Ook bij een goeie fokker weg, een Shih-Tzu zit zo rond de 700-800 euro bij een fokker. Maar dan heb je er ook papieren bij, weet je zeker dat de ouders getest zijn etc.

Dierenartskosten, Nou ja. Natuurlijk de inentingen, de prijzen daar van weet ik zo niet precies. Bloos

Dan ben ik laatst nog met hem naar de kapsalon geweest, kost ook rond de 25 euro. Het haar van een Shih-Tzu groeit snel! Ik weet niet wat voor ras jij zoekt?

Verder heb je inderdaad nog de onverwachtse kosten. En ook vlooienbestrijding etc.

Voor het voer van mijn pup betaal ik 21 euro voor ongeveer 1 à 2 maand..

Ik heb mijn pup niet laten verzekeren, maar ik heb een spaarpot waar ik elke maand geld in doe voor de dierenartskosten.
Succes Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:28

Voor een leuk middelmaat hondje zou ik toch snel in een asiel gaan kijken Lachen. Zat te denken aan een Cocker, maar die luisteren niet altijd even geweldig (al heb je er ook wel goeie tussen zitten hoor Knipoog ) en dat is misschien niet handig bij de paarden.
Een middelmaat poedel dan? Even door de vacht heenkijken, je hebt ook makkelijke scheer/knipmodelletjes Knipoog, dan hebben ze een geweldig karakter!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:41

Je schreef dat klein ook rustig betekent. Hier ben ik het in ieder geval niet mee eens.
Veel kleine honden die ik ken zijn juist actief en speels (verschillende rassen).
Hou er rekening mee dat als je voor een pup gaat, je ontzettend veel tijd moet steken in het opvoeden. Niet alleen het uitlaten maar ook dingen leren, normaal wandelen zonder te trekken ed.
Je kan kijken bij hondenverenigingen bij je in de buurt. Misschien een dierenasiel.
Wat voor soort karakter je wilt enz.
Hoe je de begeleiding doet met de opvoeding van de hond enz.
Ik heb een jack russel van 10 maanden en ga 2 kleine pups opvangen die weer totaal anders zijn in karakter. Het is per individu verschillend.
De kosten die ik nu kwijt ben voor mijn pup zijn een bench, speelgoed, voerbakjes, botten en voer.
Ik ben per maand 20,- kwijt aan voer, Royal Canin.
De dierenartskosten heb ik alleen gehad voor inenting, ontwormen en ontvlooien.
Hou er ook rekening mee of je een reu of een teefje wilt, geholpen of niet.
Iemand schreef dat een cocker misschien niet zo handig is bij paarden. Daar ben ik het niet mee eens.
Ken een aantal stallen waar ze cockers los bij de paarden hebben open en dat gaan erg goed. Ligt aan de aard van het beestje.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:41

Poedel is mijn favo, duidelijk voor de mensen die mij kennen. En het is dat mijn horsie niet meer mag rijden, maar anders ging onze oudste (12 jaar inmiddels) nog steeds mee op buitenrit, dus ook galoperen en dergelijke, nu gaat ze wel mee met de shetten, maar nog niet als we met de kar gaan omdat mijn ruin nog weleens wel panikeren en dan wil ik alleen een paard hebben om op te letten.

Wat betrefd verzekering ik heb de laatste weken mede dankzij een zieke hond uitgezocht wat ze kosten en wat je terug krijgt, mijn advies is zet dat geld aan de kant voor eventuele ziektekosten (behalve bij een franse bulldog, want deze schijnen veel ziek te zijn, vertelde de da mij). Ik ben in de 12 jaar dat ik nu honden heb nog nooit meer dan het bedrag aan verzekeringspremie kwijt geweest aan de da.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:01

C_arola schreef:
Je schreef dat klein ook rustig betekent. Hier ben ik het in ieder geval niet mee eens.
Veel kleine honden die ik ken zijn juist actief en speels (verschillende rassen).
Hou er rekening mee dat als je voor een pup gaat, je ontzettend veel tijd moet steken in het opvoeden. Niet alleen het uitlaten maar ook dingen leren, normaal wandelen zonder te trekken ed.
Je kan kijken bij hondenverenigingen bij je in de buurt. Misschien een dierenasiel.
Wat voor soort karakter je wilt enz.
Hoe je de begeleiding doet met de opvoeding van de hond enz.
Ik heb een jack russel van 10 maanden en ga 2 kleine pups opvangen die weer totaal anders zijn in karakter. Het is per individu verschillend.
De kosten die ik nu kwijt ben voor mijn pup zijn een bench, speelgoed, voerbakjes, botten en voer.
Ik ben per maand 20,- kwijt aan voer, Royal Canin.
De dierenartskosten heb ik alleen gehad voor inenting, ontwormen en ontvlooien.
Hou er ook rekening mee of je een reu of een teefje wilt, geholpen of niet.
Iemand schreef dat een cocker misschien niet zo handig is bij paarden. Daar ben ik het niet mee eens.
Ken een aantal stallen waar ze cockers los bij de paarden hebben open en dat gaan erg goed. Ligt aan de aard van het beestje.

ik snap het Knipoog
maar weet het niet goed uit te leggen, ik bedoel dat ik echt een hond wil die flink met je kan dollen en spelen, ik kan het ecth niet uitleggen, sorry. Vork
ik wil een beetje een ruige hond.
ga nu infomeren naar een border-collie, dat schijnen hele actieve honden te zijn.
en ik krijg hulp van iemand die al jaren honden heeft en allerlei rassen heeft gehad.
verder de dierenarts en ik ga op cursus.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:11

Border collie is erg actief en moeten dagelijks goed hun energie goed kwijt kunnen, anders worden ze erg druk in huis en kunnen ze gaan slopen (geld eigenlijk voor zowat iedere hond, haha
Ik vind de Beagle ook erg leuk en die houden van lekker dollen en graven, maar hebben we ltraining nodig, gezien ze graag hun neus achteraan gaan.
Mijn ouders hebben een Heidewachtel, dat is een jachthond en echt een schat van een dier en we hebben een jack russel die ook gek is op zwemmen en spelen.

Ik ben zelf aan het rondkijken voor een labrador, die past het beste bij ons gezin met 2 kleine kinderen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:33

Border Collies moet je ook veel opdrachten geven. Er zijn best veel topics waarbij blijkt dat de mensen tegen problemen aanlopen omdat border collies meer opdrachten ed moeten krijgen dan alleen spelen en wandelen.
Ik denk dat ik wel begrijp dat je liever een grotere hond wil dan een kleinere hond.
Dat had ik ook heel sterk met een golden retriever. Nu ben ik erg blij met mijn jack russel en zij kwam geheel onverwachts in ons leven.
Kies met je hart als je weet wat voor soort hond qua karakter ed.